Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heel mooi weekend geweest zo te zien.
Denk dat dit het moment was dat het bagheera gevoel terug was en de bolide nu toch echt wel uit de opslag moest komen.
Was een 1x lifetime chanche met JPB wat een uniek plaatje opleverde.
Groet Herman
Denk dat dit het moment was dat het bagheera gevoel terug was en de bolide nu toch echt wel uit de opslag moest komen.
Was een 1x lifetime chanche met JPB wat een uniek plaatje opleverde.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="oetker"]Heel mooi weekend geweest zo te zien.
Denk dat dit het moment was dat het bagheera gevoel terug was en de bolide nu toch echt wel uit de opslag moest komen.
Was een 1x lifetime chanche met JPB wat een uniek plaatje opleverde.
inderdaad herman ,
het is wel een "herkauwd" verhaal dat op de website van mijn locale autoclub staat omdat de president vroeg om ons Linas paris sud verhaal in een reportage te gieten voor de websit , en idd ik geraakte terug geinspireerd en gemotiveerd om mijn bagheera na 5 j winterslaap uit de stal te halen ... de motor hebben we ondertussen gedemonteerd maar gaat deze keer wel naar een professioneel revisiebedrijf , die van de murena deed ikzelf . En het racen op dat kom-circuit én de babbel en meet met "mister matra" jean pierre beltoise ( matra formule 1 én matra 24 u lemans) was top ! ook zijn madammeke was sympathiek , wel 2 x te strak gefacelift maar wel goed gelukt ............
Denk dat dit het moment was dat het bagheera gevoel terug was en de bolide nu toch echt wel uit de opslag moest komen.
Was een 1x lifetime chanche met JPB wat een uniek plaatje opleverde.
inderdaad herman ,
het is wel een "herkauwd" verhaal dat op de website van mijn locale autoclub staat omdat de president vroeg om ons Linas paris sud verhaal in een reportage te gieten voor de websit , en idd ik geraakte terug geinspireerd en gemotiveerd om mijn bagheera na 5 j winterslaap uit de stal te halen ... de motor hebben we ondertussen gedemonteerd maar gaat deze keer wel naar een professioneel revisiebedrijf , die van de murena deed ikzelf . En het racen op dat kom-circuit én de babbel en meet met "mister matra" jean pierre beltoise ( matra formule 1 én matra 24 u lemans) was top ! ook zijn madammeke was sympathiek , wel 2 x te strak gefacelift maar wel goed gelukt ............
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ach ja, Bagheera's hebben ook af en toe een facelift nodig.
Bij mij zien bepaalde delen er ook wat stoffig en rimpelig uit.
Maakt mij niet uit.
Bagheera's moet je origineel houden en dat geldt eigenlijk ook voor de berijders.
Groet Herman
Bij mij zien bepaalde delen er ook wat stoffig en rimpelig uit.
Maakt mij niet uit.
Bagheera's moet je origineel houden en dat geldt eigenlijk ook voor de berijders.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Gisteren Stef en Bart op bezoek gehad. Zochten een differentieel. Gelukkig heb ik in mijn gekke dagen enkele bagheera's afgebroken en daardoor wat onderdelen liggen.
Bart was met zijn mooie gele bagheera aanwezig.
Het was super gezellig.
Hier enkele foto's die Stef gemaakt heeft.
pickup 2 differentieels 59 en 61 tandwielenverhouding in matramaniaclub, dankuwel godfried stef en bart
Bart was met zijn mooie gele bagheera aanwezig.
Het was super gezellig.

Hier enkele foto's die Stef gemaakt heeft.
pickup 2 differentieels 59 en 61 tandwielenverhouding in matramaniaclub, dankuwel godfried stef en bart
- Attachments
-
- IMG_9339 [800x600 test tekening 2].jpg (52.19 KiB) Viewed 16228 times
-
- IMG_9337.jpg (119.02 KiB) Viewed 16228 times
-
- pickup 2 differentieels 59 en 61 tandwielenverhouding in matramaniaclubstock, dankuwel godfried stef en bart [800x600 test tekening 2].jpg (136.67 KiB) Viewed 16228 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
Benny,
Na dat nieuwe kuns-hart van Matra zal dit wel het volgende project zijn. Het is iets dat werkt op het systeem van "hefboom" en heeft een geruisloze propulsie. Het prototype gebruikt nog wel het zelfde differentieel als bij "onze" bakken , zo te zien. Ja, bepaalde dingen kan je nu eenmaal niet verbeteren...
Je ziet dat het ook nog "geheim" is aan de nachtelijke foto van één van de eerste proefritten...
Knap werk van de fotograaf van dienst voor deze "primeur".
Groetjes.
André
Na dat nieuwe kuns-hart van Matra zal dit wel het volgende project zijn. Het is iets dat werkt op het systeem van "hefboom" en heeft een geruisloze propulsie. Het prototype gebruikt nog wel het zelfde differentieel als bij "onze" bakken , zo te zien. Ja, bepaalde dingen kan je nu eenmaal niet verbeteren...
Je ziet dat het ook nog "geheim" is aan de nachtelijke foto van één van de eerste proefritten...
Knap werk van de fotograaf van dienst voor deze "primeur".

Groetjes.
André
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
benny wrote:Geruisloos? Is afhankelijk welke brandstof er getankt werd.
de bedoeling is dat we met onze "slechts" vier versnellingen in de bagheera tegenover vijf versnellingen in de murena ons toerental in vierde versnelling kunnen "verlagen" ; voor mij (stef) met de 1300 cc bagheera was de 61 tanden perfect (nu 63) en voor bart met een geboorde 1400 cc is de 59 prima; godfried kon en wou ons hiermee depaneren , waarvoor dank stef en bart
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De éénwieler is een prototype dat Godfried in zijn ondergrondse garage aan het ontwikkelen is. Dit zal de nieuwe Matra worden voor na de verkiezingen van mei 2014.
De overbrengingsverhouding is ongeveer 0.6m/stap, de brandstof is Duvel met alcoholpercentage van minstens 8%, de remafstand en vooral de wegligging zijn rechtstreeks evenredig met het brandstofverbruik.
Van 0 tot 10km/u gebeurt dezelfde dag nog, zij het in ideale klimatologische omstandigheden en op vlakke ondergrond.
Alle gekheid op een stokje, het was weer eens een blij weerzien met Godfried en zijn familie!
Het was een gezellige babbel in de knusse woonkamer met een hapje en een drankje door vrouwlief klaargemaakt.
Het was ongetwijfeld weer een aandoenlijk schouwspel om de kleine jongetjes bezig te zien over hun speelgoed, het deed toch maar eens deugd om de Matra terug van stal te halen op deze droge winterdag.
Niks leuker om het eindejaar af te sluiten en te hopen dat de winter niet te lang meer zal duren.
Bart
De overbrengingsverhouding is ongeveer 0.6m/stap, de brandstof is Duvel met alcoholpercentage van minstens 8%, de remafstand en vooral de wegligging zijn rechtstreeks evenredig met het brandstofverbruik.
Van 0 tot 10km/u gebeurt dezelfde dag nog, zij het in ideale klimatologische omstandigheden en op vlakke ondergrond.
Alle gekheid op een stokje, het was weer eens een blij weerzien met Godfried en zijn familie!
Het was een gezellige babbel in de knusse woonkamer met een hapje en een drankje door vrouwlief klaargemaakt.
Het was ongetwijfeld weer een aandoenlijk schouwspel om de kleine jongetjes bezig te zien over hun speelgoed, het deed toch maar eens deugd om de Matra terug van stal te halen op deze droge winterdag.
Niks leuker om het eindejaar af te sluiten en te hopen dat de winter niet te lang meer zal duren.
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="bassboss"]De éénwieler is een prototype dat Godfried in zijn ondergrondse garage aan het ontwikkelen is. Dit zal de nieuwe Matra worden voor na de verkiezingen van mei 2014.
De overbrengingsverhouding is ongeveer 0.6m/stap, de brandstof is Duvel met alcoholpercentage van minstens 8%, de remafstand en vooral de wegligging zijn rechtstreeks evenredig met het brandstofverbruik.
Van 0 tot 10km/u gebeurt dezelfde dag nog, zij het in ideale klimatologische omstandigheden en op vlakke ondergrond.
Alle gekheid op een stokje, het was weer eens een blij weerzien met Godfried en zijn familie!
Het was een gezellige babbel in de knusse woonkamer met een hapje en een drankje door vrouwlief klaargemaakt.
OOK interessant om weten , godfried heeft thuis een gemetstelde!!!!!!
" bagheera booze bar" midden in zijn living mét tapkraan , NO JOKE !!!
stef
De overbrengingsverhouding is ongeveer 0.6m/stap, de brandstof is Duvel met alcoholpercentage van minstens 8%, de remafstand en vooral de wegligging zijn rechtstreeks evenredig met het brandstofverbruik.
Van 0 tot 10km/u gebeurt dezelfde dag nog, zij het in ideale klimatologische omstandigheden en op vlakke ondergrond.
Alle gekheid op een stokje, het was weer eens een blij weerzien met Godfried en zijn familie!
Het was een gezellige babbel in de knusse woonkamer met een hapje en een drankje door vrouwlief klaargemaakt.
OOK interessant om weten , godfried heeft thuis een gemetstelde!!!!!!
" bagheera booze bar" midden in zijn living mét tapkraan , NO JOKE !!!
stef
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
GODFRIED wrote:Van Stef,
Voor het forum.
" Bagheera blues" .............. ( en dan nog wel nen type één )..
PS voor wie zin heeft staat in angouleme tegen bordeaux op autokerkhof , fot is van deze week.... van mijn vriend eric die graag artistieke ,"tristesse" wrakkenfotos neemt al jaaaaaaren én er zelf in zo"n club van is , sterk hé?
STEF
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
GODFRIED wrote:Van Stef,
Voor het forum.
een foto aan de bandencentraal nie ver van godfried ,konden ik niet laten links liggen vorige week ,na pickup van differentieels ...
ik moest me er wel bijna voor laten overrijden , maar we vinden het een
"hemels prentje" ............ have a "good year" ... GELUKKIG NIEUWJAAR boys...
STEF
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
voor forum posten aub?
het stuur van mijn murena, nadat ik haar eind vorige zomer stilzette ,
na onze trip naar en het racen op het circuit van LINAS PARIS SUD ..
kleppen verbrand , ik ga nu wat spelen met mijn bagheera één uit 1973 ;
enkele maanden geleden haalden
we de motor eruit , de revisie van de murenamotor
deed ik zelf maar de bagheeramotor gaf ik in outsorcing , eind volgende week is ie klaar ...
STEF
hopelijk in de lente terug rijden en tegen de zomer stabiel en alle kleine defecten eraf..?
het stuur van mijn murena, nadat ik haar eind vorige zomer stilzette ,
na onze trip naar en het racen op het circuit van LINAS PARIS SUD ..
kleppen verbrand , ik ga nu wat spelen met mijn bagheera één uit 1973 ;
enkele maanden geleden haalden
we de motor eruit , de revisie van de murenamotor
deed ik zelf maar de bagheeramotor gaf ik in outsorcing , eind volgende week is ie klaar ...
STEF
hopelijk in de lente terug rijden en tegen de zomer stabiel en alle kleine defecten eraf..?
- Attachments
-
- Stef 1.1 [800x600 test tekening 2].jpg (97.54 KiB) Viewed 16090 times
-
- Stef 1.2 [800x600 test tekening 2].jpg (115.45 KiB) Viewed 16090 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
een gedeelte van de "junk" die we allemaal vernieuwden ;
alle sealings en bearing , waterpump, fuelpump , koppeling , alle rubber leidingen , thermostaat , kleppen geslepen , culasse gevlakt én bronzen klepstotergeleiders
STEF
Deze zal weer als een klokje lopen en trouwe dienst bewijzen.
Veel plezier, aangename kilometers.
alle sealings en bearing , waterpump, fuelpump , koppeling , alle rubber leidingen , thermostaat , kleppen geslepen , culasse gevlakt én bronzen klepstotergeleiders
STEF
Deze zal weer als een klokje lopen en trouwe dienst bewijzen.
Veel plezier, aangename kilometers.

- Attachments
-
- Motor STef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (129.68 KiB) Viewed 16059 times
-
- Motor Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (75.69 KiB) Viewed 16059 times
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hendrik wrote:Je bent goed bezig stef succes er mee.
een motorrevisie , in -en uitbouw wordt rap gezegd , maar kost toch bakken en bakken tijd , geld en moeite ... dit is al de tweede in 5 jaar ,
eerst de murenamotor die ik volledig zelf deed , maar die bagheera moet beter en gaf ik in onderaanneming , ik volgde wel de step by step build down ,zocht en bestelde en hérbestelde alle stukken en controleerde step by step terug de opbouw, zitten nu ook naast geslepen en afgeperste kleppen , gevlakt , alle bearings en sealings nieuw in en ook bronzen klepstootgeleiders , nieuw waterpomp ,gereviseerde alternator en startmotor , thermostaat , nieuw waterslangen enz
stef
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
deze maand in youngtimermagazine in uw krantenkiosk
matra bagheera special van 8 bladzijden !!!!!!!!!
matra bagheera special van 8 bladzijden !!!!!!!!!
- Attachments
-
- de ontwerpers die ons de bagheera gaven jacques nocher & jean toprieux [800x600 test tekening 2].jpg (139.02 KiB) Viewed 15990 times
-
- cover 5 [800x600 test tekening 2].jpg (131.2 KiB) Viewed 15990 times
-
- cover 4 [800x600 test tekening 2].jpg (119.32 KiB) Viewed 15990 times
-
- cover 3 [800x600 test tekening 2].jpg (127.35 KiB) Viewed 15990 times
-
- cover 2 [800x600 test tekening 2].jpg (125.55 KiB) Viewed 15990 times
-
- cover [800x600 test tekening 2].jpg (81.71 KiB) Viewed 15990 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
de bagheeramotor revisie is rond , we wachten alleen nog op een koppelingsplaat
met een steekasdikte van 1 mm groter ,de eerste spare paste niet , normaal wordt deze maand de motor terug ingebouwd
stef
Vreemd dat de steekas niet past op de koppelingsplaat. Diameter plaat 1300 en 1500 motor is anders maar dacht dat de steekas hetzelfde is.
met een steekasdikte van 1 mm groter ,de eerste spare paste niet , normaal wordt deze maand de motor terug ingebouwd
stef
Vreemd dat de steekas niet past op de koppelingsplaat. Diameter plaat 1300 en 1500 motor is anders maar dacht dat de steekas hetzelfde is.
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
het gat van de stervormige as was1 mm te klein en kon niet schuiven .....GODFRIED wrote:de bagheeramotor revisie is rond , we wachten alleen nog op een koppelingsplaat
met een steekasdikte van 1 mm groter ,de eerste spare paste niet , normaal wordt deze maand de motor terug ingebouwd
stef
Vreemd dat de steekas niet past op de koppelingsplaat. Diameter plaat 1300 en 1500 motor is anders maar dacht dat de steekas hetzelfde is.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg