bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

Ok Godfried!

Afspraak donderdag (morgen) om 14u !

Tot dan,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss

Post by bassboss »

Motor klaar!

Zoek de tien verschillen...

Image

Image

En de andere kant...

Image

Image

Hopelijk blijft de zaak nu goed overal goed dicht!

Heb de oliekeeringen van het differentieel ook vervangen.
Nu is het nog wachten op de stofkappen voor de remcilinders en dan komt de hoofdremcilinder aan de beurt.
En daarna begint de grootste uitdaging, het schoonmaken van het chassis!

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Het mag gezegd worden! Dit is vakwerk!Je gaat weinig of geen bagheera's vinden die zo een mooie motor hebben.Werkelijk als nieuw.Was het niet!Zoek de 1000 verschillen!Een herboren krachtbron die je nog vele plezierige km gaat bezorgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ludo2

Post by ludo2 »

godfried,

het zal een tasje koffie worden in plaats van ene bok,het regent hier kei hard.dat het straks maar stopt,want dat is niet goed voor men bagheera.aan de lucht tezien gaat het nog niet stoppen.in ieder geval tot straks met of zonder regen. groetjes ludo.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ludo,
Hier heeft het geregend, maar er is al niets meer van te zien.Het zijn buiten 27?. Een dikke trui zal niet nodig zijn.Koffie is ook geen probleem. Ik vind het te warm om koffie te drinken, geef mij maar iets fris.Ik drink ook geen bok.Bagheera's en water verstaan zich zo goed als water en vuur! Dus niet! Er is wel een voordeel het droogt nu h??l vlug op.
Tot zo! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo mannen,

Dat doet deugd! Zes gelijkstemde zielen die samen op een gezellig terrasje bij een frisse drank en een lekkere fruittaart over hun passie kunnen vertellen, net alsof ze mekaar al jaren kennen!
Tussendoor even naar de wagens gaan kijken (2 Bagheera's, ??n Murena 1600cc en een M530 uit 1969 nog steeds in handen van de eerste eigenaar!)
En dan ook nog wat onderdelen uitgewisseld onder het motto "het ene plezier is het andere waard!"

Dit is kort samengevat wat ons bezoekje aan Godfried was, en wees maar zeker dat we van de spreekwoordelijke limburgse gastvrijheid genoten hebben!

Mannen, bedankt, het was een biezonder leerrijke en fijne namiddag en laat dit niet de laatste zijn.
Ik hoop alleen van er zo snel mogelijk met mijn eigen Bagheera bij te kunnen zijn!

Bart :wink:
ludo2

Post by ludo2 »

bart, ik moet u op alle vlakken bij treden het was een prachtige ontvangst bij godfried en weeral een paar personen toegevoegd aan men bestand van vrienden.het is zeker nog eens over tedoen .godfried hartelijk dank voor de ontvangst. groetjes ludo.
ronnyluxor

Post by ronnyluxor »

jaja matra boy,s het was zeer fijn om er te zijn :lol: en godfried bedankt om ons zo te ontvangen dat doet deucht om in zo een gastvrijheid te mogen komen groeten en dank ook aan het vrouwtje want die heeft er ook een handje mee geholpen dat we mochten komen de andere jongens het was een plezier om jullie te horen praten over de passie dat doen we nog wel een keer over maar dan bij een andere matra liefhebber zodat we ne keer overal geweest zijn :oops: :D groeten broer Ronny
benny

Post by benny »

Ik was er ook graag bij geweest. Het moet echt interessant en plezierig geweest zijn om samen over hetzelfde onderwerp gedachten te hebben kunnen uitwisselen. Om eerlijk te zijn, ik ben jaloers ( een gezonde jaloersheid hoor) op jullie. Jullie hebben een rijdende Matra. Ik moet nog aan de opbouw beginnen van de mijne wegens teveel werk. Maar vroeg of laat zal ik er staan met een rijdende Bagheera. ( liever vroeger dan laat)Godfried, is er iets uit de bus gekomen in verband met het vermogen of optrekken van je wagen? Of is het een persoonlijke indruk? Hopelijk zien we elkaar op 2 september.
Groeten Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Benny,
We hebben geen testen gedaan, trouwens de tijd vloog om.Ludo heeft me wel gezegd? bij een constante snelheid van 100 maakt zijn bagheera 3100tr?.Dit ga ik vergelijken.Waarschijnlijk heeft het met de tandwielverhouding te maken.Dit heeft Bart grondig op gezocht.
Als ik geweten had dat je er graag bij was geweest dan had je zeker uitgenodigd.Deze bijeenkomst is eigenlijk ontstaan door ludo.Wij komen regelmatig eens bijeen om wat te praten.En Ludo stelde voor om Ronny mee te brengen.Waar ik onmiddellijk voor te vinden was.Dan Bart, hij zocht nog wat onderdelen die ik liggen had.Raymond met zijn murena zie ik ook regelmatig en ik vond deze moet er ook bij zijn.Ik dacht toen neem deze Matravrienden samen om eens gezellig te praten.Toen Ludo onderweg was werd hij achtervolgd daar een jeep!Bij mij thuis aangekomen stelde Edgaerd(heeft een M530) zich aan hem voor.Hij moest weten wie deze Matra bezitter was.Voor een praatje en wat te drinken was hij dadelijk te vinden.Zo waren we met 6 man.En dat het gezellig is geweest kan ik alleen maar bevestigen.We hebben wat weg gelachen.Jullie geloven het misschien niet maar er zijn weinig zinnen gezegd waar Matra niet in voor kwam.
Zeker voor herhaling vatbaar.Als ik het weer doe Benny dan ben je erbij, als dan je kunt.Als er dan nog kandidaten zijn laat het me dan weten!
Bart,
Op ??n van de kogelgewrichten ontbreekt een vergrendelings veertje.Ik vond er geen meer.Hou daar rekening mee anders kan de schakelstang losschieten tijdens het rijden.Dit veertje kun je zelf namaken.Neem een ander als voorbeeld.
Ludo en Bart, Bedankt voor de onderdelen.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Benny,
Op 2 september zijn we erbij. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Bedank Godfried, maar ik kon er niet bij zijn, want ik heb het veel te druk. Ik zit tot over mijn oren in het werk. En ik wil zo vlug mogelijk aan Bart zijn wagen beginnen. Het zal dan tot 2 september zijn.

Groeten Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt voor alles, Godfried!

Ik ben uit de penarie! Ik heb de bediening van de versnellingsbak kunnen losmaken zonder slijpschijf of andere "Neanderthaler-toestanden". :wink:
De bedieningshefboom zit er met een spie opgetrokken zoals bij de pedalen van oudere fietsen het geval is!

Links op de foto zie je het deksel van de bak van een latere Bagheera en rechts de bak van een SIMCA 1100 die op mijn motor gemonteerd is.
Image

De onderdelen zijn perfect uitwisselbaar.
Links op de foto zie je de bediening van de SIMCA 1100 met de langere bedieningsas, en rechts zie je de kortere Bagheera-bedieningsas.
Image

De massa-onderbreker ligt ook al te wachten maar daarvoor is het nog ietsje te vroeg....
Image

't is een hobby.... :lol:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Graag gedaan. Gebruik je alleen de bedieningshefboom? Gooi het versnellingsbakdeksel met de schakelasssen niet weg.Je weet maar nooit! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik gebruik inderdaad enkel de bedieningshefboom daar ik een goed werkende versnellingsbak niet graag nodeloos open maak.
Het deksel ligt al in mijn "magazijn".

Bart
benny

Post by benny »

Ziet er prachtig uit Bart. Hopelijk is het een goede bak. Maar je weet, indien hij niet goed is, je hem mag ruilen voor een andere bak.
Ik begin volgende week aan je wagen.

Groeten Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Ik ben er vrij gerust in dat het een goede bak is. Simca staat bekend om zijn eenvoud en de techniek van de Bagheera is nooit een probleem geweest, zeker niet van de versnellingsbakken.
Moesten het zo geen roestbakken geweest zijn, zouden er nu nog veel meer rondrijden...
Voor 100% zekerheid zullen we echter moeten wachten tot de eerste testrit.
Die zal gebeuren voor de polyester wordt aangebracht, dus het kale chassis met motor, techniek, elektriciteit en 1 voorlopige bestuurderszetel + veiligheidsgordels erin!
De motorhelm op en rijden maar! Liefst op priv?-terrein want anders kan de boel nog in beslag genomen worden wegens het rijden zonder verzekering en nummerplaat. Dan ben ik vet met mijn gegalvaniseerde kar... :-?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Als er geen problemen zijn met de synchronisatieveren zal de versnellingsbak wel in orde zijn.Ik heb mijn versnellingsbak na 500 km terug uitgebouwd omdat ik problemen had met het terugschakelen van de 3 naar de 2.Dit gebeurde met wat tandengeknars.Het is natuurlijk niet zeker dat je het zelfde probleem hebt maar als hij wat km gemaakt heeft kan het zijn!Ik denk dat de schakeltandwielen het zelfde zijn als deze van een 1300 bak! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Een bak terug uitbouwen lijkt me niet onoverkomelijk, ik moet het nog bestuderen maar ik denk dat er plaats genoeg is om de bak van het differentieelhuis nemen zonder dat de steekas eruit moet.

Normaal gezien zijn er slechts twee soorten versnellingsbakken gemaakt voor de Bagheera.
De eerste met 21 tanden op de allereerste type I en dan vanaf 1975, de zogenaamde "versterkte" bak met 18 tanden.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Zo heb ik het nog nooit bekeken!Zou het echt mogelijk zijn om de bak uit te bouwen zonder de cardanassen te verwijderen!Dit zou v??l gemakkelijker en niet zo tijdrovend zijn.
Heeft iemand dit ooit gedaan? Graag reactie van de forum gebruikers! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank

Post by Frank »

Godfried,

Volgens mij moet dit kunnen. Zelf heb ik dit ooit gedaan bij mijn eerste wagen. Een 1100ti. Het grootste probleem was ervoor te zorgen dat de afdichtringen tussen de versnellingsbak en het differentieel bij het monteren netjes op hun plaats blijven zitten. Zoniet krijg je daar een lek van versnellingsbakolie gezien de twee daar met elkaar in verbinding staan.

Groetjes,

Frank. 8)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik meen dat de versnellingsbak en het differentieel door twee kleine ronde opening in verbinding staan.Die twee kleine O ringen vastplakken mag geen probleem zijn.Bedank voor de reactie.Als dit echt mogelijk is zou iedere bagheera bezitter in onze club dit zeker moeten weten. Is dit ook zo bij de murena?:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Normaal gezien zijn de bouten waarmee de bak op het differentieelhuis bevestigd is, relatief toegankelijk vanuit de motorruimte (eigenlijk is niets toegankelijk in een Bagheera-motorruimte...)
De afdichting gebeurt door middel van 2 kleine O-ringen en 1 grote O-ring dewelke rond het aandrijftandwiel van de bak zit.
Opgelet: de stalen opdikkingsringen niet vergeten! Deze moeten steeds bij de combinatie bak+differentieel blijven en dienen voor de lagerspeling op te vangen.

Bart :wink:
benny

Post by benny »

De versnellingsbak heeft niets te maken met de steekassen. Let wel zoals Bart hierboven beschrijft, moet je rekening houden bij het verwisselen van de bak dat tanden precies ingrijpen in het differentieel. Voor ons is dat een onbegonnen zaak aangezien wij na de montage niets kunnen zien of meten. Tenzij er iemand een andere manier weet om dit te controleren. Godfried, mocht jij zo'n lange bak hebben zit het verschil wel in je differentieelhuis en niet in je versnellingsbak.

Groeten Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Benny,
Dat begrijp ik wel dat de versnellingsbak niets te maken heeft met de overbrengingsverhouding.Ik vond het toch interessant om te weten of het mogelijk is om het schakelgedeelte alleen uit te bouwen.Als er dan iets is aan de synchronisatie moet je niet alles uit bouwen.Het is natuurlijk de vraag!Hoe zit het met het meten van de speling?Ik heb bij mijn versnellingsbak gewoon alles origineel ingebouwd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

De trip naar het verre Rekem + het eveneens verre Izegem levert het volgende resultaat op: de juiste bak met de juiste schakelbediening!
Ge moet er soms wat voor over hebben, he... :wink:

Image
benny

Post by benny »

De volhouder wint, Bart

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Na de motor is het de beurt aan de hoofdmoot, nl. het chassis!
Benny is met zijn brander en slijpschijf in actie geschoten en de laswerken zijn van start gegaan.

De kunststof-wielkasten worden weggenomen en vervangen door metalen wielkasten.
Deze zijn veel steviger en sluiten naadloos aan waardoor een broeihaard van vuil en roest voorkomen wordt.
Image

Image

Image

De volledige kofferplaat is weggenomen voor zover deze al niet weggeroest was...
Image

Goede moed, Benny!
bassboss

Post by bassboss »

Bij de laatste tekst hoort deze foto, natuurlijk....

Image

:oops:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Ja, er zijn onderdelen bij die me bekent voorkomen!De versnellingsbak ziet er weer als nieuw uit en is klaar om weer duizenden km te trotseren.
Benny is al flink aan de gang geschoten. De eerste wielkast zit er al op!Stukje voor stukje zal het chassis weer in orde gemaakt worden.Wees maar blij dat je zo een gek gevonden hebt die al dat laswerk wil doen.Maar ja, het is nogal gezegd! Alle matraliefhebbers zijn een beetje gek en met het hart op de juiste plaats geraak je al h??l ver.
Benny veel succes met de laswerken.Dat alles een beetje mag meezitten.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply