bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Prachtig dat de motor draait, dit wil wel duidelijk bewijzen dat je een vakman bent. Als ik de ontsteking op 6? zet draait mijn motor niet zo goed. Ik heb dan de ontsteking afgesteld op het gehoor zoals je beschrijft. Daarna gemeten met de stroboscooplamp en toen stond deze op 10?.
Goed ontluchten en afstellingen doen kun je alleen als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Doe zo verder. Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Bij mijn bagheera staat de voorontsteking ook op 10?,die wilde ook op 6? niet lopen zoals dat moest.

De carburators heb ik afgesteld met 4 vacuummeters en de co-meter erbij.
Dit verliep echter ook niet zoals ik had gehoopt. In de handleiding schrijven ze dat die meters alle vier hetzelfde moeten aangeven maar als ik dit instelde draaide de motor niet goed.
Volledige afstelling van de motor is trouwens ook in de handleiding stap voor stap uitgelegd, zelfs zonder co-meter.
Heb dit meerdere malen geprobeerd echter niet met het gewenste effect.

Indien iemand hier meer info over heeft graag meer tips.

Heb later een man getroffen die jaren motoren-afstellingen gedaan heeft en deze beweerd dat de meters niet gelijk mogen staan maar volgens een specefieke volgorde moeten veranderen. Dit zou ergens bij de motorgegevens vermeld moeten staan. Kan hier echter g??n gegevens over vinden.
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

proficiat met de wedergeboorte van de krachtbron, dat zal wel een kippevel moment geweest zijn !
Bagheera X '78
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

BART

Image
bassboss

Post by bassboss »

Jongens,

Je kunt je niet voorstellen hoe lang ik reeds in mijn hoofd zit met deze faze, het terug opstarten...
Maanden gewerkt aan de opbouw, alle vijsjes, draadjes, leidingen enz. gemonteerd met maar ??n ding in het achterhoofd: het gaat toch wel allemaal goed lukken?
Om dan nog maar te zwijgen over het piekeren: heb ik dat wel vastgezet? Ben ik dit niet vergeten? Is dit wel in orde? Oei dit en oei dat...

En dan, eindelijk ben je zover, de laatste draadjes worden aan gekoppeld, de leidingen met alle noodzakelijke vloeistoffen gevuld en gechekt, nog eens gechekt en nog maar eens...
Net alsof de eerste vlucht van de space shuttle!
En dan hak je de knoop door! Vandaag zal het gaan gebeuren, vandaag moet het, anders weet ik het niet meer!

De garagedeuren open gezet, de voorzorgen genomen voor als het mocht misgaan, de batterij aangekoppeld en dan het eerste "moment van de waarheid" nl. de massaschakelaar opzetten!
Gelukkig geen gesis of geknetter van valse of verkeerde kontakten, de zekeringen houden stand, en dan op naar het tweede "moment van de waarheid", de draai aan de contactsleutel!
Nee, geen echte poging maar eerder effe een korte draai en dadelijk terug loslaten.
Wederom "oef", de startmotor is ook bereid gevonden om mee te werken. Dan maar een langere poging, en ja, de vier cilinders worden wakker gemaakt, tot dusver geen nare geluiden.
Dan maar vlug gaan controleren of er geen brandgeur hangt en de elektriciteit de eerste stroomsterktes heeft overleeft.
Ok dan maar, het brandstoffilter staat nog kurkdroog en het ziet er naar uit dat ik nog lang kan starten om de benzine tot in de twee gasfabrieken kilometers verderop te krijgen.
We besluiten dus om maar een handje te helpen en spuiten de benzine rechtstreeks in de vlotterkamers, maar, is er wel ontsteking???

Terug een "moment van de waarheid", bougie tegen de massa en terug starten, en ja, de vonk is er! Weer een probleem van de baan!
Geen excuses meer, nu MOET het blok tot leven komen!
En zo geschiedde!
Na een volgende startpoging is het duidelijk! De verbranding wil op gang komen maar blijkbaar moeten er nog wat onzuiverheden uit de verbrandingskamer geruimd worden evenals uit de carburatoren die twee jaar droog gestaan hebben.
Nogmaals en dan is het zover, DE MOTOR DRAAIT en BLIJFT DRAAIEN!
Dadelijk zie ik witte dampen opstijgen van de verf en olieprodukten die ik tijdens de montage heb gebruikt. Deze verdampen en de dampen verdwijnen na een poosje.

Na de motor wat te hebben laten warm draaien, valt op dat hij het lastig heeft op stationair en nog niet 100% op het gas reageert. De ontsteking moet nog fijn geregeld worden en waarschijnlijk zullen de carburatoren ook niet optimaal afgesteld staan alhoewel de motor reeds zeer bevredigend draait! Maar dat is voor volgende week!
Er is een pak van mijn hart en ik denk dat ik er deze week ne goeie gaan op drinken!

Sant
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jo

Post by jo »

Laat het u smaken, je hebt het verdient. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matrafan

Post by matrafan »

Dat gaat hier wederom dik in orde komen.

'LET THE BEAST GO'

Weer eentje die binnenkort gaat toeren.
Geert

Post by Geert »

Jaja, dat begint er hier ferm te vorderen. Het wordt tijd dat ik terug in actie spring.
Paul

Post by Paul »

Prachtig Bart, dit is een mooi moment!

Sant?! :D :D :D :D :D :D :D :D 8)
georges1

Post by georges1 »

Weer een Bag tot leven gewekt, ik hoop dat de mijne binnenkort ook terug op de baan kan(bag van 1980)
benny

Post by benny »

Mooi werk Bart, en nu de afwerking. :D :D :D En ik maar wachten op warmer weer om te kunnen beginnen aan mijn Bagheera. :evil: :evil: :evil:
Paul

Post by Paul »

Matramania doet zijn best om aan uw wensen te voldoen.
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zoiets

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Het is niet te onderschatten wat je nu al gedaan hebt? Daar zijn geen woorden voor!!!!!!!!!!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt voor de mooie woorden, mannen.
Echter, zo buitengewoon is het werk nu ook niet, de Bagheera daarentegen is wel een buitengewone wagen!

Ik heb nog wat laten proefdraaien maar heb te kampen met een onstekingsverdeler die steeds los komt te zitten en dus zeer snel ontregelt.
Ik heb een elektronische verdeler van BOSCH, echter deze is zonder kraagje uitgerust waarmee het plaatje deze op de motor kan vastzetten.
Onze Godfried heeft geprobeerd me uit de nood te helpen door zelf een kraagje te maken het welk op de verdeler kan gezet worden maar dit komt steeds los.
Bijkomend probleem: zet ik het kraagje muurvast, dan ondervind de rotor weerstand waardoor deze niet soepel meer rondgedraaid kan worden. De kraag spant dan immers teveel waardoor het lichtmetaal gaat vervormen.
Ik zoek dus een elektronische BOSCH verdeler met een kraagje rond.
De verdelerkop is ok! Ik heb er een BERU haakse kop opzitten.

Ik weet dat mijn uitleg veel makkelijker zal zijn met foto's.
Daarom zal ik er morgen een paar posten.

Bart
bassboss

Post by bassboss »

Probleem misschien opgelost!
Heb mijn "magazijn" eens doorzocht in de "afdeling elektriciteit" en vond er nog een elektronische ontstekingsverdeler met kraag.
Morgen eens proberen!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Spijtig dat het stukje dat ik gemaakt heb niet voldoet. Een ontsteking die loskomt daar kun je niet op rekenen. Normaal moet er een bevestigingsstukje bij deze verdeler zitten en dat ontbreekt, als je nu dat onderdeel kon vinden of zien hoe het eruit zag dan kon je het identiek namaken. De bevestigingsplaat draait op de delco vermoed ik!!!! twee pennen inzetten is ook een optie maar dan moeten deze vast gelast worden op de bevestigingsplaat. Dat er spanning op het aluminium staat is een teken dat de delco waarschijnlijk iets te laag zit.
Veel succes met het oplossen van je probleem.
Als ik iets kan doen dan....
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Ronny

Post by Ronny »

Prachtig verhaal Bassboss nog veel mooier dan een spannend jongensboek,je hebt het toch weer mooi voor elkaar gekregen(schouderklopje)ik zie er echt naar uit om je pronkstuk eens te bewonderen :D
Mvgr Ronny
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt Ronny!
Godfried, het probleem is opgelost! Ik had nog een BOSCH ontsteking liggen met kraag.
Deze staat nu op de motor en voldoet prima, deze kan goed vastgezet worden.
De motor draait prima, ik heb de ontsteking juist gezet, voorlopig op het gehoor, ik hoorde aan de startmotor dat de onsteking veel te vroeg stond.
De startmotor ondervond plots teveel weerstand doordat de onsteking er reeds kwam vooraleer de zuiger boven was.
Een beetje verdraaien en de motor sloeg direct aan.
Na een kwartiertje draaien ben ik dan maar beginnen luisteren en de ontsteking met de hand verdraaid tot hij op stationair mooi begon te lopen.
Ik heb soms nog wat last van "back-fire" in de uitlaat, maar waarschijnlijk zullen de carburatoren nog eens goed moeten afgesteld worden.
"Back-fire" kan ook van de onstekingsvervroeging zijn die nog niet optimaal werkt. Ik zoek het wel uit.

Ik heb ook de wagen eens in versnelling gezet en de koppeling laten opkomen.
De vier versnellingen + achteruit schijnen het prima te doen.
Let op, de wagen staat wel nog met de 4 wielen van de grond dus er was nog geen belasting, maar het ziet er tot dusver goed uit.

Afwachten maar eerst nog een paar andere zaken:
Ik heb twee andere problemen vastgesteld, de radiator lekt een klein beetje en de borage langs de kant van de rechter cardanas lekt serieus wat olie.
Ik heb het deksel van het differentieelhuis teug weggenomen en stelde vast dat de borage door het insteken van de cardanas was weggedrukt waardoor ze niet meer kon afdichten.
Ik heb de borage terug op haar plaats geschoven en ga ze goed borgen met dezelfde pasta waarmee ik het deksel terug ga dichten.
Ook niet vergeten van LOCTITE aan de bouten te doen.

Wordt vervolgd.
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

mooi zo, ik wil ook nog elektronische ontsteking, maar voorlopig doet ze het goed met de originele.

Je bent er bijna, nog even doorbijten en je bagheera is fonkelnieuw !
Bagheera X '78
jo

Post by jo »

De wielen vrij laten draaien als hij op bokken staat is niet zo denderend goed voor je steekassen-stofhoezen.
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Het blijft toch een ??? Waar die delco zonder kraag uit komt voor de rest is hij het zelfde. Gelukkig had je al een reserve. De radiator zou je kunnen solderen met tin!! Gelukkig was de oliekeerring niet stuk. Waar heb je deze kunnen kopen of zijn het de oude?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik heb nog een drietal radiatoren liggen waarvan nog eentje met een etiket erop!
Ik ga de oude inderdaad laten herstellen en terug in stock nemen.

De oliekeerring heb ik gekocht bij Autoparts, het is een 62 x 40 x 10mm.
Normaal gezien zou de oliekeerring moeten opgespannen zitten eens het deksel terug op zijn plaats zit.
Je herinnert je waarschijnlijk nog dat ik het deksel reeds vroeger eens een keer heb opengemaakt wegens lekkage.
Toen staken de assen er nog niet in en waarschijnlijk is de oliekeerring toen reeds van plaats veranderd waardoor deze te diep zat.
Ik had er toen moeten op letten.
Ik heb inmiddels het deksel van het differentieelhuis terug dichtgemaakt met pasta en ga nu terug vullen met olie.
Hopelijk blijft alles dicht deze keer.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Volgens Hendrik zijn deze niet meer te verkrijgen maar ik weet niet of de bagheera en de murena de zelfde oliekeerring hebben. Ik zal het eens uitzoeken.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Normaal gezien kan je plaatselijke autohandel de meest gangbare oliekeerringen leveren of alleszins voor je bestellen.

Het differentieelhuis is terug dicht, olie erop, alles gemonteerd en dan maar terug doen draaien.
De motor start goed. Hij loopt op stationair als een zonnetje eens hij goed warm is!
Enkel reageert hij nog niet 100% op het gas maar dit is waarschijnlijk te wijten aan het synchroniseren van de carburatoren.
Ook heb ik de vier luchtschroeven op de carburatoren volledig dichtgedraaid en 2 toeren opengedraaid.

Ik zou tevens "ONE SHOT" van KENT willen gebruiken om de carburatoren nog eens te reinigen.
Dit heb ik tijdens de restauratie niet gedaan daar ze perfect functioneerden.
En iets dat goed functioneert laat je beter met rust, vooral als het om carburatoren gaat.
Ik heb ze enkel uitwendig gereinigd.
Het voordeel van ONE SHOT is dat je niks moet demonteren.
Wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?

Bart (die stilaan Delirium Tremens begint te krijgen, overal gele Bagheera'tjes....)
jo

Post by jo »

Ik heb wel positieve ervaringen met additieven voor bij de benzine, het jouwe ken ik niet maar is daarom niet slechter.
matrafan

Post by matrafan »

Oliekeerringen zijn inderdaad in elke autohandel te verkrijgen.
Heb hetzelfde probleem gehad als Bart dat de keerrring opggeschoven was, heb dit opgelost door een vaste nylon ring achter de keerring te lijmen zodat deze niet meer kan opschuiven.

Heb een stevige proefrit gedaan van zo'n 260 km.
Al bij al goed meegevallen all??n als de motor door en door warm is lijkt dat toch niet helemaal ok?.
Als ik aan weg moet stoppen valt het toerental terug naar 950 t/m wat goed is maar direct erna verhoogt het tot bijna 1500 t/m zonder ook maar iets te doen. Heb ook gemerkt als ik bv. in 2de of 3de versnelling een vaste snelheid moet aanhouden de motor ook een wisselend toerental heeft.
Iemand enig id?? wat hiervan de oorzaak kan zijn.
Bij een snelheid van 70 of 90 p/u geen enkel probleem.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Matrafan,
controleer of de gaskabel niet blijft hangen en de carburator volledig terug komt op zijn regelschroef. Doe dit als hij op 1500tr blijft hangen dan kun je het dadelijk zien, duw dan ook alle armpjes aan de carburator eens terug op hun plaats! Misschien heb je de motor te zuinig afgesteld dan gaat hij onregelmatig draaien. Dit heb ik zelf ook mee gemaakt.
Succes;

Bart,
Het synchroniseren van de carburatoren is belangrijk. De luchtschroeven twee toeren open draaien is geen goede oplossing men start met de lucht schroeven dicht en regelt men de carburators aan de schroeven waar vacu?m te laag is de andere worden niet verdraaid.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Het synchroniseren gebeurt toch via de stelschroef TUSSEN de twee carburatoren?
De vier luchtschroeven dienen toch enkel om het mengsel armer of rijker te maken of heb ik het verkeerd?

Bart :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Zonet de eerste "langeduur-test" achter de rug!

De motor eens flink lang laten draaien en eens goed op toeren gehouden.
Dan maar wachten of het koelsysteem goed werkt, en ja, na een poosje wordt de radiator vooraan warm hetgeen erop wijst dat de thermostaat opengaat.
Dan maar wat gas bijgegeven om te zien of de ventilator zijn werk wel zal doen, voorzichtig alles in de gaten houden, en ja hoor, na een paar minuten springt de ventilator aan!
Weer een zorg minder!

Wat opvalt is dat de motor steeds beter gaat lopen.
Net alsof alles terug op zijn normale plooi geraakt.
Ik heb de onsteking nog wat op het gehoor bijgeregeld, ik heb een perfekte stationairloop en de motor pakt beter op.
Enkel toch nog eens de vacuummeters aankoppelen om te synchroniseren, kan geen kwaad!

Voorlopig blijft alles goed dicht en ik hoop dat dit zo blijft...
De lek aan het differentieelhuis is blijkbaar ook dicht, er rest me nog enkel de radiator te vervangen. Gelukkig heb ik nog een paar goede exemplaren liggen!

Als het weer een beetje meevalt, zou komende zaterdag wel eens een grote dag kunnen zijn. Dan gaat de wagen terug met de wielen op de grond en komt hij voor 't eerst op eigen kracht terug naar buiten (althans, dat hoop ik) voor een korte proefrit!

Wordt vervolgd!
Post Reply