JV wrote:Op het filmpje is dat nummerbord goed te zien. Lijkt wel ander nummer dan op de foto hierboven.
Inderdaad, kan niet het hele kenteken lezen, dus waarom, geen idee.
Dit zou in de verre toekomst wel eens de duurste Murena kunnen worden.
Kunstenaars worden meestal pas gewaardeerd na hun dood.
Dit was zeker een appart project.
Attachments
bolletje.jpg (241.19 KiB) Viewed 8210 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
dit is het worn out bolgewricht van de onderste draagarm van mijn murena vooraan , die loskwam vorige week bij het oprijden van een borduur. .......... als je goed kijkt zie je dat de BOL kogel op 30 jaar
tijd een EI kogel werd en door teveel speling nog meer ... uitsleet ,
tot hij onder belasting eruit floepte .gelukkig niet aan 130 per uur.;;
STEF
Misschien een veiligheidspunt voor alle murena's en bagheera's. Controleer deze fuseekogels op slijtage, speling!!!!
Woorden zijn overbodig bij het zien van de foto. Dit had dodelijke gevolgen kunnen hebben.
Attachments
WORN OUT bolgewricht [800x600 test tekening 2].jpg (119.47 KiB) Viewed 8187 times
Dit item hoort standaard bij iedere keuring bekeken te worden door middel van wrikken met een bandijzer.
Ik snap niet dat ze dit niet bij een keuring hebben opgemerkt.
De minste speling is vervangen verplicht.
Aangezien de APK\ op de 1.6 een aanfluiting was zal ik dit item nog maar is aan een nadere inspectie onderwerpen.
Bij hard trekken aan de bovenzijde van de voorbanden kun je het ook wel contateren, maar op de krik gaat dat beter.
Als je het wiel iets speling voelt is het klaar met de kogels.
Dit mag je niet verwaarlozen.
Kan levensbedreigend zijn.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Zo te zien heeft het bolgewricht al een tijdje droog gelopen en is er roest opgetreden.
Zou het niet mogelijk zijn jaarlijks het rubber los te maken en er wat vers vet in te spuiten?
Jazeker, maar globaal, want achter de kogel kom je niet.
Daar had he vroeger smeernippels voor.
We hebben hier zelfs losse nieuwe rubbers die vermoedelijk zo passen, maar als die niet gescheurd zijn is het eigenlijk niet nodig.
Als ik naar het rubber van Stef kijk was die al gescheurd.
Misschien daardoor droog gelopen, en dan krijg je extra slijtage.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Als dat zo droog is moet je dat toch horen kraken hé of niet.Herman ik heb een spuitbus dat is heel vloeibaar gelijk water en als je dat er uit spuit word dat vet dat kan je er wel in spuiten.
hendrik wrote:Als dat zo droog is moet je dat toch horen kraken hé of niet.Herman ik heb een spuitbus dat is heel vloeibaar gelijk water en als je dat er uit spuit word dat vet dat kan je er wel in spuiten.
grt harry de matra.
Ja dat moet wel merkbaar zijn.
Hoe heet dat vet Harry?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Deze kogels hoor je nog niet zo gauw kraken, en als je ze hoort dan is het nog meestal met stuurbewegingen.
Ze worden namelijk niet belast met een drukkracht maar met een trekkracht, namelijk het gewicht van de auto tegen de torsiekracht van de vering in.
Dit alleen controleren met een bandijzer geeft daarom ook lang niet altijd uitsluitsel over de staat van de kogel, je moet dit soort kogels tevens controleren door ze met een grote tang (of lijmklem) in te drukken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Herman, dat is speciaal voor bolgewrichten dat bijna water als je dat er op of in spuit en na een paar seconden is het vet.Dat hebben ze me toen in de autoschop aangeraden voor bolgewrichten.
In de tijd dat de Rancho's bij bosjes naar de sloop gingen kan ik me herinneren dat ik daar vaker Rancho's aantrof met omgeklapte voorwielen.
Navraag leerde dat dit gebeurde bij verkeersdrempels en opritten.
Omdat de Rancho een met de Murena vergelijkbare wielophanging hadden ben ik extra alert geworden op dit fenomeen. Mijn reguliere garage vond dat het zo'n vaart niet liep omdat bij de Murena de motor niet op de vooras rust, maar mijn advies : bij de geringste twijfel meteen vervangen; voor de kosten hoef je het niet te laten.
JV wrote:Op het filmpje is dat nummerbord goed te zien. Lijkt wel ander nummer dan op de foto hierboven.
Inderdaad, kan niet het hele kenteken lezen, dus waarom, geen idee.
Dit zou in de verre toekomst wel eens de duurste Murena kunnen worden.
Kunstenaars worden meestal pas gewaardeerd na hun dood.
Dit was zeker een appart project.
zo"n wagen komt in een zékerrrrrrrrrr in elk naslagwerk van deze futuristische fantast architect terecht... ik zie liever de "wedge" dan de
bol murena ; maar mag zeker noooooit naar de sloop aub
[quote="oetker"]Dit item hoort standaard bij iedere keuring bekeken te worden door middel van wrikken met een bandijzer.
Ik snap niet dat ze dit niet bij een keuring hebben opgemerkt.
De minste speling is vervangen verplicht.
Aangezien de APK\ op de 1.6 een aanfluiting was zal ik dit item nog maar is aan een nadere inspectie onderwerpen.
Bij hard trekken aan de bovenzijde van de voorbanden kun je het ook wel contateren, maar op de krik gaat dat beter.
Als je het wiel iets speling voelt is het klaar met de kogels.
Dit mag je niet verwaarlozen.
Kan levensbedreigend zijn.
ik passeerde er een half jaar geleden probleemloos de keuring mee herman...... ik vraag me af waarom ik dan moet betalen...als zo iets ernstig zélfsssssss niet getraceerd wordt .... en futiliteiten wél....
stef
hendrik wrote:Als dat zo droog is moet je dat toch horen kraken hé of niet.Herman ik heb een spuitbus dat is heel vloeibaar gelijk water en als je dat er uit spuit word dat vet dat kan je er wel in spuiten.
grt harry de matra.
Ja dat moet wel merkbaar zijn.
Hoe heet dat vet Harry?
ik krikte meerdere malen het wiel op en spoot een halve bus wd 40 erin langs het scheurtje ; maar geraakt natuurlijk niet tot boven
pete speed wrote:In de tijd dat de Rancho's bij bosjes naar de sloop gingen kan ik me herinneren dat ik daar vaker Rancho's aantrof met omgeklapte voorwielen.
Navraag leerde dat dit gebeurde bij verkeersdrempels en opritten.
Omdat de Rancho een met de Murena vergelijkbare wielophanging hadden ben ik extra alert geworden op dit fenomeen. Mijn reguliere garage vond dat het zo'n vaart niet liep omdat bij de Murena de motor niet op de vooras rust, maar mijn advies : bij de geringste twijfel meteen vervangen; voor de kosten hoef je het niet te laten.
Inderdaad, ik heb ze al 3 jaar in huis.
Denk dat ik ze op de 1.6 maar gewoon vervang.
Op de 2.2 zijn ze perfect in orde.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Destijds met de kever kreeg ik een opmerking over één van de kogels, thuis alles nagekeken niets gevonden, het was enkel een opmerking dus verder rijden maar.
Jaar daarop voor de keuring extra gekleken niets gevonden, keuring was perfect zonder opmerking, om een lang verhaal kort te houden, net voor de keuring het vierde jaar begaf die kogel het, was vlak bij thuis kreeg hem amper nog gestuurd (wiel bleef wel recht staan), bij demontage viel die kogel ook gewoon uiteen.
Wat me altijd heeft bezig gehouden, wat heeft die eerste keurmeester toen gezien.
Dat was een wagen van toen 17 jaar en een km of 160000.
Sindsdien vervang ik zo'n kogel bij twijfel, kosten ook 2 keer niets.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jo wrote:
Dat was een wagen van toen 17 jaar en een km of 160000.
.
Was dit ook een Matra, simca?
Nog nooit iemand horen zeggen dat een fuseekogel uit elkaar valt!
Dat ze dit niet zien op de keuring is onbegrijpelijk!!
Zal beginnen met speling en steeds erger worden!!.
Naar aanleiding van het defecte kogelgewricht aan de Murena van Stef heb ik een bovenste gewricht (uit de rommelbak) eerst ontroest en dan gedemonteerd. Alhoewel er geen voelbaar spel op zat maar het toch erg stroef liep heb ik het toch maar opgeofferd en de puntlassen uitgeboord. Hoewel het geheel aan elkaar is gepuntlast en de afsluitrubber nog in goede staat bleek zat er binnen toch veel roest. De kogel was erg roestig uit maar toch nog rond. Erger is het gesteld met het nylon cupje waar de kogel in draait, dat is langs één zijde volledig doorgesleten door de roestige bol.
Ik weet niet hoe oud het gewricht was of hoeveel km het gelopen heeft, maar het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat je na 30 jaar beter alles vervangt...
Inderdaad nu het nog gemakkelijk te vinden is het zeker aan te raden alle kogels te vervangen aan de voorzijde.
Bij mijn 2.2 had ik dat al gedaan en de kogel die je liet zien was bij mij de oorzaak van bumpsteering zo zwaar liep die.
In de Liefkenstunnel zit ergens een kuil waar ik gewoon 1 meter opzij gegooid werd hierdoor.
Ook dit mag best wel eens op van alles na gelopen worden na 30 jaar.
Ook mijn 1.6 zal dit standaard nieuw krijgen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Dat gele licht heeft alleen maar retro gevoel voordeel.
In de Franse koplampen is dat toegepast om fouten in de lenzen te maskeren.
Er wordt op het Franse forumwel is negatief gekeken naar de Golf ombouw koplampen op de Murena, maar die zijn gewoon veel beter en geven minder verstrooid licht.
Dan is de Hella originele bij ons gebleken het beste licht te geven.
We hebben bij Peter al is een paar auto's gezien met deze gele kapjes.
De koplampen geven beduidend slechter licht en de keuring doet moeilijk omdat het licht te veel verstrooid.
Ook worden de Halogeen pitten veel heter.
Het eerste wat we doen als we keurauto's hebben is ze er af halen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
oei Herman....dat was dan een miskoop voor onder de kerstboom...
ik was er al zo gelukkig mee ... omdat in verschillende folders de murena met gele koplampen staat , waarschijnlijk toe al fotoshop ; en het is een hoop shit om die plastic kappen er telkens terug fatsoenlijk op te krijgen ,
maar denk dat ik de handel toch maar es een kans geef ,nu ik ze toch heb , en gaan je koplampen dan effectief sneller stuk wegens té weinig koeling????????
Quote Stef
gaan je koplampen dan effectief sneller stuk wegens té weinig koeling????????
=============================================
nou... daar heb ik geen bewijs voor, maar helpen zal het niet.
Op de meter geven ze aanmerkelijk minder licht en de hoek in de lichtlijn is onscherp/verstrooid.
Als we voor keuren kijken we altijd of de hoogte goed staat.
We kregen de koplampen niet afgesteld met die dingen er op.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
ik vind geel licht erg chique staan ,op onze daily driver dan ook altijd geel licht en de opbrengst is gewoon goed ,volgens mij doe ik mijn medeweggebruikers ook een plezier want een heel rustig lichtbeeld ,tegen woordig met dat wit/blauwe (xenon ) ben ik gelijk verblind, kan natuurlijk ook dat mijn ogen achteruit gaan.
overigens gewoon gele bollen geven beste resultaat ,die kappen die je erover heen zet is inderdaad stuk minder qua lichtbeeld.
vandaag 17 u net buiten diest aan PANTEC .... een polyester zwembadenbedrijf ... stond een mooi "sneeuwwitje in de sneeuw" ..
ben effe gaan socializen met de eigenaar , rijdt de murena alleen int voorjaar ,zomer en najaar ,in de winter gaat de batterij eruit en gaat die aan de tricklecharging ; buiten de ( typische dit & dat defectjes;;)
deed de murena het motorisch vrij goed vond hij , het is een 2,2
stef
Attachments
IMG_2178 (1) [800x600 test tekening 2].jpg (97.8 KiB) Viewed 7861 times
ik merkte het al enkele dagen dat ik bij opschakelen in eerste en tweede een flinke "mép" kreeg van de versnellingsstick tegen mijn knie .. het carter mépte tegen de versnellingsstang die er kort onderdoor gaat , ik dacht eerst aan een afgescheurde motorsteun, maar in vond niets , alleen toen ik de motor liet draaien zag ik dat er
een scheur zag in het silentblockrubber en bij demontage bleek uiteindelijk ook de beide steunen afgebroken te zijn ... daardoor zàkte het motorblok en kipte van zijwaarts bij elke versnellingsverandering ;
de nieuwe replicablocks zijn wel één cm smaller ... maar pasten verver prima 40 euro stuk , de onderste ,derde is "niet meer" verkrijgbaar in replica spare ; ps weet er iemand hoeveel of hoeweinig spatie er eigenlijk "zit of hoort te zitten" ts de onderkant van het carterdeksel en de bovenkant van de schakelstang waar al een zachte hoek vanuit het fabriek is gemaak ?? en hopelijk niet door mijn motorblok ; STEF
Attachments
silentblok [800x600 test tekening 2].jpg (98.45 KiB) Viewed 7829 times
Deze silentblokken zijn het zelfde dan bij de bagheera, ook zelden bij een afbraak in goede staat.
Ik heb maar enkele goede reserve liggen voor mijn Matra's. Geen overbodige luxe om deze in stock te leggen, zullen vroeg of laat bij iedere matra ( bagheera, murena)vervangen moeten worden.
Misschien dat Herman hier nog eens een alternatief voor vindt.
Stef, tussen het laagste stuk van de carterdeksel en de schakelstang zit er bij mij 12 mm tussen bij de gele murena en bij mijn grijze murena zit er 1 cm tussen ik hoop dat je er wat aan hebt.