Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Matra ( bemande !! ) missile ; Matra r 130 (zie google) , ontworpen door ing. Capra ; later naar Lockheed ( oa Starfighter) USA verhuist , de manned missile was ontworpen voor mach 2 speed en had swingwings ,extended for takeoff & landing ... project bereikte alleen de mockupfase en zat in competitie met de Leduc; hier een maquette van een "whatif modeller" ( ps cockpit cone schuift naar voor om piloot toegang te geven tot cockpit)
stef
stef
- Attachments
-
- 00.jpg matra.jpg (23.1 KiB) Viewed 7245 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ze hadden wat van dit ontwerp in de Murena moeten stoppen.
Ik zie het al voor me.
Dak schuift naar voren om chauffeur toegang te geven tot de cabine.
Dat spreekt me wel aan
Ik zie het al voor me.
Dak schuift naar voren om chauffeur toegang te geven tot de cabine.
Dat spreekt me wel aan

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hendrik wrote:Ja dat zou wat zijn hé herman, en dan maar vliegen met de matra.
Matra- ingenieurs waren duidelijk SS.. SpeedSeekers avant la lettre...
ze zaten in concurentie met "Leduc" franse supersonische jet van hetzelfde decennium , steek es in google ook vooruitschuivende plexi cockpit , vloog wél en staat in LE BOURGET het franse luchtvaartmuseum nabij parijs , de matra 130 manned missiel haalde slechts het ontwerp en de "mockup" fase waar er static in een houten mockup ,de motor, mechanica en pilots worden ingezet voor layout en bestudering
stef
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als de Matra ingenieurs wat meer de vrije hand hadden gehad in de auto ontwerpen dan was er vast wel een ferrarie/Porsche-killer uitgekomen.
Jammer dat er te veel beperkingen waren, maar daardoor hebben we allemaal wel een leuk stukje historie in ons bezit gekegen.
We rijden exclusiever dan Ferrarie of Porsche, maar wel in een underdog auto uit de betaalbare young-timerklasse.
Ik heb nooit spijt gehad van de aanschaf.
Een Porsche of een ferarie herkent iedereen gelijk, waar bij de Matra niet altijd direct blikken van herkenning zijn.
Dat is wel leuk.
Groet herman
Foto van het Murena-gevoel.
Jammer dat er te veel beperkingen waren, maar daardoor hebben we allemaal wel een leuk stukje historie in ons bezit gekegen.
We rijden exclusiever dan Ferrarie of Porsche, maar wel in een underdog auto uit de betaalbare young-timerklasse.
Ik heb nooit spijt gehad van de aanschaf.
Een Porsche of een ferarie herkent iedereen gelijk, waar bij de Matra niet altijd direct blikken van herkenning zijn.
Dat is wel leuk.
Groet herman
Foto van het Murena-gevoel.
- Attachments
-
- Murenagevoel.jpg (113.63 KiB) Viewed 7192 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
Wel Herman ;
dan ben ik zeeeeeeer blij jouw mening te mogen delen , een porsche 911
blijft een icon ; maar vind ik ook "té gemakkelijk , te voor de hand liggend and too much done" .... in Leuven rijden misschien wel 50 of 60 porsches maar maar 1 matra..... en nét dat ietwat "underdog" thing vind ik een stuk van de (sorry to say maar het is zo ; kitsch-vibe); dat ook nét het
tikkeltje "rebel" zo van ...... "ik roei toch maar lékker stroomop tegen
de goede manieren of against ; how things should be vgls den Avenue... "
Het zaaaaaligste moment had ik wel toen één van mijn tandartsen ( porsche koper in lijn ) me vroeg om es in de matra te mogen plaatsnemen en of we eens een ritje konden maken...........aub..
de matra -aviation link vind ik naast hun racerij een absoluuute meerwaarde , hun drive om een cockpit and go-fast gevoel te creeeren
is uniek ; amen , tot zo ver de blijde boodschap beste parochianen
stef
Groet herman
Foto van het Murena-gevoel.[/quote]
dan ben ik zeeeeeeer blij jouw mening te mogen delen , een porsche 911
blijft een icon ; maar vind ik ook "té gemakkelijk , te voor de hand liggend and too much done" .... in Leuven rijden misschien wel 50 of 60 porsches maar maar 1 matra..... en nét dat ietwat "underdog" thing vind ik een stuk van de (sorry to say maar het is zo ; kitsch-vibe); dat ook nét het
tikkeltje "rebel" zo van ...... "ik roei toch maar lékker stroomop tegen
de goede manieren of against ; how things should be vgls den Avenue... "
Het zaaaaaligste moment had ik wel toen één van mijn tandartsen ( porsche koper in lijn ) me vroeg om es in de matra te mogen plaatsnemen en of we eens een ritje konden maken...........aub..
de matra -aviation link vind ik naast hun racerij een absoluuute meerwaarde , hun drive om een cockpit and go-fast gevoel te creeeren
is uniek ; amen , tot zo ver de blijde boodschap beste parochianen
stef
Groet herman
Foto van het Murena-gevoel.[/quote]
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
tov de huidige auto's is het beter met de Murena maar niets te raken.
Op de foto kun je zien dat door de frontale crash de zijdeur behoorlijk naar binnen gevouwen is.
Door de 3 stoelen zit je daar ook nog is strak tegenaan en de protectie daar is voor side impact nihil.
In het front ook geen motor voor je wat nog enigzins zou beschermen, dus ook daar niet veel protectie.
De achterkant daarentegen kan wel wat hebben endoor de hoofdsteun is de kans op een wiplash ook minder.
Op de foto kun je zien dat door de frontale crash de zijdeur behoorlijk naar binnen gevouwen is.
Door de 3 stoelen zit je daar ook nog is strak tegenaan en de protectie daar is voor side impact nihil.
In het front ook geen motor voor je wat nog enigzins zou beschermen, dus ook daar niet veel protectie.
De achterkant daarentegen kan wel wat hebben endoor de hoofdsteun is de kans op een wiplash ook minder.
- Attachments
-
- Accident02.jpg (72.02 KiB) Viewed 7146 times
-
- Accident01.jpg (80.53 KiB) Viewed 7146 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Daar zijn meer ontwerpen die deze kant op wijzen.
Gebouwd op een Alfa 33 chassis wat het eigenlijk een kit-car maakt.
Er waren ook kits die je op de kever kon bouwen.
Waren totaal onpractische karretjes.
Matula GT kit op kever, in de states beter beekend als Talon wat ook een vliegtuig bouwer was.

Ook als 2zits kit te leveren.
Nova GT

Dan had je ook nog de Lambo natuurlijk en de Lotus.
Het is een leuk ontwerp, maar als er practische dingen gedaan moeten worden dan heb je er niet veel aan.
Dan is de Murena wig meer geslaagd.
Voor een feestje is er ruimte genoeg om 6 kratten bier in te gooien en dan heb je nog ruimte over voor de chips.
Probeer dat maar is in een andere wig/wedge
Groet Herman
Gebouwd op een Alfa 33 chassis wat het eigenlijk een kit-car maakt.
Er waren ook kits die je op de kever kon bouwen.
Waren totaal onpractische karretjes.
Matula GT kit op kever, in de states beter beekend als Talon wat ook een vliegtuig bouwer was.

Ook als 2zits kit te leveren.
Nova GT

Dan had je ook nog de Lambo natuurlijk en de Lotus.
Het is een leuk ontwerp, maar als er practische dingen gedaan moeten worden dan heb je er niet veel aan.
Dan is de Murena wig meer geslaagd.
Voor een feestje is er ruimte genoeg om 6 kratten bier in te gooien en dan heb je nog ruimte over voor de chips.
Probeer dat maar is in een andere wig/wedge

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
oetker wrote:Daar zijn meer ontwerpen die deze kant op wijzen.
Gebouwd op een Alfa 33 chassis wat het eigenlijk een kit-car maakt.
Er waren ook kits die je op de kever kon bouwen.
Waren totaal onpractische karretjes.
Matula GT kit op kever, in de states beter beekend als Talon wat ook een vliegtuig bouwer was.
De talon gt komt inderdaad ook uit het ( nu totaal verlaten) wig-tijdperkstraatje..... maar zoals je zegt , de murena lijn vind ik ook méér geslaagd en vooral méér "in balans" die talon heeft iets té afhangend
"gekraakt" aspect alsof ie over een te hoge verkeersdrempel reed en te hard neerkwam... wist je dat de werknaam voor de murena eerst
"la superbagheera" was??????? stef
Groet Herman
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik denk dat de wig de veiligheidseisen niet kan halen door de vorm.
Aerodynamisch allemaal prachtig, maar als de wig een crashtest zou moeten doen dan betwijfel ik of ze de specs zouden halen.
Een wig heeft gewoon te veel 4kante vormen waarbij het bij aanrijdingen met fietsers/voetgangers ongunstig zal uitpakken qua verwondingen tov de afgeronde vormen van tegenwoordig.
Daarom lijken auto's steeds meer op elkaar.
Ze krijgen allemaal dezelfde vorm.
Zet bvb alle eco karretjes op een rij en je zal maar moeilijk onderscheid kunnen maken.
Ook tegenwoordig krijgen de ontwerpers maar weinig ruimte om iets onderscheidends te maken.
We moeten onze wedges maar koesteren.
Deze modellen komen nooit meer terug.
Groet herman
Aerodynamisch allemaal prachtig, maar als de wig een crashtest zou moeten doen dan betwijfel ik of ze de specs zouden halen.
Een wig heeft gewoon te veel 4kante vormen waarbij het bij aanrijdingen met fietsers/voetgangers ongunstig zal uitpakken qua verwondingen tov de afgeronde vormen van tegenwoordig.
Daarom lijken auto's steeds meer op elkaar.
Ze krijgen allemaal dezelfde vorm.
Zet bvb alle eco karretjes op een rij en je zal maar moeilijk onderscheid kunnen maken.
Ook tegenwoordig krijgen de ontwerpers maar weinig ruimte om iets onderscheidends te maken.
We moeten onze wedges maar koesteren.
Deze modellen komen nooit meer terug.
Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
oetker wrote:Ik denk dat de wig de veiligheidseisen niet kan halen door de vorm.
Aerodynamisch allemaal prachtig, maar als de wig een crashtest zou moeten doen dan betwijfel ik of ze de specs zouden halen.
Een wig heeft gewoon te veel 4kante vormen waarbij het bij aanrijdingen met fietsers/voetgangers ongunstig zal uitpakken qua verwondingen tov de afgeronde vormen van tegenwoordig.
Daarom lijken auto's steeds meer op elkaar.
Ze krijgen allemaal dezelfde vorm.
Zet bvb alle eco karretjes op een rij en je zal maar moeilijk onderscheid kunnen maken.
Ook tegenwoordig krijgen de ontwerpers maar weinig ruimte om iets onderscheidends te maken.
We moeten onze wedges maar koesteren.
Deze modellen komen nooit meer terug.
Groet herman
Zoals ik al zei Herman ... you"ve got a point ;; Hedendaagse wagens zijn " grijze , saaie éénheidsworst" gemaakt om te kunnen verkopen aan zoveel mogelijk potentiele chauffeurs en families ... wie kan en durft er nu nog een duur out of the box thaught sportwagenontwerp maken en commercialiseren om aan amper één of twee procent van de chauffeurs misschiiiiiiien te kunnen slijten.... ?? Lang leve de chauffeurs met personality and guts die toch wat stout , stroomop durven blijven denken..........
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Op Youtube staat nog wel een filmpje van de Alfa en trouwens ook van een vergelijkbaar prototype van Lancia
https://www.youtube.com/watch?feature=e ... mXbAE&NR=1
https://www.youtube.com/watch?feature=e ... mXbAE&NR=1
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag stef,
Onvoorstelbaar, hoe is dit kunnen gebeuren??
Je gaat toch jaarlijks naar de keuring!!
Dit kan dodelijke gevolgen hebben!!! Gelukkig goed afgelopen.
lazlo ; het onderste kogelgewricht van de murena sloeg eruit ; hier op foto getracht er terug half in te krikken maar lukte niet...
Onvoorstelbaar, hoe is dit kunnen gebeuren??
Je gaat toch jaarlijks naar de keuring!!
Dit kan dodelijke gevolgen hebben!!! Gelukkig goed afgelopen.
lazlo ; het onderste kogelgewricht van de murena sloeg eruit ; hier op foto getracht er terug half in te krikken maar lukte niet...
- Attachments
-
- gelukkig niet op de snelweg [800x600 test tekening 2].jpg (106.36 KiB) Viewed 7065 times
-
- gelukkig niet op de snelweg 2 [800x600 test tekening 2].jpg (78.22 KiB) Viewed 7065 times
-
- stef de wit ; oeps ....... dit was schrikken ..... [800x600 test tekening 2].jpg (77.42 KiB) Viewed 7065 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, dat had bij de keuring beslist opgemerkt moeten worden.
Als ik voorkeur dan steek ik daar een bandenijzer tussen en trek op en neer.
De minste speling valt dan gelijk op.
Het maakt eens te meer duidelijk dat we onze auto's niet meer tot het maximum moeten belasten en zeker alle onderdelen die de veiligheid van het voertuig waarborgen moeten na lopen.
Als dit je met 180 km/h krijgt dan vertel je het waarschijnlijk niet meer na.
Je hebt een engeltje op je schouder Stef.
Groet Herman
Als ik voorkeur dan steek ik daar een bandenijzer tussen en trek op en neer.
De minste speling valt dan gelijk op.
Het maakt eens te meer duidelijk dat we onze auto's niet meer tot het maximum moeten belasten en zeker alle onderdelen die de veiligheid van het voertuig waarborgen moeten na lopen.
Als dit je met 180 km/h krijgt dan vertel je het waarschijnlijk niet meer na.
Je hebt een engeltje op je schouder Stef.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="oetker"]Inderdaad, dat had bij de keuring beslist opgemerkt moeten worden.
Als ik voorkeur dan steek ik daar een bandenijzer tussen en trek op en neer.
Bewaarengel?????
ik moet beginnen oppassen dat "mijn geluk aant opgeraken is" ...
twee jaar geleden had ik een originele holle murena motor draagarm
die knal "doormidden brak" 5 km nadat ik de snelweg verliet....
en nu dit ... ineens "mept je voorwiel eronderuit" ..... driemaal is scheepsrecht??? ik snap nu ineens de soms rare verkeersongevallenartikels in de krant ..... "bestuurder verloor om een tot nu toe onverklaarbare reden de controle over zijn stuur en kwam om" ....
ik reed al zowat alles , maar dit is toch heavy stuff ...op korte tijd
stef
Als ik voorkeur dan steek ik daar een bandenijzer tussen en trek op en neer.
Bewaarengel?????
ik moet beginnen oppassen dat "mijn geluk aant opgeraken is" ...
twee jaar geleden had ik een originele holle murena motor draagarm
die knal "doormidden brak" 5 km nadat ik de snelweg verliet....
en nu dit ... ineens "mept je voorwiel eronderuit" ..... driemaal is scheepsrecht??? ik snap nu ineens de soms rare verkeersongevallenartikels in de krant ..... "bestuurder verloor om een tot nu toe onverklaarbare reden de controle over zijn stuur en kwam om" ....
ik reed al zowat alles , maar dit is toch heavy stuff ...op korte tijd
stef
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
benny wrote:Alles behalve leuk natuurlijk. Stef, had je nog niets horen kloppen in het vooronder terwijl je aan het rijden was? Daarom is het interessant om met een normale nummerplaat te rijden. Al de slijtagegevoelige onderdelen worden gecontroleerd.
mijn FLY 001 plaat rij ik op mijn volvo p 1800 coupé benny ;
op de matra rij ik mijn "triple seven " DGJ 777 : das dus drie
keer "straffer " dan james bond want die heeft maar een "povere"
zéro , zéro , zeven..............
stef
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
twee dagen terug hoorde ik een drooooog gepiep en gekraak links voor ,benny wrote:Alles behalve leuk natuurlijk. Stef, had je nog niets horen kloppen in het vooronder terwijl je aan het rijden was? Daarom is het interessant om met een normale nummerplaat te rijden. Al de slijtagegevoelige onderdelen worden gecontroleerd.
ik krikte op , spoot wd 40 , maar er kan natuurlijk niks in die chape geraken en opgekrikt wast droog piepend geluid bij sturing weg , maar
bij afkrikken onder belasting van het wagengewicht kwam het terug ; tot
gisteren op een hobbelwegje in het dorp, ; MEP !!!!!!! ik zakte ineens 25 cm diep vooraan , ik dacht eerst dat ik in een open duiker was gereden...
maar neen de kogel uit de kom ; compleet ernaast !!!! want op die foto
had ik al een buis gepakte en met hefboom getracht de kogel er terug
doen in te klikken doch door de torsie wipt die er telkens terug uit
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
benny wrote:Sorry Stef, ik dacht dat je met een O-plaat reed op je Murena.
Mijn murena rij ik al 5 jaar als énige "dagelijkse wagen" nog altijd met
de nummerplaat van mijn 18 e verjaardag ... nu zowat 35 jaar oud...
op mijn volvo p 1800 coupé reed ik een o-plaat maar kocht er een jaar
geleden een customised licenseplate voor die nu meer kost dan heel mijnen auto op mijn 18 e ... ik wou toen ook al een fly plaat maar kon er nie af toen; en omdat ik met de volvo wil rijden als ik aan de matra (moet) werken zonder prul te krijgen dat ik met een oldtimerplaat midden in de week rij om de leveringen en pickups te doen voor mijn tandtechnisch lab
stef
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Stef,
Je hebt pech en geluk gehad.
Het leert ons weeral dat we veel meer moeten controleren en zeker wanneer er een verdacht geluid optreed. Zit daar binnen in dat kogelgewricht geen nylon kom die het begeven heeft? Ik ben eens curieus wat je gaat vinden wanneer dat verder gedemonteerd wordt...
Je hebt pech en geluk gehad.
Het leert ons weeral dat we veel meer moeten controleren en zeker wanneer er een verdacht geluid optreed. Zit daar binnen in dat kogelgewricht geen nylon kom die het begeven heeft? Ik ben eens curieus wat je gaat vinden wanneer dat verder gedemonteerd wordt...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983