Bagheera van Karel ( Ypres )

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10174
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Wed May 29, 2024 11:37 pm Het zat ook in alle Simca 1100 volgens mij.
Daar zijn er een miljoen van gemaaktof zo.
En toch is dit onderdeel moeilijk te vinden. Ik heb er al gezien met veel roest binnenin en niet meer te gebruiken.
Met wat geluk heb ik er nog 1 die bruikbaar is. Bij gelegenheid zou ik ook een nieuw willen kopen of nog een goed exemplaar. :wink:
Herman, bedankt voor de tip.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 275
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Er zijn er genoeg van die bokaal ventielen maar 't gaat ook over de tegendruk die dat ventiel moet leveren.
Ik heb er één correcte gevonden bij R16shop, inderdaad prijzig maar is wel een essentieel stuk.

Ik heb me de laatste jaren vooral moeten concentreren op de achterrremmen, motor, olielekken, koeling, startmotor problemen en zo voort.
Daar is dan de verplichte autokeuring in belgie nog bijgekomen.

De voorste remmen heb ik wat uit het oog verloren :oops: :oops:
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 275
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Alle remmen ontlucht en alles gecontroleerd en gepoetst..

Autokeuring in Ieper weer blanco gepasseerd. :D :D

we kunnen weer twee jaar bollen.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
benny
Posts: 4040
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by benny »

Prachtig. Meer moet dat niet zijn.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4192
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ALAIN VAN AKEN »

Top, 2 jaar gerust
User avatar
GODFRIED
Posts: 10174
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Het geeft steeds een goed gevoel als je weer enkele jaren van die keuring af bent.
Veel rijplezier. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 275
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Lek aan de hulpcilinder van de ontkoppling , embrayage in 't schoon vlaams, vastgestelt.
Vervangen door een nieuw en ontlucht.
Zo blijven we bezig. :D :D
IMG_20240825_153415_HDR.jpg
IMG_20240825_153415_HDR.jpg (41.6 KiB) Viewed 2101 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
oetker
Posts: 8178
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Blijft een zwak systeem waar je geregeld aan moet werken. Vooral voor de master die na korte tijd alweer ovaal getrapt isl wat weer resulteerd in een natte mat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10174
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Zeer vervelend als je ver van huis bent. :o
Nu kun je weer kilometers maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 275
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

Na de achterste cilinder van de hydraulische ontkoppeling ( embrayage in 't schoon vlaams )
was t nu de beurt aan de voorste om stuk te gaan.

Ik wou vertrekken maar het ontkoppelingspedaal ging los tot tegen de vloer.
Alle olie was weg uit het rem-reservoir, tot op het niveau van het flexibeltje achteraan het reservoir, de remmen werkten wel nog.
Het verklikkerlampje binnenin brandde ook al rood.

Maar nergens een zichtbare lek, of olie op de vloer.
Er was een luchtbel zichtbaar in de leiding naar de achterst ontkoppelingscilinder dus de voorste moest lek zijn.

Inspectie binnenin onderaan het dashbord : bingo : olie was binnenin gelekt langs het armpje van het ontkoppelingspedaal. Vandaar geen olie langs de buiten- of onderkant.

'k Heb van de gelegenheid gebruikt gemaakt om direct ook maar de dichtingen tussen remolie-reservoir en master cilinder van de remmen te vervangen.
Ook nog een nIeuw oliebestendig flexibeltje en revisie van de cilinder.

Alles weer proper gemaakt en ontlucht, en we kunnen weer rijden.
IMG_20250311_181230.jpg
IMG_20250311_181230.jpg (243.98 KiB) Viewed 443 times
IMG_20250311_180845_HDR.jpg
IMG_20250311_180845_HDR.jpg (174.65 KiB) Viewed 443 times
IMG_20250417_192803_HDR.jpg
IMG_20250417_192803_HDR.jpg (167.73 KiB) Viewed 443 times
IMG_20250419_162747_HDR.jpg
IMG_20250419_162747_HDR.jpg (293.51 KiB) Viewed 443 times
Altijd een plezier om ermee rond te toeren.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
oetker
Posts: 8178
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Een fenomeen wat je als Matra rijder een paar x per auto wel meemaakt. Slechte kwaliteit rubeer en uislijtende ovaal gedrukte cilinders houden je wel bezig met deze autos
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10174
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

Ik heb dat met een alternatieve pomp opgelost, deze is nog eenvoudig te verkrijgen en kost niks. :wink:
Attachments
koppelingspomp Bagheera 1 (Klein).jpg
koppelingspomp Bagheera 1 (Klein).jpg (125.11 KiB) Viewed 384 times
koppelingpomp Bagheera.jpg
koppelingpomp Bagheera.jpg (182.22 KiB) Viewed 384 times
Alternatief Koppelingscilinder 4.jpg
Alternatief Koppelingscilinder 4.jpg (98.75 KiB) Viewed 384 times
plaatsen alternative koppelingscilinder 2.jpg
plaatsen alternative koppelingscilinder 2.jpg (145.56 KiB) Viewed 384 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 275
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by ypres »

je mag altijd de code van die alternatieve pomp eens doorspelen, ben wel geinteresseeerd in één voor reserve.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
Matra-C5
Posts: 153
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by Matra-C5 »

Als ik het lees, komt het er op neer: bovenste lek, onderste ook vervangen ook wanneer niet lek. Immers ze hebben net zoveel slagen gemaakt en het is wachten op de vervolgreparatie maar 1 van de 2 vervangen hebt. De boel is dan toch al los en het scheelt een keer extra vullen en ontluchten.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 10174
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by GODFRIED »

ypres wrote: Fri May 09, 2025 9:52 am je mag altijd de code van die alternatieve pomp eens doorspelen, ben wel geinteresseeerd in één voor reserve.
Het staat hier allemaal beschreven, Let wel op!!!! er zijn enkele aanpassingen nodig.
viewtopic.php?f=6&t=408&start=2250
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8178
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Bagheera van Karel ( Ypres )

Post by oetker »

Inderdaad, alles vervangen door alternatief nieuw is het best. Alle oude stock heeft de rubbers ook aan het eind. Je blijft dan bezig. Prima gedaan
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply