bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik twijfel er niet aan dat het vakmannen zijn en dat ze de velgen beter dan nieuw maken.Kwaliteit heeft zijn prijs.Ik weet dat ik nog aan Alain 10 jaar geleden prijs heb gevraagd voor een nieuwe set velgen van Matra.De prijs was toen ? 300 voor 4 velgen.Daar ga je bij deze mannen niet mee toe komen vrees ik. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank

Post by Frank »

Mooi netjes afschuren en herspuiten met Motip velgenspray (potyurethaanverf).Eerst een laagje grondverf spuiten. Daar bekom je ook een mooi en blijvend resultaat mee en je bent min of meer zeker van de kostprijs. 't Kost alleen een klein beetje meer moeite. Alhoewel, 't land afrijden met wat velgen in de koffer kost ook tijd en geld.
bassboss

Post by bassboss »

Inderdaad. Daarover had ik ook reeds zitten denken.
Ik weet dat poederlakken veel sterker is, maar ik geef liever meer geld uit aan goede roestbescherming.
De velgen kan ik later alsnog laten poederlakken, de banden laten afnemen (5 stuks) kost me welgeteld 12,5 euro in totaal.
Dus, daarom hoef ik het niet te laten.

Ik ga de velgen laten stralen, mooi glad en dan een hechtingslaagje, een mooi alu-kleurtje en tenslotte een laagje vernis erop met de spuitbus.
Dan kan ik toch wel een paar jaartjes verder, de wagen zal heus geen 50.000km per jaar rijden, en ik kan later alsnog beslissen om ze te laten poederlakken.

Bedankt voor de tips, mannen!

www (weer wat wijzer...)

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jurgen M

Post by jurgen M »

Heb je al ge?nformeerd bij Metalclean in aalst? Ik heb daar ooit stukken en velgen voor mijn 2 pk laten stralen en peoderlakken, ik denk dat ik toen 7 jaar terug 25 euro per velg betaalde voor stralen en poederlakken... ze galvaniseen trouwens ook onderdelen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb ook ?25 betaald per velg voor het stalen en het poederlakken.Voor deze prijs kun je het zelf niet doen.Moet ik eens prijsvragen hier in de buurt? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor de prijs moet je het zeker niet laten.
Het resultaat en de zelfvoldoening wegen hier niet tegenop.
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik denk dat je haast niemand meer zal vinden die het nog voor 25euro wilt doen.
Voor de velgen heb ik nog wat tijd, maar ik ben inmiddels toch al wat ge?nformeerd, en dat is het belangrijkste.

Wat nu het chassis betreft, ik heb zonet gedaan met alle steenslag te verwijderen, en ik durf je verzekeren, mijn armspieren beginnen Arnold Schwarzenegger-afmetingen te krijgen. Miljaar, zeg!
Morgen en in het weekend moet ik nog de lijmresten binnenin het chassis en de raamkit verwijderen.
Maandag gaat het chassis dan naar Roeselare.

Zou jij Jean al kunnen op de hoogte brengen dat er de komende dagen opnieuw een chassis op komst is?
Ik weet niet hoe lang het in Roeselare moet blijven maar ik zou het dadelijk van Roeselare naar Maasmechelen vervoeren als het gezandstraald is.
We moeten dan nog enkel afspreken hoe en waar de gaten moeten geboord worden.

Zie hier enkele foto's:

De volledige onderkant is proper en opmerkelijk bewaard gebleven!
Image

Dit is eraf gekomen...
Image

Niet twijfelen, t'is nen echte Bagheera...
Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Je mag van geluk spreken dat niemand de brandweer gebeld heeft tijdens je stookwerken.Het moet daar in de buurt nogal gestonken hebben!Een barbeque ruikt iets anders.Gelukkig is het chassis in goede staat.Dat geeft weer veel voldoening om verder te zetten.Ik zal contact op nemen met Jean.Hoe meer hoe liever zal hij (zeggen)denken.Ga je naar het zelfde bedrijf dan waar Benny is geweest? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik ga inderdaad naar hetzelfde bedrijf waar Benny geweest is.
Ik heb tot in Antwerpen gezocht naar bedrijven maar geen enkele reactie gehad na mails met gedetailleerde foto's en dito uitleg.
Het bedrijf in Roeselare reageerde wel en na een telefoontje was alles in orde.
Bovendien hebben ze reeds ervaring met Benny zijn chassis.

De brandweer heb ik niet moeten bellen.
Ik heb alles eraf gestoken met een simpel plamuurmes een een verfschroeier.
De lijm op het chassis heb ik gisteren goed ingewreven met thinner om te laten losweken. Hopelijk kan het goedje er vanavond af maar dan liefst zonder brander...
Anders zou het wel eens zeer snel kunnen gaan en ik heb mijn atelier ook nog nodig voor de heropbouw van de wagen...
bassboss

Post by bassboss »

In mn eentje het chassis weer in de normale stand gezet (met het dak naar boven en de "wielen" naar onder).
Mn Schwarzenegger-armen van het uren krabben en steken, komen goed van pas....

Image

Nu nog enkel de lijmresten, maar het ziet ernaar uit dat hier wel eens grote middelen zullen aan te pas komen, een roofingbrander, bijvoorbeeld...

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dit moet je toegeven! Zo een bagheera verkoop je nooit meer. Zul je ook h??l moeilijk kunnen vinden en daar zal geld voor neergeteld moeten worden.Nog eventjes en zij wordt voor eeuwig beschermd door een laagje zink.Zie je haar al staan? Prachtig te glanzen.Galvaniseren! Het beste wat ze ooit uitgevonden hebben tegen de roest. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Verkopen? Ik zal hem eerder in mijne living zetten als ik het geluk mag hebben van 85 jaar oud te worden...

Morgenavond nog enkel met wat thinner nog wat lijmrestjes verwijderen en dan is alles klaar om te stralen.
Ik hoop dat ze de zilververf op de bodemplaat makkelijk kunnen wegstralen.
Voor de rest mag er geen probleem zijn.

Die vervelende gele kit waarmee de verschillende plaatdelen dichtgespoten zijn kan ik er op sommige plaatsen onmogelijk afkrijgen.
Maar ik vermoed dat het zoutzuurbad ook nog wel een en ander zal doen oplossen.

Ik zou Bassboss niet zijn indien ik reeds met hetvolgende in gedachten zit:

Ik zou het chassis na de galvanisatie terug willen lakken en voorzien van steenslag.
Nu weet ik dat slechts weinig verfsoorten hechten op een gegalvaniseerde ondergrond.
Naar het schijnt bestaat er een soort "twee componenten-verf".
Welk zijn jullie ervaringen en welke merken zijn het beste?
Kan ik de verf gewoon met een kleine compressor (25liter) aanbrengen?
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Bart

Neem eens een kijkje bij www.matthys.net daar zijn heel wat produkten te vinden voor restauratie van voertuigen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Zoals je weet heb ik ooit sierpoorten gemaakt.Ik gebruikte toen verf van Sigma (ijzerglimmer).Dit is de beste verf die ooit ben tegen gekomen.Daar kon je met de hamer opslaan en deze loste nog niet van het zink.Maar ze is uit productie genomen omdat ze niet milieu vriendelijk was.Dan ben ik noodgedwongen overgestapt naar het merk Verbonal.Deze verf kan niet ruiken aan die van Sigma maar het was voor mij de enige oplossing.Ik kocht deze verf in Nederland aan een goede prijs bij een straalbedrijf. Het zijn twee componenten verven.Ik denk dat alle bekende merken een verf hebben voor op zink.Maar welke de beste is weet ik niet! Het mag geen probleem zijn om deze verf te spuiten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Geert

Post by Geert »

Naar het schijnt zou Sikkens een soort primer hebben speciaal voor gegalvaniseerde oppervlakten.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Ik wat bezig geweest met die nieuwe delco om een klemring te maken.Ik heb een ring gemaakt die je met een schroef kunt vastzetten.Als het mijn deco was had ik het ook zo gedaan.Dit is volgens mij de enige manier om de delco vast te krijgen.Ik heb de celco opgebouwd op een motor die ik nog liggen heb.Dus het zou geen probleem mogen zijn om deze nu te gebruiken.Het enige wat ik je nog aanraad om te doen is na de plaating van de delco de ring verzegelen.Zodat hij zeker niet kan verdraaien.Gebruik hiervoor wat vloeibaar polyester bovenop de ring.Ik zal je wel uitleggen wat ik bedoel. :wink:
Attachments
oude en nieuwe delco, nieuwe met klembeugel.JPG
oude en nieuwe delco, nieuwe met klembeugel.JPG (32.76 KiB) Viewed 5969 times
klembeugel horizontaal.JPG
klembeugel horizontaal.JPG (24.21 KiB) Viewed 5969 times
trouwring;sory! klembeugel.JPG
trouwring;sory! klembeugel.JPG (18 KiB) Viewed 5969 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Geweldig!
Nog maar eens een voorbeeld wat verstaan wordt onder het onderhouden van een oldtimer of een klassieker!
Wat we niet vinden maken we dan maar zelf!
Die ring is de oplossing.
Nu moet ik waarschijnlijk nog juist een geschikte delcokop van 90? vinden daar er te weinig plaats in de motorruimte is om de bestaande te monteren.
De ontsteking is van BOSCH als ik me niet vergis.
Ik denk een DUCELLIER op mijn motor te hebben.

Het chassis is gisteren naar Roeselare geraakt, gelukkig was het nog zonnig en warm, hetgeen van vandaag niet kan gezegd worden.
Het chassis is dus droog gebleven en staat terug binnen.
Toen ik er aankwam, kwamen ze dadelijk met een reusachtige heftruck aangereden dewelke het chassis optilde alsof het een Dinky Toy speelgoedwagentje was...
Ik maande de bestuurder toch maar aan om het wat voorzichtig te doen en hij zag aan mijn gezicht dat ik er reeds vele uren ingestoken had en het dus meende.
Ik heb ook de vijf lichtmetalen velgen meegegeven.
Ik ben benieuwd wanneer alles zal klaar zijn want dat kon men mij nog niet zeggen.
Hou jullie op de hoogte,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Een rechte delcocap is geen probleem om te plaatsen maar dan zijn de kabels te kort.Het moet een delcocap zijn die op een murena past of op de laatste bagheera's,horizon, en de rancho's die ze gemaakt hebben.Als je geen delcocap kunt vinden tegen dat je bagheera terug te straat gaat versieren! Dan kan ik je helpen ik namelijk een nieuw reserve exemplaar gisteren geleverd gekregen.Maar je hebt nog eventjes tijd.Als ik er ??n weet liggen laat ik je dadelijk iets weten.De ontsteking is inderdaad van Bosh.Maar pas op! Er zijn zoveel verschillende delcocappen gemaakt.Misschien dat iemand van de club nog een exemplaar in overschot heeft?Ik ben nog niet Bij Jean geweest maar dat is eigenlijk ook niet nodig.Ik heb hem gevraagd na het verzinken van Benny zijn chassis of we nog welkom zijn."Geen probleem laat maar komen was zijn antwoord." Het stralen zou wel eens vlug kunnen gaan, met die mannen weet je nooit! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank

Post by Frank »

Die verf, zou dat zinkchromaatprimer kunnen zijn?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Aan de naam te zien is dit de juiste verf. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Zonet naar het zandstraalbedrijf gebeld.
Het chassis staat er reeds twee weken, en ze vragen me om binnen een tweetal weken eens terug te bellen...
Benny zei het reeds, je moet wat geduld hebben bij die mannen!
Maar goed, ondertussen kan ik wel verder met kleine onderdelen en zal alles perfekt klaarliggen eens het chassis terug is.

Ben gisteren eens gaan rondneuzen in een carrosseriebedrijf waar ik waarschijnlijk de wagen zal laten herspuiten.
Die mannen zeiden me om de polyester af te schuren met papier N?800 waarop zij zelf de wagen nog eens in de grondverf zullen zetten.
Daarna terug afschuren en tenslotte lakken in de definitieve kleur.

Ik heb tevens iemand gevonden die zeer goed met polyester overweg kan, kwestie van de Matra perfect glad kunnen af te leveren in de spuiterij!
De puzzel begint stilaan te vallen!

Tot gauw!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Korrel 800,is dat niet wat overdreven. Dat is niet schuren maar opblinken. Dit is veel te glad voor grondverf op te zetten. :wink: Moet je droog of nat schuren?
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN SCHOUTERDEN

Post by ALAIN SCHOUTERDEN »

DAg allemaal
Polyesterspuitplamuur,dan strak schuren met korrel 400 (droog) is aan te raden want schuren met water geeft problemen later met poleyster zoals blaasjes en geen goede hechting.
Dan de grondverf : het oppervlak met een zwarte verf vernevelen om de fouten te kunnen vaststellen.
Eindlaag schuren met korrel 700 of 800 (nat).

Groetjes,
Alain Schouterden
bassboss

Post by bassboss »

Laat de tips maar komen, he mannen!

Op carrosseriegebied ben ik een volslagen leek, vooral wat kunststof betreft!

Die polyesterspuitplamuur waar Alain (Schouterden) het over heeft, wordt die over de bestaande lak gespoten of moet ik eerst ALLE bestaande lak wegschuren?

Is er iemand die me een volledige werkgang kan opsommen met alle stappen die nodig zijn om mijn Bagheera van "grijs metallic" om te toveren naar "kanariegeel"?

Godfried, hoe ben jij tewerk gegaan?

Laat maar komen!
Paul

Post by Paul »

Hier ga ook ik wat aan opsteken.

Ja, laat maar komen.
Frank

Post by Frank »

Op het einde van het werkplaatshandboek wordt beschreven hoe het toendertijd gedaan werd.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Hier mijn verhaal.
Als je zover bent dat de bagheera gelakt moet worden is het ergste voorbij. Dan werk je met nog meer plezier en een brander heb je niet meer nodig. Dan kun je te werk gaan in een wit hemd en een das om. Wel niet vergeten foto's te maken!Liefst ook ??n van jou met das. :lol:
Als de polyester op het chassis is gekleefd dan ga je eerst kijken of er ergens scheuren te bespeuren zijn. Indien je scheuren vindt is het h??l belangrijk dat je deze volgens de werkwijze die in het werkplaatshandboek beschreven staat verwijderd. Indien nodig geef ik je graag hierover ook de nodige uitleg. Heb je de scheuren weg gewerkt! Dan ga je kijken of er ergens blaasjes in de lak zitten. Indien dit het geval is! Afschuren tot op het polyester. Dit doe je met korrel 120,naschuren met korrel 400.Altijd droog schuren tot dat de grondverf gespoten is. Normaal zitten er in de polyester geen blutsen, zijn er toch plaatsen waar je iets wil bij werken gebruik je polyesterplamuur! Dan moet je hier ook tot op het polyester schuren. Met korrel 400 schuur je de hele carrosserie af .Gebruik hiervoor een rubber matje waar je het schuurpapier rond draait. Anders schuur je onregelmatig. De druk wordt nu beter verdeelt. Denk niet dat je met 5 vellen schuurpapier gaat toe komen. Koop een goed schuurpapier bij een vakman. Regelmatig het schuurpapier zuiver maken. Dit door er mee te kloppen of gebruik een harde borstel Dan heb ik mijn bagheera in de polyesterspuitplamuur gezet. Bij mij wit van Sikkens. Dit is een twee componenten produkt .Dan neem je een spuitbus acrylverf en vernevel je de volledige polyester onderdelen. De auto ziet dan licht zwart overal. Dan ga je terug schuren met een stijf rubber matje. Je schuurt overal tot de zwarte verf verdwenen is. Op plaatsen waar de zwarte verf blijft zitten heb je een bluts,die kun je nog wegwerken met de polyester plamuur.Ik heb dit twee maal gedaan. Dus twee maal in de spuitplamuur gezet. Toen was alles mooi strak en glad. Dan wordt de grondverf gespoten en mag je nat schuren en dan wordt de lak gespoten . Ik heb mijn spuitplamuur nat geschuurd,maar ze zeggen dat dat niet mag. Volgens mij kan polyesterspuitplamuur geen water opnemen!Mijn bagheera ziet er na 9 jaar nog mooi uit. Alleen heb ik enkele barstjes in het dak en enkel blaasjes op andere plaatsen. Als ik het je niet zeg moet je er naar zoeken. Nu zou hij zo geel als een kanarie moeten zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Die polyester spuitplamuur is dat hetzelfde als epoxy-plamuur?
ludo2

Post by ludo2 »

bart,
ik wil men cursus karrosserieherstelling,wel meebrengen de 3 ' december.dan heb gedadelijk alle schuur en spuit manieren en alle producten van glassorit.ik hoor het wel. ludo
bassboss

Post by bassboss »

Mag je zeker doen, Ludo! Alle tips zijn welkom!
Post Reply