mijn Rancho even voorstellen

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!
Gisteren was dan eindelijk D-day aangebroken, nl het afhalen van de kap!
Dankzij de vakkundigheid van Muddy, die gezorgd heeft voor de magische tip om de kap te kunnen verwijderen, is het me dan na veel zwoegen, toch gelukt om die twee bouten los te krijgen! 8) Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ze een bout daarsteken... :evil:
Dan nog even de dorpel wat verbouwd tot lange beitel om de lijm los te kloppen tussen de kap :wink:

Image

Dan even de Rancho laten genieten in de buitenlucht :lol:

Image

Image

Een paar mankrachten opgetrommeld en de kap er netjes af en achter het huis gezet

Image

En uiteindelijk is de Rancho 'dakloos' :D

Image

Image

Tot de volgende!
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik blijf versteld staan hoe goed die is. :o
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het ziet er op het oog nog niet zo slecht uit.
Er is nog een lange weg te gaan maar dit gaat vast wel goed komen.
Keep it up

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Fijn dat het gelukt is.
Nog nieuwe schokkende dingen ontdekt onder het polyester?
Ik zie tenminste al weer een gat boven het achterwiel (ook een bekende plek :lol: ), maar zijn de achterste stijlen nog geheel goed?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een rancho kun je vergelijken met een bagheera, meestal even slecht, maar je hebt één van de betere.
Succes, :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

ja gelukt dankzij de gouden tip! 8)
Boven de achterwielen lijkt alles nog "redelijk" mee te vallen, buiten de hoeken natuurlijk... :roll:
deze morgen even bezig geweest met de tectyl te verwijderen in de achterste gardebou's, en jeetje dat valt niet mee hoor, wat een rotklus! :x
wat is de beste, snelste en meest efficiënte manier om de tectyl te verwijderen? Ik heb geprobeerd met een verfbrander om alles te verwarmen en zo af te schrapen, met een staalborstel op de boormachine, en dat lukt allemaal wel, maar het gaat zooo ontzettend traag vooruit... :cry:
Iemand een betere suggestie?
Tevens zoek ik een manier om de Rancho op zijn zij te gaan leggen, om zo de bodem tectylvrij te maken, maar weet niet echt hoe het op te lossen?
@muddy, hoe heb jij de Rancho op zijn zij gelegd? Ik wil voorlopig nog even niet de wielen verwijderen, omdat ik hem zo nog makkelijk kan verplaatsen, maar ben bang als ik hem kantel dat al het gewicht op de assen komt en die gaan krommen... :oops:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Haal eerst de voorruit er nog even uit voordat je gaat kantelen!! (pees uit het rubber trekken en je wipt hem er vervolgens zo uit)

Ik heb hem destijds gewoon op een paar autobanden gelegd, gaat prima als de carosserie eenmaal geheel kaal is.
1 persoon kan de koets dan al op z'n zijkant kantelen, en ook het terugkantelen gaat probleemloos op een stapel banden.

Image


Voor het krommen van de assen hoef je niet zo bang te zijn, een gezonde as kan hier wel tegen. (en als ze toch gaan krommen zijn ze al zo verrot dat vervangen de enigste optie is :wink: )
In het begin heb ik ook geprobeerd de assen er zo lang mogelijk onder te laten zitten, maar ik had er eigenlijk alleen maar last van.
Ik heb toen als transportkar een pallet voorzien van zwenkwielen , en dat werkte veel beter.

Tsja, tectyl verwijderen: verfstripper, plamuurmes, beitels, staalborstel in de boormachine.
Als je geluk hebt kun je met een verfstripper de troep zo verwarmen dat het samen met die steenslaglaag losblaart, en als je de boormachine met staalborstel gaat gebruiken is het zaak de troep zo koud mogelijk te laten.
Ik verwarmde de body met een straalkachel aan de binnenkant, en vervolgens aan de buitenkant afsteken/beitelen.
Maar het blijft een vieze, vervelende en tijdrovende klus.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!

Bedankt voor je reactie muddy, ik heb intussen al de nodige banden verzameld :lol: maar ga toch nog even wachten om de assen te gaan verwijderen.
Nu al een paar dagen bezig geweest het verwijderen van de nodige teerlagen op het chassis. Inderdaad wat een vreselijke klus! :evil:
Het lijkt me het best te gaan met een stalen borstel op de boormachine, en ja dat gaat, maar het duurt écht eindeloos. Fiew! Heel frustrerend. Nu zie ik ook wat je bedoelde muddy met het overlappend plaatwerk, onbegrijpelijk wat ze daar in die Matra-fabriek uitgestoken hebben :roll:
Maar ja, het chassis moet volledig blank staan om de nodige plaatsen te zien waar hij moet opgelast worden, en om hem deftig te kunnen behandelen. En ook al wordt er hier gezegd dat dit een goed exemplaar is :wink:, ik heb al héél wat gaten tegengekomen die verborgen zaten onder de tectyl hoor... :oops:

Image

Image

Image

Image

Tja, gewoon blijven doorbijten is de boodschap! 8)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, daarom heb ik ook zo'n grondige hekel aan tectyl... de roest kruipt er gewoon onderdoor en blijft daaronder z'n vernietigende werk doen.
Maar gewoon doorzetten, straks heb je er alleen maar gemak van dat je fijn kunt werken aan een schoon chassis.


Bij die schokbrekertoren en die toren waar het aanslagrubber op zit kan ik je alleen maar adviseren om al het plaatwerk van de wielkas daarachter via de binnenkant van de auto weg te slijpen, dan kun je ook de roesthaard daarachter goed aanpakken.
(dat is namelijk ook zo'n berucht stuk waar 3 lagen plaat over elkaar heen zitten)
Gewoon dat stuk geheel vervangen voor een enkele plaat van 2 mm, dan houd je de stevigheid en ben je daar voor altijd van dat roestprobleem af. :wink:

De achterste stijl idem, geheel opnieuw opbouwen uit 1½ of 2 mm plaat en gelijk een ruim afwateringsgat aan de onderkant boren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb indertijd met de verfstripper en een plamuurmes alle tectyl van mijn Bagheera gehaald. Met een staalborstel op een boormachine zat de borstel direct vol met tectyl en nam hij niets meer weg. Ook niet vergeten om de dichtingspasta van de naden te verwijderen. Daar kan ook roest onder zitten. Succes met de werken.
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!
Even wat stilgelegen door nog wat verbouwingen, maar nu terug tijd voor de Rancho! 8)
Intussentijd heb ik me af en toe nog wat beziggehouden met wat onderdelen te verzamelen. Zo vond ik eindelijk de reeks I spiegels, waar ik al zooolang naar op zoek was. Ze zijn wel niet origineel zwart, maar het zijn Simca 1100 spiegels, in grijs, veronderstel misschien van een VF2 Fourgonnette ofzo?

Image

Tevens nog even de zitting van mijn bestuurderszetel gedemonteerd, gezien deze al wat "doorzeten" was, heb ik die van een andere zetel genomen :wink:

Image

Dan ook maar de passagierszetel eens deftig opgepoetst. Enkel nog de onderkant voorzien van een nieuw likje verf en die kan ook weer opzij!

Image

En gezien de temperaturen buiten toch niet echt meer gunstig zijn, dan maar binnen even klussen, terwijl vrouwlief toch niet thuis was... :wink:
De remklauwen werden gedemonteerd en worden volledig gereviseerd. Na lang zoeken en de verkeerde dichtingsset besteld te hebben (jeetje wat hebben ze daar toch uitgestoken in die Matra-fabriek, zoveel verschillende soorten remklauwen) Dan vind je eens een revisieset, dan zitten de kleine platte ringetjes er niet bij, dus dan een volledige set moeten kopen inclusief de zuigers... :cry:

Image

Image

Een nieuw likje verf en dan terug monteren! 8)

Image

Tot de volgende!
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er alvast prima uit.

Dat wordt weer een pracht-restauratie :D :D
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prachtig werk, het wordt een prachtige Rancho.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Je hebt gelukkig niet stil gezeten.

Ik zie dat je de remtanghelften ook van elkaar af hebt gehaald.
Test deze straks eerst even of de beide helften weer drukbestendig en lekvrij op elkaar aansluiten alvorens je ze terug monteerd: even een klosje hout tussen beide zuigers zetten en op druk goed controleren of de beide helften goed werken en lekvrij zijn op de verbinding.
Ik had daar nog wat problemen met de afdichting, met als gevolg een setje met remolie verzadigde nieuwe remblokjes...

En die spiegels zijn idd. van een Fourgonette, ik heb zo'ngelijk setje gesloopt voor het spiegelglas in de originele spiegels.

Succes met de verdere werken. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Bedankt voor de leuke motiverende reacties! 8)
Stelselmatig eens wat onderdelen netjes maken is altijd leuk, zo krijg je het gevoel van weer wat dichterbij het eindpunt te geraken :lol:

@ Muddy
Ik heb inderdaad de klauwen uit elkaar gehaald, de dichtingen vertoonden al wat barstjes, dus gelijk maar even vervangen :wink:
Bedankt voor de tip Patrick, eenmaal lekvrij en uitgetest stop ik de zuigers goed in de olie dat ik ze de volgende keer niet terug moet opendoen :roll:

Blij dat het dan alsnog de juiste spiegels zijn, want die behoren eveneens tot de schaarse onderdelen, maar gevonden bij de noorderburen voor een prikje! :D
Ik vond die plastic spiegels die erbij waren maar niks... :x
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Die plastiek spiegels maar niet weggooien, denk dat daar wel een markt voor is.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

rubain wrote:
Blij dat het dan alsnog de juiste spiegels zijn, want die behoren eveneens tot de schaarse onderdelen, maar gevonden bij de noorderburen voor een prikje! :D
Ik vond die plastic spiegels die erbij waren maar niks... :x
Die spiegels van de Fourgonette zijn nog weer iets anders als de metalen spiegels van de Rancho, de bevestiging van de arm op de voet is anders.
En de overgang van metaal naar kunststof is in 1980 gebeurt, dus die plastic versie hoort eigenlijk wel op jou Rancho. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Verdikke zeg, niet verwonderlijk dan dat ze zo goedkoop waren :roll:
Dan heb ik nog steeds niet de juiste spiegels voor op de Rancho, alé ja, de plastic versie hoort er inderdaad op, maar eigenlijk wou ik altijd een eerste generatie Rancho, nl de X3012 van Simca zelf, maar kwas al blij dat ik na al die tijd zoeken toch al eentje gevonden had.
Dus heb ik intussen de beige simili zetels gezocht en de belettering van Simca gekocht, tja niet juist voor zijn jaartal maar ja... :roll:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De metalen Rancho-spiegels zijn overtrokken met een soort plastic coating.
En daar kwam nog wel eens vocht achter, met als gevolg dat het metaal krokant werd en het weer in het spiegelglas kwam.
Ik zou die Fourgonette-spiegels gewoon satijnglans zwart spuiten en gaan gebruiken, het zal hooguit een kenner opvallen dat die voetjes en armbevestiging iets anders zijn.
En daarbij, de Fourgonette-spiegels blijven ook nog een stuk beter in de juiste stand staan. (de Rancho-spiegels moet je al opnieuw instellen als je het portier eens te hard dicht gooit. :lol:)


Ik heb voor dat Fourgonette-setje destijds 20 euro betaald op een beurs, heb ze gebruikt om het glas in de originele spiegels over te zetten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!

Even wat uit roulement geweest omwille van wat persoonlijke problemen, maar dan toch weer de draad opnemen en opnieuw vooruit gaan is de boodschap! ;)
En dat ben ik wel degelijk van plan, gezien de winter uit het land vertrokken is, is het weer Rancho-tijd! 8-)
De onderkant van mijn zetel is ook weer netjes zwart gemaakt.

Image

en Casper de poes is duidelijk tevreden over de Rancho-zetels :lol:

Image

Verder heb ik ook nog de benzinetank voorzien van een nieuwe brandstofpomp

Image

Ook de tijd genomen om de binnenkant van de motorkap netjes te maken. Die zat volledig onder de tectyl... :evil:
Maar na een paar uurtjes krabben en borstelen, weer volledig blank gekregen en klaar om in de menie te zetten! :D

Image

Gezien de uitverkoop van HB Pieces, heb ik maar besloten om nieuwe voorspatborden aan te schaffen. Die van mij waren op zich nog wel te redden, maar als ik berekende hoeveel tijd ik er zou instoppen om de tectyl te verwijderen, hier en daar wat stukken uit te slijpen en te vervangen, dan was de keuze rap gemaakt, ik kan die uurtjes anders nuttig besteden ;)

Image

Even ter vergelijking... :roll:

Image

Dus zo gauw er tijd is, kunnen de stukken in de menie gezet worden! :D Tot de volgende!
Groeten,
Ruben
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Goede aanpak gaat beslist een mooie betrouwbare machine geven.
Stoeltje ziet er nog magnifiek uit.
Zag de onderdelen op e-bay al voorbij komen bij HB.
Die is echt schoon schip aan het maken volgens mij.
Gaat weer lekker.
Zelf doe ik in de zomer ook het meest.
Beetje mooi weer en buiten frutselen is wel lekker.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Ja Herman, wat een beetje goed weer allemaal niet doet hé, het motiveert weer om alles netjes te maken. 8)
De onderdelen van HB Pièces worden inderdaad allemaal aan goedkopere prijzen verkocht, met een paar maanden van hier gaat alles immers naar de sloop... :oops:
Die passagierszetel was inderdaad intact, al heb ik wel voor de chauffeurszetel een beetje moeten puzzelen, van 3 zetels één maken, van de ene het onderstel, van de andere de stof, en nog een andere de mousse... :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hoi Ruben,

Fijn om te vernemen dat de Rancho-draad weer is opgepakt.

Voordat je met die voorschermen begint: pas ze eerst even op de auto en controleer of alles goed aansluit (naden portier/motorkap) en of de boutgaten allemaal wel op de juiste plek zitten. (denk ook even aan dat kleine knipperlichtje)
Ik had daar namelijk nog wat problemen met de pasvorm, moest hiervoor nog wat gaten ruimer boren voor de kunststof verbreders en ik moest de bovenrand iets bijzetten.

Ow ja, als je met menie bezig gaat maak dan ook even een verdunde oplossing om die felsrand even mee vol te gieten. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi
Bedankt voor de tip Muddy, ik ga daar rekening mee houden vooraleer ik aan het spuiten ga! :D
De radiator maar even getest vooraleer ik die onder handen neem, zou immers zonde zijn om hem dan alsnog te moeten weggooien ;)

Image

Lekvrij! Jeuj! Alleen niet roestvrij... :lol:
Dus maar even wat schuren en de kwast met Fertan erover, dan nog een laagje verf en die kan ook weer gezien worden! :D

Image

Groeten,
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi mensen!

Niet stilgezeten, maar gewoon wat weinig tijd gehad om te posten ;)
Intussentijd is de Rancho naar buiten verhuist om de nodige schade van dichtbij eens te bekijken :roll:

Image

En ja jullie raden het al, waarvoor die balen stro dienen... :lol: omdraaien die handel!

Image

Verder gaan met de onderkant tectyl vrij te maken, maar natuurlijk eerst maar even de achteras verwijderen

Image

Image

Die as afhalen was toch niet zo evident op men eentje, wat zwaarder dan ik dacht :evil: , maar goed ja zo kunnen we weer verder!
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin »

Dat ziet er goed uit.Gewoon lekker blijven doorgaan. De beloning komt steeds dichterbij.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Qua roest ziet die er niet echt slecht uit.
Denk dat je een goede basis hebt.
Weer een stapje genomen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als ik het zo kan bekijken is de bodem verder nog in een goede staat.
Zo te zien zijn de ophangpunten van de as (zowel aan de as als de body) allemaal nog hard?

Ow ja, vervang die strobalen even voor autobanden, je hebt er genoeg liggen.
Is veel veiliger als je gaat slijpen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!
Bedankt voor de reacties! Qua roest lijkt het inderdaad nog mee te vallen, als we dat tenminste vergelijken met die van Muddy... :roll:
De achteras is zowel op bevestigingspunten als op het chassis nog goed intact, dus normaal geen ingrijpende werken daar. Alleen is de remkrachtverdeler aan vervanging toe vrees ik, iemand een idee of deze gelijk is als die van een horizon? Ziet er mij nagenoeg identiek uit en valt nog nieuw te bestellen :D

Verder valt de schade al bij al nog mee denk ik, de achterste binnendorpel zal volledig moeten vervangen worden, waarom werd er daar eigenlijk isolatie ingestopt? :evil: Nu ja, doorgaan is de boodschap!
@muddy ja die balen stro ga ik idd even vervangen, maar ik vreesde wat voor de voorruit, die laat ik er liever nog even heelhuids in :roll:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Was het wel isolatie, of was het een pur-reparatie uit het verleden? :lol:

Die dorpel-uiteinden zijn nog vrij simpel te herstellen, vooral als het rondom de asbevestiging (vast meetpunt) allemaal nog hard is.
Gewoon van binnen naar buiten toewerken, en wat daar van oorsprong in dubbele plaat is uitgevoerd gelijk in een enkele 2mm plaat maken... dat last ook een stuk gemakkelijker op standje "vulkaan". :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply