bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny

Post by benny »

Bedankt Godfried voor de morele steun.
Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Heb net de olie van de bak en het differentieel vervangen.
De onderste stoppen zijn magnetisch om de "afgebroken tanden" uit de olie te trekken.
Op de foto zie je hoe zo'n stop eruit ziet na een paar jaartjes dienst...

Image

De olie verversen zonder een oliepistool onder druk is geen sinecure.
De vulopeningen zitten goed verborgen en zitten ook verticaal.
Hierdoor moest ik vullen d.m.v. een trechter en een slangetje...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss

Post by bassboss »

Ondertussen heb ik weer verheugend nieuws van Benny!

Nagenoeg de gehele achterkant van mijn chassis is klaar.
De bodemplaat is omgeplooid op maat en reeds vastgelast.

Image

Image

Image

Laswerken zijn van doorslaggevend belang in iedere Bagheera-restauratie.
Ik ben dan ook zeer blij dat er nog mannen zijn die de Bagheera op dit gebied goed kennen en dit werk op zich nemen volgens de regels van de kunst!

Wordt zeker vervolgd! :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Gelukkig zitten er geen al te grote stukken ijzer op. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dat begint al aardig op te schieten.Benny heeft zich niet ingehouden.Als hij aan dat tempo verder doet dan zal ik het zinkbad al maar laten opwarmen :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ja, zeg die Jean maar dat hij zijn vorkheftruck maar klaarzet om een volgend Bagheera-chassis te laten zakken in het zoutzuurbad!
Maar, allereerst moet er nog wat noeste handenarbeid verricht worden.
De stalen borstels, plamuurmessen, brander en ander fraai tuig om mee te krabben staan klaar om alles wat niet van metaal is van het chassis te verwijderen.
Daarna wordt alles gezandstraald.
Dus, Jean moet de stekker nog niet insteken...
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart ,
Gecontroleerd laten uitbranden!Dat was de oplossing!Maar om hem aan het branden te krijgen vrees ik dat je eerst alles weer moet inbouwen :oops: .Zetels heb ik al voor je liggen en nog een deel troep van die afbraakwagens.
Nee, ik hoop dat niemand van ons dat gebeurt.Ik denk regelmatig aan Raf Broens.Het zal niet gemakkelijk geweest zijn om dat te verwerken.
Trouwens al een tijdje niets meer van Raf gehoord!Hoe zou het met hem zijn? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Morgen de twee uiterste kanten van de koffer. En de koffer is klaar. Indien alles meezit natuurlijk.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Over dat chassis gecontroleerd laten uitbranden heb ik ook al zitten denken.
Dan is alles er af gebrand maar dan zal de stevigheid door de hitte verdwenen zijn alsook zouden er vervormingen kunnen optreden.

Benny,

Ik ben er gerust in. Ik ben benieuwd wat je gaat vinden eens de voorkant van de dorpels zal weggeslepen zijn.

Courage! (of "courr?ges" zou beter zijn....)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb al op autokerkhoven auto's bekeken die uitgebrand zijn en telkens stond ik er van te kijken hoe mooi het chassis nog in vorm gebleven is.
Het blijft inderdaad ongecontroleerd!Spijtig dat hier niemand ervaring mee heeft.Wat ik wel weet is!Dat Raf indertijd geschreven heeft dat het chassis nog mooi intact gebleven is en de zink er nog steeds op zat. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik verkies het zweet en gekreun.
Dat hoort bij het examen "Bagheerologie".
En al bij al zal het nog wel meevallen.
Ik heb al andere Bagheera's gezien...(en jullie ook, waarschijnlijk)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Je bent een echte!!!!!!!!Zo heeft Matra ze het liefst!Van die jongens die niet opgeven en door gaan tot het bittere einde.Hoe meer je nu afziet hoe meer plezier je er aan zult beleven.Zeg me op tijd wanneer ik de vensters moet sluiten.Waarschuw zeker je geburen zodat ze de brandweer niet bellen. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Benny heeft het gas volledig opengedraaid!
De volledige achterkant is reeds gedaan en het resultaat mag er zijn!

Image

Image

Image

Image

Ik denk dat ik terug een serieuze stap dichterbij mijn doel geraakt ben!

Hou de moed erin, Benny (maar spendeer in godsnaam heel je kostbare verlof er niet aan. Dan krijg ik schuldgevoelens...)

Bart :wink:
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Je mag Benny zijn twee handen kussen Bart, ik zou ook wel zo iemand willen die over de nodig tijd, kennis en goesting beschikt om ..... (zie hierboven)
Eind volgende week ga ik naar Frankrijk en zal dan eens uitkijken naar de plaat boven de voorruit.
Ga rustig door met de juiste spirit.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Benny,
Proficiat! Het zijn deze mensen die er voor zullen zorgen dat Matra blijft bestaan.Ik bewonder je motivatie en je doorgedrevenheid om je eigen bagheera en deze van je zoon op de tweede plaats te zetten.Maar als je zo door doet zal het niet lang meer duren of je bent met de laswerken klaar.Dan kun je al je energie in je eigen project steken.Het mag gezegd!Je bent een vakman, ??n van de weinige die de moet hebben om er aan te beginnen en het tot een goed einde te brengen.
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Onze Bagheera-chirurg is de laatste kwaadaardige kankers aan het elimineren!
De onderkanten van de wielkasten vooraan en de deurdorpels zijn zulke plekken waar het altijd prijs is.
Dit komt door de grote spleet tussen de polyster carrosserie en het chassis waartussen zich vuil opstapelt.
Onderaan zorgt het opspattend regenwater vanachter de voorwielen voor het wegroesten van de dorpels.

