Voorstellen.
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Door drukte op werk zal ik binnenkort daar nog eens naar kijken. Komt ook wel als aan de achterzijde van de koets geraak. Dan kijk ik wel even waar ik hem wil neerhangen. Optisch mooi aan de voorzijde maar daar heb ik een ander dingetje zag ik. Was bezig de nieuwe traverse met sleepogen uit te meten. Toen ik de onderspoiler erop legde paste het toch net even niet. Dus die straks ook maar intekenen voor de herpositionering als ik het polyester ga doen.
- Attachments
-
- 20260321_141402.jpg (1.09 MiB) Viewed 644 times
Last edited by Matra-C5 on Sat Mar 21, 2026 5:06 pm, edited 1 time in total.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Niet alles gaat voor de eerste keer goed maar dat komt goed daar twijfel ik niet aan. 
Matra Bagheera S - 1977
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Vraag 1: onderaan de reservewielbak zit een steuntje. Ik moet de accubak nog maken. Zit deze hier aan vast of is dit voor het vastzetten van de beplating?
- Attachments
-
- 20260321_163947.jpg (1.13 MiB) Viewed 639 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Vraag 2. Op de sleepoogtraverse moet nog een steun komen. Maar ben even kwijt welk onderdeel hier aan vast zit geschroefd. Dan weet ik weer wat ik moet positioneren.
- Attachments
-
- 20260321_164136.jpg (1002.03 KiB) Viewed 639 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
benny
- Posts: 4120
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Voorstellen.
Het is al een hele tijd geleden dat ik nog die delen gezien heb maar ik denk het volgende. De eerste foto daar wordt het onderste glasvezel stuk aan vast gemaakt. Foto2 daar wordt de radiator op vastgemaakt. De accubak zit vast op de dikke dwarsbalk van de voorwielophanging en ligt op het stuk van foto 1 waar je de accubak kunt aan vastmaken.
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Dank, morgen even een paar uurtjes puzzelen.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Uitgepuzzeld. Van de week de boel aflassen, dan op naar de volgende sectie.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Alles van de kop van de auto is gepast. Alles van de onderdelen daarvan is klaar. Dus alles wat daar gemonteerd zit is montagegereed. Geen missende of defecte onderdelen meer in deze sectie. Alles is uit elkaar geweest, vervangen, gerepareerd nieuwe rubbers ingevet afgesteld etc. Alles netjes met de boutjes geel gepassiveerd klaar
Blij mee. Dus dat is afgevinkt.
Volgende sectie is terug naar de voorruit toe. Moet nu een keuze maken. De ruit plakken en met een rubber strip afwerken of met de oude incomplete kunststof sierlijst werken met de clips en voor het ontbrekende stuk het namaken. Maar kunststof laten verchromen is in europa bijna niet te doen. Iets met milieuwetgeving.
Zit er aan te denken om een malletje te maken en te kijken of dat voorruitprofieltje is na te maken maar daarna. Hoe maak je dat dan weer bling bling? Het topic over chromeverf is niet dat je denkt dit is de oplossing daarvoor.
Of een een profieltje maken in hooggepolijst rvs 316l
Iemand een ander ideetje?
Blij mee. Dus dat is afgevinkt.
Volgende sectie is terug naar de voorruit toe. Moet nu een keuze maken. De ruit plakken en met een rubber strip afwerken of met de oude incomplete kunststof sierlijst werken met de clips en voor het ontbrekende stuk het namaken. Maar kunststof laten verchromen is in europa bijna niet te doen. Iets met milieuwetgeving.
Zit er aan te denken om een malletje te maken en te kijken of dat voorruitprofieltje is na te maken maar daarna. Hoe maak je dat dan weer bling bling? Het topic over chromeverf is niet dat je denkt dit is de oplossing daarvoor.
Of een een profieltje maken in hooggepolijst rvs 316l
Iemand een ander ideetje?
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
Muddy Bandit
- Posts: 1684
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Voorstellen.
Denk eens aan zilver/chroom wrapfolie, daar heb ik ook al een paar keer diverse sierlijsten mee "verchroomd".
Niet die rommel van Ali Baba hiervoor nemen, een wrap bedrijf kan je wel helpen aan een goede kwaliteit.
Niet die rommel van Ali Baba hiervoor nemen, een wrap bedrijf kan je wel helpen aan een goede kwaliteit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
benny
- Posts: 4120
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Voorstellen.
Er zijn er die op ebay een chroom profiel kopen en die dat dan kleven op de voorruit. Is op rol en verschillende breedtes te bestellen. https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=aut ... cat=131090
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Opletten met dit materiaal, na enkele jaren zie je geen chroom meer, daar zullen ook wel goede in zijn maar welke.benny wrote: ↑Fri May 08, 2026 9:58 pm Er zijn er die op ebay een chroom profiel kopen en die dat dan kleven op de voorruit. Is op rol en verschillende breedtes te bestellen. https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=aut ... cat=131090
Ik heb het het ooit aangekocht en dat was waardeloos.
Matra Bagheera S - 1977
-
benny
- Posts: 4120
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Voorstellen.
Vraag eens aan Peter waar hij zijn sierlijsten vandaan haalt. Hij kleeft die. Of misschien heeft hij er te koop.
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Die kleefdingen zie ik niet zo zitten. Ook niet op een onderrand die in de klemmen en de kit zit.
En nieuwe lijsten zijn er volgens mij simpelweg niet meer. Zijn ze er wel moet je ze volgens mij heel lang in gloeiend heet water leggen. De thermoplasten zullen de boel wel hard hebben gemaakt. Dat als je er ook maar iets naar wijst ze al breken. Althans dat doen mijn oude resten.
Heb daarom maar het volgende plan opgepakt nadat ik met de buurman op het bankje voor het huis zat te bomen over extrusies.
Daarna maar eens met de schuifmaat de oude lijst opgemeten. Stukje 3D getekend en vervolgens maar een extrusiemalletje daarvan getekend. Volgens ons viel het wel te maken. Kan toch geen rocketscience zijn. Vonden wij.... We denken dat het volgens ons wel te fabriceren valt uit abs stafmateriaal. Heb ergens nog wel een geregelde warmte extrusiekamer liggen. Projectje uit de oude doos met een schroef van archimedes. Die gebruik ik nu niet. Die is voor granulaat. De geregelde warmtebron wel om de extrusiekamer te verwarmen en het stafmateriaal ram ik wel door de matrijs heen. Volgende week maar eens de schets van de matrijs naar mijn franse vrienden sturen of het door de draadvonkjesmachine gemaakt kan worden. In mijn freesbank valt het niet te doen. Dat draadsnijden gaat op 0.001mm nauwkeurig. Zo'n machine aan het werk te zien is om te kwijlen voor techneuten.
Daarna over een paar weken maar kijken eens of het een beetje wil lukken met de extrusie. Ben dus voornemens maar zelf met de buurman het te gaan fabrieken.. ga dus voor een complete zelf gefabriceerde lijst met de originele chromehoekjes. Hoe ik het witte stafmateriaal ga verchromen weet ik nog niet. Dat is de volgende uitdaging. Dat plastic verchromen gaat het beste met abs-pc materiaal maar dat is er niet in staf. En aan de blend heb ik geen idee hoe er aan te komen. Ja kan wel. Maar dan heb ik kilometers sierlijst liggen. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Op deze manier hoeft de restauratie niet snel te gaan. Levert veel lol op en goeie gesprekken
en nieuwe technische inzichten die ik in mijn werk weer toepas.
En nieuwe lijsten zijn er volgens mij simpelweg niet meer. Zijn ze er wel moet je ze volgens mij heel lang in gloeiend heet water leggen. De thermoplasten zullen de boel wel hard hebben gemaakt. Dat als je er ook maar iets naar wijst ze al breken. Althans dat doen mijn oude resten.
Heb daarom maar het volgende plan opgepakt nadat ik met de buurman op het bankje voor het huis zat te bomen over extrusies.
Daarna maar eens met de schuifmaat de oude lijst opgemeten. Stukje 3D getekend en vervolgens maar een extrusiemalletje daarvan getekend. Volgens ons viel het wel te maken. Kan toch geen rocketscience zijn. Vonden wij.... We denken dat het volgens ons wel te fabriceren valt uit abs stafmateriaal. Heb ergens nog wel een geregelde warmte extrusiekamer liggen. Projectje uit de oude doos met een schroef van archimedes. Die gebruik ik nu niet. Die is voor granulaat. De geregelde warmtebron wel om de extrusiekamer te verwarmen en het stafmateriaal ram ik wel door de matrijs heen. Volgende week maar eens de schets van de matrijs naar mijn franse vrienden sturen of het door de draadvonkjesmachine gemaakt kan worden. In mijn freesbank valt het niet te doen. Dat draadsnijden gaat op 0.001mm nauwkeurig. Zo'n machine aan het werk te zien is om te kwijlen voor techneuten.
Daarna over een paar weken maar kijken eens of het een beetje wil lukken met de extrusie. Ben dus voornemens maar zelf met de buurman het te gaan fabrieken.. ga dus voor een complete zelf gefabriceerde lijst met de originele chromehoekjes. Hoe ik het witte stafmateriaal ga verchromen weet ik nog niet. Dat is de volgende uitdaging. Dat plastic verchromen gaat het beste met abs-pc materiaal maar dat is er niet in staf. En aan de blend heb ik geen idee hoe er aan te komen. Ja kan wel. Maar dan heb ik kilometers sierlijst liggen. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Op deze manier hoeft de restauratie niet snel te gaan. Levert veel lol op en goeie gesprekken
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
benny
- Posts: 4120
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Voorstellen.
Jaren geleden een verchroomfabriek gezocht die kunststof kon verchromen. Ze deden dat niet meer omdat het te maken had met algen in het water dat ze daarvoor gebruikten. Veel succes met het vinden van een producent die het wel nog doet.
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Benny dacht meer aan 0,2 mm dik rvs folie hooggepolijst er op te plakken dat kun je op de rol krijgen en is buigbaar zonder dat het gelijk verfrommeld. En het heeft een zeer hoog glans gehalte. Dat echt verchromen lukt niet meer. Dat is mij bekend. Maar waar komen de plastic chromen douchekoppen dan vandaan? Kennelijk kan alles tegenwoordig. Als het maar van buiten europa komt.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- oetker
- Posts: 8270
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Voorstellen.
Alain gaf me een adres om iets te laten verchromen.
Ik weet niet of daar iets uit gekomen is, die knaap beweerde dat die zelfs een wortel kon verchromen.
Ik weet niet of daar iets uit gekomen is, die knaap beweerde dat die zelfs een wortel kon verchromen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Zo'n wortel verchromen lijkt mij wel wat.
Een vriend van mij zoekt nog wat uit in Frankrijk. Misschien wordt dat nog wel iets. Op dit moment nog geen verdere update. het geheel gaat langzaam omdat het wederom in mijn werk erg druk is. Over 2 weken wellicht meer tijd om weer wat te doen hoop ik.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
En op naar de volgende fase van het profiel voor de voorruit. Nu de extrusiekamer nog en de drukcilinder nog maken. Beetje hobbybob maar we komen er wel.
- Attachments
-
- IMG-20260608-WA0000.jpeg (1.94 MiB) Viewed 168 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Gij zijt gene normale dat is wel duidelijk van alle markten thuis. 
Matra Bagheera S - 1977
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Ha die Godfried, eigenlijk is het proces om een auto te restaureren veel leuker dan..... je moet heel creatief nadenken en alles toepassen wat je bedenkt, gereedschappen maken, materialen zoeken. besluit nemen wat je wel en niet dan maar gaat doen om het niet leverbaar is. Dat is de hobby. Maar daarna...Stel dat hij dadelijk af is.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- oetker
- Posts: 8270
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Voorstellen.
Als je er geregeld mee gaat rijden dan komt die nooit af is mijn ervaring.Matra-C5 wrote: ↑Wed Jun 10, 2026 9:20 am Ha die Godfried, eigenlijk is het proces om een auto te restaureren veel leuker dan..... je moet heel creatief nadenken en alles toepassen wat je bedenkt, gereedschappen maken, materialen zoeken. besluit nemen wat je wel en niet dan maar gaat doen om het niet leverbaar is. Dat is de hobby. Maar daarna...Stel dat hij dadelijk af is.
Er valt altijd wel wat af of uit.
Dat houd je bezig
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
-
benny
- Posts: 4120
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Voorstellen.
Wanneer je het juiste materieel hebt en de gepaste machinerie ben je de koning te rijk om zo'n werken te doen. Bij velen is dat juist de beslissende factor om niet aan een restauratieproject te beginnen.
- GODFRIED
- Posts: 10424
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Als je ziet hoe Richard dat aanpakt verwacht ik na een paar honderd km geen problemen meer, in het begin zal er nog wel iets moeten bijgestuurd worden.oetker wrote: ↑Wed Jun 10, 2026 9:47 amAls je er geregeld mee gaat rijden dan komt die nooit af is mijn ervaring.Matra-C5 wrote: ↑Wed Jun 10, 2026 9:20 am Ha die Godfried, eigenlijk is het proces om een auto te restaureren veel leuker dan..... je moet heel creatief nadenken en alles toepassen wat je bedenkt, gereedschappen maken, materialen zoeken. besluit nemen wat je wel en niet dan maar gaat doen om het niet leverbaar is. Dat is de hobby. Maar daarna...Stel dat hij dadelijk af is.![]()
Er valt altijd wel wat af of uit.
Dat houd je bezig
Matra Bagheera S - 1977
-
ALAIN VAN AKEN
- Posts: 4299
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Voorstellen.
En dacht je aan rubber of kunststof?
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Alain, ik wil de sierlijst maken van ABS stafmateriaal wat ik door die verwarmde matrijs ga persen. dat is het idee. maar ik moet nu even wachten tot half juli voordat het stafmateriaal er is. dat stond uitgerekend in backorder.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
- Matra-C5
- Posts: 283
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Met een nieuw malletje ook een mooi profieltje gemaakt voor de onderdorpel straks kit erin en de dorpel is mooi opgesloten. Mooi rond aan de onderzijde. Net echt. 
- Attachments
-
- IMG-20260611-WA0004.jpeg (981.92 KiB) Viewed 47 times
-
- IMG-20260611-WA0006.jpeg (1.38 MiB) Viewed 47 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera 
-
ALAIN VAN AKEN
- Posts: 4299
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Voorstellen.
Zeer interessant, je hebt mijn aandacht.