bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Sun Aug 14, 2022 6:08 pm
hendrik wrote: Fri Aug 12, 2022 7:28 am Mooi Jos, succes er mee hé af en toe moet dat eens gebeuren hé het is toch een benzine of diesel hoop ik ?
grt harry de matra.
Het is een 998cc 3 cylinder benzine met dubbele turbo Harry. (electrische is nog een beetje te duur voor de particulieren mensen)

Een automaat met al de rest van de snufjes dat ze tegenwoordig allemaal uitvinden. (meer dan de helft wordt eenmaal ingesteld en nooit meer verzet)

Toeters en bellen zitten er ook meer dan voldoende op. :roll: :roll: :roll:

Maar we kunnen weer enkele jaren verder.

Toch blijft er niks fijner dan met de bagheera rond te snorren Godfried, daar moet nog geschakeld en rond gekeken worden, bij de KIA is bijna alles automatisch.
Een oude lap doordrenkt met olie in benzine in je nieuwe auto leggen en je krijgt het gevoel van de jaren 60-70. :D :D
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Een electrische auto wil ik niet hebben Jos dat is brol.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

hendrik wrote: Sun Aug 14, 2022 11:13 pm Een electrische auto wil ik niet hebben Jos dat is brol.
grt harry de matra.
De doordrenkte lap met olie gaan we toch maar niet toepassen Harry. (moeder de vrouw :evil: :evil: :evil: )

Electrisch rijden heb ik wel overwogen maar zoals ik zei: particuliere aankoop vèèl te duur.

Voor hetgeen wij kilometers rijden voldoet zo'n electrische wagen ruimschoots.

En om de 4 jaar omruilen dan heb je normaal geen problemen met de rest van de auto.

Over 4 jaar zal het waarschijnlijk betaalbaarder zijn????
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ik moet die brol niet hebben Jos, dat is ook nog duurder dan met benzine rijden en ze gaan ook nog in de fik. En de accu's slijten snel en zeker met snel laden na twee jaar maak je niet veel KM meer dan is de accu ver op.






grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Jos, ik heb je hier niet gezien in lanaken met het Oltimer treffen of kom je morgen ?




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

hendrik wrote: Sat Sep 03, 2022 10:59 pm Jos, ik heb je hier niet gezien in lanaken met het Oltimer treffen of kom je morgen ?
grt harry de matra.
Ben er jammer genoeg niet geraakt Harry.

Andere verplichtingen.

Dat heb je tegenwoordig als je kleinkinderen hebt, die houden je wel bezig.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Ok Jos, ik dacht het al om dat ik je niet gezien hebt. Het was weer fijn en mooie auto's gezien.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: bagheera matrafan

Post by matrafan »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Ik wou vanmiddag de bagheera starten zodat deze klaar stond om zaterdag naar de beurs in Genk te gaan.

In eerste instantie wou de starter rond gaan maar dan alleen nog klik klik klik. :cry: :cry: :cry:

Na meerdere opties: extra batterij / rechtstreeks verbinding op de starter / met de hamer erop slaan/ alle heiligen aanroepen.

De starter volledig kunnen demonteren.

Oorzaak van het probleem : soldeerverbinding van één van de borstels losgekomen.

Eindconclusie: een ganse namiddag en de helft van de avond sleutelen alvorens de bagheera weer ronkt.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: bagheera matrafan

Post by benny »

En de plaatsing in de auto van de starter is ook niet om over naar huis te schrijven, maar gelukkig is alles goed gekomen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: bagheera matrafan

Post by oetker »

Duwen had ook nog gekund 8) 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: bagheera matrafan

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote: Thu Mar 16, 2023 10:35 pm
Eindconclusie: een ganse namiddag en de helft van de avond sleutelen alvorens de bagheera weer ronkt.
Tsja, dat kan eens een keer gebeuren... maar is dat niet tevens een onlosmakelijk deel (en een stukje charme) van onze oldtimerhobby?

Het gebeurt mij ook met enige regelmaat dat er weer eens een onderdeeltje even dienst weigert, en dan met name bij m'n Jeep Wagoneer dankzij al die vacuüm bedieningen en vreemde amerikaanse schakelschema's van het hoofdstuk elektra.
En dan sta je weer met de motorkap omhoog te prutsen om de boel weer gangbaar te krijgen, is het niet bij huis dan wel ergens langs de weg.
Maar dat is ook een vorm van betrouwbaarheid, ik weet vooraf al bijna zeker dat er wel weer wat te doen is onder die motorkap. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Thu Mar 16, 2023 10:35 pm :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Ik wou vanmiddag de bagheera starten zodat deze klaar stond om zaterdag naar de beurs in Genk te gaan.

In eerste instantie wou de starter rond gaan maar dan alleen nog klik klik klik. :cry: :cry: :cry:

Na meerdere opties: extra batterij / rechtstreeks verbinding op de starter / met de hamer erop slaan/ alle heiligen aanroepen.

De starter volledig kunnen demonteren.

Oorzaak van het probleem : soldeerverbinding van één van de borstels losgekomen.

Eindconclusie: een ganse namiddag en de helft van de avond sleutelen alvorens de bagheera weer ronkt.
Waarschijnlijk werd deze aansluiting al eens gesoldeerd en je ziet niet altijd of deze wel goed doorgesmolten is. Je mag dit ook niet al te warm stoken omdat het op de wikkeling gesoldeerd wordt. Origineel werden deze aansluitingen gelast en niet gesoldeerd. Als je met een gesoldeerde koolborstel iets te veel start dan kan dit te warm worden en het soldeersel smelten. Ik heb er ook al enkele gesoldeerd maar nog geen problemen ondervonden.
Je hebt wel verschillende soorten soldeertin met andere smelttemperaturen.
Ik heb mijn oude starter nog steeds op mijn Bagheera zitten omdat die het perfect doet, al 15-20 jaar niet meer open geweest. Toch heb ik die al meerdere keren willen vervangen omdat die af en toe niet goed insloeg en dan iets kraakte. Na het plaatsen van een andere batterij was dit weg, dus die batterij had nog te weinig vermogen na al die jaren.
Ze was ook meer dan 10 Jaar oud, niet abnormaal dus. Ik heb nu ook een zwaardere geplaats ergens iets van een 65 ampere.
Ik dacht toen echt dat de starter haperde. :o
Het ziet er niet altijd mooi uit in een oude starter. :wink:
Attachments
IMG00002 (Middel).JPG
IMG00002 (Middel).JPG (299.74 KiB) Viewed 2685 times
20220129_163050 (Middel).jpg
20220129_163050 (Middel).jpg (272.17 KiB) Viewed 2685 times
de reden waarom deze starter niet meer gaat [800x600 test tekening 2].JPG
de reden waarom deze starter niet meer gaat [800x600 test tekening 2].JPG (185.48 KiB) Viewed 2685 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: bagheera matrafan

Post by hendrik »

Dat ziet er nog hal uit Godfried zat die onder je Bagheera?




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: bagheera matrafan

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Fri Mar 17, 2023 7:36 am Dat ziet er nog hal uit Godfried zat die onder je Bagheera?


grt harry de matra.
Nee die komt niet uit mijn Bagheera maar zoals je kunt zien heeft deze starter tot de laatste kik toch gewerkt. Zie maar hoe kort één van de koolborstels is. Waarschijnlijk na uitbouwen nog jarenlang op een vochtige plaats blijven liggen.
Alles is te redden maar soms zijn de onderdelen te duur en koop je beter een nieuwe of een vakkundig gereviseerde. :wink:
Toch geeft het veel voldoening om zelf te restaureren.
Attachments
starter klaar om te stockeren [800x600 test tekening 2].JPG
starter klaar om te stockeren [800x600 test tekening 2].JPG (114.06 KiB) Viewed 2666 times
IMG00037 (2) (Middel).JPG
IMG00037 (2) (Middel).JPG (233.43 KiB) Viewed 2666 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply