Bagheera van Karel ( Ypres )
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
dit zou de renault referentie zijn
maar ik er nog een gevonden bij R16shop.
maar ik er nog een gevonden bij R16shop.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dit is een zeer moeilijk te vinden onderdeel. Ik had ook graag een nieuw liggen. 

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik ook voor de bagheera heb ik nog ene nieuwe liggen voor de Murena heb ik wel een nieuwe.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Wat een warmte en droogte. Top zomer.
Met de Bagheera ondervind ik jammer genoeg nog steeds startproblemen.
Starter is gereviseerd geweest: nieuwe spoel erop en zo.
Maar 't starten is nog steeds een loterij.
Ene keer draait de starter rond, andere keer hoor je niks.
Warme motor, koude motor, batterij geladen of niet.
Bij vertrek uit de garage of net een rit gedaan.
Er is gewoon geen lijn in te trekken.
't is telkens gokken of ie werkt of niet als je de contactsleutel omdraait..
Ofwel werkt ie goed, ofwel hoor je gewoon niks, geen klik of tjak, gewoon niks. nul , nadaa.
Met de hamer erop slaan, allemaal onzeker: soms helpt het, soms niet.
Enorm frustrerend als 't ie niet werkt, want daar sta je dan.
En 10 minuten later kan ie gewoon weer wel werken, maar 't kan evengoed pas s'anderdaags zijn.
Dan maar nieuwe draad naar de starterspoel getrokken, parallel met de oude.
Contactslot vervangen door een nieuw dat ik had liggen.
Contactslot aangevuld met 2 relais die de kringen en de startkring bedienen om zo toch maar zeker ieder slecht contact vanuit het slot uit te sluiten.
Nieuwe dikke plus-kabel van batterij naar de startmotor getrokken.
Extra massa kabel naar de startmotor bout gelegd.
Alle dikke massa kabels vervangen door nieuwe kabels.
De aansluit-ogen op alle kabels gesoldeerd om slecht contact uit te sluiten.
Alle massa aansluitingen overal gedemonteerd en met schuurpapier zuiver gemaakt.
Helaas pindakaas, geen remedie.
Dan maar opnieuw startmotor uitgebouwd en terug naar revisiebedrijf gebracht.
En alvast ook eens beginnen met zoeken naar een nieuwe startmotor.
Dus voorlopig... bagheera terug stil in de garage.
Bij t werken onder 't dashbord, ook maar eens de chauffage blok onderhanden genomen.
Ik dacht steeds dat het opwarmen van het interieur kwam door de achterliggende verbrandingsmotor en dat dit normaal was voor een bagheera.
Maar aan de verwarmingsblok, daar bleek ook 't een en ander aan te schelen.
Een slecht bediende verwarmingskraan en een paar vastzittende klepjes waardoor er steeds warme lucht binnen kwam.
Maar nu er weer koude lucht door de chauffage naar binnen stroomt is het stukken frisser binnen, ook bij warm weer. Zalig.
Nu dus aan 't wachten op de startmotor en we kunnen weer rondcruisen en genieten.

Met de Bagheera ondervind ik jammer genoeg nog steeds startproblemen.

Starter is gereviseerd geweest: nieuwe spoel erop en zo.
Maar 't starten is nog steeds een loterij.
Ene keer draait de starter rond, andere keer hoor je niks.
Warme motor, koude motor, batterij geladen of niet.
Bij vertrek uit de garage of net een rit gedaan.
Er is gewoon geen lijn in te trekken.
't is telkens gokken of ie werkt of niet als je de contactsleutel omdraait..
Ofwel werkt ie goed, ofwel hoor je gewoon niks, geen klik of tjak, gewoon niks. nul , nadaa.
Met de hamer erop slaan, allemaal onzeker: soms helpt het, soms niet.
Enorm frustrerend als 't ie niet werkt, want daar sta je dan.

En 10 minuten later kan ie gewoon weer wel werken, maar 't kan evengoed pas s'anderdaags zijn.
Dan maar nieuwe draad naar de starterspoel getrokken, parallel met de oude.
Contactslot vervangen door een nieuw dat ik had liggen.
Contactslot aangevuld met 2 relais die de kringen en de startkring bedienen om zo toch maar zeker ieder slecht contact vanuit het slot uit te sluiten.
Nieuwe dikke plus-kabel van batterij naar de startmotor getrokken.
Extra massa kabel naar de startmotor bout gelegd.
Alle dikke massa kabels vervangen door nieuwe kabels.
De aansluit-ogen op alle kabels gesoldeerd om slecht contact uit te sluiten.
Alle massa aansluitingen overal gedemonteerd en met schuurpapier zuiver gemaakt.
Helaas pindakaas, geen remedie.
Dan maar opnieuw startmotor uitgebouwd en terug naar revisiebedrijf gebracht.
En alvast ook eens beginnen met zoeken naar een nieuwe startmotor.
Dus voorlopig... bagheera terug stil in de garage.
Bij t werken onder 't dashbord, ook maar eens de chauffage blok onderhanden genomen.
Ik dacht steeds dat het opwarmen van het interieur kwam door de achterliggende verbrandingsmotor en dat dit normaal was voor een bagheera.
Maar aan de verwarmingsblok, daar bleek ook 't een en ander aan te schelen.
Een slecht bediende verwarmingskraan en een paar vastzittende klepjes waardoor er steeds warme lucht binnen kwam.
Maar nu er weer koude lucht door de chauffage naar binnen stroomt is het stukken frisser binnen, ook bij warm weer. Zalig.

Nu dus aan 't wachten op de startmotor en we kunnen weer rondcruisen en genieten.

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dat is zeer vervelend.
Waarschijnlijk zit dit in de starter zelf. Ik vermoed het startrelais.
Het startrelais kan blijven hangen of het contact in het relais is verbrandt, hierdoor smelten de contacten in het kunststof weg en zitten dan te ver weg waardoor die niet altijd contact maakt. Ik heb daar ergens een foto van gehad, dit ben ik tegengekomen tijdens een restauratie van een startermotor. In een revisie bedrijf vervangen ze het startrelais steeds door een nieuw of zeker alleen de contacten.
Zie mijn foto met op het doosje een nieuw contact voor het starterrelais.

Het startrelais kan blijven hangen of het contact in het relais is verbrandt, hierdoor smelten de contacten in het kunststof weg en zitten dan te ver weg waardoor die niet altijd contact maakt. Ik heb daar ergens een foto van gehad, dit ben ik tegengekomen tijdens een restauratie van een startermotor. In een revisie bedrijf vervangen ze het startrelais steeds door een nieuw of zeker alleen de contacten.
Zie mijn foto met op het doosje een nieuw contact voor het starterrelais.
- Attachments
-
- onderdelen starter.jpg (1.83 MiB) Viewed 7714 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Idd een vervelend iets.
, vermoedelijk zit probleem in de starter zelf. De rest heb je al zorgvuldig overlopen en is daardoor bijna uit te sluiten.
@ Godfried, je kan haast een eigen tevisiebedrijf opstarten

@ Godfried, je kan haast een eigen tevisiebedrijf opstarten
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Sommige onderdelen worden steeds moeilijker. Toch is het verstandig om een nieuwe oude stock starter of alternator te kopen indien de mogelijkheid zich voordoet. Sommige gereviseerde starters of alternator's zijn ver van nieuw omdat er bespaart wordt op de onderdelen. Een Bagheera starter wil je niet iedere jaar vervangen. Wat een gedoe!!ALAIN VAN AKEN wrote: ↑Thu Aug 25, 2022 9:00 pm Idd een vervelend iets., vermoedelijk zit probleem in de starter zelf. De rest heb je al zorgvuldig overlopen en is daardoor bijna uit te sluiten.
@ Godfried, je kan haast een eigen tevisiebedrijf opstarten![]()

Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
voila
naar autokeuring geweest
helaas pindakaas - afgekeurd
klaxon werkte niet ( nochtans gisteren avond wel ! )
handrem links werkt niet, rechts wel ok
nochtans gewone remmen wel OK
al de rest ok
maar helaas => rode kaart
dus: onderzoeken heo het komt dat de handrem niet werkt.
dit is toch een automatische afstelling die meedraait binnenin de remcilinder??
naar autokeuring geweest
helaas pindakaas - afgekeurd

klaxon werkte niet ( nochtans gisteren avond wel ! )
handrem links werkt niet, rechts wel ok

nochtans gewone remmen wel OK
al de rest ok
maar helaas => rode kaart
dus: onderzoeken heo het komt dat de handrem niet werkt.
dit is toch een automatische afstelling die meedraait binnenin de remcilinder??
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
De handrem is inderdaad automatisch regelend. Die van de controle wist toch waar de bediening van de claxon zat?
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
illustratie van internet
bij de linker achterrem staat de bedieningsarm helemaal toe als ik de handrem aantrek , bij de rechterkant staat ie meer open.
Ik vermoed dat de regeling binnenin vastzit waardoor de stift niet genoeg tegen de zuiger duwt als de handrem is aangetrokken.
Op zoek naar dichtingen en een bendix remcilindertje 45mm dus ...
illustratie van internetbij de linker achterrem staat de bedieningsarm helemaal toe als ik de handrem aantrek , bij de rechterkant staat ie meer open.
Ik vermoed dat de regeling binnenin vastzit waardoor de stift niet genoeg tegen de zuiger duwt als de handrem is aangetrokken.
Op zoek naar dichtingen en een bendix remcilindertje 45mm dus ...
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
voila
gerepareerd en gekeurd.
we kunnen weer karren.
( nieuw klemveertje binnenin het remcilindertje )
gerepareerd en gekeurd.
we kunnen weer karren.

( nieuw klemveertje binnenin het remcilindertje )
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Top, zit hem soms in een klein "veertje"
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Gelukkig dat het maar zo'n klein probleem was.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Heb je dat afgebroken stukje ook terug gevonden? 

Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
niet echt, ook niet echt naar gezocht. 

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Is dat nu afgesleten of afgebroken??? Dit zou wel handig zijn om te weten want dan moeten we daar ook naar kijken.

Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
afgebroken of afgesleten
ik kan niet goed het verschil zien.
maar als je handrem goed werkt zou ik ervan afblijven.
dat heb ik ondertussen al geleerd : als iets goed werkt aan de bagheera : blijf er dan van af .
ik kan niet goed het verschil zien.

maar als je handrem goed werkt zou ik ervan afblijven.
dat heb ik ondertussen al geleerd : als iets goed werkt aan de bagheera : blijf er dan van af .

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Het zal wel geen gekend probleem zijn dat hadden we het al meer zien circuleren op het forum.
Ja, mijn handrem werkt goed.
Ja, mijn handrem werkt goed.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Denk ook dat dit eerder zelden voorkomt.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Hier eigenlijk niks nieuws te melden.
* nieuwe electrische brandstofpomp gemonteerd ( huco 133010 )
* revisie en losmaken van de voorste remblokken en remcilinders, want ze begonnen wat aan te lopen en te piepen.
en vooral poetsen, rijden en genieten....

* nieuwe electrische brandstofpomp gemonteerd ( huco 133010 )
* revisie en losmaken van de voorste remblokken en remcilinders, want ze begonnen wat aan te lopen en te piepen.
en vooral poetsen, rijden en genieten....

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
We gaan misschien elkaar ooit tegenkomen in het mooie West-Vlaanderen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Hoe bevalt die elektrische benzinepomp? Start die nu beter na warm rijden en even stil te staan. Dit is een gekend probleem bij Bagheera en murena.
Starten doet die wel maar je moet even aanhouden!!! Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg dit niet weg.

Bij revisie remcilinders altijd genoeg cilindervet gebruiken en je hebt veel minder kans op vastlopen. Ik heb mijn remcilinders al jaren niet meer open gehad vroeger was dit bijna na iedere winter.

- Attachments
-
- remcilindervet (Klein).JPG (91.96 KiB) Viewed 4022 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik heb een elektrische pomp geïnstalleerd en het is fantastisch om te starten. Een ongelooflijk verschil.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ja, na dagen, weken, maanden stilstand tik tik van de pomp tot de carburators vol zitten, wat pompen ( 15x ) en dan start die dadelijk. Daar ben ik ook tevreden mee.
Maar als je de motor warm hebt gereden en dan 15 min laat stilstaan slaat die niet dadelijk aan, even aanhouden en dan start die wel. Ik vind dat onbegrijpelijk en ik kan er geen oplossing voor vinden. Waarom slaat die niet onmiddellijk aan met een elektrische pomp??

Ik heb al testen gedaan door dan een beetje benzine in de carburator te schudden en dan slaat die wel dadelijk aan!!!!
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Slaat die niet direct aan met elektrische benzinepomp met warme motor? Ik wacht altijd enkele seconden ( 2 à 3 sec) zodat er altijd tijd is om druk op te bouwen. Mijn vermoeden is dat bij stilstand wanneer de motor warm is, er direct al benzine uit de vlotterkamers verdwijnt/verdampt en je bij het starten dus nog niet direct benzinedruk hebt.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Mijn oude leermeester zei vroeger altijd: "Het is alleen maar goed als je wat langer door moet starten voordat de motor aanslaat, want dan krijgen de lagers in het blok eerst voldoende olie van de pomp voordat ze aan het werk moeten."
Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.
Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Daar heb je wel gelijk in. Ik zal het dan maar positief gaan bekijken. We zijn dat zo gewoon, sleutel draaien en starten.Muddy Bandit wrote: ↑Wed May 29, 2024 3:12 pm Mijn oude leermeester zei vroeger altijd: "Het is alleen maar goed als je wat langer door moet starten voordat de motor aanslaat, want dan krijgen de lagers in het blok eerst voldoende olie van de pomp voordat ze aan het werk moeten."
Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.![]()

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Das serieus van prijs.oetker wrote: ↑Wed May 29, 2024 11:02 am Duur maar vindbaar.
https://www.vfrenchcarparts.com/shop/en ... 22-or-064/



Dan heb ik hier nog voor een aardig kapitaal op het schap liggen als al die stukken zo duur worden.



Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Het zat ook in alle Simca 1100 volgens mij.
Daar zijn er een miljoen van gemaaktof zo.
Daar zijn er een miljoen van gemaaktof zo.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006