Bagheera 200km/h
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bagheera 200km/h
Onlangs is er een Italiaan lid geworden van mijn kanaal op youtube.
Filmpje van zijn Bagheera met hoge snelheid.
https://www.youtube.com/watch?v=vfSWRkWAvf0
Filmpje van zijn Bagheera met hoge snelheid.
https://www.youtube.com/watch?v=vfSWRkWAvf0
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als niet alles in optimale staat is dan heb je bij die snelheid gewoon een hekel aan je leven.
De standaard remmen zijn er zonder een gemodificeerde bekrachtiging al zeker niet op berekend.
De moderne banden dwingen de wagen ook langzamer te rijden tenzij je 500 Euro per band wil uitgeven.
De schokbrekers doen bij de meeste Murena's het na 34 jaar ook niet zo best meer.
Verstandiger is gewoon een 34 jaar oud brik ook als zodanig te behandelen.
Ook ik laat me wel is gaan want de wagen nodigt er toe uit maar de veilige grens is al gauw overschreden.
Als waaghals vind ik het leuk maar gezien de technische staat (ondanks het vele werk) niet verstandig.
De Murena's zijn moe.
Dat verklaart waarom er nog zo weinig op de weg zijn.
De meesten slapen.
Herman
De standaard remmen zijn er zonder een gemodificeerde bekrachtiging al zeker niet op berekend.
De moderne banden dwingen de wagen ook langzamer te rijden tenzij je 500 Euro per band wil uitgeven.
De schokbrekers doen bij de meeste Murena's het na 34 jaar ook niet zo best meer.
Verstandiger is gewoon een 34 jaar oud brik ook als zodanig te behandelen.
Ook ik laat me wel is gaan want de wagen nodigt er toe uit maar de veilige grens is al gauw overschreden.
Als waaghals vind ik het leuk maar gezien de technische staat (ondanks het vele werk) niet verstandig.
De Murena's zijn moe.
Dat verklaart waarom er nog zo weinig op de weg zijn.
De meesten slapen.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je ziet hem in het filmpje 1x naar de 5e versnelling schakelen en dan trekt die door tot 6000 toeren.
De 5e is niet standaard volgens mij (zo te zien een type1 (achterlichtjes))
Denk dat hier een Murena motor met bak in zit en getuned.
6000 toeren in de 5e komt dan wel in de richting van 200 km/h
Herman
De 5e is niet standaard volgens mij (zo te zien een type1 (achterlichtjes))
Denk dat hier een Murena motor met bak in zit en getuned.
6000 toeren in de 5e komt dan wel in de richting van 200 km/h
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
Dat is wel snel voor zo'n oude wagen inderdaad. Maar als je je even laat gaan dan rij je al snel boven de veilige grens. Ik zit ook zo op de 180 maar de echte fun is toch gewoon een bochtige weg waar je zo maks 80 kunt.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Bagheera 200km/h
200 is met een Bagheera veel te hard, ik vind dit met de Murena S al veel te hard, zeker als ik het rijden en de wegligging met mijn 928 GTS vergelijk, daar kan ik met 200 nog eens schakelen en door trekken naar ruim 250 (alleen in Duitsland!)en dat voelt heel wat beter aan dan met de Murena, kan ik je verzekeren.
ben het helemaal met Herman en Martijn eens : leuke bochtige wegen , ja, maar geen 200 met een Murena en zeker niet met een moegestreden Bagheera van 40 jaar oud.
ben het helemaal met Herman en Martijn eens : leuke bochtige wegen , ja, maar geen 200 met een Murena en zeker niet met een moegestreden Bagheera van 40 jaar oud.
The Pete
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
Hij lijkt trouwens tijdens het inhalen van de Tiguan verre van 200 te rijden dus ik denk dat hij een redelijke afwijking op zijn teller heeft. Anders heeft hij ook wel erg veel vertrouwen in zijn remmen om met 200 zo dicht achter een Tiguan te hangen.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat hierboven word geschreven.
De murena's zijn niet moe en kunnen de snelheid prima hebben mits:
-Er goede dempers opzitten
-Er goede banden opzitten
-Remmen goed onderhouden zijn.
Ik heb spax dempers (redelijk stug), toyo banden en standaard remmen op mijn murena met ford RS1800 blok.
210km/h heb ik gereden en lijkt alsof je gewoon rustig aan het rijden bent. (niet kwa windgeluid)
Wel heb ik 2x sterkere veren rondom de auto, waardoor ik veel minder veerweg heb. Ik weet niet of dit meespeelt.
Vroeger heb ik met mijn eerste murena 178 gereden en dat was juist weer heel erg zoekerig en eng. puur door de slechte banden en dempers.
ik vind overigens de originele remmen prima in orde. Ik heb nooit problemen ondervonden op het circuit. ook niet met verouderde dot 4 olie.
Nu rijd ik op dot 5.1 overigens.
Volgens mij is het dus meer een stukje onderhoud. Mijn S is ook zoekerig, bij deze merk je duidelijk gare dempers met 140.000 km.
Tip: nieuwe dempers maken een wereld van verschil.
https://youtu.be/b-JYo3gv5OA?t=806
De murena's zijn niet moe en kunnen de snelheid prima hebben mits:
-Er goede dempers opzitten
-Er goede banden opzitten
-Remmen goed onderhouden zijn.
Ik heb spax dempers (redelijk stug), toyo banden en standaard remmen op mijn murena met ford RS1800 blok.
210km/h heb ik gereden en lijkt alsof je gewoon rustig aan het rijden bent. (niet kwa windgeluid)
Wel heb ik 2x sterkere veren rondom de auto, waardoor ik veel minder veerweg heb. Ik weet niet of dit meespeelt.
Vroeger heb ik met mijn eerste murena 178 gereden en dat was juist weer heel erg zoekerig en eng. puur door de slechte banden en dempers.
ik vind overigens de originele remmen prima in orde. Ik heb nooit problemen ondervonden op het circuit. ook niet met verouderde dot 4 olie.
Nu rijd ik op dot 5.1 overigens.
Volgens mij is het dus meer een stukje onderhoud. Mijn S is ook zoekerig, bij deze merk je duidelijk gare dempers met 140.000 km.
Tip: nieuwe dempers maken een wereld van verschil.
https://youtu.be/b-JYo3gv5OA?t=806
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
De standaard Murena's zijn zeker wel moe maar als je van de gehele auto een ander concept maakt kun je van een koe een haas maken.MatraMurena.nl wrote:Ik ben het er niet helemaal mee eens wat hierboven word geschreven.
De murena's zijn niet moe en kunnen de snelheid prima hebben mits:
-Er goede dempers opzitten
-Er goede banden opzitten
-Remmen goed onderhouden zijn.
Volgens mij is het dus meer een stukje onderhoud. Mijn S is ook zoekerig, bij deze merk je duidelijk gare dempers met 140.000 km.
Tip: nieuwe dempers maken een wereld van verschil.

Zelf heb ik aan de 2.2 ook aardig moeten sleutelen om er wat wegligging uit te persen.
Dat heet originaliteit opofferen aan wegligging.
Maakt in principe niet veel uit want ze brengen verder toch nog steeds weinig op zoals we aan een ander topic hier kunnen zien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
Mijn Murena is iets verlaagd en heeft een fijne wegigging. Ik moet zeggen dat ik soms "opeens" veel te hard rij zonder het door te hebben... Maar het ging hier om een Bagheera die vanuit fabriek al niet gewend was 200 te kunnen rijden. Tevens is het de vraag hoe erg de roestduivel zich aan het chassis heeft gewaagd dus is het zeker wel raadzaam om hem met beleid te rijden.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Bagheera 200km/h
Ik heb begin 90'er jaren bij Koni een test van de " befaamde " Spax-dempers mogen meemaken, dat viel zwaar tegen, want hoe er ook aan het schroefje van de Spax gedraaid werd, er was geen verschil in demping meetbaar.
En ja Laurens, ik heb dit jaar bij de Simcameeting op het circuit in Venray, geweldig genoten van je Murena en stuurmanskunsten tijdens de races, moesten we eigenlijk elk jaar eens organiseren...........
En ja Laurens, ik heb dit jaar bij de Simcameeting op het circuit in Venray, geweldig genoten van je Murena en stuurmanskunsten tijdens de races, moesten we eigenlijk elk jaar eens organiseren...........
Last edited by pete speed on Sun Nov 27, 2016 10:32 pm, edited 1 time in total.
The Pete
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
Nou is zo'n 928 niet te vergelijken natuurlijk,
8 cilinder en een top die meer als de helft hoger ligt.
Ook het budget om deze auto te ontwikkelen lag wel iets hoger en koste zo',n karretje wel ff Fl 150.000.- in de 90s
Prijsvriendelijk sleutelen is er niet bij.
Ik heb er ook nog voorgestaan of ik zoiets zou kopen maar in Nederland heb je er eigenlijk geen fluit aan.
Buiten dat heb je een flink budget nodig om een goede te kopen.
De Murena zou ik op een circuit eigenlijk niet zonder rol-bar durven rijden.
Bij zijdelingse impact blijft er niks van over en voor je zit ook niet veel bescherming.
Paar voorbeelden van impact.
Je ziet in de deuren niet veel zitten om je te beschermen.


Inderdaad, nooit vergeten waar je in rijdt.
Ik heb nog een setje rode Koni's liggen voor de Murena.
Denk dat deze niet lager zijn maar zal is meten.
3cm lager kan ik wel gebruiken op de ex-rat.
De spaxen moet je natuurlijk niet bij Koni testen
Ook al zijn ze nog zo goed, ze zullen er geen spaan van heel laten.
Ikzelf ervaar de Spax dempers eigenlijk wel als goed en vooral de hoogteregeling maakt ze zeer geschikt voor de Murena.
Groet Herman
8 cilinder en een top die meer als de helft hoger ligt.
Ook het budget om deze auto te ontwikkelen lag wel iets hoger en koste zo',n karretje wel ff Fl 150.000.- in de 90s
Prijsvriendelijk sleutelen is er niet bij.
Ik heb er ook nog voorgestaan of ik zoiets zou kopen maar in Nederland heb je er eigenlijk geen fluit aan.
Buiten dat heb je een flink budget nodig om een goede te kopen.
De Murena zou ik op een circuit eigenlijk niet zonder rol-bar durven rijden.
Bij zijdelingse impact blijft er niks van over en voor je zit ook niet veel bescherming.
Paar voorbeelden van impact.
Je ziet in de deuren niet veel zitten om je te beschermen.


Inderdaad, nooit vergeten waar je in rijdt.
Ik heb nog een setje rode Koni's liggen voor de Murena.
Denk dat deze niet lager zijn maar zal is meten.
3cm lager kan ik wel gebruiken op de ex-rat.
De spaxen moet je natuurlijk niet bij Koni testen

Ook al zijn ze nog zo goed, ze zullen er geen spaan van heel laten.
Ikzelf ervaar de Spax dempers eigenlijk wel als goed en vooral de hoogteregeling maakt ze zeer geschikt voor de Murena.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Re: Bagheera 200km/h
Is inderdaad niet goed te vergelijken. langer, breder, anderhalf keer zwaarder, motor meer dan 5 liter en 200pk meer dan een Murena 2.2S.
Maar je moet met een Murena liever geen flink ongeluk krijgen.
Maar je moet met een Murena liever geen flink ongeluk krijgen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Re: Bagheera 200km/h
De murena (of bagheera) kan je dan beter vergelijken met een porsche 924. of een mazda mx5
betreft spax twijfel ik zelf ook over de lange termijn met de kwaliteit tov koni. Echter ze doen hun werk heel goed, en de stelschroef heeft wel effect. Mogelijk was dit vroeger anders. Begin jaren 90 is al 25 jaar geleden.
Betreft veiligheid is een murena voor zijdelingse aanrijdingen niet heel erg fijn lijkt me. Op het circuit verwacht ik dit niet zo snel. eerder een neus of een kont in de vangrail. Maar jou, maakt het ook spannend
betreft spax twijfel ik zelf ook over de lange termijn met de kwaliteit tov koni. Echter ze doen hun werk heel goed, en de stelschroef heeft wel effect. Mogelijk was dit vroeger anders. Begin jaren 90 is al 25 jaar geleden.
Betreft veiligheid is een murena voor zijdelingse aanrijdingen niet heel erg fijn lijkt me. Op het circuit verwacht ik dit niet zo snel. eerder een neus of een kont in de vangrail. Maar jou, maakt het ook spannend

Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Bagheera 200km/h
Neusje is ook niet alles..............maar zo heeft alles zijn grenzen
The Pete