Heb een leuk alternatief gevonden voor de achterbanden op mijn type I.
Tijdens onze trip naar Frankrijk moet ik waarschijnlijk ergens in een put gereden zijn waardoor een dikke blaas ontstaan is op mijn band linksachter.
De autostrades in Frankrijk zijn een beetje zoals het wegennet in gans België...
Ik ben met het reservewiel goed thuisgeraakt, maar ik wou toch eens kijken of er geen alternatief bestond voor de peperdure Michelin XAS banden.
Ik reed tot voor kort met de standaardband 185/70 R13 86T achteraan, en blijkbaar was ik niet de enige op de meeting in Monthlery.
Enkele Bagheera's waren met de fameuze Michelin XAS 185HR13 uitgerust.
Deze band is in feite een buiten standaard 185/80 R13 90S band.
Het leuke van deze bandenmaat is dat de Bagheera lekker hoog staat door de grote bandhoogte waardoor de wigvorm benadrukt wordt.
Vooraan zitten immers de veel lagere 155HR13 banden.
Tijdens mijn zoektocht ben ik op een bestelwagenband NANKANG 185/80 R13C 98Q terechtgekomen dewelke slechts 86€ kost...
Akkoord, ik weet dat een budget-band zoals de NANKANG niet bepaald dezelfde eigenschappen heeft als een topmerk.
Ze hebben immers ook niet zoveel te lijden tijdens de weinige en meestal rustige kilometers met de Bagheera.
Ik heb ze besteld en ze staan momenteel op de Bagheera.
Ik moet zeggen dat ze goed rijden en door de 30mm grotere diameter moet de motor iets minder toeren maken, ik kan dus sneller rijden bij eenzelfde toerental en kan iets langer doortrekken in de versnellingen.
Bovendien rijden ze zachter door de hogere wangen.
De Bagheera ziet er ook een pak "gemener" uit met de hoge kont en lage neus (zie foto).
Aangezien het een bestelwagenband is, is de beladingsindex hoger dan de Michelin XAS hetgeen hopelijk resulteert in een steviger karkas.
Maar met een goedkoop bandje als deze weet je maar nooit...
De piefen van de technische keuring zullen waarschijnlijk niet akkoord gaan met mijn lumineuze vondst, doch, niet getreurd.
Ik heb nog een setje 185/70 R13 86T achterbanden op velg, dezelfde bandenmaat waarmee ik reeds 3 jaar zonder problemen door de keuring ben geraakt.
Dus, gewoon effe wisselen vooraleer de wagen aan te bieden.
Hopelijk wordt het wat met de NANKANG's en mag MICHELIN de +/-300€ kostende XAS in de rekken laten staan.
Wordt vervolgd,
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974