Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Pas hiermee op, de startermotor bevestiging van alle simca/matra is hier echt niet op berekend... bij het koppelinghuis breekt of scheurt het namelijk nogal snel.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Gisteren op weg naar mijn moeder en want kom ik tegen; een heuse Bagheera type 1. Bij nadere inzicht bleek het onze eigen Stef. Hij was een testritje aan het maken om de nodige afstellingen te controleren.
Fantastisch.
Fantastisch.
- Attachments
-
- bagheera stef.JPG (258.25 KiB) Viewed 16090 times
-
- bagheera stef2.JPG (388.43 KiB) Viewed 16090 times
-
- bagheera stef3.JPG (221.98 KiB) Viewed 16090 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja, dat is schrikken als je er zomaar ineens ene in het wild tegenkomt.
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.
Groet Herman
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="oetker"]Ja, dat is schrikken als je er zomaar ineens ene in het wild tegenkomt.
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.
door een klein vijf jaar in een te vochtige garage gestaan te hebben plakte de koppeling door stofroest aan het vliegwiel en enkele rempompen werkten maar half meer ; de ontsteking staat ( niet meer) optimaal en één bougie zit potvast , en ik moet wat zoeken naar de versnellingen ze liggen veel verder uiteen dan bij mijn murena vind ik maar ik voel wel aan dat mits wat fijntuning alles terug ok zal komen , ik reed haar nl 5 j geleden probleemloos van parijs naar huis omdat ik haar in deze "untouched condition" na maanden negotieren toch aan een goede deal kon kopen omdat de maanden verstreken ,het oudere koppel hun villaatje buiten parijs al verkocht was en de datum dat zij naar hun appartementje in hartje parijs gingen steeds maar korter en korter bij kwam , zakte en zakte de prijs en kon ik zaken doen...
Mooi zo Stef, ziet er weer goed rijdbaar uit na zolang stil te hebben gestaan.
We zullen hem vast wel tijdens een meeting gaan zien.
door een klein vijf jaar in een te vochtige garage gestaan te hebben plakte de koppeling door stofroest aan het vliegwiel en enkele rempompen werkten maar half meer ; de ontsteking staat ( niet meer) optimaal en één bougie zit potvast , en ik moet wat zoeken naar de versnellingen ze liggen veel verder uiteen dan bij mijn murena vind ik maar ik voel wel aan dat mits wat fijntuning alles terug ok zal komen , ik reed haar nl 5 j geleden probleemloos van parijs naar huis omdat ik haar in deze "untouched condition" na maanden negotieren toch aan een goede deal kon kopen omdat de maanden verstreken ,het oudere koppel hun villaatje buiten parijs al verkocht was en de datum dat zij naar hun appartementje in hartje parijs gingen steeds maar korter en korter bij kwam , zakte en zakte de prijs en kon ik zaken doen...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Zijn dat afgeschenen lichten of zo te koop?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
een vriend van mij is in een club van ... ( ja ja het bestaat)..
van europese autokerkhoffotografen die fotos en locaties uitwisselen ,deze fotos zijn vorige week in frankrijk genomen , waar milieunormen nog niet half zo streng zijn als bij ons ...
STEF
ps den 28 sept zat , halen we mijn bagheeramotor eruit voor totaal revisie
Prachtige foto's. Of deze wagens nog ooit door de prins met het witte paard gekust worden zal wel heel klein zijn. Waarschijnlijk schrootwagens.
van europese autokerkhoffotografen die fotos en locaties uitwisselen ,deze fotos zijn vorige week in frankrijk genomen , waar milieunormen nog niet half zo streng zijn als bij ons ...
STEF
ps den 28 sept zat , halen we mijn bagheeramotor eruit voor totaal revisie
Prachtige foto's. Of deze wagens nog ooit door de prins met het witte paard gekust worden zal wel heel klein zijn. Waarschijnlijk schrootwagens.
- Attachments
-
- DSC03303 [800x600 test tekening 2].JPG (158.35 KiB) Viewed 15946 times
-
- DSC03305 [800x600 test tekening 2].JPG (141.4 KiB) Viewed 15946 times
-
- DSC03259 [800x600 test tekening 2].JPG (152.54 KiB) Viewed 15946 times
-
- DSC00975 [800x600 test tekening 2].jpg (146.86 KiB) Viewed 15946 times
-
- DSC00982 [800x600 test tekening 2].jpg (149.01 KiB) Viewed 15946 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
"garage -games" of the dangerous kind .....
we zijn er aan begonnen om het "hart" uit mijn bagheera te halen .... fase 1 .. de "kardanassen" losmaken was een gevaarlijk ,tricky spelletje vond ik ... op advies van bart vandercruys ( en verschillende telefoontjes tijdens ons werk naar zijn 24u matra info "helpdesk" ) konden we door de wagen vooraan vast te strappen op de brug en aan de draagarmen de achterste torsiestang genoeg ontlasten om de beide kardanassen eruit te frutselen.... meer dan 3 u werk met 2 man... eind vd week de motor eruit voor totaal revisie
stef ( fotos volgen)
Dag Stef,
Oppassen met een bagheera zo hoog van de grond te zetten. Hij zou wel eens kunnen breken!!
Succes.
we zijn er aan begonnen om het "hart" uit mijn bagheera te halen .... fase 1 .. de "kardanassen" losmaken was een gevaarlijk ,tricky spelletje vond ik ... op advies van bart vandercruys ( en verschillende telefoontjes tijdens ons werk naar zijn 24u matra info "helpdesk" ) konden we door de wagen vooraan vast te strappen op de brug en aan de draagarmen de achterste torsiestang genoeg ontlasten om de beide kardanassen eruit te frutselen.... meer dan 3 u werk met 2 man... eind vd week de motor eruit voor totaal revisie
stef ( fotos volgen)
Dag Stef,
Oppassen met een bagheera zo hoog van de grond te zetten. Hij zou wel eens kunnen breken!!

Succes.
- Attachments
-
- Bagh Stef 5 [800x600 test tekening 2].jpg (84.07 KiB) Viewed 15940 times
-
- Bagh Stef 4 [800x600 test tekening 2].jpg (82.86 KiB) Viewed 15940 times
-
- Bagh Stef 3 [800x600 test tekening 2].jpg (67.33 KiB) Viewed 15940 times
-
- Bagh Stef 2 [800x600 test tekening 2].jpg (108.13 KiB) Viewed 15940 times
-
- bagh Stef 1 [800x600 test tekening 2].jpg (119.95 KiB) Viewed 15940 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Vervolg werkzaamheden.
Succes.
Succes.
- Attachments
-
- Stef 9 [800x600 test tekening 2].jpg (107.93 KiB) Viewed 15904 times
-
- Stef 8 [800x600 test tekening 2].jpg (66.51 KiB) Viewed 15904 times
-
- Stef 7 [800x600 test tekening 2].jpg (110.25 KiB) Viewed 15904 times
-
- Stef 6 [800x600 test tekening 2].jpg (108.28 KiB) Viewed 15904 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Stef,
Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.
Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:
Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid.
Nadeel is dat de kleine 1294cc iets minder koppel zal hebben, m.a.w. hij zal minder trekkracht hebben in lage toeren maar wel een langere adem.
De 1442cc heeft hier iets minder moeite mee.
Je kan langer doortrekken in de versnellingen en je kan 120km/u rijden tegen een aanvaardbaar motortoerental.
Bart
Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.
Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:
Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid.
Nadeel is dat de kleine 1294cc iets minder koppel zal hebben, m.a.w. hij zal minder trekkracht hebben in lage toeren maar wel een langere adem.
De 1442cc heeft hier iets minder moeite mee.
Je kan langer doortrekken in de versnellingen en je kan 120km/u rijden tegen een aanvaardbaar motortoerental.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
mooie plek om te sleutelen

bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="bassboss"]Stef,
Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.
Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:
Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid
HEY bart , alain nam de moeite om een half uur met mij te bellen en per telefoon een ander werkend passwoord in te stellen ,waardoor ik terug kan communiceren met mijn matramaam broeders ....dankuwel president ,much appreciated !! ik nam nota van uw diff advies bart en wil graag bij gelegenheid int najaar es samen met u tot bij godfried gaan , om te zien of hij ons beiden kan helpen met die tandwielen??????
STEF
Jij hebt zeer zeker de oudste Bagheera van 't land, volgens je chassisnummer!
Deze hebben nog een kabelbediende versnellingsbak dewelke zeer onnauwkeurig schakelt en moeilijk af te stellen is.
Misschien het ideale moment om deze om te bouwen naar de schakelstangbediening op de latere modellen.
Dit is vrij eenvoudig en je kan de bestaande versnellingsbak behouden.
Wat je nodig hebt is een andere lange stang vanaf de versnellingspook met kogelgewricht op uiteinde + schakelstangen en aansluitstuk voor op de versnellingsbak.
Deze van de type II passen perfect.
Ik zal bij gelegenheid een foto posten, heb mijn Bagheera ook omgebouwd.
Als ex-Murena rijder zal je het gebrek aan een vijfde versnelling wel voelen.
Om dit te compenseren raad ik je het volgende aan:
Wil je het motortoerental wat naar beneden krijgen, dan monteer je best een 17/61 differentieelhuis ipv het huidige 17/63.
Bij de 17/63 draait de motor als gek maar je gaat nauwelijks vooruit.
Deze zijn perfect uitwisselbaar en makkelijk te monteren.
De montage van de originele hogere 185/80HR13 banden achteraan i.p.v. 185/70 dewelke je nu hebt, zal het toerental nog verder doen afnemen, want hoe groter de wieldiameter hoe lager het toerental bij eenzelfde snelheid
HEY bart , alain nam de moeite om een half uur met mij te bellen en per telefoon een ander werkend passwoord in te stellen ,waardoor ik terug kan communiceren met mijn matramaam broeders ....dankuwel president ,much appreciated !! ik nam nota van uw diff advies bart en wil graag bij gelegenheid int najaar es samen met u tot bij godfried gaan , om te zien of hij ons beiden kan helpen met die tandwielen??????
STEF
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
Re: mooie plek om te sleutelen
hans wrote:type 1 blijft toch wel heel mooi om te zien
DANKUWEL HANS ;
ik had op mijn 18 e in 1978 een type 2 ; maar nu ik naast de murena opnieuw kon kiezen , vond ik een 5 tal jaar geleden een type 1 ( configuratie lemans 73-74) ten zuiden van parijs , reed em naar huis ,
en de engine gaat nu in volledige (prof) revisie ,de murenamotor deed ik zelf ; hoop int voorjaar te kunnen rijden
stef
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
meeting

grtz hans
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
Re: meeting
dag hans ,hans wrote:ik had je belevenissen over de aanschaf van deze type 1 met enige jalouzie op het forum gelezen. Misschien een keer afspreken als mijn 2 klaar is hoop volgend jaar zomer weer te kunnen rijden. ga je de motor standaard houden of nog wat kietelen?
grtz hans
ik ga de motor "as stock as possible " houden .... in de leuvense regio waar ik vooral rij doen ze me kruipen aan 50 per uur op de ring en aan 30 in de stad , en "als " in op de snelweg naar huis "kan" rijden aan 90 a 100 en niet weeral hoef stil te staan mag ik tevreden zijn ... dus 89 pk volstaat ruimschoots ... bovendien hoef ik in een "plastikke" auto zonder de minder crashsafety , zonder abs , zonder sips en zonder airbag... geen 150 pk .... toen ik een manneke van 20 was ,was ik een "'racer" nu ben ik een 50 plusser en werd een bezadigde "cruiser"............ hopelijk ben ik er tegen de lente mee rond en kan ik er mee op stap
stef
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Weer lekker bezig zo te zien.
Stef, als je er eenmaal weer mee rijd ga je jezelf terug 20 voelen
Het verschil is dat tegenwoordig de eerste beste diesel je te snel af is bij het stoplicht.
180 pk en een 5 bak kan dat wel verhelpen.
Is de Murena op stal?
Groet Herman
Stef, als je er eenmaal weer mee rijd ga je jezelf terug 20 voelen

Het verschil is dat tegenwoordig de eerste beste diesel je te snel af is bij het stoplicht.
180 pk en een 5 bak kan dat wel verhelpen.
Is de Murena op stal?
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Hier te koop!! Met een klein beetje werk!!
voor de website ; 2 type 1 bagheeras voor 1600 euro ...
http://www.goldies-boutique.eu/oldtimer ... /index.php



voor de website ; 2 type 1 bagheeras voor 1600 euro ...
http://www.goldies-boutique.eu/oldtimer ... /index.php
- Attachments
-
- bagheera te koop Stef [800x600 test tekening 2].JPG (133.93 KiB) Viewed 15799 times
Matra Bagheera S - 1977