Voorstellen.
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Voorstellen.
Goedenavond, nadat ik in een ander topic een vraag stelde, is het wel zo netjes mij even voor te stellen. Ben sinds mijn 6de jaar door mijn oom lichtelijk besmet met de kleur Matrageel.
Uiteindelijk zal de hoop matradelen van bagheera type 2 uit 1979 veranderen in een rijdende Matra. Onder het motto duurt even maar dan wordt het ook wat. En alles komt goed en kan niet bestaat niet zal ik de onderdelen en het chassis in ere herstellen. Ben woonachtig in de gemeente Utrechtse Heuvelrug en autotechniek is een grote hobby.
Tot zover. Alvast excuses voor het geval ik 'domme' vragen stel over ongetwijfeld 'simpele' Matra problemen
Richard
Uiteindelijk zal de hoop matradelen van bagheera type 2 uit 1979 veranderen in een rijdende Matra. Onder het motto duurt even maar dan wordt het ook wat. En alles komt goed en kan niet bestaat niet zal ik de onderdelen en het chassis in ere herstellen. Ben woonachtig in de gemeente Utrechtse Heuvelrug en autotechniek is een grote hobby.
Tot zover. Alvast excuses voor het geval ik 'domme' vragen stel over ongetwijfeld 'simpele' Matra problemen
Richard
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 4130
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Voorstellen.
Dag Richard, allereerst welkom op ons forum.
Je bent duidelijk gebeten door het Matra virus en bij Matramania zal je andere dragers van hetzelfde virus treffen.
Nu alle vragen zijn welkom en ik weet zeker dat binnen onze club de nodige expertise zit om steeds tot een antwoord te komen.
Tot gauw met een restauratie verslag
Je bent duidelijk gebeten door het Matra virus en bij Matramania zal je andere dragers van hetzelfde virus treffen.
Nu alle vragen zijn welkom en ik weet zeker dat binnen onze club de nodige expertise zit om steeds tot een antwoord te komen.
Tot gauw met een restauratie verslag
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Dag Richard,
Welkom op het forum Van MatraMania.
Dat is niet min waar je aan begint, een Bagheera restaureren daar komt wat bij kijken, een flinke uitdaging.
Maar alles kan met een beetje karakter gaat dit tot een goed einde komen.
Gebruik het forum bij vragen of onderdelen die je zoekt er is veel ervaring onder de MatraMania clubleden.
We zullen je proberen te helpen waar nodig is.
Veel succes en laat ons weten hoe je dat aanpakt eventueel met wat foto's.
Groetjes, Godfried
Welkom op het forum Van MatraMania.
Dat is niet min waar je aan begint, een Bagheera restaureren daar komt wat bij kijken, een flinke uitdaging.
Maar alles kan met een beetje karakter gaat dit tot een goed einde komen.
Gebruik het forum bij vragen of onderdelen die je zoekt er is veel ervaring onder de MatraMania clubleden.
We zullen je proberen te helpen waar nodig is.
Veel succes en laat ons weten hoe je dat aanpakt eventueel met wat foto's.
Groetjes, Godfried
- Attachments
-
- DSC_0643 (Groot).jpg (681.79 KiB) Viewed 2748 times
Last edited by GODFRIED on Wed Nov 29, 2023 3:24 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Dank,
Tja Godfried bezint eer ge begint. Ik reken op 1000 uur. Dus ben nog wel even zoet ermee.
Ik zie het als ontspanning. Als je elke dag iets doet dan komt er vanzelf licht aan het einde van de tunnel.
Wat ik eerder schreef. Ik heb een hoop losse delen. Als eerste heb ik de auto eens uitgelegd op de eerste verdieping om de hoop inzichtelijk te krijgen. Dat is goed gelukt en van veel zaken heb ik de toestand geinspecteerd en weet wat de conditie is. Bij twijfel, dan wordt het opnieuw opgebouwd.
Matra's zijn sportwagens en die mogen best op onderdelen verbeterd worden om de betrouwbaarheid op te schroeven.
Ik ga straks een drietal hoofdlijnen krijgen in de planning.
1 de carrosserie die van nieuw plaatwerk wordt voorzien en waarbij alle gecontroleerde en nieuw opgebouwde onderdelen worden gepast alvorens deze gestraald/gescooperd en gespoten zal worden.
2 een emmer vol met schoongemaakte en roestvrije onderdelen die gepassiveerd zullen worden.
