elektronische ontsteking

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
raf
Posts: 109
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

elektronische ontsteking

Post by raf »

Hallo,

Het is op dit forum al een paar keer besproken , maar toch wil ik deze vraag nog eens stellen. Ik wil mijn bagheera's voorzien van een elektronische onsteking, heeft daar iemand ervaring mee, en welke moet ik kiezen?

mvg

Raf
User avatar
matrafan
Posts: 2077
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: elektronische ontsteking

Post by matrafan »

Hoi Raf,
Ik denk dat je beter eens op internet googelt wat de beste opties zijn.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee bij mij zit op beide een nog originele elektronische ontsteking op.
Ik dacht dat Herman hier in het verleden eens mee geëxperimenteerd heeft maar weet dit niet zeker.
Kan het topic niet direct terug vinden.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
GODFRIED
Posts: 9500
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: elektronische ontsteking

Post by GODFRIED »

raf wrote: Tue Jan 17, 2023 7:55 pm Hallo,

Het is op dit forum al een paar keer besproken , maar toch wil ik deze vraag nog eens stellen. Ik wil mijn bagheera's voorzien van een elektronische onsteking, heeft daar iemand ervaring mee, en welke moet ik kiezen?

mvg

Raf
Dag Raf,
Ik heb hier slechte ervaring mee. Bij mij werkt dit niet goed maar ik weet ondertussen wel waar het aan kan liggen.
Ik ben iets meer dan week geleden begonnen met het vernieuwen van de distributieketting en de tandwielen. Na het verwijderen van het deksel ben ik toen ziek gevallen. Deze ketting heeft enorm veel speling en verklaart waarom de motor zo onrustig is. Hier kan geen enkele ontsteking goed op werken. :o :evil:
Hier ga je dit kunnen volgen, viewtopic.php?f=6&t=408&start=2370

Je hebt zoveel Bagheera afgebroken of nog staan, heb je geen enkele met elektronische ontsteking?? Normaal moet dit perfect werken. :wink:

Bekijk dit ook eens. viewtopic.php?f=18&t=3350&p=58706&hilit ... ing#p58706
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7831
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: elektronische ontsteking

Post by oetker »

Er zijn diverse mogelijkheden Raf.
Allereerst heb je een sensor nodig in de ontsteking meestal Hall
In principekan je dan een moduul voor Peugeot gebruiken en heb je een bobine nodig die primair 1-2 ohm is.

Je heb ook de mogelijkheden om een klein frutsel in de ontsteking te bouwen zoals in de link.
Daar een bijpassende boven 1.5 ohm bobine en puntafstand bougie 0.6 mm en klaar.

https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... YMw8YlSTQB

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Vetkocht. Matra Murena 1.6 1981. Citroen C3 2018
Bamiscooter totaal loss
User avatar
hendrik
Posts: 4751
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: elektronische ontsteking

Post by hendrik »

In mijn Bagheera zit er ene van een Simca horizon in.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3938
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: elektronische ontsteking

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik heb steeds de delco met cassette gebruikt, altijd prima gewerkt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9500
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: elektronische ontsteking

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Tue Jan 24, 2023 7:50 pm Ik heb steeds de delco met cassette gebruikt, altijd prima gewerkt.
Inderdaad waarom zou je van de originele ontsteking afstappen?? Is je delco versleten door speling dan is een revisie noodzakelijk of te overwegen om een nieuwe te plaatsen. Dat we duizenden kilometers per jaar rijden met onze wagens is niet het geval, voor de meesten onder ons toch niet, er zijn uitzonderingen, dan denk ik aan Jos. :D
Het is wel algemeen bekend dat je met een elektronische ontsteking veel minder of geen problemen hebt. Ook weinig onderhoud.
Of het echt noodzakelijk is dat moet iedereen voor zich uit maken. :o Als je het toch voor het kiezen hebt zou ik ook een elektronische ontsteking kiezen.
Ik heb hier 3 a 4 elektronische ontstekingen liggen maar deze werken niet goed op mijn Bagheera. Eerst mijn distributieketting met tandwielen vervangen en dan zien we wel wat dat geeft. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 109
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: elektronische ontsteking

Post by raf »

Mijn doel is enkel om ze wat betrouwaarder te maken, in de gele zitten gewone , en in mijn x cassette. Ik rijd al bijna 30 jaar met originele onderdelen, en ik en het beu (stres :( )om als ik wil starten bv bij de keuring, of voor een druk terras, en dan start hij weer niet, ik denk er ook aan om nog maar 1 weber te gaan gebruiken, loopt veel rustiger, en start beter bij warme motor.Ik heb ook nog enkele electronische ontstekingen liggen van solara, horizon..., maar ik dacht als er wat simpel nieuw is...
Wat de carburateurs betreft, ik denk dat je enkel meer vermogen hebt als alles goed afgesteld en gecynconiseerd is (en dat verloopt wel eens) en als dat niet in orde is, je eerder minder vermogen hebt.Gewoon wat simpeler maken zoals bij de murena 1.6. Terug bouwen kan nog altijd naar origineel :D
User avatar
hendrik
Posts: 4751
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: elektronische ontsteking

Post by hendrik »

Ik heb op mijn Bagheera ook een carburateur van een Murena op gezet en ik merk geen verschil met de origineele en nu is het gemakkelijker om af te stellen.




gr harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2077
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: elektronische ontsteking

Post by matrafan »

De rode bagheera heb ik destijds ook omgebouwd naar één dubbele carburator.

Veel eenvoudiger om af te stellen en motorvermogen scheelt dit ook al niet zoveel.

Het verbruik daarentegen is wel beduidend minder.

Op de zwarte bagheera voorlopig de originele twee dubbele carburators opzitten.

Tot nog toe geen problemen meegehad alleen het starten duurt lang als die een tijdje gestaan heeft.

Denk dat ik eens ga testen met een elektrische pomp.

Maar voorlopig weer een ander projectje binnen gehaald.

Oude mobilhome verkocht en andere van 12 jaar jonger binnengehaald.

Toch wel weer wat verfrissingswerken noodzakelijk maar zo blijven we weer bezig. :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
GODFRIED
Posts: 9500
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: elektronische ontsteking

Post by GODFRIED »

raf wrote: Wed Jan 25, 2023 2:08 pm Mijn doel is enkel om ze wat betrouwaarder te maken, in de gele zitten gewone , en in mijn x cassette. Ik rijd al bijna 30 jaar met originele onderdelen, en ik en het beu (stres :( )om als ik wil starten bv bij de keuring, of voor een druk terras, en dan start hij weer niet, ik denk er ook aan om nog maar 1 weber te gaan gebruiken, loopt veel rustiger, en start beter bij warme motor.Ik heb ook nog enkele electronische ontstekingen liggen van solara, horizon..., maar ik dacht als er wat simpel nieuw is...
Wat de carburateurs betreft, ik denk dat je enkel meer vermogen hebt als alles goed afgesteld en gecynconiseerd is (en dat verloopt wel eens) en als dat niet in orde is, je eerder minder vermogen hebt.Gewoon wat simpeler maken zoals bij de murena 1.6. Terug bouwen kan nog altijd naar origineel :D
Ja, dat gevoel ken ik ook wel, een vlotte starter is het niet vooral na lange stilstand en na een 15 minuten stilstaan met een warme motor.
Dat de Motor niet goed start heeft een oorzaak. Ik heb indertijd ook al veel testen gedaan en gezocht om dit op te lossen.
Andere carburators, elektronische ontsteking, bougies, bobijn, een elektrische benzinepomp enz.
Het is algemeen geweten dat onze Bagheera's na langere stilstand moeilijk starten maar ook na korte stilstand als ze goed warm gereden zijn.
Dit heeft alles te maken met de benzine die verdampt en de carburator(s) die droog komen te staan.
Ik heb daarom een elektrische benzinepomp geïnstalleerd die lost dit probleem gedeeltelijk op. Bij lange stilstand kun je dit probleem oplossen met een elektrische benzinepomp. Ik zet dan het contact op wacht tot mijn benzinepomp stil is druk dan 8 x het gaspedaal volledig in en meestal start hij onmiddellijk. Zelfs na maanden stilstand. :P Als de motor zeer warm is gereden en ik zet deze stil dan start die nog vlot de eerste 5 a 10 minuten na stilstand dan niet meer. De benzine verdampt dan, ook de elektrische pomp doet dan blijkbaar niet wat ze moet doen. Als je dan een test doet, zelfde omstandigheden met wat startgas dan start die onmiddellijk. Dus met zekerheid een benzine probleem. Volgen Peter Verhulst heb ik de verkeerde benzinepomp genomen mijn pomp stop als de carburator vol is en een bepaalde druk heeft opgebouwd. Volgens Peter moet ik een pomp hebben die constant draait en via een overloop de overdruk terug naar de benzinebak stuurt. Origineel had de mechanische pomp dit ook op mijn de Bagheera. Dan is het ook niet mogelijk dat je leidingen vol gas komen te zitten na stilstand door een warme motor. vapor Lock genoemd.
Na het wisselen van mijn distributieketting en tandwielen ga ik hier terug weer werk van maken en zien hoe het afloopt. :wink:

Dat ik problemen heb met mijn twee dubbele carburators kan ik niet bevestigen. Ook het verbruik is volgens mij normaal. Ik heb al 650km gereden met één tankbeurt, 8 a 9 liter benzine lijk mij niet overdreven voor deze wagens.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply