bagheera 1
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Dat had ik ook al snel ontdekt.oetker wrote: Die dingen meten volledig onbetrouwbaar.

Maar ik wil alles wel graag geheel origineel houden, dus met die module en dat stroomstokje.
En als het kan dan ook nog het liefst goed functionerend...
Op m'n gemoedstoestand hebben die lampjes in het dashboard geen enkel effect, dat ben ik wel gewend met m'n Suzuki.
(de gemoedsrust begint pas op te spelen met die blauwe knipperlampjes voor of achter m'n auto.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bij de 2.2 is de stok eenvoudig te bereiken.
Daar zit de sensor echter niet op.
Die zit gemonteerd op het carter.
Zijn trouwens bijna niet meer te vinden, en als jer 1 te koop staat al gauw €100.-
Trek af en toe wel een keer aan de stok, net als in de old days, toen auto's nog olie stookten
Daar zit de sensor echter niet op.
Die zit gemonteerd op het carter.
Zijn trouwens bijna niet meer te vinden, en als jer 1 te koop staat al gauw €100.-
Trek af en toe wel een keer aan de stok, net als in de old days, toen auto's nog olie stookten

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Terug tijd om dit topic wat aan te wakkeren 
Ik heb er vandaag een fijne rit naar Oostduinkerke opzitten, prachtig weer en zalig tuffen langs de zeedijk op Koninklijke baan tussen Middelkerke en Oostende!
Tot dusver alles ok, echter, ik vrees dat mijn rechter wiellager achteraan zijn beste tijd gehad heeft.
Er klinkt een stil gebrom als de wagen rijdt en het verergert als ik sneller rijd en bochten neem.
De belasting neem in bochten immers toe.
Ik denk eraan om de beide achterwiellagers te vervangen.
Heeft de club ze nog in voorraad?
Tweede probleempje is de rechter remklauw achteraan.
Als ik de handrem iets te strak aantrek, blijft deze kleven.
Ik moet dus met een dikke schroevendraaier de hefboom van de handremkabel op de klauw terugtrekken om de rem los te krijgen.
Ik heb ook gezien dat de hefboom op de linker klauw veel minder naar binnen staat dan deze op de rechterklauw, deze op de rechterklauw staat "einde slag" als de handrem aangetrokken is.
Bart

Ik heb er vandaag een fijne rit naar Oostduinkerke opzitten, prachtig weer en zalig tuffen langs de zeedijk op Koninklijke baan tussen Middelkerke en Oostende!
Tot dusver alles ok, echter, ik vrees dat mijn rechter wiellager achteraan zijn beste tijd gehad heeft.
Er klinkt een stil gebrom als de wagen rijdt en het verergert als ik sneller rijd en bochten neem.
De belasting neem in bochten immers toe.
Ik denk eraan om de beide achterwiellagers te vervangen.
Heeft de club ze nog in voorraad?
Tweede probleempje is de rechter remklauw achteraan.
Als ik de handrem iets te strak aantrek, blijft deze kleven.
Ik moet dus met een dikke schroevendraaier de hefboom van de handremkabel op de klauw terugtrekken om de rem los te krijgen.
Ik heb ook gezien dat de hefboom op de linker klauw veel minder naar binnen staat dan deze op de rechterklauw, deze op de rechterklauw staat "einde slag" als de handrem aangetrokken is.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart,
Zoals je waarschijnlijk weet hebben de bagheera en de murena de zelfde achter remklauw.
Zoals Herman aan aanhaalt, zit er waarschijnlijk druk op de overgang van aluminium en staal, dit door roest. Hierdoor gaat de remcilinder ovaal gedrukt worden en zal de zuiger gaan spannen.
Maar omdat ik je niets schrijft dat de rem ook blijft hangen bij gewoon remmen vermoed ik dat Je de rubberen hoes moet losmaken en het volledige systeem van d e handrem moet zuiver maken. Waarschijnlijk heb je roest op de onderdelen, of een gebroken bus iets moet het terug komen beletten. Misschien is de veer in de remklauw over! Je moet de remklauw hier voor uitbouwen.
Zie foto.
Zoals je waarschijnlijk weet hebben de bagheera en de murena de zelfde achter remklauw.
Zoals Herman aan aanhaalt, zit er waarschijnlijk druk op de overgang van aluminium en staal, dit door roest. Hierdoor gaat de remcilinder ovaal gedrukt worden en zal de zuiger gaan spannen.
Maar omdat ik je niets schrijft dat de rem ook blijft hangen bij gewoon remmen vermoed ik dat Je de rubberen hoes moet losmaken en het volledige systeem van d e handrem moet zuiver maken. Waarschijnlijk heb je roest op de onderdelen, of een gebroken bus iets moet het terug komen beletten. Misschien is de veer in de remklauw over! Je moet de remklauw hier voor uitbouwen.
Zie foto.
- Attachments
-
- na_het_verwijderen_van_de_koperpasta_kwam_het_vuil_tevoorschijn___medium__295.jpg (93.94 KiB) Viewed 16374 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Godfried,
Bij normaal remmen is er inderdaad geen probleem.
Ik zal het in het handremgedeelte moeten zoeken.
Dit werkje zal ik eens opknappen op een druilerig weekend.
Heb jij nog wiellagers liggen voor achteraan?
Ik zou ze willen vervangen maar ga eerst eens checken als de wagen omhoog staat.
Ik vermoed dat rechtsachter versleten is.
Bart
Bij normaal remmen is er inderdaad geen probleem.
Ik zal het in het handremgedeelte moeten zoeken.
Dit werkje zal ik eens opknappen op een druilerig weekend.
Heb jij nog wiellagers liggen voor achteraan?
Ik zou ze willen vervangen maar ga eerst eens checken als de wagen omhoog staat.
Ik vermoed dat rechtsachter versleten is.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart,
Volgens mij zit op de eerste bagheera achter de QWB 221, deze is niet in de clubstock. Er ligt wel nog een murena lager voor achter en dit past ook op de laatste bagheera's.
Ik heb er wel twee liggen. Waarschijnlijk vindt je deze nog vlot op Ebay.
Indien moeilijk te vinden mag je die van mij overnemen voor €25 per stuk.
Volgens mij zit op de eerste bagheera achter de QWB 221, deze is niet in de clubstock. Er ligt wel nog een murena lager voor achter en dit past ook op de laatste bagheera's.
Ik heb er wel twee liggen. Waarschijnlijk vindt je deze nog vlot op Ebay.
Indien moeilijk te vinden mag je die van mij overnemen voor €25 per stuk.
- Attachments
-
- Lagers bagheera (Medium).JPG (80.14 KiB) Viewed 16353 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik vrees dat ik mijn vrije dag morgen mag opofferen aan het demonteren van de alternator.
Ik ben daarnet van Gent afgekomen met een rood verklikkerlampje van de batterij op het dashboard.
De wijzer van de laadstroom staat op nul.
Ik vrees dat de alternator stuk is...
Ik ga hem demonteren en in een revisiebedrijf binnensteken om te laten nakijken.
Wordt vervolgd....
Ik ben daarnet van Gent afgekomen met een rood verklikkerlampje van de batterij op het dashboard.
De wijzer van de laadstroom staat op nul.
Ik vrees dat de alternator stuk is...
Ik ga hem demonteren en in een revisiebedrijf binnensteken om te laten nakijken.
Wordt vervolgd....
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Vanmorgen de Bagheera met zijn kont omhoog geplaatst.
Ik heb nog een spanningsregelaar liggen en een alternator.
Eerst dan maar de spanningsregelaar uitgeprobeerd, dit is makkelijker dan een alternator vervangen.
Doch, hetzelfde probleem, het rode lampje blijft branden en geen laadstroom.
Dan de laadcircuit maar eens uitgemeten, ik meet aan de batterij exact dezelfde spanning als aan de alternator, dus de draden zijn ok.
Dan maar de alternator gedemonteerd, alles maar dan werkelijk alles zit in de weg als je aan een Bagheera moet sleutelen...
De oude alternator eruit gehaald, een Ducellier 35A en dan de andere erin, eveneens een Ducellier maar dan een 50A (Bagheera type II "S" en "Courrèges").
Na wat gevloek en gesakker het ding op zijn plaats gekregen en aangesloten, de riem er op en starten maar.
Oef, het rode lampje uit en de laadstroommeter op het dashboard wijkt terug uit.
Dat ziet er dus goed uit.
Dan maar een ritje langs de autostrade om de batterij eens goed te laden en om te zien of de alternator het uithoudt op hoge toerentallen.
Tot dusver geen probleem!
Soms kan een mens eens sakkeren als er iets defect gaat, maar ik prijs me gelukkig dat onze Matra's nog niet volgestouwd zitten met motorstuurapparaten, body-controle-module, can-bus systemen en alle andere elctronische ongein...
Gewoon de handen uit de mauwen en een dagje sleutelen is genoeg om de boel rijdende te houden.
Bovendien beleef je er een pak plezier aan!
Nu nog de oude alternator laten nakijken en dan deze naar het Matra-onderdelenmagazijn in de kelder!
Bart
Ik heb nog een spanningsregelaar liggen en een alternator.
Eerst dan maar de spanningsregelaar uitgeprobeerd, dit is makkelijker dan een alternator vervangen.
Doch, hetzelfde probleem, het rode lampje blijft branden en geen laadstroom.
Dan de laadcircuit maar eens uitgemeten, ik meet aan de batterij exact dezelfde spanning als aan de alternator, dus de draden zijn ok.
Dan maar de alternator gedemonteerd, alles maar dan werkelijk alles zit in de weg als je aan een Bagheera moet sleutelen...
De oude alternator eruit gehaald, een Ducellier 35A en dan de andere erin, eveneens een Ducellier maar dan een 50A (Bagheera type II "S" en "Courrèges").
Na wat gevloek en gesakker het ding op zijn plaats gekregen en aangesloten, de riem er op en starten maar.
Oef, het rode lampje uit en de laadstroommeter op het dashboard wijkt terug uit.
Dat ziet er dus goed uit.
Dan maar een ritje langs de autostrade om de batterij eens goed te laden en om te zien of de alternator het uithoudt op hoge toerentallen.
Tot dusver geen probleem!
Soms kan een mens eens sakkeren als er iets defect gaat, maar ik prijs me gelukkig dat onze Matra's nog niet volgestouwd zitten met motorstuurapparaten, body-controle-module, can-bus systemen en alle andere elctronische ongein...
Gewoon de handen uit de mauwen en een dagje sleutelen is genoeg om de boel rijdende te houden.
Bovendien beleef je er een pak plezier aan!
Nu nog de oude alternator laten nakijken en dan deze naar het Matra-onderdelenmagazijn in de kelder!
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Mensen die aan een bagheera werken vergelijk ik met slangenmensen.
Je moet je zodanig in bochten kunnen wringen dat het soms echt niet leuk meer is.
Maar dat is snel vergeten als het probleem weer opgelost is en tegen dat het eerste proefritje achter de rug is, dan zijn de krampen en pijntjes ook weer verdwenen.
Je moet je zodanig in bochten kunnen wringen dat het soms echt niet leuk meer is.
Maar dat is snel vergeten als het probleem weer opgelost is en tegen dat het eerste proefritje achter de rug is, dan zijn de krampen en pijntjes ook weer verdwenen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Onze murenavrienden denken al dat ze weinig plaats hebben, maar bij de bagheera is er nog weiniger. Alhoewel mijn 2.2 is niet veel beter.
Bart, niet te veel kosten aan de alternator doen. Voor €60 heb je een volledig gereviseerde alternator met een beetje zoekwerk op Ebay.
Ik heb €120 betaald voor een alternator en een starter, zijn als nieuw gereviseerd.

Bart, niet te veel kosten aan de alternator doen. Voor €60 heb je een volledig gereviseerde alternator met een beetje zoekwerk op Ebay.
