Zou kunnen dat de luchtstroom onder de auto iets doet met de luchtstroom door de radiator via deze slangen.
Even uit proberen in de windtunnel
Het blijft geloof ik een beetje tobben met de watertemperatuur in je Bagheera.
Je hebt hier al vaker aan gewerkt als ik door het topic loop.
Misschien een oplossing, een sterkere ventilator plaatsen.
In bepaalde C15/Visa Citro?ns (denk diesel uitvoering) zitten dubbele, die volgens mij wel enigzins in te passen zijn.
Maten van die Visa Radiateuren zijn ongeveer 60x32 cm
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Slangen zijn wel degelijk voor koeling remmen, hebben niks met koeling radiator te zien.
Is je wagen goed ontlucht? Is er nergens een mogelijke slechte afdichting van een darm?
Jos, je hebt je mail niet aanstaan, dus Jean Paul die hier als gast rondwaart heeft mij een mail gestuurd.
Hij heeft de volgende oplossing.
========================================
Hallo,
Ik ben jean-paul,en ben een gast op het matramania-forum.
Ik zag het probleem van matrafan,maar kan hem zelf geen E-mail sturen.(hij heeft deze optie uitstaan)
Ik restaureer zelf al sinds 1986 matra Bagheera`s
Het probleem van de koeling,kan je aanpassen door een 77 graden (simca 1000) thermostaat te plaatsen,i.p.v de gebruikelijke 83 of 89 graden.
Verder kun je de orginele ventilatormotor ,die 60 Watt is,vervangen door de ventilatormotor van de Rancho,die 150 Watt is,en dezelfde aansluiting heeft.
groeten jean-paul
Mail is geactiveerd, wist niet dat deze uitgeschakeld was.
Heb momentueel een thermostaat erin die opent op 83? doch heb de indruk dat deze niet naar behoren functioneert gezien de temperatuur zeer langzaam oploopt.
Had enkel probleem bij het bergop rijden, dus bij z??r zware belasting.
Het plaatsen van een zwaardere motor op de ventilator is misschien wel een optie.
Alhoewel het idee van Herman spreekt me ook wel aan en denk dat die ventilators eerder te vinden zijn in tweedehands dan die van de Rancho.
Als de thermostaat open blijft en normaal wel op de juiste temperatuur houdt, dan lijkt me inderdaad dat de ventilator het niet kan bijbenen.
De radiateur had je al vervangen, dus mits goed, mag dat het probleem niet zijn.
Denk dat de Racho ventilator wel een goede optie is, maar inderdaad lastig te vinden.
Dan wordt het wat anders er in puzzelen, en kan de dubbele wel is een oplossing zijn, mits passend te maken.
leg de thermostaat eens in een kom water en breng die stilletjes aan de kook, indien je dan nog over een thermometer beschikt die tot pakweg 100? C kan, dan kan je toch perfect checken wanneer en hoe snel die thermostaat opent en terug sluit.
oetker wrote:
Denk dat de Racho ventilator wel een goede optie is, maar inderdaad lastig te vinden.
Denk er dan even aan dat de Rancho technisch een samenraapsel is van meerdere types en merken.
Voor de ventilator dus een grote kans van slagen in Simca 1307/1308, Talbot 1510, Solara en de zwaarder gemotoriseerde Horizon, en hoogstwaarschijnlijk ook de eerste serie Peugeot 309.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Persoonlijk zou ik zo'n thermostaat gewoon vernieuwen.
Het bimetaal raakt gewoon een keer uitgewerkt, en aangezien je toch wel veel zomerritjes maakt zou ik dat betrouwbaar willen zien.
Heb even een beetje gekeken wat een Rancho ventilator kost, maar daar wordt je niet vrolijk van....€300.-
Denk toch dat die speciaal is.
Rancho ventilators heb ik nog te koop, ik vervang hem toch door een dubbele race ventilator.
Citro?n dubbele ventilators in de GTI en de Diesels, doormeter ca 35cm elk, let op dat zijn blow uitvoeringen dus plaatsing voor de radiator.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matrafan wrote:Ga inderdaad het thermostaat nazien, al dan niet verwijderen daar toch enkel in de zomermaanden gereden wordt.
Ga niet zonder thermostaat rijden, ook niet enkel in de zomer.
Het zal ook dan lang duren voordat de motor (en vooral de motorolie) op bedrijfstemperatuur is.
Koude olie is minder vloeibaar als warme olie, dit resulteert dus in extra slijtage aan de draaiende delen van de motor door de verminderde smerende werking.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ik zou ook die schroefdraaidop v.d glazen pot ,het rubber ervan ook contoleren en de ingebouwde membraam,tevens de rubber v.d vuldop en de 2 haakjes die willen nog wel eens openbuigen, in de motorruimte,en op de radiateur in de rechter hoek zit ook zo'n zelfde dop daar wil ook wel de rubber poreus worden.
en dan uiteraard voorzien v.d de nwe thermostaat.
dan weet je iedergeval zeker dat je alles heb gehad,en alles oke is
Mijn bagheera kwam niet of veel te laat op bedrijfstemperatuur.
Bij ritten van 30km bleef hij op 70-75? hangen.
Ik heb dan een nieuwe geplaatst die open gaat bij 88?, nu blijft de temperatuur mooi tussen 90-95?. Tijdens de 600km van de laatste MatraManiarit heeft de ventilator niet moeten inspringen.
Het zit niet altijd in het toerental, maar meer in de luchtverplaatsing.
Het hangt dus ook van de constructie en groote van de fan af.
Nou maar hopen dat het dit probleem oplost.
Dat heet lopen wil je zo veel mogelijk vermijden.
succes