Hier zie je hoe Benny langs de rechterzijde al het rotte metaal heeft weggeslepen en stuk voor stuk met nieuwe plaat de wielkast en dorpel aan het reconstrueren is.
Op de foto's te zien heeft het roest nog niet teveel onderhuidse verwoesting aangebracht en is het chassis ook hier relatief gezond (naar Bagheera-normen, wel te verstaan...)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ik denk dat nog veel woorden hier overbodig zijn.
Eigenlijk zou ik Benny een groot onrecht aandoen indien ik dit fraaie werk niet zou laten galvaniseren om het te beschermen tegen de nooit aflatende roestduivel.
Het weze dan ook duidelijk dat ook dit chassis richting Maasmechelen zal gaan om het voor eens en voor altijd te laten behandelen!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Benny levert prachtig werk.Het blijft een niet te onderschatten karwei.Ja, Bart het zou zonde zijn om dit werk niet te laten galvaniseren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Niet gaan....
De voordorpels zijn inmiddels ook naar de natuur teruggekeerd en zijn gere?ncarneerd als soliede exemplaren die terug ettelijke jaren mee kunnen!
De foto's spreken voor zich.
Look how it's done !

Image

Image

Image

Ik denk dat de Matra-ingenieurs het schaamrood op de wangen moeten krijgen als ze zien hoe de "dappersten van alle Galli?rs" hun Matra's restaureren!
Benny zal er voor zorgen dat er geen kreukelzone's meer zijn.
De Bagheera wordt even sterk als een duitse auto!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Woorden komen hier te kort!!!!!Vele Matraeigenaars zullen bij het zien van deze foto's denken: "Ja, zo moet het".Maar weinigen Bagheera's zullen dit ook daadwerkelijk meemaken.(Spijtig)Dit in combinatie met galvaniseren is de enigste manier om een bagheera van de eeuwige jachtvelden te houden.De generaties na ons zullen denken dat Matra ook de bagheera heeft verzinkt.Veel andere bagheera's zullen er niet overblijven!De roestduivel vreet het laatste stukje plaat weg tot er geen redden meer aan is. :P :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Heb zonet terug een lading foto's van Benny binnen gekregen en het ziet er naar uit dat hij de smaak goed te pakken heeft!
De scheiding tussen de vloerplaat en de voorkant werd gelast evenals de onderkanten van de wielkasten.
Waar ik me al suf zat te piekeren over hoe nu in godsnaam die onderkant van de voorste wielkasten ooit nog kon hersteld worden, neemt Benny gewoon een stukje plaatstaal en wordt alles met de glimlach gerepareerd.
Waarschijnlijk zal er wel eens een westvlaamse vloek over de lippen gerold zijn...
De foto's laat ik de rest wel vertellen. Kijken maar!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Zoals ik eerder al zei, het geeft een enorme voldoening en vooral innerlijke rust te weten dat er binnen afzienbare tijd een kerngezonde type I op de oprit zal staan.
En terug rolt de film van mijn zoektocht af...
bassboss

Post by bassboss »

Benny,

Hoe waren de holle ruimten? Ik zie dat er links vooraan toch heel wat roest te bespeuren was.

Groetjes,

Bart
benny

Post by benny »

Hallo Bart,

Alles wat rot is is weggeslepen. Vooraan links is alles nog goed. Het is maar oppervlakkige roest. Teveel wegnemen is ook niet goed. Wat goed is mag blijven. Ik ben er over geweest met de slijpschijf, om te controleren. Onder het laagje roest is nog genoeg plaat. De roest kwam eigenlijk van aarde die via het gat in de deurstaander in de dorpel gekomen was. Bij vocht kwam die aarde nat, en veroorzaakte opppervlakkige roest. De dorpel is gereinigt, en weer tip top in orde. De rechterkant was er veel slechter aan toe. Morgen maak ik de plaat bovenaan de kopruit los en zal beginnen met de kooi over te plaatsen. Met andere woorden de laswerken lopen op hun laatste benen. Nu nog wachten op het nieuwe stuk voor het ruitkader.

Groeten Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Super snelle Benny!
Waar anderen het niet meer zien zitten en de wanhoop nabij geraken! Doet benny door of het dagelijkse kost is.Bij Benny is het een kwestie van dagen en niet van jaren! Bart, Je hebt de juiste man op het juiste moment ingeschakeld.Je mag gerust terug wat vaster gaan slapen! Het komt allemaal in orde.De oppervlakkige roest wordt verwijderd in het zoutzuurbad en dan voor eeuwig bedekt met een laagje zink. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ok, jullie stellen mij gerust, jongens!
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Benny graag last.
Dat is een wereld van verschil, iets graag doen.
Uiteraard zal hij in de loop der jaren zijn plan moeten leren trekken hebben en het zal nu veel makkelijker gaan dan in het begin.
Ikzelf zie me momenteel nooit met een halfautomaat en een stuk ijzer beginnen.
Vlammen en vonken zullen er genoeg zijn, maar dan wel op de verkeerde plaats en door de verkeerde handeling. De Matra zal er eerder als een abstracte hoop staal uitzien...