Ik heb €120 betaald voor een alternator en een starter, zijn als nieuw gereviseerd.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hey bart ,
mijn garagist heeft deze dunne dichting "op rol" ....
ik verving er een aantal mee in mijn rebuild murena engine,
gewoon met een spuitbus de rand gekleurd spuiten , en dan "afstempelen"
direct op dichtingmat , ev wat bijtekenen en dan flink nauwkeurig en
vlijtig uitsnijden met cutter en vlijmscherpe schaar......
give me a call
stef
Ik ben op zoek naar de dichtingen (2 stuks) tussen de carburatoren en het luchtfilterhuis.
Heeft de club deze in voorraad?

Groetjes,
Bart[/quote]
mijn garagist heeft deze dunne dichting "op rol" ....
ik verving er een aantal mee in mijn rebuild murena engine,
gewoon met een spuitbus de rand gekleurd spuiten , en dan "afstempelen"
direct op dichtingmat , ev wat bijtekenen en dan flink nauwkeurig en
vlijtig uitsnijden met cutter en vlijmscherpe schaar......
give me a call
stef
Ik ben op zoek naar de dichtingen (2 stuks) tussen de carburatoren en het luchtfilterhuis.
Heeft de club deze in voorraad?

Groetjes,
Bart[/quote]
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Heb zonet een nieuw rollager voor rechtsachter besteld bij Simon.
Het lawaai was reeds een tijdje hoorbaar, echter door de centrale moer wat aan te draaien, werd het erger.
Terug wat losser gedraaid en de wagen opgekrikt.
Als ik aan het wiel draai, voel ik lichte oneffenheden, dus het lager heeft zijn beste tijd gehad.
Dit word dus weer de cardan uitnemen.
Heeft iemand het speciale gereedschap om het defecte lager eruit te nemen en het nieuwe erin te persen?
Alle tips zijn welkom!
Bart
Het lawaai was reeds een tijdje hoorbaar, echter door de centrale moer wat aan te draaien, werd het erger.
Terug wat losser gedraaid en de wagen opgekrikt.
Als ik aan het wiel draai, voel ik lichte oneffenheden, dus het lager heeft zijn beste tijd gehad.
Dit word dus weer de cardan uitnemen.
Heeft iemand het speciale gereedschap om het defecte lager eruit te nemen en het nieuwe erin te persen?
Alle tips zijn welkom!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hey Bart ;
ja , ik kan u helpen .... met het in en uitpersen van de lager...
toen ik mijn murenamotorwissel aant doen was kwam er een kerel
met een ophangingsstuk van de voortrein van een mercedes en ik
hoorde dat hij 12 euro ...betaalde om met de hydraulische pers
douw eruit en de nieuw erin ter persen in mijn peugeotgarage;
kamiel werkt op zaterdagochtend en dan kan je ervoor terecht ,
je kan dan ook meteen een stuk jointpapier voor je carbus vragen ook ..
ik moet waarschijnlijk volgende zaterdag mijn fuseepenbovenkogel
mee gaan wisselen , ik bestelde bij carjoy een spare, vorige zaterdag
deed ik de chokekabel met veer ...werkt ;..maar ga toch terug een stalen
terugduwbare zetten... ondertussen moet ik ook tikken af en toe op
mijn fuelpump ;.. blijkbaar komt daar vgls kamiel soms een kogeltjes
is vast scheef te zitten;.. ik haalde in werchter net vant oud blok
de fuelpump af om ze hier in mijn keuken;... es te demonteren
en te zien wat er in zit en wat er kan vastlopen...enig advies voor mij??
stef
ik bol wel ...maar als ik doortrap opt gas kan de pomp het fueldbiet
niet volgen , ik dacht eerst dat het de carbu was , vandaar mijn telefoontje aan bart , maar verdenk nu de fuelpump
Het lawaai was reeds een tijdje hoorbaar, echter door de centrale moer wat aan te draaien, werd het erger.
Terug wat losser gedraaid en de wagen opgekrikt.
Als ik aan het wiel draai, voel ik lichte oneffenheden, dus het lager heeft zijn beste tijd gehad.
Dit word dus weer de cardan uitnemen.
Heeft iemand het speciale gereedschap om het defecte lager eruit te nemen en het nieuwe erin te persen?
Alle tips zijn welkom!
Bart[/quote]
ja , ik kan u helpen .... met het in en uitpersen van de lager...
toen ik mijn murenamotorwissel aant doen was kwam er een kerel
met een ophangingsstuk van de voortrein van een mercedes en ik
hoorde dat hij 12 euro ...betaalde om met de hydraulische pers
douw eruit en de nieuw erin ter persen in mijn peugeotgarage;
kamiel werkt op zaterdagochtend en dan kan je ervoor terecht ,
je kan dan ook meteen een stuk jointpapier voor je carbus vragen ook ..
ik moet waarschijnlijk volgende zaterdag mijn fuseepenbovenkogel
mee gaan wisselen , ik bestelde bij carjoy een spare, vorige zaterdag
deed ik de chokekabel met veer ...werkt ;..maar ga toch terug een stalen
terugduwbare zetten... ondertussen moet ik ook tikken af en toe op
mijn fuelpump ;.. blijkbaar komt daar vgls kamiel soms een kogeltjes
is vast scheef te zitten;.. ik haalde in werchter net vant oud blok
de fuelpump af om ze hier in mijn keuken;... es te demonteren
en te zien wat er in zit en wat er kan vastlopen...enig advies voor mij??
stef
ik bol wel ...maar als ik doortrap opt gas kan de pomp het fueldbiet
niet volgen , ik dacht eerst dat het de carbu was , vandaar mijn telefoontje aan bart , maar verdenk nu de fuelpump
Het lawaai was reeds een tijdje hoorbaar, echter door de centrale moer wat aan te draaien, werd het erger.
Terug wat losser gedraaid en de wagen opgekrikt.
Als ik aan het wiel draai, voel ik lichte oneffenheden, dus het lager heeft zijn beste tijd gehad.
Dit word dus weer de cardan uitnemen.
Heeft iemand het speciale gereedschap om het defecte lager eruit te nemen en het nieuwe erin te persen?
Alle tips zijn welkom!
Bart[/quote]
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Ik heb me dat zelf gemaakt op mijn draaibank. Met dat gereedschap kan ik ze er uit nemen en ook de nieuwe er in persen.Maar ik weet niet hoe ik een foto op het forum moet zetten anders kon ik het je laten zien.Maar als je het toch wil zien vraag ik het wel aan godfried voor het op te forum te zetten. Ik hoor het wel van je.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Heb zonet mijn pakketje van SIMON binnengekregen.
Er zitten twee lagers in voor achteraan + 2 dichtingen voor de luchtinlaat op de carburatoren.
De lagers hebben een diameter van 80mm en zijn 29mm dik.
Dit wordt dus een werkje voor als het nog eens regent (zal niet lang meer duren).
Moeten deze nog extra ingevet worden? Er zit reeds bruin vet op van in de verpakking.
Alle tips zijn welkom!

Bart
Er zitten twee lagers in voor achteraan + 2 dichtingen voor de luchtinlaat op de carburatoren.
De lagers hebben een diameter van 80mm en zijn 29mm dik.
Dit wordt dus een werkje voor als het nog eens regent (zal niet lang meer duren).
Moeten deze nog extra ingevet worden? Er zit reeds bruin vet op van in de verpakking.
Alle tips zijn welkom!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Binnenkort worden de lagers achteraan vervangen.
Ik bestelde bij SIMON ook een set stofdichtingen maar ik vrees dat deze niet correct zijn (zie foto).
Het zijn bourages diameter 72mm terwijl het lager 80mm meet.
De dikte van het lager is 30mm.
Zou er voor dit type lager nog een stofdichting nodig zijn?
Volstaan gewone bourages hiervoor?
Bart

Ik bestelde bij SIMON ook een set stofdichtingen maar ik vrees dat deze niet correct zijn (zie foto).
Het zijn bourages diameter 72mm terwijl het lager 80mm meet.
De dikte van het lager is 30mm.
Zou er voor dit type lager nog een stofdichting nodig zijn?
Volstaan gewone bourages hiervoor?
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974