3 het restant wat ik hoogglans weerbestendig etc laat poedercoaten.
Tegen de tijd dat dit terug is begin ik met opbouwen etc.
Zal wel juni volgend jaar zijn.
Planning is mei 2025 de matra buiten uit te laten zeg maar.
Tja Godfried bezint eer ge begint. Ik reken op 1000 uur. Dus ben nog wel even zoet ermee.
Ik zie het als ontspanning. Als je elke dag iets doet dan komt er vanzelf licht aan het einde van de tunnel.
Wat ik eerder schreef. Ik heb een hoop losse delen. Als eerste heb ik de auto eens uitgelegd op de eerste verdieping om de hoop inzichtelijk te krijgen. Dat is goed gelukt en van veel zaken heb ik de toestand geinspecteerd en weet wat de conditie is. Bij twijfel, dan wordt het opnieuw opgebouwd.
Matra's zijn sportwagens en die mogen best op onderdelen verbeterd worden om de betrouwbaarheid op te schroeven.
Ik ga straks een drietal hoofdlijnen krijgen in de planning.
1 de carrosserie die van nieuw plaatwerk wordt voorzien en waarbij alle gecontroleerde en nieuw opgebouwde onderdelen worden gepast alvorens deze gestraald/gescooperd en gespoten zal worden.
2 een emmer vol met schoongemaakte en roestvrije onderdelen die gepassiveerd zullen worden.
3 het restant wat ik hoogglans weerbestendig etc laat poedercoaten.
Tegen de tijd dat dit terug is begin ik met opbouwen etc.
Zal wel juni volgend jaar zijn.
Planning is mei 2025 de matra buiten uit te laten zeg maar.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Richard, het is zeer verstandig om je tijd te nemen voor de restauratie en zo te zien ga je dat goed aanpakken en inderdaad het zou een ontspanning moeten zijn, dan ben je aan het genieten. Soms hoor je dat er iemand een oldtimer aankoopt en deze in enkele maanden wenst te restaureren, natuurlijk kan dat als je een wagen koopt die in goede staat is maar met Matra is meestal wel iets anders.
Ken je de staat van het chassis al, werd het polyestergedeelte al afgebouwd? Hopelijk ben je iets gewoon en ga je niet schrikken en nachten wakker liggen.
Succes en hou ons op de hoogte, als het kan met een fotootje erbij.
Als je info of raad nodig hebt laat het ons dan weten.
Ken je de staat van het chassis al, werd het polyestergedeelte al afgebouwd? Hopelijk ben je iets gewoon en ga je niet schrikken en nachten wakker liggen.
Succes en hou ons op de hoogte, als het kan met een fotootje erbij.
Als je info of raad nodig hebt laat het ons dan weten.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 303
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: Voorstellen.
Hallo Richard,
Welkom op dit forum.
Mooi dat je aan dit project begint.
Met jouw motto:
" duurt even maar dan wordt het ook wat. En alles komt goed en kan niet bestaat niet"
Dat samen met het plezier om er aan te werken dan komt het allemaal goed.
Veel succes met de restauratie en laat ons meegenieten met de vorderingen en wat fotos als het mag.
//Bonne
Welkom op dit forum.
Mooi dat je aan dit project begint.
Met jouw motto:
" duurt even maar dan wordt het ook wat. En alles komt goed en kan niet bestaat niet"
Dat samen met het plezier om er aan te werken dan komt het allemaal goed.
Veel succes met de restauratie en laat ons meegenieten met de vorderingen en wat fotos als het mag.
//Bonne
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Bij de demontage van auto's en motorfietsen werk ik wellicht voor menig persoon op een aparte manier. Alles wat ik los haal krijgt een ingangscontrole van mij. Wat ik daar plezierig aan vind is dat ik weet wat de staat is, waar ik naar op zoek moet of wat ik op de draai en freesbank dien te maken. Daarnaast zie je ook of er schade is geweest en ligt alles pasklaar schoon en montage gereed op de plank. Dan is het straks ook een feestje om de boel te monteren. En je stapt niet in de valkuil om snel iets te monteren omdat het af moet en je vertraging krijgt omdat je toch stuk blijkt te zijn.
Zo ligt de voorwiel ophanging uit elkaar en heb ik het stuurhuis volledig schoongemaakt, een kromme binnenste stuurkogel vervangen en weet nu ook dat ik straks bij het chassis de boel moet nameten of hij niet ergens krom is. Waar ik niet vanuit ga. Maar beter nu weten dan achteraf problemen ondervinden.
Geheel is schoon, oude vet er uit gewassen, afgesteld en voorzien van 2 nieuwe stuurkogels (buitenste) en 1 nieuwe binnenste met nieuwe hoezen uiteraard.
Dus eerste de 15 jaar geen omkijken meer naar. Dat is ook het uitgangspunt.
Ik wil de foto bijsluiten. 2,3 mb groot. Max mag 3mb zijn maar het platform laat het niet toe.
Dat is jammer. Of mogen de bestandsnamen maar een bepaalde lengte hebben?
Zo ligt de voorwiel ophanging uit elkaar en heb ik het stuurhuis volledig schoongemaakt, een kromme binnenste stuurkogel vervangen en weet nu ook dat ik straks bij het chassis de boel moet nameten of hij niet ergens krom is. Waar ik niet vanuit ga. Maar beter nu weten dan achteraf problemen ondervinden.
Geheel is schoon, oude vet er uit gewassen, afgesteld en voorzien van 2 nieuwe stuurkogels (buitenste) en 1 nieuwe binnenste met nieuwe hoezen uiteraard.
Dus eerste de 15 jaar geen omkijken meer naar. Dat is ook het uitgangspunt.
Ik wil de foto bijsluiten. 2,3 mb groot. Max mag 3mb zijn maar het platform laat het niet toe.
Dat is jammer. Of mogen de bestandsnamen maar een bepaalde lengte hebben?
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 1664
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Voorstellen.
Aan die werkwijze is helemaal niets aparts aan, op deze wijze heb ik mezelf ook aangeleerd bij een totale restauratie van een voertuig.
Naar mijn idee is het ook de enigste efficiënte manier om een complete restauratie tot een goed en duurzaam einde te brengen: veel foto's maken tijdens de demontage van de onderdelen en deze onderdelen pas in de voorraad leggen als ze weer schoon en in nieuwstaat zijn.
En na mate de werkzaamheden daarin vorderen sta je elke keer weer verbaasd te kijken hoeveel vierkante meters een gedemonteerd voertuig aan ruimte in beslag neemt, maar het geeft je ook gelijk een hoop voldoening (en een zetje in je rug als je het even niet meer ziet zitten) als je al die onderdelen weer in een nieuwstaat gebruiksklaar ziet liggen.
(dit is een deeltje van de frisse onderdelen tijdens de restauratie van een Rancho Grand Raid)
Wat tijdsplanning betreft, mijn ervaring is dat de vooraf geschatte tijd voor een restauratie in de praktijk toch wel 3x zo lang gaat worden... voor die Rancho werden dat uiteindelijk toch bijna 4 jaren i.p.v. de verwachte 1-1½ jaar.
Maar dat geeft niets, want het eindresultaat is toch het enigste wat uiteindelijk telt.
Foto's plaats ik altijd via https://postimages.org/ , eerst uploaden vanuit mijn eigen fotobestand van camera/pc en dan de link "hotlink voor fora" copiëren en plakken in je bericht.
Veel succes met de restauratie, houd ons op de hoogte wat betreft de vorderingen en stel vragen als je ergens niet uit komt.
Keep up the good work.
Naar mijn idee is het ook de enigste efficiënte manier om een complete restauratie tot een goed en duurzaam einde te brengen: veel foto's maken tijdens de demontage van de onderdelen en deze onderdelen pas in de voorraad leggen als ze weer schoon en in nieuwstaat zijn.
En na mate de werkzaamheden daarin vorderen sta je elke keer weer verbaasd te kijken hoeveel vierkante meters een gedemonteerd voertuig aan ruimte in beslag neemt, maar het geeft je ook gelijk een hoop voldoening (en een zetje in je rug als je het even niet meer ziet zitten) als je al die onderdelen weer in een nieuwstaat gebruiksklaar ziet liggen.
(dit is een deeltje van de frisse onderdelen tijdens de restauratie van een Rancho Grand Raid)
Wat tijdsplanning betreft, mijn ervaring is dat de vooraf geschatte tijd voor een restauratie in de praktijk toch wel 3x zo lang gaat worden... voor die Rancho werden dat uiteindelijk toch bijna 4 jaren i.p.v. de verwachte 1-1½ jaar.
Maar dat geeft niets, want het eindresultaat is toch het enigste wat uiteindelijk telt.
Foto's plaats ik altijd via https://postimages.org/ , eerst uploaden vanuit mijn eigen fotobestand van camera/pc en dan de link "hotlink voor fora" copiëren en plakken in je bericht.
Veel succes met de restauratie, houd ons op de hoogte wat betreft de vorderingen en stel vragen als je ergens niet uit komt.
Keep up the good work.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Het is toch kinderspel een oldtimer restaureren, kijk maar eens op Discovery die vliegen daar enkele weken met een bende mannen op een auto en klaar is die, daar ziet het allemaal eenvoudig uit, tot je er zelf aan begint. Ik verkijk me steeds als ik aan iets begin. je mag niet te veel plannen laat maar komen.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4130
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Voorstellen.
Richard, mail me anders wat foto's door dan plaats ik ze.
info@matramania.be
info@matramania.be
- oetker
- Posts: 8115
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Voorstellen.
Mooi om te zien en welkom .Ne kunt een programma downloaden genaamd image resizer daar kun je foto,s de rezolutie kleiner maken naar bv. 800x600 en die gaan wel okk 1048x 800 doet het wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Als test het stuurhuis.
- Attachments
-
- IMG_20231207_193226_(800_x_600_pixel).jpg (189.38 KiB) Viewed 2639 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 4130
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Voorstellen.
Dat ziet er alvast netjes uit
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Dat ziet er mooi uit, hiermee kun je de Bagheera weer onder controle krijgen.
Succes.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Ja een goed stuurhuis geeft richting aan het proces.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Vandaag mij eens verdiept in de draagarmen, uiteindelijk onder de pers gezet, beetje warm gemaakt, en toen de hoogteverstelljng maar eens verdraaid. Dat is dus de manier om die vervelende vastgerotte assen eruit te krijgen.
Gelijk maar smeernippels gemaakt.
Volgende week maar eens verder.
Gelijk maar smeernippels gemaakt.
Volgende week maar eens verder.
- Attachments
-
- IMG_20231208_175435_(800_x_600_pixel).jpg (106.63 KiB) Viewed 2595 times
-
- IMG_20231208_175020_(800_x_600_pixel).jpg (133.69 KiB) Viewed 2595 times
-
- IMG_20231208_174924_(800_x_600_pixel).jpg (116.89 KiB) Viewed 2595 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Dag Richard, dat je hier aan durft te beginnen zegt genoeg. " Gij zijt gene gewone "
Sommige wielarmen zijn nog maar alleen te redden door het samenbouwen van goede onderdelen uit slechte wielarmen.
De silenblocken zijn van vele wielarmen in staat van ontbinding, vooral de buitenste, dit door het vele water en zand wat ze gezien hebben in al die jaren. Gelukkig kun je van de binnenste silenblock en buitenste onderdelen uitwisselen en zo één goede maken.
Een wielarm in goede staat die kun na het opkrikken van de wagen zo omlaag drukken om de steekas te verwijderen en ook de hoogte regeling werkt dan weer perfect.
Ik ben daar ook mee bezig geweest en eenvoudig was dat niet, maar het is te doen en soms moet het wel gebeuren.
Ik heb meerdere Bagheera's afgebroken en ben weinig goed wielarmen tegengekomen.
Wel zeer belangrijk voor iedereen " gooi geen oude wielarmen weg, die zijn nodig als onderdelen om een goede te maken".
volgens mij zijn die silenblocken niet meer te vinden, dus dan zijn oude wielarmen nodig om een goede te maken.
Sommige wielarmen zijn nog maar alleen te redden door het samenbouwen van goede onderdelen uit slechte wielarmen.
De silenblocken zijn van vele wielarmen in staat van ontbinding, vooral de buitenste, dit door het vele water en zand wat ze gezien hebben in al die jaren. Gelukkig kun je van de binnenste silenblock en buitenste onderdelen uitwisselen en zo één goede maken.
Een wielarm in goede staat die kun na het opkrikken van de wagen zo omlaag drukken om de steekas te verwijderen en ook de hoogte regeling werkt dan weer perfect.
Ik ben daar ook mee bezig geweest en eenvoudig was dat niet, maar het is te doen en soms moet het wel gebeuren.
Ik heb meerdere Bagheera's afgebroken en ben weinig goed wielarmen tegengekomen.
Wel zeer belangrijk voor iedereen " gooi geen oude wielarmen weg, die zijn nodig als onderdelen om een goede te maken".
volgens mij zijn die silenblocken niet meer te vinden, dus dan zijn oude wielarmen nodig om een goede te maken.
