Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad zoals Jean aanhaalt, de bouten zijn origineel. Een afbraak had de zelfde bouten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Had hier bij m'n reserve-onderdelen een aantal inbus-bouten, maar dacht dat die ergens bij een stel niet originele velgen hoorde.

Dus weer wat bijgeleerd, nooit te oud om te leren.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij mannen, ik had dat ook bij alle vier de baheeras die inbus-bouten en die waren ook van 1977 en 1978.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Goed krikje :)






Image
Image
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, dat is inderdaad een fijn krikje. Klein maar fijn.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Tot hoe hoog gaat deze? Krijg je er een bagheera mee van de grond?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een Bagheera zal niet gaan :wink: , maar een skelter zal wel lukken.
Dit krikje is tot in detail gemaakt.
Leuk voor op de schoorsteen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

:oops: Ziet er echt uit.

De bagheera heeft zijn warme standplaats moeten afstaan aan zijn jongere broer!

Werkzaamheden murena. http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1336
Attachments
De murena in de werkplaats. (Medium).JPG
De murena in de werkplaats. (Medium).JPG (52.03 KiB) Viewed 8224 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zie dat je ook wel eens in de Murena slaapt als je buiten gezet word. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spreken we van ervaring??? Waarom zou je het beter hebben dan ik? :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Spreken we van ervaring??? Waarom zou je het beter hebben dan ik? :lol:
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in.
=======================================================================

Maar wij hebben 3 stoelen 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Quote
-------
Daarom heb ik dus voor een Rancho Grand Raid gekozen... daar zit het bed tenminste standaard al in.
=======================================================================

Maar wij hebben 3 stoelen 8)

Eigenlijk wel gekke, aparte creaties, die Matra automobielen.
De één 3 stoelen naast elkaar voor de motor, de andere 2WD met lier en bed... beetje anders dan anders.
Zal voor de eigenaren dan ook wel gelden... (althans in mijn geval wel :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het voordeel van een rancho, je kunt er met twee in slapen. In een koude situatie kun je nog altijd de buurvrouw vragen om je bed in de rancho warm te houden. :lol:
Maar welke buurvrouw ga je dan nemen, links of rechts!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik slaap liever met mijn eigen vrouw in de murena dat is lekker warm een rancho is me wat te groot.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
Maar welke buurvrouw ga je dan nemen, links of rechts
=======================================

Tja, moeilijke keus.
Die aan de ene kant is 92.
Aan de andere kant een knappe vrouw van 35, maar compleet manisch gestoord.
Die van 92 geniet de voorkeur als ze der kunstgebit maar in houd :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je interesse in oldtimers is duidelijk. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried , je weet toch dat een oude vrouw nog goed is in bed. Die denken dat het de laatste keer is en daarom zijn ze wild in bed en dat weet herman ,denk ik.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is waar, die zijn de eerste keer al lang vergeten!!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, de aanjager van de verwarming van de murena en de bagheera zijn niet dezelfde wel het motortje denk ik.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed om te weten. Bedankt Harry.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is er dan eindelijk van gekomen. Ik wist al langer dat het kogelgewricht op de schakelstang te veel spel had. De schakelstang kon ik zo uit de onderste kogel nemen. De kogels zitten origineel geperst, dus moeten losgeslepen worden. Na het afslijpen van de geperste kant kun je de kogel uitkloppen. De opening die je dan krijgt is 10mm, net de maat die je nodig hebt om de nieuwe te plaatsen. Ik heb de nieuwe kogels niet gelast maar vastgezet met de moer.

Onder en boven zit een kogelgewricht van M10. De onderste heeft inwendig rechtse draad en is van RS staal. De bovenste heeft linkse draad en is van blank staal. Die met de rechtse draad is nogal vlug te vinden maar die met de linkse draad iets moeilijker.

Op de dunne schakelstangen zit er geen speling op de gewrichten en deze heb ik dan ook niet vervangen, wel zuiver gemaakt en gesmeerd met wat vet.

Ik heb nog geen testrit gemaakt maar merk al bij het schakelen dat het minder zoeken is naar een versnelling.

Daar de aankoop per 5 stuks niet veel duurder is dan één heb ik er nu nog 8 over. Waarschijnlijk zijn deze van de murena hetzelfde, dit moet ik nog bekijken en zal ik ook vervangen.
Attachments
oude kogelgewrichten verwijderd [800x600].JPG
oude kogelgewrichten verwijderd [800x600].JPG (111.43 KiB) Viewed 8056 times
nieuwe kogelgewrichten [800x600].JPG
nieuwe kogelgewrichten [800x600].JPG (105.65 KiB) Viewed 8056 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Al die kleine spelingen maken van de pook een soeplepel.
Dit zal zeker weer een hele verbetering geven.
Ik heb daar ook al het nodige aan gesleuteld.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, had je er ook voor mij me besteld 2x ?





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried, had je er ook voor mij me besteld 2x ?

grt harry de matra.
Ja, ik heb er 5 voor boven en 5 voor onder gekocht.
Ik weet nu niet of je alleen de onderste wil hebben maar ik heb de boven en de onderste kogelgewrichten.

Ze kosten €5,50 per stuk.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik zal wel eens langs komen en dan zien we wel.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Na het vervangen van de kogelgewrichten schakelt de bak zeer goed, correct. Volgens mij zijn er geen andere veranderingen nodig indien de kogelgewrichten in orde zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook een rembekrachtiger gereviseerd. Het is de bedoeling om deze in mijn bagheera te bouwen. Die nu op mijn bagheera zit is van een ander type en heeft een hoofdrempomp die horizontaal vastzit met twee boutjes. Het laatste type zit vertikaal vast met twee boutjes. De laatste remkrachtverdelers die op de bagheera gebruikt werden zijn indentiek als deze van de murena.

De rempompen van de murena zijn nog zeer goed te vinden die van de bagheera veel moeilijker. Dit is de reden dat ik het ga ombouwen.

Ik ga niet verder in op het reviseren want dit heeft Ubain al zeer goed gedaan.
zie; http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 5934#35934
Attachments
een wat dikkere verf gebruikt [800x600].JPG
een wat dikkere verf gebruikt [800x600].JPG (126.17 KiB) Viewed 7971 times
in de zinkspray [800x600].JPG
in de zinkspray [800x600].JPG (102.08 KiB) Viewed 7971 times
in de Fertan [800x600].JPG
in de Fertan [800x600].JPG (153.67 KiB) Viewed 7971 times
het zuiver maken 2 [800x600].JPG
het zuiver maken 2 [800x600].JPG (102.38 KiB) Viewed 7971 times
binnekant [800x600].JPG
binnekant [800x600].JPG (102.77 KiB) Viewed 7971 times
de vergrendelinsplaat van het ventiel [800x600].JPG
de vergrendelinsplaat van het ventiel [800x600].JPG (85.02 KiB) Viewed 7971 times
de dichtingen [800x600].JPG
de dichtingen [800x600].JPG (121.02 KiB) Viewed 7971 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb je mooi bekeken godfried.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De cilenblokken van de bagheera zouden bij Simon niet meer leverbaar zijn!

Daarom deze test.

De bagheera liefhebbers onder ons weten hoe de roestduivel kan toeslaan.
Dit is niet anders bij de cilentblokken op de wielarmen. Het is vooral de buitenste, deze die het korste bij het wiel zit. Door het vele water en slijk dat deze te slikken kreeg blijft er na 30-35 jaar niet veel meer over.
De binnenste zijn meestal wel in betere staat en nog bruikbaar.

De buitenste (32,3mm) en de binnenste(39,5mm) cilenblok zijn onderling niet verwisselbaar zonder aanpassing. Het is wel mogelijk om de binnenste op de juiste maat te maken zodat hij wel kan gebruikt worden als buitenste.

Ik heb één ring verwijdert deze waar de busjes op vastgelast zitten. Dan de busjes ingekort om de juiste maat te halen, breedte totaal 32,5mm.

Het is ook mogelijk om de twee buitenste ringen met weinig kosten na te maken en dan misschien in roestvrijstaal.
Attachments
ring verwijdert om op maat te maken  3 [800x600 test tekening 2].JPG
ring verwijdert om op maat te maken 3 [800x600 test tekening 2].JPG (153.43 KiB) Viewed 7905 times
ring verwijdert om op maat te maken 2 [800x600 test tekening 2].JPG
ring verwijdert om op maat te maken 2 [800x600 test tekening 2].JPG (156.03 KiB) Viewed 7905 times
roest cilentblok 5 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 5 [800x600 test tekening 2].JPG (98.34 KiB) Viewed 7905 times
roest cilentblok 4 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 4 [800x600 test tekening 2].JPG (163.57 KiB) Viewed 7905 times
roest cilentblok 3 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 3 [800x600 test tekening 2].JPG (164.04 KiB) Viewed 7905 times
roest cilentblok 2 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 2 [800x600 test tekening 2].JPG (122.86 KiB) Viewed 7905 times
roest cilentblok 1 [800x600 test tekening 2].JPG
roest cilentblok 1 [800x600 test tekening 2].JPG (153.34 KiB) Viewed 7905 times
busjes op de juiste lengte gemaakt 4 [800x600 test tekening 2].JPG
busjes op de juiste lengte gemaakt 4 [800x600 test tekening 2].JPG (169.36 KiB) Viewed 7905 times
busjes op de juiste lengte gemaakt 3 [800x600 test tekening 2].JPG
busjes op de juiste lengte gemaakt 3 [800x600 test tekening 2].JPG (161.42 KiB) Viewed 7905 times
cilentblok 32mm of 38.5mm [800x600 test tekening 2] [800x600 test tekening 2].JPG
cilentblok 32mm of 38.5mm [800x600 test tekening 2] [800x600 test tekening 2].JPG (150.86 KiB) Viewed 7905 times
IMG00083 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00083 [800x600 test tekening 2].JPG (158.87 KiB) Viewed 7905 times
op maat gemaakt 2 [800x600 test tekening 2].JPG
op maat gemaakt 2 [800x600 test tekening 2].JPG (158.67 KiB) Viewed 7905 times
op maat gemaakt 1 [800x600 test tekening 2].JPG
op maat gemaakt 1 [800x600 test tekening 2].JPG (162.07 KiB) Viewed 7905 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply