werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Tue Oct 08, 2024 7:18 am Dat zou goed kunnen Herman meer gebruikt die van mij ook niet onder zware belasting. Ik denk dat het bij Godfried een drukfout is 10L en is 6 KW dan zou die meer gebruiken dan de mijne.

grt harry de matra.
Nee, het is geen drukfout, wel een verkeerde interpretatie van mijn. :oops: Het is dat de motor +/- 10 uur draait op één tank brandstof van 25 liter.
Dat is dan 2.5 liter per uur. Ik vond 10 l/h ook echt wel veel maar het maakte me niet veel uit want ik ga deze generator waarschijnlijk weinig of nooit gebruiken omdat ik die als reserve heb als het eens veel regent en de stroom zou dan wegvallen. In deze situatie zo mijn Matra gedeeltelijk onder water komen te staan. De velden achter mijn huis liggen 1,8 meter hoger dan mijn kelder - garage - werkplaats niveau. Een buurman heeft enkele jaren geleden 2 meter water in zijn kelder gehad. Wat een ellende, alles was verloren en hij had voor veel geld schade. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4954
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ik dacht al Godfried, dat zou wel veel zijn hé. Maar ik zou die toch eens af en toe laten draaien en niet teveel benzine er in als je ze toch niet gebruikt. Benzine word slecht hé als die lang stil staat.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1667
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Muddy Bandit »

Als je hem heel weinig gebruikt: absoluut geen gewone benzine gaan tanken maar Aspen4 gaan gebruiken.
Alkylaatbenzine is vele jaren houdbaar, het vergomt niet en tast de carburateur en brandstofleidingen ook niet aan... het enigste nadeel is dat het wat duurder is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote: Tue Oct 08, 2024 4:26 pm Als je hem heel weinig gebruikt: absoluut geen gewone benzine gaan tanken maar Aspen4 gaan gebruiken.
Alkylaatbenzine is vele jaren houdbaar, het vergomt niet en tast de carburateur en brandstofleidingen ook niet aan... het enigste nadeel is dat het wat duurder is.
Inderdaad die gaat zeer weinig gebruikt worden alleen in geval van nood.
Eens bekijken wat die Aspen4 is.
Patrick bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2195
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by matrafan »

Ik zou toch een beetje willen waarschuwen voor die Aspen4.

Heb hier de laatste tijd meerdere machines (kettingzagen/bladblazers/heggenscharen) onder handen gehad waar men Aspen4 in gedaan hebben.

Dit met gevolg vastgelopen motors.

Ik moet er wel bij vermelden dat het gaat om oudere machines.

De nieuwe motoren zijn misschien beter geschikt voor deze brandstof alhoewel die Chinese apparaten?????

Ik zou er toch voorzichtig mee zijn.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Tue Oct 08, 2024 8:46 pm Ik zou toch een beetje willen waarschuwen voor die Aspen4.

Heb hier de laatste tijd meerdere machines (kettingzagen/bladblazers/heggenscharen) onder handen gehad waar men Aspen4 in gedaan hebben.

Dit met gevolg vastgelopen motors.

Ik moet er wel bij vermelden dat het gaat om oudere machines.

De nieuwe motoren zijn misschien beter geschikt voor deze brandstof alhoewel die Chinese apparaten?????

Ik zou er toch voorzichtig mee zijn.
Ik heb totaal geen ervaring met Aspen4, nog nooit gekocht ken het dus niet. :o
Ik ga eens wat info zoeken.
Volgens de handleiding van de generator moet je bij langere stilstand, meer dan 3 maanden de benzine volledig verwijderen uit de tank, dit door onder op de carburator een schroef even te verwijderen. Ook de bougie even verwijderen een kleine hoeveelheid olie ingieten in de opening en dan starten zonder dat de motor aanslaat.
Ik vind het wel allemaal ver gezocht, dit doe je toch ook niet met een oldtimer die maanden stilstaat !!!!!!! :o :o

De nieuwe motoren zijn misschien beter geschikt voor deze brandstof alhoewel die Chinese apparaten?????
Ik denk dat de meeste motoren of onderdelen uit die regio komen. :o

Echt duidelijk is het niet!!
Aspen alkylaatbenzine is jarenlang houdbaar, zonder kwaliteitsverlies! Zelfs de kant-en-klare Aspen 2 mengsmering blijft perfect gemengd. Ook als je machines en voertuigen lange tijd hebben stilgestaan!
Wat is jarenlang?? 2 jaar - 5 jaar? :o
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 316
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Vedrive »

Om de carburateur leeg te maken als deze langere tijd stilstaat is (of eigenlijk was) niet ongebruikelijk in sommige toepassingen, nog steeds en ook al in vroeger tijden. Dat carburateur schroefje eventueel met slangetje kom je toch wel veel tegen om die reden. Ook destijds zat er al veel bocht in de benzines die alles vast kon kleven en verstoppen.
Bij mij vrij standaard dat ik mijn buitenboord motor, aggregaat en Panther motor fiets voordat ik deze stal de benzine verwijder door de motor te laten lopen met het benzine kraantje dicht tot deze afslaat. En restant eruit via de schroef op vlotterkamer.
Beetje olie op de zuiger en een keer tornen komt me ook niet onbekend voor, toen ik nog jong en onschuldig was en aan oude motoren sleutelde kreeg ik dat advies van toen al "oud monteurs" Maar alleen als je hele lange opslag doet lijkt me.

Dat onze klassiekers deze benzine aflaat schroef in de carburateur niet altijd meer hebben komt omdat ze gemaakt zijn in een tijdperk dat er altijd mee gereden wed. Oftewel zijn al heel modern 😀.
Muddy Bandit
Posts: 1667
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote: Tue Oct 08, 2024 8:46 pm Ik zou toch een beetje willen waarschuwen voor die Aspen4.

Heb hier de laatste tijd meerdere machines (kettingzagen/bladblazers/heggenscharen) onder handen gehad waar men Aspen4 in gedaan hebben.

Dit met gevolg vastgelopen motors.

Ik moet er wel bij vermelden dat het gaat om oudere machines.
Dat is ook niet zo vreemd, want die machines zijn allen uitgerust met 2-tact motoren en daar moet dus Aspen2 (mengsmering) in en geen Aspen4. :wink:
Wat ook wel eens voorkomt bij de echt oude machines (lees uit de vorige eeuw) is dat ze nog de mengsmering verhouding 1:35 nodig hebben, Aspen2 is echter alleen maar bruikbaar voor machines die geschikt zijn voor de mengsmering verhouding 1:50.


Als hovenier gebruik ik al vele jaren Aspen brandstof voor al mijn machines, voor de 2-tact motoren (heggenscharen, motorzagen, bladblazers e.d.) de Aspen 2 en voor de 4-tact motoren (tuinfrees, stronkenfrees, maaimachines e.d.) Aspen4. (voor 2-tact machines is het in Nederland zelfs al jaren een verplichting)
Ik heb er totaal geen problemen mee, en dat was in de tijd van gewone benzine/mengsmering wel eens anders als de machines na een paar maanden stilstand weer in gebruik werden genomen.

Mijn Talbot Horizon staat inmiddels ook al 8 jaren opgeslagen in een stalling met de tank afgevuld met Aspen4... jaarlijks laat ik de motor even een kwartiertje warm lopen, maar het is nog steeds probleemloos starten en lopen op die oude tankinhoud.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2195
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by matrafan »

Voila weer wat slimmer geworden. :D :D :D

Ik dacht dat het Aspen gedoe allemaal hetzelfde was??? dus "NIET".

Bedankt Muddy voor de deskundige uitleg.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Ik ben ook blij met de informatie nu nog eens goed nadenken met wat ik ga doen. :wink:
Leeg maken of Aspen4 indoen!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4954
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Laat ze af en toe eens draaien Godfried probleem opgelost. Nu moet je ze toch af en toe toch eens gebruiken voor je garantie hé.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Thu Oct 10, 2024 4:30 pm Laat ze af en toe eens draaien Godfried probleem opgelost. Nu moet je ze toch af en toe toch eens gebruiken voor je garantie hé.

grt harry de matra.
Af en toe eens laten draaien en testen daar zal ik mee beginnen en dan zien we wel. Ik hoop die generator nooit nodig te hebben. :wink:
Ik kan die ook niet in mijn kelder - werkplaats - garage laten staan omdat dit de eerste plaats is die zal overstomen bij veel water.
Mannen bedankt voor al jullie goede tips. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

De meesten onder ons weten dat je met startkabels en moderne auto voorzichtig moet zijn.
Kortelings werd me verteld dat je bij het gebruik van startkabels op een moderne auto deze niet op contact moet zetten om een andere auto met een platte batterij te starten. Dus de motor van de moderne auto niet starten en contact uit, alleen de batterij gebruiken. Hierdoor zou de elektronica van deze auto geen stroompieken krijgen en beschermt zijn.. Kan dit iemand bevestigen???? Ik heb dit nog nooit gehoord, weet dus niet of het daadwerkelijk kan zonder brokken te maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 316
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Vedrive »

Ik kan dit bevestigen als zijn de grootste flauwekul waar ik ook ingetrapt ben.
Exact de situatie met de ellende die ik hierdoor heb gehad in onderstaand geval.
Vedrive wrote: Mon Sep 23, 2024 10:17 am Altijd handig paar van die kabels in de auto.
Ben er wel voorzichtig mee geworden met moderne autos. Ik doe het niet meer met mijn modernere auto waar ik elektronische problemen mee had na een andere auto te hebben geholpen.
Mijn auto was in een electrische fout gesprongen bij de jumpstart, contact bleef aan ik kon de sleutel er gewoon uithalen en contact ging niet uit. Eerst ANWB bezig toen afgesleept naar garage. Er zijn meer problemen bekend over vreemde storing na jumpstarts. (Reden? ground loops, spanningspieken, onlogische waarden in de ECU? Kan vanalles zijn.)
Ik heb dit destijds gedaan omdat ik dit advies ook had gekregen. Had hier nog een discussie over dat ik dit gek vond omdat je met een lopende motor de dynamo en accu spanning omhoog tilt en eventuele onderspanning kan voorkomen. Zie dus eerder reden om motor wel te laten lopen Maar zolang ik niet helder en duidelijk heb waarom heb ik mezelf advies gegeven geen jumpstarts meer te doen met mijn moderne auto

Dat gezegd hebbende heb ik laatst overbuurman geholpen met een jumpstart met zijn nagelnieuwe Mercedes zijn Porsche met rotte accu te starten. Mijn verhaal verteld, hem de keuze en risico meegegeven met advies de Motor (dynamo) van de Mercedes hoog toeren te geven tijdens het starten. Hoewel dit perfect ging, ga ik het niet meer doen met mijn auto omdat ik niet weet waarom het in een geval wel goed ging en in andere geval niet.

Aanvulling, er wordt ook wel aanbevolen om de auto niet op contact te zetten en de accu los te koppelen ( plus min pool los te gooien. Op zich snap ik deze, je belast dan echt alleen de accu en er is geen enkele kans op groundloops of spanningspieken, maar ik weet niet of dit weer andere onlogische storingen of foutcodes kan oproepen in electronica.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Bonne, je had het contact ook niet op staan tijdens de jumpstart met je eigen auto. Logisch gezien zou je dan zeggen hoe kan de elektronica stroompieken krijgen alles is toch uit geschakeld.
Ik weet dat er wagens zijn waar je de batterij van losmaakt en dat deze dan niet meer starten zonder aan de computer te hangen en een reset te doen. Althans dat zeggen ze!!!!!!!
Het zijn die auto's van vroeger niet meer. De bedoeling is dat die handige jongens wat zelfs sleutelen er van af moeten blijven, en na enkele storingen durf je en niet meer aan te komen. :wink:

Wel fijn om te weten dat het niet wenselijks is en dat je hoogstwaarschijnlijk met problemen komt te zitten na de jumpstart. Ik ga het niemand aanraden. Laat die motorkap dicht, die opendoen kan al voor problemen zorgen. :D :D :wink: Wat een ellende. Kijken mag maar aankomen niet. :x
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 316
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Vedrive »

Klopt, contact uit sleutel er nog in na branden de lampen van het dashboard. Contactsleutel eruit gehaald, ennog es erin en op contact, dashboard bleef branden auto sloeg niet meer aan. Startmotor ging wel rond.
Normaal zou je dan de accu losmaken (en evt. de plus en min kabels auto zijde even tegen elkaar ) om de boel te resetten. Ik heb dit niet gedaan om niet evt. fout codes te verwijderen.
ANWB kwam er niet uit, auto afgesleept naar de garage met conclusie waarschijnlijk BCM Body Control module defect. Ik zag de rekening van uitgewisselde onderdelen al voor me. Heb met de garagehouder gesproken eerst wat basis onderzoek onde het motto kan een heel lullig dingetje zijn.
Wat achteraf ook zo was. Uiteindelijk 2 zekeringen vervangen ging dashboard verlichting uit. Zeg het maar.
Denk dat je genoeg van electronica weet Godfried dat electronische uit niet zo "uit" is als een mechanische schakelaar.
Ik heb niks tegen auto electronica, Wat er uit de diagnose stekker komt heb ik ook wel aan gewerkt (bedoel niet uitlezen maar het programeren daarvan). Wat het nekt is de integratie van alle systemen die aan elkaar hangen en de complexiteit daarvan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10050
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Vedrive wrote: Wed Oct 16, 2024 4:29 pm Klopt, contact uit sleutel er nog in na branden de lampen van het dashboard. Contactsleutel eruit gehaald, ennog es erin en op contact, dashboard bleef branden auto sloeg niet meer aan. Startmotor ging wel rond.
Normaal zou je dan de accu losmaken (en evt. de plus en min kabels auto zijde even tegen elkaar ) om de boel te resetten. Ik heb dit niet gedaan om niet evt. fout codes te verwijderen.
ANWB kwam er niet uit, auto afgesleept naar de garage met conclusie waarschijnlijk BCM Body Control module defect. Ik zag de rekening van uitgewisselde onderdelen al voor me. Heb met de garagehouder gesproken eerst wat basis onderzoek onde het motto kan een heel lullig dingetje zijn.
Wat achteraf ook zo was. Uiteindelijk 2 zekeringen vervangen ging dashboard verlichting uit. Zeg het maar.
Denk dat je genoeg van electronica weet Godfried dat electronische uit niet zo "uit" is als een mechanische schakelaar.
Ik heb niks tegen auto electronica, Wat er uit de diagnose stekker komt heb ik ook wel aan gewerkt (bedoel niet uitlezen maar het programeren daarvan). Wat het nekt is de integratie van alle systemen die aan elkaar hangen en de complexiteit daarvan.
Tegenwoordig zijn dat complexe systemen en als je niet weet wat je doet blijf je daar beter vanaf. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply