bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
matrafan

Post by matrafan »

Foto's van de webers.
Achterkant aansluiting slangen van de vacuummeters.

Voorkant mengsel-regelingen met daarboven de regelingen voor de vacuum(??ntje met platic afscherming, andere niet).
Regeling onderling bevindt zich tussen de carburators.

Image

Image

Image
bassboss

Post by bassboss »

Ik wist niet dat je het vacuum ook nog eens kon bijregelen. Ik dacht dat je enkel de twee carburatoren "in evenwicht" kon brengen d.m.v. de stelschroef tussen de carburatoren.

Heb je een idee welke waarden je best instelt?
Ik heb een CARBTUNE vacuummeter met op en neergaande staafjes i.p.v. de wijzertjes.

Zijn de nippels waar de vacuumslangetjes van de meters moeten op aangesloten altijd open? Zuigt de motor dan geen lucht aan langs deze nippels?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
matrafan

Post by matrafan »

De nippels zijn niet altijd open deze moet ge een beetje losdraaien en dan de slangen aansluiten.

De waarden ????? Dat is een ander probleem.

Had die van mij alle 4 gelijk gezet maar dan loopt de motor niet goed.
Heb achteraf toch op het gehoor en gevoel verder afgesteld.

Maar van de juiste afstelgegevens is in het handboek niet veel te vinden.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

quote="bassboss"]Godfried,

Het synchroniseren gebeurt toch via de stelschroef TUSSEN de twee carburatoren?
De vier luchtschroeven dienen toch enkel om het mengsel armer of rijker te maken of heb ik het verkeerd?

Bart :wink:[/quote]

Bart, je hebt 4 regelschroeven aan de voorkant van de carburators, dit zijn de benzine mengschroeven, meer minder benzine op stationair. Dan heb je 4 schroeven aan de achterkant van de carburators deze zijn voor de afstelling van een gelijke vacu?m in iedere carburator en dan heb je de schroef om de dubbele carburators gelijk met elkaar te zetten. Dus het synchroniseren gebeurd in feite met 5 schroeven. De gaskleppen moeten gelijktijdig openen en de aanzuigkracht moet gelijk zijn voor iedere cilinder. Dit kun je allemaal afstellen met de vacu?mmeters. Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt, anders hoor ik het wel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Er is geen vaste waarde voor het afstellen van de vacu?mschroeven. Je begint met de schroeven ??n toer opengedraaid. Vergelijk de vacu?m in poort 2 en 3 en synchroniseer de twee carburators, dan regelen zodat ze alle vier gelijk staan. Denk eraan dat je de twee carburators synchroniseert alvorens je de alles gelijk zet. dit staat duidelijk in het werkplaatshandboek beschreven. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Potver! Het ging te makkelijk!
Een andere radiator gestoken waarop een etiket van een revisiebedrijf plakte, de in-en uitlaat waren netjes door gele doppen afgesloten, dus dit zou wel een goede radiator zijn...
De koelvloeistof eraf, oude radiator eruit, "nieuwe" erin, koelvloeistof op peil en dan maar laten draaien.
Wat bleek, ook deze radiator heeft een lekje, weliswaar niet zo erg als de oude maar toch...
Gelukkig is de plaats van het lekje duidelijk zichtbaar en komt het niet van ergens anders. Het is een klein druppeltje dat vanachter een ophangsteun onderaan komt.
Ik ga alvast eens proberen om een lekstopmiddel erdoor te jagen.
Ik heb Novastop van Novatio oftewel een middel van Bardahl op het werk staan.

Bart
jo

Post by jo »

Vroeger was ik ook zeer te spreken over lekstop, met mijn Volvo nog 3 jaar verder gereden.
Maar de Berlingo had een lekke kop en dus ook lekstop erin gedaan, wou echter niet helpen dus kop eraf gehaald;
Wat een rommel is dat, als je zag waar die prut allemaal zag was het voormij duidelijk dat ik dit nooit meer ga gebruiken.
Ik las dat een Bagheera een sleche verwarming heeft? dit zal zeker geen toegevoegde waarde zijn daarvoor.
Lijkt mij beter om dit niet te doen al moet ik wel zeggen dat Novatio goede producten heeft.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bassboss

Post by bassboss »

Inderdaad, de verwarming van de Bagheera zal je niet doen smelten...
Blijkbaar zorgen de lange koelwaterbuizen onder de auto dat er reeds veel warmte vrijgegeven wordt, hetgeen natuurlijk voor een betere koeling van de motor zorgt.

Ik denk dat een beetje solderen met tin de beste oplossing zal zijn om het lekje te dichten.
Ik wil dit wel zelf proberen. Iemand nuttige tips?
Het lek zit op een goed bereikbare plaats, de radiator hoeft dus niet gedemonteerd te worden.
Ook is het lek bijna dicht eens de motor is afgekoeld; kan ik solderen met de vloeistof in de radiator of laat ik hem best leeglopen?

Bart
ludo2

Post by ludo2 »

bart, smelten!!!!!!al vergeten van de rondrit. en zweten dat we toen deden. :evil: :evil: :oops: :P :P :lol:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Je kunt alleen solderen als er op de plaats waar gesoldeerd moet worden geen koelvloeistof zit anders krijg je de plaats niet warm genoeg. Zie dat de druk van de radiator af kan tijdens het solderen. Het is belangrijk dat je de te solderen plaats zeer goed zuiver maakt, ook heb je een zware soldeerbout nodig die vlug plaatselijk de radiator op de juiste temperatuur heeft. Gebruik een goed soldeervet of vloeistof. Niet solderen onder het koelvloeistofpijl het zal niet lukken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Het is zo'n 18 jaar geleden dat ik gezien heb hoe de carburatoren werden afgesteld.Als ik mij goed herinner deed die garagist dit als volgt: De onderdruk zo hoog mogelijk afstellen van de 4 cilinders. Kijken welke de minst lage onderdruk heeft. De andere carburatoraanzuiging gelijk maken. De andere carburator nu gelijk afregelen en dan met de tussenliggende vijs gelijk afstellen met de andere carburator. En dat zou het ongeveer moeten zijn om te synchroniseren. Bart ik zie dat je op je meters geen wurging hebt. Dat zal als gevolg geven dat je wijzers geweldig zullen trillen. Je zal op iedere meter een kraantje moeten plaatsen die je kan gebruiken als demper. Bart, nog een vraagje. Zijn dat onderdrukmeters? Normaal staan de wijzers van een onderdrukmeter aan de andere kant. Wat jou radiator betreft. Zorg dat hij goed droog is waar je hem moet dichten. Aan de buitenkant goed zuiver maken en dan goed opwarmen zodanig dat de tin goed kan vloeien. Let wel op dat die niet te dun erop ligt.
Succes met de werken.
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

benny wrote: Bart ik zie dat je op je meters geen wurging hebt.
als ik goed gezien heb heeft Bart Kwikpijpjes, daar hoef je geen wurging omdat het Kwik zwaar genoeg is om die schommelingen op te vangen.
Bagheera X '78
bassboss

Post by bassboss »

Inderdaad, de set meters op de foto is niet van mij.
Ik heb een set CARBTUNE

http://www.carbtune.com/

CARBTUNE is heel populair in de motorwereld (van waar ik toch een beetje kom) en bestaat uit metalen staafjes die op en neer gaan naargelang de onderdruk.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Weer iets bijgeleerd. Ik wist niet dat dit bestaat!! :wink
Matra Bagheera S - 1977
jo

Post by jo »

2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matrafan

Post by matrafan »

De meters zijn inderdaad van mij en Benny heeft gelijk dat de meters(zijn overigens wel degelijk vacuummeters) veel trillen, maar heb dit opgelost door de aansluitingen in de carburators niet volledig te openen.

Heb nog wel een vraag over uw afstelmode:

Wat bedoelt ge met de onderdruk zo hoog mogelijk afstellen van de 4 cylinders.
Wil dit zeggen de regelvijzen volledig indraaien en daarna ??n van de twee terug regelen om dezelfde onderdruk te krijgen.
Het syncroniseren tussen de twee carburators is me wel duidelijk
benny

Post by benny »

Aan welke vijs er precies moet gedraaid worden weet ik niet meer. Maar de onderdruk moet zo hoog mogelijk afgeregeld worden voor de 4 cilinders. Maar er is altijd 1 cilinder die het minst onderdruk heeft. De andere cilinders moeten gelijk gesteld worden met die. Zo heb je een gelijkmatige belasting van de krukas.
jurgen M

Post by jurgen M »

Bart, in oudenaarde is er toch een bedrijf dat radiatoren repareert!?

De naam weet ik niet meer, maar de prijzen waren toch redelijk (enkele jaren terug toch)..
bassboss

Post by bassboss »

Hier vlakbij in Asse (Mollem) is ook zo'n bedrijf.
Toch wil ik zelf eens proberen om het lekje te dichten met tin.
Mannen die aan Bagheera's werken, laten zich niet zo gauw uit hun lood slaan, he, Jurgen! :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Na zoveel zelf gedaan te hebben ga je voor een waterlekje niet panikeren, maar doe het niet met een gasbrander. Gebruik een zware soldeerbout. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Derde keer, goede keer!
In plaats van de radiator te herstellen, wou ik toch nog maar eens proberen of mijn derde radiator zou voldoen, en zo geschiedde!
Nu weet ik zeker dat ik twee radiatoren moet herstellen en dat de derde (voorlopig nog) voldoet.
De twee lekke radiatoren zal ik dan terug op stock nemen nadat ze hersteld zijn.

Morgen hoop ik de wagen met de vier wielen op de grond te zetten voor een eerste korte rit!
Foto's zullen ongetwijfeld volgen!

