Bagheera vollegaas

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
hendrik

Post by hendrik »

Hoi godfried dan kunnen we samen de murenas poetsen dan kom ik wel tot bij jou en ik kijk hoe dat moet is dat geen goed idee( grapje)

grt hendrik.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Hoe doe je dat een murena poetsen! Ik heb daar geen ervaring mee, dus zul je het voorbeeld moeten geven, ik zal dan wel kijken. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

-------
Hoe doe je dat een murena poetsen
------------------------------------------

Je parkeert hem in de stad en je wacht tot ze er een deuk in slaan.
Dan gaat de auto naar de spuiter, en komt gepoetst weer terug :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Nee oetker, bedankt dat is een nachtmerrie.
Als je h??l veel pech hebt dan kan het zo, maar ik heb geen zin om zover te rijden tot in jou straat. Koop je een jachtgeweer en schiet die belhamels omver, we komen je wel eens bezoeken als we binnen mogen waar je dan zit. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

zijn er nog een stel voorste remleidingen voor de bagheera in de clubstock ?
Bagheera X '78
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

vandaag een doos stukken van Simon toegekomen, volgende week nekeer in gang schieten s? :lol:
Bagheera X '78
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

Vanmorgen de nieuwe remflexibels gestoken en het resultaat was verbluffend, ik sukkelde al van in het begin met onvoldoende remvermogen, remmen deed ze wel maar ik kreeg de wielen bv niet geblokkeerd bij hard remmen. Bij het laatste ritje in juli bleef de linkse rem terug plakken ondanks de nieuwe remklauwen. U raad het al, de linkse remflexibel zat volledig dicht, k'heb ze meteen beide vvervangen door nieuwe exemplaren en sjonge...nu remt ze eindelijk zoals het hoort ! In 1 moeite door de Webers nog eens gesyncroniseerd/afgeregeld want ze stonden een beetje te rijk. Een voormiddagje sleutelen en ik heb meteen een heel andere Bagheera !

Image

Iemand een idee of je de rubbers van de schokdempers apart kan verkrijgen, want die hebben ook hun beste tijd gehad.
Bagheera X '78
oetker

Post by oetker »

Die rubbers zijn dat losse rubber doppen, of er in gevulcaniseert.
Heb voor mijn Murena die doppen los bij Simon gekocht.
Die heeft ze los te koop in rubber en als poly bushes.

Achter had ik ze ook willen vervangen, echter die zijn er in gevulcaniseert, dus dat gaat niet.
Komen ook veel grotere krachten op.
jurgen M

Post by jurgen M »

Die losse rubbers zijn 'soms' verkrijgbaar ; op mijn vroegere saab pasten de rubbers van een mercedes vito, en op een charade pasten deze van fiat 127. Mits wat zoekwerk moet het wel lukken.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De voorste remleidingen (slangen) zijn niet in de clubstock. Deze zijn normaal nog vlot te verkrijgen in de autoschop. Indien je ze niet vindt wil ik wel eens horen hoe het hier is gesteld ermee.

Die rubbers op de schokbrekers zijn bij mij ook gebarsten. Ik zal ze ook eens moeten vervangen.

Ik hoor het wel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

de remleidingen zijn ondertussen al vervangen hoor, heb ze bij Simon gekocht met nog wat ander prul.
Die rubbers zijn gebarsten maar dat geeft geen problemen, da's voor de toekomst, de schokdempers zijn trouwens ook aan vervanging toe, eentje lekt.
De linkse koelwaterbuis baart me meer zorgen, die is echt wel aan vervanging toe. k'zit ondertussen wel met een formidabel verlies op de batterij, op 2 dagen tijd is de fut eruit, nochtans doe ik er wekelijks een ritje mee, voorlopig hang ik ze aan de druppellader.
k'zal me toch eens een sloopwagen moeten zoeken zodat ik wat reservestukken heb.
k'heb een bagheera met een van de betere bewaarde chassis, maar al de rest wordt moe :lol:
De komende wintermaanden zullen wel raad brengen. :)
Bagheera X '78
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk een stroomverlies in de alternator, een defecte diode!!! Of heb je een oude batterij??? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

de batterij is nieuw, allee, nu een jaar oud...een alternator, die stond nog niet op m'n lijstje :lol:
Bagheera X '78
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Laad de batterij op, koppel de alternator af en je zult zien dat de batterij niet meer plat loopt!! Wordt de alternator een heel weinig warm bij stilsaat????? De stroom gat verloren door de wikkelingen via de defecte diode. :wink:

Koop een nieuwe of gereviseerde alternator en je hebt jarenlang geen problemen meer, voor ongeveer 50? heb er ??n. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

Quote Godfried.
-------------------
Laad de batterij op, koppel de alternator af en je zult zien dat de batterij niet meer plat loopt!! Wordt de alternator een heel weinig warm bij stilsaat????? De stroom gat verloren door de wikkelingen via de defecte diode.
----------------------------------------------------------------------------------

Dit komt inderdaad wel eens voor, maar is niet de enige mogelijkheid.
In dit geval zou ik eerst de accu afkoppelen en de weerstand meten tussen de polen met alle gebruikers uit, zonder contact aan.
Als de accu na 2 dagen plat is dan moet er toch ergens stroom weglekken van ongeveer 1 Ampere.
Als je tussen de polen minder dan laten we zeggen 200 ohm meet dan is er een half sluiting.(NB: je meet altijd iets gebruik van je klokje en radio backup).
Koppel nu 1 voor 1 je zekeringen af, en kijk of de ohmse waarde drastisch omhoog gaat.
Is dat het geval, dan in deze groep de half sluiting zoeken. (kan ook water in een connector zijn bvb)
Als dit geen noemens waardig verschil geeft dan zoals Godfried zegt, even de +pool bij de Altenator los halen.

Succes
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

als ik de regulator afkoppel gaat de stroom van 12,7 naar 13,4, je hoort ook duidelijk het relais van de regulator tikken wanneer je hem terug aansluit, geen idee of dit zo hoort ?
Bagheera X '78
oetker

Post by oetker »

Denk dat je dit niet in de levering van de altenator moet zoeken.
De werking daarvan is simpel te controleren door even de accu los te koppelen bij lopende motor.
12,7 Volt is de spanning van een geladen accu.
13,7 Volt is de spanning die je zou kunnen meten van een accu die aan het laden is.
Voer even bovengenoemde metingen uit om inzicht te krijgen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Als je de spanningsregelaar loskoppelt en de contacten kortsluit zal de alternator zijn max stroom aanmaken, dit wordt gedaan om het systeem vlug op bedrijfstemperatuur te krijgen. Ik denk dat je stroom verliest langs de alternator, wordt hij een beetje warm bij stilstand??? Aan de batterij maak je de pluspool los en tikt deze tegen de pluspool aan, trek hij veel stroom dan zie je vonken, haal alle zekeringen eruit en doe de test opnieuw. Blijft hij vonken dan maak je de alternator los indien vonken weg weet wat je te doen staat. Een defecte diodebrug.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

k'had niet veel tijd vandaag, maar k'heb wel alle zekeringen eens uitgetrokken maar geen veranderingen. Dit weekend zal ik de rest eens uitmeten zoals hierboven beschreven. Bedankt alvast.
Bagheera X '78
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

Gisteren even de multimeter ter hand genomen, spanning stilstand 12,4, met draaiende motor (2000rpm) zat ik op 15,3. So far so good, helaas is de weerstand tussen beide polen 0,00...zodus de alternator is wel degelijk aan vervanging/herstelling toe, k'dacht er eerst eentje van Ludo te kopen, maar op zicht zie je niet of je een goede hebt, net zoals met startmotoren :lol:

Vreemd was wel dat de de minpool op de batterij nat was, dit was me een week of 2 geleden al eens opgevallen, toen dacht ik dat het water was omdat de bagheera in de regen had gestaan, maar gisteren was die plek terug nat, blijkt het remolie te zijn, onderaan de rembekrachtiger hangt een druppel en zo loopt het het stilletjes via de bedrading naar de batterij. Vermoedelijk is de rempomp dus lek en loopt de remolie in de bekrachtiger...gevloek alom...blijft een wagen vol verassingen, maar nu mag het stoppen zulle... :evil: :roll:
Bagheera X '78
ludo2

Post by ludo2 »

ze alle 4 kopen voor 75? dan zal er wel een heelgoede tussen zitten.
oetker

Post by oetker »

15,3 Volt is iets te hoog.
14,3 is gebuikelijk bij lading.

