matrafan wrote: ↑Tue Oct 08, 2024 8:46 pm
Ik zou toch een beetje willen waarschuwen voor die Aspen4.
Heb hier de laatste tijd meerdere machines (kettingzagen/bladblazers/heggenscharen) onder handen gehad waar men Aspen4 in gedaan hebben.
Dit met gevolg vastgelopen motors.
Ik moet er wel bij vermelden dat het gaat om oudere machines.
Dat is ook niet zo vreemd, want die machines zijn allen uitgerust met 2-tact motoren en daar moet dus Aspen2 (mengsmering) in en geen Aspen4.
Wat ook wel eens voorkomt bij de echt oude machines (lees uit de vorige eeuw) is dat ze nog de mengsmering verhouding 1:35 nodig hebben, Aspen2 is echter alleen maar bruikbaar voor machines die geschikt zijn voor de mengsmering verhouding 1:50.
Als hovenier gebruik ik al vele jaren Aspen brandstof voor al mijn machines, voor de 2-tact motoren (heggenscharen, motorzagen, bladblazers e.d.) de Aspen 2 en voor de 4-tact motoren (tuinfrees, stronkenfrees, maaimachines e.d.) Aspen4. (voor 2-tact machines is het in Nederland zelfs al jaren een verplichting)
Ik heb er totaal geen problemen mee, en dat was in de tijd van gewone benzine/mengsmering wel eens anders als de machines na een paar maanden stilstand weer in gebruik werden genomen.
Mijn Talbot Horizon staat inmiddels ook al 8 jaren opgeslagen in een stalling met de tank afgevuld met Aspen4... jaarlijks laat ik de motor even een kwartiertje warm lopen, maar het is nog steeds probleemloos starten en lopen op die oude tankinhoud.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969