- Attachments
-
- slechte bevestiging wielarm.JPG (1.72 MiB) Viewed 2575 times
-
- gedemonteerde wielarm.JPG (1.73 MiB) Viewed 2575 times
-
- gedemonteerde wielarm 2.JPG (1.68 MiB) Viewed 2575 times
-
- wielarm.JPG (1.81 MiB) Viewed 2575 times
-
- wielarm 2.JPG (1.72 MiB) Viewed 2575 times
-
- slechte staat silentblokken..JPG (1.62 MiB) Viewed 2575 times
-
- gerestaureerde wielarmen.JPG (1.68 MiB) Viewed 2575 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Tja Godfried, een auto met een belabberde wegligging daar heb je niets aan.
Dus die draagarmen konden niet anders dan uit elkaar. De rubbers waren na ruim 44 jaar ook wel.......
Voor dat ik er alles er afhaalde heb ik mij in de silentblockenmaterie verdiept in de stugheid en hoekverdraaiingen van die rubber bussen. Kwam tot de ontdekking dat de standaard maten die Simca gebruikt er niet meer waren. Dus de best mogelijke keuze gezocht. Met de benogide stugheid van andere automerken in het achterhoofd. Nieuwe oren heb ik laten lasersnijden op de juiste passingmaat. De silentblocken op de draaibank op de juiste inwendige diameter gestoken voor de juiste persmaat. De blocken ook even op lengte gemaakt. Klaar was het.
Tja Matra sportwagen dus dat het niet origineel is.. maar dit is een upgrade. Ik verwacht ook straks dat het een straksturende auto is. En anders maak ik een andere oplossing. Weet er nog wel een paar die zeker te weten werken.
Dus die draagarmen konden niet anders dan uit elkaar. De rubbers waren na ruim 44 jaar ook wel.......
Voor dat ik er alles er afhaalde heb ik mij in de silentblockenmaterie verdiept in de stugheid en hoekverdraaiingen van die rubber bussen. Kwam tot de ontdekking dat de standaard maten die Simca gebruikt er niet meer waren. Dus de best mogelijke keuze gezocht. Met de benogide stugheid van andere automerken in het achterhoofd. Nieuwe oren heb ik laten lasersnijden op de juiste passingmaat. De silentblocken op de draaibank op de juiste inwendige diameter gestoken voor de juiste persmaat. De blocken ook even op lengte gemaakt. Klaar was het.
Tja Matra sportwagen dus dat het niet origineel is.. maar dit is een upgrade. Ik verwacht ook straks dat het een straksturende auto is. En anders maak ik een andere oplossing. Weet er nog wel een paar die zeker te weten werken.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
En de smalle versie.
- Attachments
-
- IMG_20231209_144342_(800_x_600_pixel).jpg (139.6 KiB) Viewed 2574 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Die brede zien er zo uit.
Als je eenmaal bezig bent gaat het vrij vlot.
Als je eenmaal bezig bent gaat het vrij vlot.
- Attachments
-
- IMG_20231209_150107_(800_x_600_pixel).jpg (105.58 KiB) Viewed 2574 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Richard, dat heb je geweldig gedaan. Voor alles is een oplossing dat maak je ons wel duidelijk.
Bewaar al die informatie en tekeningen wat je gezocht en gemaakt hebt ook het type gebruikte silenblocken, vroeg of laat gaan we of iemand dit nodig hebben. Je bent daar uren, dagen mee bezig om dat uit te zoeken.
Prachtig gedaan. Dat je ergens in de werktuigkunde werkt lijk me wel duidelijk met veel connecties om de juiste machines te kunnen gebruiken.
Je bent een aanwinst hier op het forum.
Die Bagheera en jou dat moet goedkomen. Die Bagheera mag blij zijn dat die jou is tegengekomen.
Niet origineel! " dat is veel beter dan origineel en betrouwbaar "
Bewaar al die informatie en tekeningen wat je gezocht en gemaakt hebt ook het type gebruikte silenblocken, vroeg of laat gaan we of iemand dit nodig hebben. Je bent daar uren, dagen mee bezig om dat uit te zoeken.
Prachtig gedaan. Dat je ergens in de werktuigkunde werkt lijk me wel duidelijk met veel connecties om de juiste machines te kunnen gebruiken.
Je bent een aanwinst hier op het forum.
Die Bagheera en jou dat moet goedkomen. Die Bagheera mag blij zijn dat die jou is tegengekomen.
Niet origineel! " dat is veel beter dan origineel en betrouwbaar "
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8115
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Voorstellen.
Ja, knap stukje werk.
Zelf ben ik ook diep gegaan om de rubber hardheid van een motorsteun uit te vinden.
De standaard voor mijn 2.2 na fabricage was te hard. (68Shore)
Er ontstond een vervelende dreun/rumble in de auto.
Ik heb toen een Shore meter gekocht en de de oude met de na fabricage vergeleken.
Daar zat 15 punten verschil tussen.
Heb toen net zolang gezocht tot ik iets gevonden had dat er op leek. (55Shore).
Na 9 jaar met een vervelende dreun te hebben gereden eindelijk rust i9n de tent.
Het is misschien handig om te vertellen hoe je deze modificatie tot stand hebt gebracht, en welke onderdelen je daarvoor aangeschaft hebt
met typenummers en waar te vinden.
Dan zal dit navolging vinden.
Zelf ben ik ook diep gegaan om de rubber hardheid van een motorsteun uit te vinden.
De standaard voor mijn 2.2 na fabricage was te hard. (68Shore)
Er ontstond een vervelende dreun/rumble in de auto.
Ik heb toen een Shore meter gekocht en de de oude met de na fabricage vergeleken.
Daar zat 15 punten verschil tussen.
Heb toen net zolang gezocht tot ik iets gevonden had dat er op leek. (55Shore).
Na 9 jaar met een vervelende dreun te hebben gereden eindelijk rust i9n de tent.
Het is misschien handig om te vertellen hoe je deze modificatie tot stand hebt gebracht, en welke onderdelen je daarvoor aangeschaft hebt
met typenummers en waar te vinden.
Dan zal dit navolging vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Hoi Oetker, Ik heb de praktische benadering toegepast.
Heb de draaihoek gemeten van de oude bussen in horizontale richting. Daarna de zijdelingse verticale maximale kanteling van alle 4 de blokken zo goed en zo kwaad als dat ging met de bijbehorende kracht. Die kracht ligt altijd hoger met hard oud rubber dan met vers rubber wat lekker flexibel is. Op basis daarvan en de benodigde diameters gaan zoeken. De keuze daarna was reuze. Beperkt assortiment dus. Maar de rubberspecs komen vrijwel overeen met de rubbersoorten van de duitse P x24/44 reeks. Maar aanhouder wint na een rondje in binnen en buitenland bellen heb ik een keuze gemaakt op basis van mijn eerdere ervaringen in andere projecten. De oren getekend in Inventor met de passingmaat etc. Lasersnijden is goed te doen als je dit tussen een batch van andere onderdelen stopt. In 2025 zal ik je laten weten of het rijdt zoals het moet zonder bijgeluiden. Mocht er voor 2025 iemand uit de brand geholpen worden dan is een pm voldoende.
Nu eerst de komende tijd brandstof tank met de ophanging maken zodat die ook in de emmer voor het passiveren kunnen en dat de tank schoon is en het compleet verrotte meetelement weer werkt. Toen ik het element loshaalde meende ik er een fiat tractor onderdeel in te herkennen. Zal het eens navragen.
Heb de draaihoek gemeten van de oude bussen in horizontale richting. Daarna de zijdelingse verticale maximale kanteling van alle 4 de blokken zo goed en zo kwaad als dat ging met de bijbehorende kracht. Die kracht ligt altijd hoger met hard oud rubber dan met vers rubber wat lekker flexibel is. Op basis daarvan en de benodigde diameters gaan zoeken. De keuze daarna was reuze. Beperkt assortiment dus. Maar de rubberspecs komen vrijwel overeen met de rubbersoorten van de duitse P x24/44 reeks. Maar aanhouder wint na een rondje in binnen en buitenland bellen heb ik een keuze gemaakt op basis van mijn eerdere ervaringen in andere projecten. De oren getekend in Inventor met de passingmaat etc. Lasersnijden is goed te doen als je dit tussen een batch van andere onderdelen stopt. In 2025 zal ik je laten weten of het rijdt zoals het moet zonder bijgeluiden. Mocht er voor 2025 iemand uit de brand geholpen worden dan is een pm voldoende.