Toen ik mijn eerste motorfiets demonteerde om te restaureren zei ik, dit nooit meer!
Sindsdien ben ik aan nummer vier bezig en zeg: hier is niet zoveel werk aan. Gewoon volledig demonteren, opkuisen en terug monteren!
Klassieke motoren (Honda's) hebben weinig geheimen meer voor mij en daardoor weet je waar je mee bezig bent.
En bovendien doe ik het enorm graag!

Uiteraard valt er aan motoren niets of weinig te lassen en ben ik heus niet van plan om nog een Bagheera erbij te nemen waardoor de kans om te leren lassen vrij klein is.
Nee, ik doe veel liever beroep op mensen die het kunnen en het bovendien graag willen doen!
Nu kan ik met destemeer plezier de wagen terug heropbouwen.
Een huis bouwt men ook niet op zand!

Wordt vervolgd!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je mag van geluk spreken dat je nog een bagheera 1 met zo een goed chassis hebt gevonden.Ik ken iemand die heeft tot 30cm rond de auto alles opnieuw moeten maken.Ik moet je niet zeggen wat daar bij komt kijken.Als je nooit aan een chassis gelast hebt is het een nachtmerrie om eraan te beginnen.Plakken kan iedereen maar lassen dat is iets anders.Als je ziet wat Benny verricht!Daar zijn er veel jaloers op.Hij zou er zijn beroep van kunnen maken!Alleen bagheera's anders is er niet genoeg laswerk aan en heeft Benny te vlug gedaan.Je gaat samen met Benny een prachtige bagheera 1 hebben daar twijfel ik geen seconde aan.Ik gun het jullie ook van harte.Jullie steken er veel tijd en geld in.Dit mag zeker beloond worden.Als ze af zijn wil ik er foto's van hebben.Als het mag! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Wat die foto's betreft, dat kan geen probleem zijn.
Ik heb er reeds zo'n 350 genomen, dus telkens er een vijs wordt veranderd. Het aantal foto's zal er zeker niet op verminderen naarmate de wagen zijn voltooiing nadert, maar zo ver zijn we nog niet...
Pas als het chassis gegalvaniseerd en geverfd zal zijn, begint de derde en laatste faze nl. de opbouw en afwerking.
Momenteel zijn we nog volop in de tweede faze, nl. de restauratie.

Op de foto zie je (behalve de voortrein) de onderdelen dewelke nog moeten afgeschuurd en behandeld worden.
Eens dit achter de rug is, ligt alles klaar om terug te monteren!

Image
joe

Post by joe »

bassboss wrote: Image
Hello friends :P

on this photograph, we see a rusted tole, if the disqueuse is passed onto, we never see a sain steel so i want to know the level of acceptable rust (or minima m?tal width acceptable )which one can tolerate before the acid does cross it...?

i left some parts on my frame in a same state because i can't change it :-? ... how in your opinion the galvanisator can know at which time metal becomes white, without rust...whereas he doesn't see it ??? :roll: is it necessary to plunge a test rust tole in the acid ???

thank you :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Als je twijfelt dat het chassis niet lang genoeg in het zoutzuurbad blijft!Zeg tegen Benny dat hij een stuk uitgeslepen plaat(vol roest) in het chassis hangt dan kun je zien na het galvaniseren wat er met deze plaat gebeurd is.We kunnen bij het afleveren van het chassis vragen om het chassis in het zoutzuurbad te hangen voor het weekend om dan na het weekend onmiddellijk te verzinken.Zo heb ik het ook met mijn chassis laten doen.Of we kunnen vragen om het chassis pas in het zinkbad te hangen als de roest op de uitgeslepen plaat verdwenen is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Hallo Joe,
You are never certain when chassis goes in an acid bath, that all rust will be solved. This is certainly so for hollow spaces. The man who galvanises the car will never guarantee that all rust has been disappeared. This is as a matter of fact not possible. However, you can clean, the hollow spaces well to obtain an as well as possible result. After galvanising you can treat the hollow spaces to be shure that everyting has been protected against rust.
Sorry for my English.

Greatings Benny.
joe

Post by joe »

thank's benny :) ...my english isn't famous, many syntax faults, sorry

rust does not seem to make you afraid..probably ,for same the reason you kept the sides external of the trunk of Bart, by changing the central part which was certainly perforated..i will like to also know if about cases 1974; without sheets of trunk, if the reinforcements are much bigher than oldests

finally, according to what I see, there would be welded mouldings or reinforcements welded under the trunk...could you confirm, please :D

for my bagh I made mouldings with press but there are too many deformations... :-? so the next one will be without mouldings

Image
Post Reply