Bart
bassboss

Post by bassboss »

Nog iets waar ik vannacht aan liggen denken heb, ik zou de ventilator met een schakelaartje op de middenconsole willen aan en uit kunnen zetten voor het geval het thermocontact op de radiator het zou begeven.
Ook is het misschien nuttig als je op een bloedhete dag ergens in de file staat...
Dus gewoon de twee draadjes van het thermocontact overbruggen met een schakelaartje met een lampje erin.
Goed idee?

:-?
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart, een Bagheera is hier niet echt erg gevoelig aan, bij een Murena is dit meer voorkomend.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Alles kan!! Je thermocontact kan het begeven, de ventilator, de verlichting enz. Ik heb al met mijn bagheera in de file gestaan, maar de ventilator doet goed zijn werk. Tijdens gewoon rijden heb ik hem nog niet gehoord, in een file is dat iets anders. Ik denk dat het niet veel zin heeft, maar als je dan een geruster gevoel hebt dan moet je het doen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik schrok er ook van hoe goed de koeling zijn werk doet, niettegenstaande de motor volledig ingewerkt zit en er niet zoveel rijwind aankan.
Het duurt een hele poos eer de ventilator aanslaat, waarschijnlijk zorgen de lange koelbuizen onder de wagen reeds voor een goede warmteafgifte.

Twee draadjes leggen naar de middenconsole en een mooi schakelaartje erin kunnen geen kwaad! Ik ga mijn voorzorgen nemen!
Ik reed vroeger ook altijd zonder het deksel op de motor, ik denk dat ik de motorruimte en het inlaatspruitstuk eens extra mooi ga maken. Het moeten niet enkel Ferrari's zijn waarbij je de motor onder de glazen achterklep ziet liggen! Het geweldig krachtige 1442cc-kanon mag ook best gezien worden... :oops:
Bovendien kan de motor weer wat extra warmte kwijt.
bassboss

Post by bassboss »

Heb zonet de Bagheera terug op zijn eigen pootjes gezet, maar wat zag ik?
Vooraan zakt hij volledig door de wielen tot op de silent-bloc's.
Geen paniek, waarschijnlijk is er geen of nauwelijks voorspanning op de voorste torsieveren.
Heeft er iemand tips hoe ik meer voorspanning kan geven zonder ongelukken te begaan?
Ik weet dat je voorspanning kunt geven door de bouten onderaan halfweg de wagen aan te draaien, maar aangezien deze bijna op het einde zitten, zal ik de hefbomen op het uiteinde van de torsieveren moeten demonteren en een tand versteken om zodoende meer spanning te kunnen geven. :-?
benny

Post by benny »

Inderdaad Bart, de hefbomen op het einde demonteren en 1 of 2 tanden versteken.
bassboss

Post by bassboss »

En zo gebeurde.
De hefbomen eraf genomen en zo geplaatst zodat ik er nog net de bout met de bolle kop kon opdraaien.
En inderdaad, na flink wat aanspannen terug de wagen op de grond gezet en de voorkant heeft terug vering.
Met de meetlat gemeten en rechts zat de wagen twee centimeter lager dan links.
Dan de rechtse bout maar verder aangedraaid tot de wagen mooi effen staat.
Ik vraag me wel af of de bestuurderkant niet wat harder moet staan daar het meestal de bestuurder is die alleen rijd.
In vergelijking met mijn donor-bagheera vind ik de voorvering aan de zachte kant, de donorwagen is bijna niet in te drukken als ik op de snuit duw, bikkelhard! Ook staat de donorwagen vooraan vier centimeter hoger.
Ik kan de snuit van mijn Bagh relatief makkelijk naar beneden duwen, echter niet tot op de silentbloc's. De vering voelt vrij normaal aan.
Maar toch, ik denk dat ik de hefbomen misschien nog een tand moet verzetten, maar dan krijg ik er de bouten met bolle kop niet meer op, tenzij ik de hefbomen met een krik naar boven kan duwen.

Ik heb intussen reeds ??n meter vooruit en ??n meter achteruit gereden!
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Je hebt de torsiestaven toch wel aan de goede kant zitten?
Die dingen hebben een bepaalde voorspanning, dus links en rechts zijn niet uitwisselbaar.
Dit kan namelijk ook een oorzaak zijn van de zachte vering.

Heb het zelf ook eens gehad, dacht eerst dat het aan de schokbrekers lag :oops: totdat een gepensioeneerde monteur mij op deze mogelijkheid wees....en hij kreeg gelijk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo

Post by jo »

Moet je geen relais gebruiken als je de fan via een knopje wil sturen?
Ik heb bij de Berlingo een extra fan gezet omdat de temperatuur nogal hoog gaat (LPG?), aangesloten over een Relais en de stuurspanning daarvan via het contactslot, fan kan dus niet draaien als het contact af staat.
Nog even een rood lampeerbij en net echt. :lol:
Gefeleciteerd met uw 2X1meter. :D
Post Reply