Nu eerst de komende tijd brandstof tank met de ophanging maken zodat die ook in de emmer voor het passiveren kunnen en dat de tank schoon is en het compleet verrotte meetelement weer werkt. Toen ik het element loshaalde meende ik er een fiat tractor onderdeel in te herkennen. Zal het eens navragen.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Nagevraagd, op de gok besteld en vanochtend lag het er met de nachtlevering. De tankvlotter past. Het was inderdaad van een Fiat tractor
De tankvlotter die in de tankzat was het fotograveren niet waard. 6 keer zo dik met roest en compleet vast.
Is gelijk met de gore ouwe benzine vertrokken richting chemodepot
De ohmse waarde bij lege tank is 310 ohm en vol 2 ohm.
Dat lijkt mij goed. Immers het zit in de range van 300 tot 7 ohm van een murena. Die waarden kwam ik op een engelse site tegen. Weet iemand dat?
Alleen vlotter verlengen en de aanzuigbuis.
De tankvlotter die in de tankzat was het fotograveren niet waard. 6 keer zo dik met roest en compleet vast.
Is gelijk met de gore ouwe benzine vertrokken richting chemodepot
De ohmse waarde bij lege tank is 310 ohm en vol 2 ohm.
Dat lijkt mij goed. Immers het zit in de range van 300 tot 7 ohm van een murena. Die waarden kwam ik op een engelse site tegen. Weet iemand dat?
Alleen vlotter verlengen en de aanzuigbuis.
- Attachments
-
- IMG_20231213_125848_(800_x_600_pixel).jpg (182.45 KiB) Viewed 2523 times
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Uit ervaring weet ik dat die benzinemeters meestal in zeer slechte staat zijn. In geval van nood is er wel een oplossing te vinden.Matra-C5 wrote: ↑Wed Dec 13, 2023 1:05 pm Nagevraagd, op de gok besteld en vanochtend lag het er met de nachtlevering. De tankvlotter past. Het was inderdaad van een Fiat tractor
De tankvlotter die in de tankzat was het fotograveren niet waard. 6 keer zo dik met roest en compleet vast.
Is gelijk met de gore ouwe benzine vertrokken richting chemodepot
De ohmse waarde bij lege tank is 310 ohm en vol 2 ohm.
Dat lijkt mij goed. Immers het zit in de range van 300 tot 7 ohm van een murena. Die waarden kwam ik op een engelse site tegen. Weet iemand dat?
Alleen vlotter verlengen en de aanzuigbuis.
Ik heb meerdere Bagheera's afgebroken en die slechte onderdelen komen steeds terug bij alle Bagheera's.
Laat ons wel weten of het inderdaad werkt als je zo ver bent.
- Attachments
-
- benzinemeter Bagheera.JPG (1.42 MiB) Viewed 2512 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Het enige wat niet op die fiat tractorvlotter zit is een contact voor het lege tank lampje. Kom ik achter nu ik in bedradingsschema kijk. Bedenken we nog wel wat op.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
- GODFRIED
- Posts: 10029
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Voorstellen.
Ja dat lampje is toch handig, het begint al redelijk vroeg een melding te geven vooral als je scherpe bochten maakt. Ik laat het maar zelden zover komen.
Misschien een originele tankweerstand proberen te vinden of een oude die nog goed is en deze plaatsen op de nieuwe, of een extra schakellaartje bijzetten.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 3927
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Voorstellen.
Je hebt reeds prachtig werk geleverd. Petje af!
-
- Posts: 93
- Joined: Mon Aug 07, 2023 10:29 pm
- Location: Utrechtse Heuvelrug
Re: Voorstellen.
Dank Benny, wat betreft het laagniveau lampje van de tank. Gelet op het verschil in de ohmse weerstand en het te verwachten stroompje zet ik er wel een high/low meting op die het relais schakelt dat het lampje aanstuurt. Dat kan als het in elkaar staat. Dat is van later belang. Of gewoon tijdig tanken. Heb je er ook geen last van.
Een hoop onderdelen maakt nog geen complete strakke bagheera
- oetker
- Posts: 8115
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Voorstellen.
Een Chinees tankelemant van een 10tje ziet er hetzelfde uit als wat u van ee trekker gekochjt hebt.
Ohmse waarde was gelijk en inderdaad ook daar zat geen verklik contact op.
Met een beet buigen en aanpassen was het werkend te maken.
Ik heb echter een originele nog werkend gekregen en dan is de keuze niet moeilijk.
De chinees is in de reserve bak verplaatst
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006