Voorstellen.

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Vastroesten zal niet zo snel gebeuren. Vet genoeg. Ik dacht al zoiets dat die sleuven er niet voor niets zouden zitten.

Ik zal ze netjes borgen.👍
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Ter informatie, vast wel een keer geschreven al. De oude naaf in de draaibank allemaal hersteld van de deuken etc. Als je het even nadraaid krijg je een mooi resultaat. Een werkje van niks maar wel dat het eind resultaat mooi is en geen monteursfrustaties bevatten uit het verleden.

Ook de boutjes en ringen zijn origineel matra, schoongemaakt de pasbout ook even in de draaibank geweest en daarna opnieuw gepassiveerd.
Attachments
20240726_122605.jpg
20240726_122605.jpg (1.8 MiB) Viewed 587 times
IMG_20240804_172901_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240804_172901_(800_x_600_pixel).jpg (173.08 KiB) Viewed 587 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
matrafan
Posts: 2185
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Topwerk
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 8071
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

De ringen van deze bouten zijn specifieke borgringen (gebogen).
Het is belangrijk de originele ringen te gebruiken.
Volgens info toendertijd van Cornelis lopen gewone ringen hier los.
Locktite en originele borgringen voorkomt dit.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1661
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Voorstellen.

Post by Muddy Bandit »

Klopt, ik had destijds na een paar testritjes met de Rancho de linker remschijf al weer los liggen ondanks het gebruik van Loctite blauw.
Ik heb bij gebrek aan nieuwe originele ringen die ringen maar vervangen voor veerringen en de wat sterkere rode Loctite gebruikt, een rammelende remschijf is het laatste wat je wilt. (en al helemaal niet tijdens een regenbui in de latere uurtjes zoals mij gebeurde)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Interessant. Dat heten veerschotels als ik mij niet vergis. Die werken anders als een veerring (zo'n doorgeknipte variant zegmaar). Zal eens kijken of ze veren en niet in de loop der tijd of de veerspanning hebben verloren danwel door iets anders zijn vervangen.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Murenanimal
Posts: 334
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: borgringen

Post by Murenanimal »

Van Herman goede tip,
Alain, kan jij dat bevestigen en deze ringen leveren of is het beter
misschien effe bellen/whatsappen/mailen naar Peter Verhulst, 0472904862 garageverhulst@skynet.be
die kan dat misschien ook bevestigen en vermoedelijk leveren.
Groetjes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4114
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt dit zijn gebogen rondsels, denk dat het schotelveer rondsels zijn in de mooie benaming.
De originele ref is 0081580911 ik kijk straks of morgen thuis even hoeveel ik er heb of welk alternatief voorhanden is.
Steeds rode loctite gebruiken bij montage.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4114
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Even gekeken en er zijn er nog wel wat in voorraad.
Verhulst, Carjoy, Simon,.... kunnen deze ongetwijfeld leveren.
Attachments
matra1.jpg
matra1.jpg (164.3 KiB) Viewed 433 times
matra2.jpg
matra2.jpg (391.44 KiB) Viewed 433 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9990
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Ik heb nog nooit Loctite aan deze bouten gedaan er zitten wel de originele schotelveren op deze bouten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4114
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Loctite, voorkomen is beter dan genezen.
User avatar
oetker
Posts: 8071
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Ik gebruik het in veel trilling gevoelige zaken. bvb binnen in de versnellingsbak.
in een gereviseerde bak is een keer een boutje los gelopen.van een vork.
Gelukkig de 5e, want daar kon ik nog gemakkelijk bij.
Die ringen hebben trouwens een naam heb ik begrepen.
zie
https://www.inexal.be/nl/borgringen-gol ... sinusveren
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8071
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Als we allemaal het WPH lezen kun je zien dat het voorschrift is.
Attachments
wph montage remschijf.jpg
wph montage remschijf.jpg (265.55 KiB) Viewed 413 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4114
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Idd best gebruiken om problemen achteraf te voorkomen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9990
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Bij gelegenheid dan toch maar wat Loctite aan deze bouten doen, maar na ongeveer 30 jaar in mijn bezit nog nooit losgekomen, gelukkig.
Ik heb nooit geweten dat Loctite aan deze bouten moet. :( :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8071
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by oetker »

Het is onderdeel van berekeningen van ingenieurs.
Zoveel pond/kgf/N vast zetten + kleefkracht Locktite = zoveel moeite om los te krijgen.
Soms heb ik zo mijn eigen formules 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2185
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Voorstellen.

Post by matrafan »

Bij mijn weten heb ik deze bouten ook niet met loctite vastgezet???

Ondertussen toch ook al 15 jaar aan het rondtoeren en nog steeds niet los gekomen.

Bij een volgende demontage misschien toch met Loctite vastzetten.

Beter zeker spelen. :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Even getest de veerkracht van de oude ringen na het passiveren. Conclusie, geen goed gevoel bij en alle met de moderne variant van Nord-Lock vervangen. Dit doet wat een veerschotel ook doet maar beter. Even winkelen in mijn werkmagazijn. Heeft zo zijn voordelen.

Inmiddels de 2 voorste fusees in elkaar, remschijven, remblokken erin en remklauwen opnieuw opgebouwd en klaar. Alles op de werkbank op de juiste momenten vastgetrokken. Nu op naar de draagarmen. Gaan gestaag verder.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

De voorste draagarmen.

Hoe hoog dient het cilindrische rubberblok te zijn.
Zie de 2 foto's
Ik heb hier standaard in de voorraad liggen. 25mm hoog en diameter 40mm.

Kan iemand mij dat vertellen?

Dank
Attachments
IMG_20240828_133839_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240828_133839_(800_x_600_pixel).jpg (139.4 KiB) Viewed 286 times
IMG-20240828-WA0007.jpg
IMG-20240828-WA0007.jpg (420.81 KiB) Viewed 286 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

De nieuwe bussen etc zal ik er ook nog inpersen.
Daarna nog even de randjes in de blanke lak zetten. Hopelijk blijft het daardoor wat langer oxidatie vrij.
Attachments
IMG_20240828_134612_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240828_134612_(800_x_600_pixel).jpg (136.25 KiB) Viewed 285 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

En de armen aan de traverse vast. As goed ingesmeerd en nu op naar de bovenste stukken. Daar de nieuwe fusees opzetten en de bussen met de assen er in vastzetten.

De complete voorwielophanging is over een week wel klaar op deze manier. Zondag maar even spieken bij een bagheera hoe hoog dat rubber stootstuk is.
Attachments
IMG_20240903_184847_(800_x_600_pixel).jpg
IMG_20240903_184847_(800_x_600_pixel).jpg (87.28 KiB) Viewed 190 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Vedrive
Posts: 294
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Voorstellen.

Post by Vedrive »

Dat wordt straks wel een heel mooi magazijn met nieuwe spullen.
Wordt nog zonde om alles achter het polyester te bouwen.
Topwerk
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4114
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Voorstellen.

Post by ALAIN VAN AKEN »

De begrenzingsrubber voor de vering is cilindrisch met kegelvormig uiteinde.
Attachments
IMG_6050.jpeg
IMG_6050.jpeg (447.26 KiB) Viewed 176 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9990
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Matra-C5 wrote: Wed Aug 28, 2024 1:44 pm De voorste draagarmen.

Hoe hoog dient het cilindrische rubberblok te zijn.
Zie de 2 foto's
Ik heb hier standaard in de voorraad liggen. 25mm hoog en diameter 40mm.

Kan iemand mij dat vertellen?

Dank
Richard,
Heb je de juiste maat ondertussen anders wil ik wel eens meten. :wink:

Dat ziet er geweldig uit zeer mooi. :)
Matra Bagheera S - 1977
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Hoi Godfried, nog geen maat van het rubbertje. Wellicht eens proberen tzt om een kegel op zo'n rond stuk te maken. Heb wel een idee om het te maken.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 9990
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

Morgen ga ik het meten vandaag andere verplichtingen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9990
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Voorstellen.

Post by GODFRIED »

De diameter van de rubber is 50mm en de totale hoogte 40mm met de afstand bus en rondsel erbij.
De rubber is boven 8mm conische gemaakt.
Zie de foto.
Maar er zijn volgens mij verschillende maten gebruikt. Ik heb ook veel hoger rubbers gezien :o
Attachments
stootblok Bagheera.jpg
stootblok Bagheera.jpg (115.13 KiB) Viewed 79 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1661
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Voorstellen.

Post by Muddy Bandit »

Dat kan kloppen Godfried.
De vooras van een Bagheera is bijna identiek aan de vooras van o.a. een Simca 1100/Matra Rancho/Talbot Horizon, maar de hoogteafstelling van deze auto's is wel weer anders en daarmee de hoogte van de aanslagrubbers dus ook. (draagarmen zijn onderling gewoon uitwisselbaar)

Vooras Rancho/1100, met de hoge aanslagrubbers:

Image


Talbot Horizon, lage aanslagrubbers:

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Dank, ga eens kijken wat er te maken. Valt...
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Matra-C5
Posts: 74
Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
Location: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorstellen.

Post by Matra-C5 »

Zet het stuk in de draaibank en ik ben er al... dat ging wel heel snel.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera :o
Post Reply