bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny

Post by benny »

Bart,

indien er vooraan het dak vast gelijmd was met iets elastisch, is dat omdat er ooit aan gewerkt geweest is. Ofwel dat het dak ooit herlijmd geweest is. Bart, neem je tijd. Indien het op je heupen begint te werken, stop even, of je zou wel eens uit je dak kunnen gaan en delen van je auto in je coll?re beschadigen. En dat betekend dan no meer werk.
Wat ik nu zal schrijven is niet 100%, maar het kan de werken sneller vooruit helpen.

Als je goed kijkt naar je dak, zal je zien dat er tussen je dak en het metalen boordje een boordje te zien is. Dat is de originele lijm. Deze boord kan je vertikaal uitslijpen tot op het ijzer. ( het moment dat je vonkjes ziet) zodanig dat je dan het ijzeren opstaand boordje kunt plaatslaan. Je doet dat met een zware hamer aan de onderkand en een lichterer bovenaan, waarmee je het boordje plat klop zodat het in het verlengde komt van de plaat waarop het dat steunt. Nu zou je moeten tussen het metaalwerk en je kunststofdak kunnen zonder al te veel schade aan te brengen aan je dak. Misschien kun je dan met een metaalzaagblad de lijm tussen je dak en het kader wegzagen. Je zal zien dat de lijm ietsje geler of rozer is dan het glasvezel.

Ik weet het Bart, het is een drastische maatregel, maar ik denk dat deze manier de enige is om je dak met de minste beschadiging los te maken

Veel succes, ik begin ook al serieus last te krijgen van het Bagheeravirus. En er bestaat nog geen antivirusprogramma daarvoor.

Benny.

Bagheera, de auto die niemand onbewogen laat.
ypres

Post by ypres »

d'r bestaat slechts 1 remedie voor

TOEGEVEN ERAAN

:lol:
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
bassboss

Post by bassboss »

Geen probleem, jongens. Mijn Bagheera vergeef ik alles. Ze heeft de beste zorgen nodig.
Een ziek of gewond dier spartelt ook wel eens tegen als je het wilt verzorgen.
Ik heb maar ??n doel voor ogen en dat kunnen jullie op de foto hieronder zien. :evil: :wink:

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Alvast een doel om naar uit te kijken.
Mooi exemplaar trouwens.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Een pracht van een wagen.Ik krijg er kriebels van.Je zult beloond worden voor je inspanningen.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Image

Ziezo, de voorruit is eruit.

Image

En zo ziet ze er uit...
De enige troost die ik heb is dat deze ruit ONMOGELIJK zonder brokken kon verwijderd worden.
De vorige eigenaar had deze ruit reeds vervangen en laten vastlijmen met en veel te harde en stugge lijm. Bovendien is er teveel lijm gebruikt...
Maar goed, ze is er uit en kan met een schone lei beginnen.
Zal dus een nieuw ruitje moeten zoeken.

Bart :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag bart,
Je hebt je goed laten gaan, zie ik.Met een hamer van vijf kg krijg je veel klaar.(grapje)Je schrijft dat de vorige eigenaar een verkeerde lijm heeft gebruikt en te veel.Dat van te veel is mij ook overkomen.Met het resultaat dat je tegen de lijm aankijkt als de sierlijst erop staat.Ik heb dit moeten camoufleren met een zwart streepje.Een verwittigt man is er twee waard.Opletten dus tijdens de plaatsing.Is het nu een witte of een gekleurde ruit?Ik heb de indruk nu de ruit in de doos ligt dat het een gekleurde is.Ze heeft een groene schijn.Of ben ik mis?
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik heb de ruit er voorzichtig kunnen uitnemen doch scheurde ze verder...
Om ze in de doos te krijgen heb ik ze met een rubber hamer middendoor doen plooien met de gevolgen die je op de foto kunt zien.
De ruit was zeer slecht geplaatst en er was enorm met lijm geknoeid.
Ik ga een nieuwe laten plaatsen door mensen die weten hoe ze dit moeten doen.
Wat de kleur betreft, ik denk het ook dat het een groene is. Ik zal met een lange TL-lamp eens een zijruitje belichten. Indien er kleurverschil is zal ik het wel merken.
Nu kan ik me op het losmaken van het dak concentreren.
We gaan langzaam maar zeker voorruit, mannen! :wink:

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Om te zien of het een gekleurde ruit is steek je best een wit papier achter de ruit.Indien dit papier niet verkleurd is het een witte ruit.De ruit kun je zelf ook plaatsen.Het plaatsen kost al gauw een 100 euro meer.Omdat ze geen ruit moeten verwijderen is dit misschien anders.Vragen kost niks!Alleen raad vragen aan mensen die ervaring hebben met het plaatsen van ruiten en hun fouten durven toe te geven, zoals ik.Er zijn zeker nog forum gebruikers die hiermee ervaring hebben?Wat je zelf doet is meestal beter gedaan.Hou er rekening mee dat de Bagheera?s al jaren van de markt zijn verdwenen en de meeste geen ervaring hebben met deze wagen.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Misschien heb je gelijk, Godfried.
Zelf doen is nog steeds dikwijls het beste.
Ik ben nogal "ne panikeur" om dat het mijn eerste (en ook mijn laatste) auto is die ik onder handen neem.
Het is mijn laatste auto niet omdat ik het beu ben, integendeel, maar ik heb maar ??n autoliefde en daar ga ik dan ook mee rijden.
Eigenlijk heb je achteraf meer voldoening van iets wat je zelf gedaan hebt en ik zal er ongetwijfeld veel mee leren.
Het enige waar ik echt niet zelf aan begin is het lassen.
Dat is toch een vak apart, zeker omdat het nogal ingewikkelde vormen zijn.
Maar hiervoor heb ik de nodige kontakten reeds gehad en tegen eind deze week weet ik waar ik mijn chassis kan laten oplassen en verstevigen.
Hoe jullie op de hoogte.
benny

Post by benny »

Bart,

ik heb destijds zelf de voorruit gemonteerd. Je moet zeker met twee zijn. Ik had ook teveel kit gebruikt, met als resultaat dat ik problemen had met het plaatsen van de sierlijsten. Wat ik daaruit leerde was dat je binnenin niets mag gemonteerd hebben. Zo kan je gemakkelijk het teveel aan lijmkit verwijderen. Aan de buitenkant het teveel aan lijm verwijderen op daarna de sierlijst te kunnen plaatsen. Als ik mij het nog goed herrinner, moet de ruit op dezelfde hoogte komen van de sierlijsthouders. Maar dat kan je waarschijnlijk terugvinden in het werkplaatshandboek. Maar dat zijn zorgen voor later. Eerst dat weerbarstig dak eraf krijgen en de laswerken aanvangen.

Veel succes

Benny

Een Bagheera wordt niet gezien, maar bewondert.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Wat dat lassen betreft moet ik je gelijk geven.Het ziet eenvoudig uit maar zonder ervaring ga je zeker voor verrassingen komen te staan.Als het plaat van 2mm was kon het lassen geen probleem zijn.De gebruikte plaat zal ergens rond de 0.8mm zijn en geloof me maar, dit laat zich niet zo eenvoudig lassen.Het is belangrijk dat de te lassen plaatsen goed zuiver zijn gemaakt, geen roest of wat dan ook.Iemand met carrosserie ervaring weet dat.Ik heb al mijn ruiten en polyesterdelen gelijmd met Tech 7. Ken je dat product?Het blijft elastisch en hecht zeer goed.Ik ben nog geen onderdelen verloren en er is nog niets losgekomen.Maar het is zoals Benny zegt ?dat is voor later.?
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

7 TEC ken ik en is een zeer sterk goedje.
Het bestaat in vele kleuren en ik had er ook al aan gedacht dit te gebruiken.
Het is alleszins vele malen sterker dan de witte kit die Matra origineel gebruikte (behalve aan het dak, daar zit blijbaar iets anders onder...).
7 TEC zal je niet zo gauw meer loskrijgen en kan nooit losgetrokken worden zonder ??n van beide oppervlakken te beschadigen. 7 TEC moet los gesneden worden.
Hieromtrent zal ik ook nog eens een marktonderzoek moeten doen om te zien wat het beste is, maar dit zijn zorgen voor later... :wink:
benny

Post by benny »

Je zou eens TEC7 moeten vergelijken met Sikaflex. Tot nu toe ( zonder TEC7 vergeleken te hebben ) heb ik de beste resultaten gehad met Sikaflex. Vele verkopers zeggen dat hun produkt het beste is, tot je vergelijkt. Het is maar in de rechtstreekse en praktische vergelijkingsproeven dat je ziet welk produkt het meest voldoet aan je eisen.

Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Sikaflex ken ik niet!Ik weet wel dat tec 7 een goed en goedkoop product is.Nogmaals ik heb er alles mee geplakt, het dak, deuren, spatborden, ruiten enz.
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Godfried,
ik denk dat Sikaflex een grote concurrent is van TEC7. Je vindt Sikaflex ook terug op het internet.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Benny,
Er zullen wel meerdere goede producten bestaan.Maar hoeveel van deze producten kennen we? Onbekend is onbemind. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Zo is het Godfried.
Waar ik mijn Sikaflex kocht, verkocht hij ook Soudal.
Volgens Soudal is hun produkt beter dan Sikaflex ( iedereen zegt dat van zijn produkt) , maar voor hetgeen ik het gebruikte ( lijmen van het dak en de deurpanelen ) was Sikaflex beter. Eveneens voor het lijmen van de voorruit.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo mannen! Ik heb mijne rug er nekeer tegen gezet!

Image

Image

Image

Image

De dakstijlen zijn nog buitengewoon goed behalve aan de voorruit... Daar is werk aan!

Image
bassboss

Post by bassboss »

Een stukje voorruit op een wit papier gelegd.
Ziet er groen uit.
Zal dus een groene voorruit moeten worden...

Image
benny

Post by benny »

Bart,
heb je echt uw rug tegengezet? Of heb je het dak anders los gekregen? Ik zie iets wit waar de roosters zitten. Van mijn type 1 zat er daar een zwarte rubber. Het werk die nu volgt, is er een van lange adem. Je zal vele uren aan je auto werken en geen verschil zien met hetgeen er was bij aanvang die dag. Maar verlies de moed niet, want plots zal alles in een stroomversnelling raken. Eenmaal met de heropbouw begonnen; zal je niet vlug genoeg je Engelse sleutel kunnen draaien. Zo vlug zal het vooruit gaan

Veel succes

Benny.

Bagheera, de auto die velen niet meer kennen, maar hem toch herinneren door zijn drie zetels vooraan.
bassboss

Post by bassboss »

Benny,

Na het uitnemen van de voorruit kon ik de scheidingslijn zien tussen de voorkant van het dak en het chassis.
Ik heb met een houtbeitel beide van elkaar losgemaakt en daarna ben ik in de "auto" gekropen.
Ik voelde dat het deze keer moest lukken. Ik zette mijn rug tegen de dakplaat en na wat gekraak kwam het inderdaad los.
Wel zijn er vooraan kleine stukjes polyester van de dakplaat afgebroken zoals je op de eerste foto kan zien...
Dit valt te herstellen zeker?
Wat je ziet op de foto ter hoogte van de achterste luchtroosters is de witte elastische kit dewelke rondom de rubbers zit.
De rubbers zitten er wel degelijk.
Er is overvloedig kit gebruikt en ook de gele steenharde lijm onder de dakplaat is rijkelijk aanwezig.
Boven de achterste zijruiten heb is centimeter per centimeter moeten losmaken met een hamer en een zeer lange platte beitel.
Ik wou alles absoluut in ??n geheel laten.
Eens het op die plaats loskwam, ging de rest vanzelf.
Ik ben er zeker van dat de auto nog nooit uit elkaar is geweest.

Nu deze karwei achter de rug is, kan ik beginnen met het demonteren van de uitlaat, koelwaterbuizen, luchtfilterhuis en tenslotte de motor+achtertrein.

Het licht staat op groen! Deze wagen is gered!

Bart :wink:

Ps.: veel succes met je examen gewenst!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Proficiat, het dak heeft door gekregen dat je niet te stoppen bent.Het dak en de zijspatborden is dat een geheel?De carrosserie achter de zijspatborden is meestal ook h??l slecht, ziet er nog zeer goed uit.Ik heb daar veel werk aan gehad.Die stukjes polyester zijn gemakkelijk te herstellen maak je daar geen zorgen om.Alles op zijn tijd.Toch heb ik de indruk dat mijn voorruit donkerder is. Zal ook eens een foto maken.
Succes verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Bij de type I zijn de koffer, spatborden en dak ??n geheel.
Ik ben blij dat ik het er als dusdanig afgekregen heb.
Het plaatwerk onder de zijruiten is inderdaad nog zeer intact en bij vele Bagheera's is dit een bijna hopeloze plaats.
Vooral rond de achterste travers hebben er al veel moeten toveren om alles gelast te krijgen.
De kofferplaat is wel volledig op en ook de bovenste dakstijl aan de voorruit is doorgeroest.

Opsomming van de te lassen plaatsen:

-Holle ruimte achter voorwiel links
-Voorkant van dorpel links
-Holle ruimte achter voorwiel rechts
-Voorkant dorpel rechts
-Bovenste raamstijl voorruit
-Kofferplaat volledig vervangen
-Bodemplaat onder voeten passagier waar deze geplooid is

Voordeel is dat ik in de holle deurdorpels kan kijken als deze vooraan weggesneden zijn vooraleer er nieuwe op te lassen.

Ik denk dat mijn voorruit een standaard ruit is. De groene kleur lijkt me eerder de natuurlijke kleur van glas en niet van een gekleurde ruit.
erwin

voorruit

Post by erwin »

nwe voorruit voor bagheera?

www.dk.nl

veel succes , erwin
erwin

nog ff dit,

Post by erwin »

kijken onder simca natuurlijk , prijs 172,- eu
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart, ik zie dat je voorruit gemonteerd is (was) zoals bij een type 2. De montage met de metalen clips waarin de sierlijst geklikt werd. Bij een type 1 is de sierlijst altijd onder de ruit bevestigd. Zie de lijsten die ik je bezorgd heb. Let wel dat je de clips wegdoet (2 rivetten) en de gaten dichtlast.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Waarom Matra het dak en de zijspatborden uit ??n stuk gemaakt heeft?Lijkt me niet zo eenvoudig.Daarom dat ze ervan af gestapt zijn bij het model 2.Je kunt er zeker van zijn dat je nog ??n van weinigen goede exemplaren van het model 1 gevonden hebt.De carrosserie ziet er werkelijk nog z??r goed uit.Zonder laswerk zijn er geen meer of ze werden al door iemand opgelast.Ik ben ook voorstander van een carrosserie waar nog niet aan gelast is. Dan weet je wat je hebt en hoe het herstelt is.Geloof me maar er wordt veel geknoeid met het herstellen.Het is een tijdrovende en vakkundige bezigheid die niet iedereen tot een goed einde kan brengen.Bart, wat die voorruit betreft: volgens mij is het een lichtgekleurde.Ik heb ook eens gekeken op de site die Erwin opgeeft.De prijs is redelijk.Maar waar ik wel vragen bij heb is het volgende? Er staat voorruit voor Bagheera model 1974 tot 1979 kleur groen.Bedoelen ze daar mee dat het dezelfde ruiten zijn voor model 1 en model 2?Ik maak vandaag nog een foto van mijn voorruit dan zie je het verschil.
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Eventjes een foto maken van mijn voorruit, valt dat tegen!Je ziet geen verschil met het papier en de ruit.Gelukkig heb ik een reserve ruit staan.zie foto.Moeilijk uit te maken of de kleur het zelfde is?Ik denk van wel!Hoe er wel rekening mee dat ik gedeeltelijk kleurenblind ben.
groetjes :wink:
Attachments
IMG00042.JPG
IMG00042.JPG (17.85 KiB) Viewed 8901 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik denk dat alle Bagheera-ruiten hetzelfde kleur hebben.
Een lichtgroene tint.

Misschien hebben de Bagheera S en X-ruiten een andere kleur.

Ik heb ook al horen zeggen dat een type 2-ruit andere maten heeft.(Baghelux uit Luxemburg, dewelke een groene type I "S" gerestaureerd heeft, beweert dit).
Dit verbaast me daar beide type's toch hetzelfde chassis hebben op die plaats?

Wie brengt duidelijkheid in twee bovenstaande punten?

Bart
Post Reply