bagheera 1
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb dezelfde problemen gehad.
Oorzaak voor bijna 90% zeker: de afstelling van de carburators.
Ontstekings-module verwisseld terwijl motor op cyl. 1 niet reageerde, ook met andere ontsteking zelfde probleem.
Heb deze nu zover dat de auto redelijk loopt alleen stationair draait ie niet zo mooi.
Ga in de winter-maanden de carburators demonteren en volledig laten reinigen en dan opnieuw beginnen met afstellen.
Oorzaak voor bijna 90% zeker: de afstelling van de carburators.
Ontstekings-module verwisseld terwijl motor op cyl. 1 niet reageerde, ook met andere ontsteking zelfde probleem.
Heb deze nu zover dat de auto redelijk loopt alleen stationair draait ie niet zo mooi.
Ga in de winter-maanden de carburators demonteren en volledig laten reinigen en dan opnieuw beginnen met afstellen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Bart, je hebt toch met deze bagheera gereden voor de restauratie merk je dan duidelijk een verschil???
Dan zal het gezocht moeten worden in de veranderingen die je hebt toegepast, ontsteking of zuivermaken van de carburators.
Normaal moet hij op drie cilinders mooi blijven draaien, dus hij zou niet mogen stilvallen als je ??n bougiekabel losmaakt.
Misschien draait de motor maar op drie cilinders!!
Dan zal het gezocht moeten worden in de veranderingen die je hebt toegepast, ontsteking of zuivermaken van de carburators.
Normaal moet hij op drie cilinders mooi blijven draaien, dus hij zou niet mogen stilvallen als je ??n bougiekabel losmaakt.
Misschien draait de motor maar op drie cilinders!!

-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Voila mannen, de panther begint nu pas echt wakker te worden!
Heb de carburatoren eens goed onder handen genomen.
Vlotterniveaus nagezien, alle sproeiers schoongemaakt, alles gemonteerd.
Daarna de vlinderkleppen van de beide carburatoren afgesteld zodat deze perfect dicht staan bij gas los.
Hier zat verschil op.
Dan de vier mengselschroeven elk dichtgedraaid en twee toeren open.
De vier synchronisatieschroefjes volledig dicht en dan starten maar.
Ik kreeg een heel ander motorgeluid te horen en nadat de stationair geregeld was, verdraaide ik de ontsteking nog een beetje om het beste toerental te zoeken.
Een testrit toverde een glimlach op mijn gezicht, de motor pakt beter op en heb duidelijk meer vermogen.
Nu weet ik dat ik nooit de straatstenen uit de grond zal trekken met een 1442cc maar er is duidelijk meer beweging in te krijgen.
Zaterdag kan ik met een goede set vacuummeters eens nauwkeurig synchroniseren en dan hoop ik van alle pk's terug ter beschikking te hebben.
Nu weet ik dat de Bagheera er veel flitsender uitziet dan de prestaties van zijn "geweldig" 1442cc blok en dat ik moet passen tegen een hedendaagse Opel Corsa, maar het moet toch een beetje de moeite zijn...
Deze week krijgt de bagh een nazicht voor de schouwing, dwz lichten regelen, de remmentestbank en CO-uitstoot en daarna een uitlijning.
Ik hoop zo snel mogelijk wat foto's te kunnen maken!
Er rest me nog enkel wat tapijt in de koffer te plaatsen en de hoedenplank aan te brengen en klaar is kees!
Vier jaar geleden zag het er minder rooskleurig uit voor deze panther...
To be continued!
Ik hoop van binnenkort een wat openluchtfoto's te kunnen maken!
Heb de carburatoren eens goed onder handen genomen.
Vlotterniveaus nagezien, alle sproeiers schoongemaakt, alles gemonteerd.
Daarna de vlinderkleppen van de beide carburatoren afgesteld zodat deze perfect dicht staan bij gas los.
Hier zat verschil op.
Dan de vier mengselschroeven elk dichtgedraaid en twee toeren open.
De vier synchronisatieschroefjes volledig dicht en dan starten maar.
Ik kreeg een heel ander motorgeluid te horen en nadat de stationair geregeld was, verdraaide ik de ontsteking nog een beetje om het beste toerental te zoeken.
Een testrit toverde een glimlach op mijn gezicht, de motor pakt beter op en heb duidelijk meer vermogen.
Nu weet ik dat ik nooit de straatstenen uit de grond zal trekken met een 1442cc maar er is duidelijk meer beweging in te krijgen.
Zaterdag kan ik met een goede set vacuummeters eens nauwkeurig synchroniseren en dan hoop ik van alle pk's terug ter beschikking te hebben.
Nu weet ik dat de Bagheera er veel flitsender uitziet dan de prestaties van zijn "geweldig" 1442cc blok en dat ik moet passen tegen een hedendaagse Opel Corsa, maar het moet toch een beetje de moeite zijn...
Deze week krijgt de bagh een nazicht voor de schouwing, dwz lichten regelen, de remmentestbank en CO-uitstoot en daarna een uitlijning.
Ik hoop zo snel mogelijk wat foto's te kunnen maken!
Er rest me nog enkel wat tapijt in de koffer te plaatsen en de hoedenplank aan te brengen en klaar is kees!
Vier jaar geleden zag het er minder rooskleurig uit voor deze panther...
To be continued!
Ik hoop van binnenkort een wat openluchtfoto's te kunnen maken!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Het zal nipt zijn...
Ik ga volgende week naar de schouwing en ga hem toch proberen in te schrijven als gewone auto en niet als oldtimer.
De ophanging, remmen en lichten zijn ok, enkel de CO-waarde moet nog wat naar beneden, maar dat ga ik nog eens meten als de carburatoren gesynchroniseerd zijn.
Toch heb ik de indruk dat de motor niet volledig op de vier cilinders loopt.
Ik kijk uit naar wat de synchronisatie zal uithalen.
Dan kan ik de onsteking ook nog eens bijregelen.
Na de keuring nog de nummerplaten aanvragen, dus ik vrees dat er een wonder zal moeten gebeuren om de rondrit te halen.
Ik zou er inderdaad graag bij zijn...
Ik ga volgende week naar de schouwing en ga hem toch proberen in te schrijven als gewone auto en niet als oldtimer.
De ophanging, remmen en lichten zijn ok, enkel de CO-waarde moet nog wat naar beneden, maar dat ga ik nog eens meten als de carburatoren gesynchroniseerd zijn.
Toch heb ik de indruk dat de motor niet volledig op de vier cilinders loopt.
Ik kijk uit naar wat de synchronisatie zal uithalen.
Dan kan ik de onsteking ook nog eens bijregelen.
Na de keuring nog de nummerplaten aanvragen, dus ik vrees dat er een wonder zal moeten gebeuren om de rondrit te halen.
Ik zou er inderdaad graag bij zijn...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Met de nodige trots mag ik jullie aankondigen dat de Bagheera door de technische keuring is geraakt!!!
Ik ga hem inschrijven als gewoon voertuig en niet als oldtimer.
DE PANTHER IS LOS! LEVE MATRA! Het grote genieten kan beginnen!
Nog een dikke meevaller is dat het probleem van te weinig vermogen is opgelost.
Ik dacht dat cilinder nr1 aan de kant van de alternator zat, maar blijkbaar zit deze aan de kant van het vliegwiel...
Hierdoor zat de ontsteking verkeerd en draaide hij op slechts twee cilinders.
Vlug alles veranderd maar weinig beterschap.
Toen de bougies eruit gehaald en ik zag dat twee bougies nat stonden en dus niet meewerkten.
De oude Champions er terug in, starten en jawel, een pak vermogen meer!
Blijkbaar zijn de nieuwe bougies stuk gegaan door een hele tijd zonder verbranding te hebben meegedraaid.
De Bagh schiet vooruit als een pijl en het is heerlijk hoe snel de motor optrekt, je zou niet zeggen dat er maar 82pk achter je rug ligt.
Binnenkort foto's! Ik hoop van er zaterdag in Lier bij te zijn maar de nummerplaten zullen iets langer op zich laten wachten vermits de oude franse papieren eerst naar de DIV moeten worden opgestuurd aldus mijn verzekeringsagent.
Wordt vervolgd!
Een zielsgelukkige Bassboss

Ik ga hem inschrijven als gewoon voertuig en niet als oldtimer.
DE PANTHER IS LOS! LEVE MATRA! Het grote genieten kan beginnen!
Nog een dikke meevaller is dat het probleem van te weinig vermogen is opgelost.
Ik dacht dat cilinder nr1 aan de kant van de alternator zat, maar blijkbaar zit deze aan de kant van het vliegwiel...
Hierdoor zat de ontsteking verkeerd en draaide hij op slechts twee cilinders.
Vlug alles veranderd maar weinig beterschap.
Toen de bougies eruit gehaald en ik zag dat twee bougies nat stonden en dus niet meewerkten.
De oude Champions er terug in, starten en jawel, een pak vermogen meer!
Blijkbaar zijn de nieuwe bougies stuk gegaan door een hele tijd zonder verbranding te hebben meegedraaid.
De Bagh schiet vooruit als een pijl en het is heerlijk hoe snel de motor optrekt, je zou niet zeggen dat er maar 82pk achter je rug ligt.
Binnenkort foto's! Ik hoop van er zaterdag in Lier bij te zijn maar de nummerplaten zullen iets langer op zich laten wachten vermits de oude franse papieren eerst naar de DIV moeten worden opgestuurd aldus mijn verzekeringsagent.
Wordt vervolgd!
Een zielsgelukkige Bassboss



Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 82
- Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
- Location: Lier
Dit is echt fantastisch, en niet als oldtimer! Proficiat!
Ik heb de mijne ook moeten oplappen en hij was er vorig jaar ook door als gewone wagen...en dat sinds zijn laatst keuring 1981!!... dan voel je je toch een beetje trots opdat moment!
Blij dat je zaterdag kan komen!
Groeten,
Pascal
Ik heb de mijne ook moeten oplappen en hij was er vorig jaar ook door als gewone wagen...en dat sinds zijn laatst keuring 1981!!... dan voel je je toch een beetje trots opdat moment!
Blij dat je zaterdag kan komen!
Groeten,
Pascal
- Matrascal -
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Dank voor de complimenten, eindelijk kan ik daadwerkelijk deel uitmaken van de Matra-familie.
Ik hoop van er zaterdag bij te zijn maar alles zal afhangen van de nummerplaten.
Mijn verzekeringsagent ging de papieren voor de DIV meegeven met iemand om ze sneller terplaatse te krijgen.
Ik vrees dat het wel eens kantje boordje zou kunnen zijn om de nummerplaten tegen zaterdag te hebben.
Ik kan de nummerplaten van mijn andere wagen gebruiken, maar als er zaterdag iets gebeurt of oom agent doet zijn best dan mag ik het wel schudden...
Afwachten dus...
Ik hoop van er zaterdag bij te zijn maar alles zal afhangen van de nummerplaten.
Mijn verzekeringsagent ging de papieren voor de DIV meegeven met iemand om ze sneller terplaatse te krijgen.
Ik vrees dat het wel eens kantje boordje zou kunnen zijn om de nummerplaten tegen zaterdag te hebben.
Ik kan de nummerplaten van mijn andere wagen gebruiken, maar als er zaterdag iets gebeurt of oom agent doet zijn best dan mag ik het wel schudden...
Afwachten dus...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Proficiat Bassboss!
Eindelijk de (mooiste) beloning na jaren van zwoegen.
Ik hoop dat je er nu langdurig van kan gaan genieten.
Wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is die belgische keuring... keuren als gewone wagen of als oldtimer?
Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen?
Hier in Nederland moet alles gewoon APK gekeurd worden (ze houden hier trouwens wel rekening met de eisen die bij het betreffende bouwjaar horen), maar een oldtimer is hier gewoon alles vanaf 25 jaar jong.
Eindelijk de (mooiste) beloning na jaren van zwoegen.
Ik hoop dat je er nu langdurig van kan gaan genieten.
Wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is die belgische keuring... keuren als gewone wagen of als oldtimer?
Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen?
Hier in Nederland moet alles gewoon APK gekeurd worden (ze houden hier trouwens wel rekening met de eisen die bij het betreffende bouwjaar horen), maar een oldtimer is hier gewoon alles vanaf 25 jaar jong.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ook van mij een dikke proficiat.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 209
- Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
- Location: Gingelom
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
En ik die dacht dat ik de enige was die ooit die fout maakte..bassboss wrote: Ik dacht dat cilinder nr1 aan de kant van de alternator zat, maar blijkbaar zit deze aan de kant van het vliegwiel...
Hierdoor zat de ontsteking verkeerd en draaide hij op slechts twee cilinders.


-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Een auto voor dagelijks gebruik wordt volledig gekeurd, een oldtimer moet enkel goede banden en werkende remmen, een brandblusser en een gevarendriehoek hebben, vandaar dat je een olditmer ook minder mag gebruikenMuddy Bandit wrote:wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is die belgische keuring... keuren als gewone wagen of als oldtimer?
Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen?
Hier in Nederland moet alles gewoon APK gekeurd worden (ze houden hier trouwens wel rekening met de eisen die bij het betreffende bouwjaar horen), maar een oldtimer is hier gewoon alles vanaf 25 jaar jong.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ow?jurgen M wrote: Een auto voor dagelijks gebruik wordt volledig gekeurd, een oldtimer moet enkel goede banden en werkende remmen, een brandblusser en een gevarendriehoek hebben, vandaar dat je een olditmer ook minder mag gebruiken

Dus met bijvoorbeeld een Rancho in verregaande staat van ontbinding kan ik nog door een oldtimerkeuring komen, mits de banden en remmen maar goed zijn?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Muddy Bandit wrote: Ow?![]()
Dus met bijvoorbeeld een Rancho in verregaande staat van ontbinding kan ik nog door een oldtimerkeuring komen, mits de banden en remmen maar goed zijn?
nee zo simpel ligt het nu ook weer niet, maar de keuring is idd minder streng en ook maar eenmalig, maar met bv een rotte chassisbalk of gaten in de vloer kan je't wel schudden denk ik.
Bagheera X '78
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Het ziet ernaar uit dat ik dit 56 pagina's tellende topic stilaan mag afsluiten.
Vier jaar later mag ik met de nodige trots de eerste foto's van mijn herboren Bagheera laten zien.
Vandaag was een stralende herfstdag, dus de ideale gelegenheid om wat plaatjes te maken van mijn nieuwe boreling:









Langs deze wil ik dan ook iedereen die me met raad en daad heeft bijgestaan, van harte bedanken.
Dat dromen soms uitkomen, heb ik afgelopen zaterdag tijdens de rondrit mogen ervaren.
Hopelijk kan ik met dit project ook anderen helpen en motiveren om hun droom te verwezenlijken.
Met genegen groet,
Bart
Vier jaar later mag ik met de nodige trots de eerste foto's van mijn herboren Bagheera laten zien.
Vandaag was een stralende herfstdag, dus de ideale gelegenheid om wat plaatjes te maken van mijn nieuwe boreling:









Langs deze wil ik dan ook iedereen die me met raad en daad heeft bijgestaan, van harte bedanken.
Dat dromen soms uitkomen, heb ik afgelopen zaterdag tijdens de rondrit mogen ervaren.
Hopelijk kan ik met dit project ook anderen helpen en motiveren om hun droom te verwezenlijken.
Met genegen groet,
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974