
Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg

De bagheera heeft zijn warme standplaats moeten afstaan aan zijn jongere broer!
Werkzaamheden murena. http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1336
- Attachments
-
- De murena in de werkplaats. (Medium).JPG (52.03 KiB) Viewed 8224 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in.GODFRIED wrote:Spreken we van ervaring??? Waarom zou je het beter hebben dan ik?

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
-------
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in.
=======================================================================
Maar wij hebben 3 stoelen
-------
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in.
=======================================================================
Maar wij hebben 3 stoelen

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
oetker wrote:Quote
-------
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in.
=======================================================================
Maar wij hebben 3 stoelen
Eigenlijk wel gekke, aparte creaties, die Matra automobielen.
De één 3 stoelen naast elkaar voor de motor, de andere 2WD met lier en bed... beetje anders dan anders.
Zal voor de eigenaren dan ook wel gelden... (althans in mijn geval wel

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
--------
Maar welke buurvrouw ga je dan nemen, links of rechts
=======================================
Tja, moeilijke keus.
Die aan de ene kant is 92.
Aan de andere kant een knappe vrouw van 35, maar compleet manisch gestoord.
Die van 92 geniet de voorkeur als ze der kunstgebit maar in houd
--------
Maar welke buurvrouw ga je dan nemen, links of rechts
=======================================
Tja, moeilijke keus.
Die aan de ene kant is 92.
Aan de andere kant een knappe vrouw van 35, maar compleet manisch gestoord.
Die van 92 geniet de voorkeur als ze der kunstgebit maar in houd

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het is er dan eindelijk van gekomen. Ik wist al langer dat het kogelgewricht op de schakelstang te veel spel had. De schakelstang kon ik zo uit de onderste kogel nemen. De kogels zitten origineel geperst, dus moeten losgeslepen worden. Na het afslijpen van de geperste kant kun je de kogel uitkloppen. De opening die je dan krijgt is 10mm, net de maat die je nodig hebt om de nieuwe te plaatsen. Ik heb de nieuwe kogels niet gelast maar vastgezet met de moer.
Onder en boven zit een kogelgewricht van M10. De onderste heeft inwendig rechtse draad en is van RS staal. De bovenste heeft linkse draad en is van blank staal. Die met de rechtse draad is nogal vlug te vinden maar die met de linkse draad iets moeilijker.
Op de dunne schakelstangen zit er geen speling op de gewrichten en deze heb ik dan ook niet vervangen, wel zuiver gemaakt en gesmeerd met wat vet.
Ik heb nog geen testrit gemaakt maar merk al bij het schakelen dat het minder zoeken is naar een versnelling.
Daar de aankoop per 5 stuks niet veel duurder is dan één heb ik er nu nog 8 over. Waarschijnlijk zijn deze van de murena hetzelfde, dit moet ik nog bekijken en zal ik ook vervangen.
Onder en boven zit een kogelgewricht van M10. De onderste heeft inwendig rechtse draad en is van RS staal. De bovenste heeft linkse draad en is van blank staal. Die met de rechtse draad is nogal vlug te vinden maar die met de linkse draad iets moeilijker.
Op de dunne schakelstangen zit er geen speling op de gewrichten en deze heb ik dan ook niet vervangen, wel zuiver gemaakt en gesmeerd met wat vet.
Ik heb nog geen testrit gemaakt maar merk al bij het schakelen dat het minder zoeken is naar een versnelling.
Daar de aankoop per 5 stuks niet veel duurder is dan één heb ik er nu nog 8 over. Waarschijnlijk zijn deze van de murena hetzelfde, dit moet ik nog bekijken en zal ik ook vervangen.
- Attachments
-
- oude kogelgewrichten verwijderd [800x600].JPG (111.43 KiB) Viewed 8056 times
-
- nieuwe kogelgewrichten [800x600].JPG (105.65 KiB) Viewed 8056 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb ook een rembekrachtiger gereviseerd. Het is de bedoeling om deze in mijn bagheera te bouwen. Die nu op mijn bagheera zit is van een ander type en heeft een hoofdrempomp die horizontaal vastzit met twee boutjes. Het laatste type zit vertikaal vast met twee boutjes. De laatste remkrachtverdelers die op de bagheera gebruikt werden zijn indentiek als deze van de murena.
De rempompen van de murena zijn nog zeer goed te vinden die van de bagheera veel moeilijker. Dit is de reden dat ik het ga ombouwen.
Ik ga niet verder in op het reviseren want dit heeft Ubain al zeer goed gedaan.
zie; http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 5934#35934
De rempompen van de murena zijn nog zeer goed te vinden die van de bagheera veel moeilijker. Dit is de reden dat ik het ga ombouwen.
Ik ga niet verder in op het reviseren want dit heeft Ubain al zeer goed gedaan.
zie; http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 5934#35934
- Attachments
-
- een wat dikkere verf gebruikt [800x600].JPG (126.17 KiB) Viewed 7971 times
-
- in de zinkspray [800x600].JPG (102.08 KiB) Viewed 7971 times
-
- in de Fertan [800x600].JPG (153.67 KiB) Viewed 7971 times
-
- het zuiver maken 2 [800x600].JPG (102.38 KiB) Viewed 7971 times
-
- binnekant [800x600].JPG (102.77 KiB) Viewed 7971 times
-
- de vergrendelinsplaat van het ventiel [800x600].JPG (85.02 KiB) Viewed 7971 times
-
- de dichtingen [800x600].JPG (121.02 KiB) Viewed 7971 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De cilenblokken van de bagheera zouden bij Simon niet meer leverbaar zijn!
Daarom deze test.
De bagheera liefhebbers onder ons weten hoe de roestduivel kan toeslaan.
Dit is niet anders bij de cilentblokken op de wielarmen. Het is vooral de buitenste, deze die het korste bij het wiel zit. Door het vele water en slijk dat deze te slikken kreeg blijft er na 30-35 jaar niet veel meer over.
De binnenste zijn meestal wel in betere staat en nog bruikbaar.
De buitenste (32,3mm) en de binnenste(39,5mm) cilenblok zijn onderling niet verwisselbaar zonder aanpassing. Het is wel mogelijk om de binnenste op de juiste maat te maken zodat hij wel kan gebruikt worden als buitenste.
Ik heb één ring verwijdert deze waar de busjes op vastgelast zitten. Dan de busjes ingekort om de juiste maat te halen, breedte totaal 32,5mm.
Het is ook mogelijk om de twee buitenste ringen met weinig kosten na te maken en dan misschien in roestvrijstaal.
Daarom deze test.
De bagheera liefhebbers onder ons weten hoe de roestduivel kan toeslaan.
Dit is niet anders bij de cilentblokken op de wielarmen. Het is vooral de buitenste, deze die het korste bij het wiel zit. Door het vele water en slijk dat deze te slikken kreeg blijft er na 30-35 jaar niet veel meer over.
De binnenste zijn meestal wel in betere staat en nog bruikbaar.
De buitenste (32,3mm) en de binnenste(39,5mm) cilenblok zijn onderling niet verwisselbaar zonder aanpassing. Het is wel mogelijk om de binnenste op de juiste maat te maken zodat hij wel kan gebruikt worden als buitenste.
Ik heb één ring verwijdert deze waar de busjes op vastgelast zitten. Dan de busjes ingekort om de juiste maat te halen, breedte totaal 32,5mm.
Het is ook mogelijk om de twee buitenste ringen met weinig kosten na te maken en dan misschien in roestvrijstaal.
- Attachments
-
- ring verwijdert om op maat te maken 3 [800x600 test tekening 2].JPG (153.43 KiB) Viewed 7905 times
-
- ring verwijdert om op maat te maken 2 [800x600 test tekening 2].JPG (156.03 KiB) Viewed 7905 times
-
- roest cilentblok 5 [800x600 test tekening 2].JPG (98.34 KiB) Viewed 7905 times
-
- roest cilentblok 4 [800x600 test tekening 2].JPG (163.57 KiB) Viewed 7905 times
-
- roest cilentblok 3 [800x600 test tekening 2].JPG (164.04 KiB) Viewed 7905 times
-
- roest cilentblok 2 [800x600 test tekening 2].JPG (122.86 KiB) Viewed 7905 times
-
- roest cilentblok 1 [800x600 test tekening 2].JPG (153.34 KiB) Viewed 7905 times
-
- busjes op de juiste lengte gemaakt 4 [800x600 test tekening 2].JPG (169.36 KiB) Viewed 7905 times
-
- busjes op de juiste lengte gemaakt 3 [800x600 test tekening 2].JPG (161.42 KiB) Viewed 7905 times
-
- cilentblok 32mm of 38.5mm [800x600 test tekening 2] [800x600 test tekening 2].JPG (150.86 KiB) Viewed 7905 times
-
- IMG00083 [800x600 test tekening 2].JPG (158.87 KiB) Viewed 7905 times
-
- op maat gemaakt 2 [800x600 test tekening 2].JPG (158.67 KiB) Viewed 7905 times
-
- op maat gemaakt 1 [800x600 test tekening 2].JPG (162.07 KiB) Viewed 7905 times
Matra Bagheera S - 1977