Je meet 0 ohm????
Dat is volle sluiting.
Was de batterij wel los afgekoppelt tijdens de meting?

Lastig, het ene probleem nog niet klaar, of het ander is er alweer.
Het houdt je van de straat :)
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

mja, die laadstroom van +15v vond ik ook al redelijk veel, de polen waren wel degelijk afgekoppeld, t'was wel met een lullig metertje gemeten, die van't werk zat met een lege batterij, morgen de test nog eens overdoen.
ludo2 wrote:ze alle 4 kopen voor 75? dan zal er wel een heelgoede tussen zitten.
t'is niks persoonlijk hoor Ludo, maar met de starter heb ik mezelf zo een hoop werk op de nek gehaald om uiteindelijk toch een nieuwe aan te kopen, k'ga met de alternator niet dezelfde fout begaan, k'steek hem wel binnen voor revisie, ben ik meteen gerust zolang de bagheera zal rijden.
Bagheera X '78
Marcel

Post by Marcel »

Zou het niet nuttig zijn een baterij sleutel te plaaten, heb ik ook gedaan en na drie weken stilstand starten en draaien, ook om veiligheids reden als er iets mocht mislopen
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

klopt, staat op het verlanglijstje.
Bagheera X '78
ludo2

Post by ludo2 »

't was maar een voorstel.indien niet verkocht raken gaan ze terug naar marcel en halen we het koper eruit en de rest bij het oud ijzer dan brengen ze ook op.
oetker

Post by oetker »

quote Vollegaaz
------------------
een hoop werk op de nek gehaald om uiteindelijk toch een nieuwe aan te kopen.
---------------------------------------------------------------------------------

Kun je niet beter gelijk ombouwen naar 1 met geintegreerde spanningsregelaar.
Als je de passende hebt, is dat niet veel werk volgens mij.
Als ik de foto's zo van de Bagheera dynamo bekijk lijken ze ook verassend veel op peugeot dynamo's.
oetker

Post by oetker »

Dit wordt de accusleutel voor de Murena.
Die komt tussen de accupolen.
Dan voor het klokje, radiobackup en sturing van dit relais een appart draadje.
Kunnen zeer hoge stromen aan, en worden nog steeds gemaakt (NB: deze is al 30 jaar oud).
Image
matrafan

Post by matrafan »

Heb tijdens de revisie van m'n bagheera een batterij opgeblazen door een te hoge spanning van de alternator.

Bleek achteraf aan de spanningsregelaar te liggen.

De contacten waren aangeladen waardoor deze teveel spanning doorliet naar de batterij.

Deze dus ook effe nazien

"Voorzichtigheid" is geboden en laat de motor niet te lang draaien met deze hoge oplaad-spanning.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Er zijn momenteel heel betrouwbare spanningsregelaars voor de bagheera, ze zijn in de clubstock geweest en kosten toen 11?. Indien nodig kun je er altijd ??n bestellen of de prijs veranderd is kan je zo niet dadelijk zeggen.Deze past prefect, is zo aan te sluiten zonder veranderingen. Had een foto willen plaatsen maar deze is van het forum verdwenen. Ik zal ze moeten opzoeken tussen mijn foto's.
Wordt zo vlug mogelijk geplaatst. :wink:
Heb hem al gevonden!!
Attachments
nieuwe spanningsregelaar (Small).JPG
nieuwe spanningsregelaar (Small).JPG (37.23 KiB) Viewed 7346 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply