Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Re: Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sun Mar 30, 2025 10:23 am Wij hebben op onze Matra's een 123-ignition en die werken fantastisch.
Benny,
Heb je deze dan samen met een nieuwe bobijn geplaatst? :wink:

Richard, het valt niet te ontkennen dat de ontsteking zeer belangrijk is, dus ook belangrijk dat de volledige distributielijn in orde is.
Ik ben bij het demonteren van een Bagheera - motor toch dingen tegengekomen waar je even van gaat schrikken.

Slijtage op de as die de delco aandrijft!!!!!!!! Allemaal kleine stukjes metaal rond deze as, dus met speling op de as. :o
Ik moet hier geen uitleg bijdoen wat dit met de delco doet!! :evil:
Attachments
slijtage op as van de stroomverdeler Bagheera (Groot) (1).jpg
slijtage op as van de stroomverdeler Bagheera (Groot) (1).jpg (395.61 KiB) Viewed 4874 times
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Ja, Godfried, ik heb ook een nieuwe bobine geplaatst samen met nieuwe bougiekabels
matrafan

Post by matrafan »

Ik heb er nog steeds de originele ontsteking op zitten en ook een bobijn van jaren????

Tot nog toe geen problemen alleen zag ik nu bij demontage dat er zoveel speling zat op de aandrijving van de delco.

Deze nu vervangen en hopelijk kan die er weer even tegenaan.

Ik heb nog wel enkele reserve modules liggen van de elektronische ontsteking dus voor mij voorlopig geen after market.

Ik heb wel een elektrische benzinepomp bij geplaatst om het starten na lange stilstand te vergemakkelijken???

Probleem bij lange stilstand is dat de carburators leeg verdampen en hopelijk met de elektrische pomp kan ik deze volpompen en vergemakkelijkt dat het starten????
Last edited by matrafan on Tue Apr 01, 2025 9:05 pm, edited 1 time in total.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny

Post by benny »

Met een elektrische benzinepomp op een Bagheera is starten een fluitje van een cent.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik kan dit kan dit alleen maar bevestigen.
Sommige dingen zou ik wel rekening mee houden. Plaats ook een veiligheidsrelais op de benzinepomp. Dit zal bij niet draaien van de motor de benzinepomp uitschakelen na ongeveer 10 seconde. Bij een ongeval wel noodzakelijk. Ik moet wel toegeven dat ik het pas vele jaren later dan mijn benzinepomp geplaatst heb.
Wat ik ook nog altijd niet begrijp is!! Dat ik na lange stilstand het pedaal tot 15x volledig moet indrukken en dan slaat de motor onmiddellijk aan ook al staat die maanden stil.
Dit wil dus wel zeggen dat ik waarschijnlijk het choke systeem overbrug, want dan heb ik voldoende benzine ingespoten met het acceleratiemembraam.
Ik heb daar al meerdere keren naar zitten te zoeken maar kan geen fout vinden. De carburators werden volledig gereviseerd.

Ik gebruik bij koude start altijd de choke, daar is ze ook voor gemaakt en dan draait de motor tegen de 1500 - 2000 tr :wink:
Attachments
ellektrische benzinepomp.JPG
ellektrische benzinepomp.JPG (1.45 MiB) Viewed 4452 times
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Ik moet niet pompen maar ik gebruik altijd de choke. Wanneer ik het contact aan zet, luister ik tot ik hoor dat de pomp zijn druk opgebouwd heeft en dan pas start ik. Met de choke gaat mijn motor gemakkelijk naar 2500 tr/min
matrafan

Post by matrafan »

Ik heb de elektrische pomp enkel handbediend via relais en zekering ertussen geplaatst.

Net voor het starten contact op, effe drukken op de schakelaar tot de carburateurs gevuld zijn dan enkele malen pompen en starten maar.

Rijden doe ik dus nog steeds met de mechanische pomp.

Choke gebruik ik eigenlijk nooit, ik start altijd zonder en dit lukt goed.

Enkel moest ik lang aanhouden met starten voordat er benzine in de carburateurs komt.

Hopelijk is dit nu met de nieuwe pomp beter.

Toerental bij koude motor is dan wat lager maar ze blijft wel draaien.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
GODFRIED

Post by GODFRIED »

We hebben het daar nog over gehad. De choke is gemaakt voor de koude start en die gebruik je niet!!! Het starten zou dan vlotter moeten verlopen.
Dus je rijdt weg zonder choke met een koude motor, en die motor blijft dan mooi draaien, op hoeveel toeren draait die dan???
Maar ja, als die zo ook goed start waarom dan de choke gebruiken. :o

Als de carburator gevuld is zou die vlot moeten starten, dus die elektrische benzinepomp zal zijn nut wel bewijzen. Ik ben er tevreden mee.
Alleen bij een warme start na even stilstand moet je toch wel even doorstarten, wat eigenlijk ook wel vreemd is want de carburators zijn gevuld. :o

Jos, weet je welk nummer die delco heeft wat je nu geplaatst hebt , zomaar om te zien of ik die ook liggen heb. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Ik start ook altijd zonde de choke met de Murena geen probleem bij de bagheera moet ik toch als het heel koud is soms de choke gebruiken.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Wed Apr 02, 2025 8:34 am Ik start ook altijd zonde de choke met de Murena geen probleem bij de bagheera moet ik toch als het heel koud is soms de choke gebruiken.

grt harry de matra.
Zonder choke draait de motor koud op 500 r/m en valt dan stil. Als die warm is gaat dat naar 800 - 1000 r/m en dit zonder choke. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

Wat niemand weet, maar in het verleden een vast pandoer is in onderhoud, dat de verdeler as gesmeerd moet worden.
Wie doet dat nog?
Bij de meesten komen deze assen er blauw uit, of in het ergste geval krom.
Heb bij 2 verdelers al nieuwe bronzen bussen geplaatst. Hier kan zoveel speling komen dat de rotor de kap er af wipt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
GODFRIED

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Sat Apr 05, 2025 7:29 am Wat niemand weet, maar in het verleden een vast pandoer is in onderhoud, dat de verdeler as gesmeerd moet worden.
Wie doet dat nog?
Bij de meesten komen deze assen er blauw uit, of in het ergste geval krom.
Heb bij 2 verdelers al nieuwe bronzen bussen geplaatst. Hier kan zoveel speling komen dat de rotor de kap er af wipt.
Eerlijk gezegd, ik heb die as nog nooit gesmeerd, kun je die goed smeren? Gewoon een druppeltje olie langs het asje doen?? :o
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

Paar druppels om het jaar langs de as is genoeg,

Image

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Herman, bedankt . Ik zet dit op mijn te doen lijstje voor deze week, en misschien ook eens kijken of er speling opzit. :wink:
Maar of je veel kunt zien zonder uit te bouwen??? :o
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply