Zo, de Grand Raid is nu geheel gestript, alleen de achteras zit er nog onder.
Deze laat ik voorlopig nog even zitten zodat ik het chassis nog gemakkelijk kan verplaatsen indien nodig.

De riksja-methode, maar het werkt.
De demonteerfase is sneller gegaan als dat ik verwacht had.
De vorige eigenaar heeft blijkbaar de Grand Raid in het verleden ook al eens onder handen genomen, de meeste bouten en moeren waren dik ingevet en gingen dus soepeltjes los.
Maar naast de meevallers waren er ook wel enkele tegenvallers, zoals doorgeroeste plekken die ik niet had verwacht en een stuurhuis waar tijdens de demontage spontaan een stuk afbrak.
Ik zal hem eens geheel uit elkaar pulken en proberen of het nog te lassen is, en anders moet er een nieuwe voor komen.
Aangezien er voor mij intussen een drukke tijd aanbreekt (ben werkzaam op een tuincentrum) heb ik op het moment geen tijd om het chassis grondig aan te pakken.
Dit zal dus in de zomervakantie gebeuren, dan heb ik 4 weken de tijd om al het laswerk ineens klaar te maken.
Ondertussen gebruik ik m'n schaarse vrije tijd (avonduren) om alle losse onderdelen weer als nieuw te krijgen, dus schuren, stralen, schilderen, lagers en rubbers vervangen, remcylinders reviseren enzovoort.
Gezien mijn ervaringen met eerdere restauratieprojecten is deze volgorde voor mij ook beter.
Ik ben namelijk snel geneigd om tijdens de opbouwfase alles zo snel mogelijk weer in elkaar te bouwen om weer te kunnen rijden, met dus als gevolg dat er onderdelen onbehandeld teruggeplaatst worden.
Met deze omgekeerde werkvolgorde hoop ik dit probleem dan te kunnen opvangen.
Maar het eerste begin is inmiddels weer klaar voor de montage, de bodembescherming is weer als nieuw en de lier werkt ook weer zoals het hoort. (dus zonder piepen en knarsen)
Inmiddels heb ik de vooras naar huis gesleept zodat ik deze nu ook grondig aan kan pakken.
Dus geheel ontroesten en opnieuw schilderen, nieuwe lagers, rubbers, en remschijven monteren.
Ik kan de komende avonden weer vooruit...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969