bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kent iemand de juiste reden waarom deze slangen gemonteert zijn?


ImageImage

ImageImage

Vermoed voor betere koeling maar kan hier nergens iets van terug vinden in de handboeken.

Gisteren rondrit deels in Ardennnen: bij zeer lang stuk bergop motor tot 110? C ondanks dat koelventilator draait.

Vandaag radiator uitgeblazen en toen gezien dat bovenvermelde slangen niet gemonteert zijn.

Zou dit zoveel verschil maken?
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ik moet gokken is het om de remdisken te koelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Denk niet dat dit moet dienen om de remmen te koelen, zie onderstaande foto:

Image

Dan zou het uiteinde iets meer gericht zijn op de wielen, staat nu recht naar achter.

Vermoed toch dat het een ander doel heeft?????
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zou kunnen dat de luchtstroom onder de auto iets doet met de luchtstroom door de radiator via deze slangen.
Even uit proberen in de windtunnel 8)

Het blijft geloof ik een beetje tobben met de watertemperatuur in je Bagheera.
Je hebt hier al vaker aan gewerkt als ik door het topic loop.

Misschien een oplossing, een sterkere ventilator plaatsen.
In bepaalde C15/Visa Citro?ns (denk diesel uitvoering) zitten dubbele, die volgens mij wel enigzins in te passen zijn.
Maten van die Visa Radiateuren zijn ongeveer 60x32 cm
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Slangen zijn wel degelijk voor koeling remmen, hebben niks met koeling radiator te zien.
Is je wagen goed ontlucht? Is er nergens een mogelijke slechte afdichting van een darm?
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jos, je hebt je mail niet aanstaan, dus Jean Paul die hier als gast rondwaart heeft mij een mail gestuurd.
Hij heeft de volgende oplossing.
========================================

Hallo,

Ik ben jean-paul,en ben een gast op het matramania-forum.
Ik zag het probleem van matrafan,maar kan hem zelf geen E-mail sturen.(hij heeft deze optie uitstaan)
Ik restaureer zelf al sinds 1986 matra Bagheera`s
Het probleem van de koeling,kan je aanpassen door een 77 graden (simca 1000) thermostaat te plaatsen,i.p.v de gebruikelijke 83 of 89 graden.
Verder kun je de orginele ventilatormotor ,die 60 Watt is,vervangen door de ventilatormotor van de Rancho,die 150 Watt is,en dezelfde aansluiting heeft.

groeten jean-paul
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Mail is geactiveerd, wist niet dat deze uitgeschakeld was.

Heb momentueel een thermostaat erin die opent op 83? doch heb de indruk dat deze niet naar behoren functioneert gezien de temperatuur zeer langzaam oploopt.

Had enkel probleem bij het bergop rijden, dus bij z??r zware belasting.

Het plaatsen van een zwaardere motor op de ventilator is misschien wel een optie.

Alhoewel het idee van Herman spreekt me ook wel aan en denk dat die ventilators eerder te vinden zijn in tweedehands dan die van de Rancho.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de thermostaat open blijft en normaal wel op de juiste temperatuur houdt, dan lijkt me inderdaad dat de ventilator het niet kan bijbenen.
De radiateur had je al vervangen, dus mits goed, mag dat het probleem niet zijn.
Denk dat de Racho ventilator wel een goede optie is, maar inderdaad lastig te vinden.
Dan wordt het wat anders er in puzzelen, en kan de dubbele wel is een oplossing zijn, mits passend te maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

leg de thermostaat eens in een kom water en breng die stilletjes aan de kook, indien je dan nog over een thermometer beschikt die tot pakweg 100? C kan, dan kan je toch perfect checken wanneer en hoe snel die thermostaat opent en terug sluit.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb daadwerkelijk de thermostaat in een kom met water gelegd en zo met een thermometer erin laten opwarmen.

Had er drie in liggen 1ste 83? 2de 89? 3de ging niet open.

Heb de eerste gemonteerd maar blijkbaar blijft die open staan want het duurt wel extra lang eer de bedrijfstemp. gehaald wordt.

Moet hem toch eens terug controleren???
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Denk dat de Racho ventilator wel een goede optie is, maar inderdaad lastig te vinden.
Denk er dan even aan dat de Rancho technisch een samenraapsel is van meerdere types en merken.
Voor de ventilator dus een grote kans van slagen in Simca 1307/1308, Talbot 1510, Solara en de zwaarder gemotoriseerde Horizon, en hoogstwaarschijnlijk ook de eerste serie Peugeot 309.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Persoonlijk zou ik zo'n thermostaat gewoon vernieuwen.
Het bimetaal raakt gewoon een keer uitgewerkt, en aangezien je toch wel veel zomerritjes maakt zou ik dat betrouwbaar willen zien.
Heb even een beetje gekeken wat een Rancho ventilator kost, maar daar wordt je niet vrolijk van....€300.-
Denk toch dat die speciaal is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Rancho ventilators heb ik nog te koop, ik vervang hem toch door een dubbele race ventilator.
Image
Citro?n dubbele ventilators in de GTI en de Diesels, doormeter ca 35cm elk, let op dat zijn blow uitvoeringen dus plaatsing voor de radiator.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
======
ik vervang hem toch door een dubbele race ventilator.
====================================
Kijk je uit dat je er niet mee opstijgt Jo. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ga inderdaad het thermostaat nazien, al dan niet verwijderen daar toch enkel in de zomermaanden gereden wordt.

Ga een PM naar JO sturen omtrent de Rancho ventilator of die andere die hij erop heeft staan.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote:Rancho ventilators heb ik nog te koop, ik vervang hem toch door een dubbele race ventilator.

Citro?n dubbele ventilators in de GTI en de Diesels, doormeter ca 35cm elk, let op dat zijn blow uitvoeringen dus plaatsing voor de radiator.
Heb jij dan nog zoveel ruimte over voor de radiator om deze daar in te bouwen?
Ik kon m'n hand daar nog niet eens tussen krijgen...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote:Ga inderdaad het thermostaat nazien, al dan niet verwijderen daar toch enkel in de zomermaanden gereden wordt.
Ga niet zonder thermostaat rijden, ook niet enkel in de zomer.
Het zal ook dan lang duren voordat de motor (en vooral de motorolie) op bedrijfstemperatuur is.
Koude olie is minder vloeibaar als warme olie, dit resulteert dus in extra slijtage aan de draaiende delen van de motor door de verminderde smerende werking.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Je hebt inderdaad gelijk.

Ga morgen eens rondbellen voor een thermostaat.

Zal nog wel ergens te krijgen zijn???
randha
Posts: 129
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

ik zou ook die schroefdraaidop v.d glazen pot ,het rubber ervan ook contoleren en de ingebouwde membraam,tevens de rubber v.d vuldop en de 2 haakjes die willen nog wel eens openbuigen, in de motorruimte,en op de radiateur in de rechter hoek zit ook zo'n zelfde dop daar wil ook wel de rubber poreus worden.
en dan uiteraard voorzien v.d de nwe thermostaat.
dan weet je iedergeval zeker dat je alles heb gehad,en alles oke is :lol:

veel geluk
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer interssant deze informatie over de koeling.

Mijn bagheera kwam niet of veel te laat op bedrijfstemperatuur.
Bij ritten van 30km bleef hij op 70-75? hangen.
Ik heb dan een nieuwe geplaatst die open gaat bij 88?, nu blijft de temperatuur mooi tussen 90-95?. Tijdens de 600km van de laatste MatraManiarit heeft de ventilator niet moeten inspringen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Probleem met het rubber van de vuldop heb ik al gehad.

Indien deze verduurd of lek is loopt het water terug naar de glazen bokaal (niveau-verschil) die vervolgens overloopt en alle koelvloeistof wegloopt.

Bij de rondrit van matramania en de rit daags nadien heeft de koelventilator niet ??n keer gedraaid (heb hier een controle-lampje op zitten).

Was enkel nu onder zware belasting (Ardennen-rit) dat de ventilator blijkbaar niet voldoende kon koelen.

Ben met JO aan het zien voor een koelmotor van een Rancho.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De ventilator van de rancho heeft een hoger vermogen maar koelt hij ook beter?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag nieuwe thermostaat gehaald (10?).

Opent op 83?, dan zou probleem van langzaam oplopen van de temperatuur van de baan moeten zijn.

Morgen effe monteren.

Hoop dat de ventilator van de Rancho toch iets meer toeren maakt??

Indien dit niet zo is gaat het natuurlijk niet veel uithalen.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het zit niet altijd in het toerental, maar meer in de luchtverplaatsing.
Het hangt dus ook van de constructie en groote van de fan af.
Nou maar hopen dat het dit probleem oplost.
Dat heet lopen wil je zo veel mogelijk vermijden.

succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ja even druk geweest met de belastingen. :evil:

Kan nergens een nummer vinden op die fan, heb hem wel getest en dat werkt wel zeg. :o
Attachments
image0001.jpg
image0001.jpg (60.87 KiB) Viewed 7070 times
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

En de andere kant.
Attachments
image0002.jpg
image0002.jpg (83.38 KiB) Viewed 7068 times
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij matramannen,ik heh ook nog zo een fan liggen van welke type matra
is dat ik weet het niet ?



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens het werkplaatshandboek is de ventilator van de murena ook 200W. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bedankt Harry voor het aanbod maar ga toch deze van Jo halen.

Ben ik zeker dat het ene van de Rancho is.

Jo, heb je een PB gestuurd.(ziet er goed uit op de foto's en gezien ge hem getest hebt komt dat wel dik in orde)
Post Reply