Het zal inmiddels wel bekend zijn dat de speciale Grand Raid-velgen zeer zeldzaam zijn.
Op zich ook niet vreemd, er zijn tenslotte maar weinig exemplaren van de Rancho Grand Raid gebouwd en de overblijvers hiervan na 30 jaar moet je dan ook met een vergrootglas zoeken.
Het is dus ook niet vreemd dat velgen van deze uitvoering praktisch niet aangeboden worden, en als ze wel aangeboden worden dan is het gelijk tegen ongeveer de goudkoers....
Optisch lijken de Grand Raid- velgen heel veel op de gewone stalen Rancho-velgen.
De gewone stalen velgen hebben echter een bolling (=ET-waarde) van 22 mm, en de Grand Raid-velgen 40 mm.
Dit verschil in ET-waarde heeft Matra destijds heel simpel gemaakt: ze hebben het hart van de velg gewoon 18 mm verder naar buiten geplaatst.
Tsja, als je dit dan weet ga je dus echt geen € 175,00 betalen voor een velg die ook nog opgeknapt moet worden...
Ik heb dus maar een gewone stalen Rancho velg genomen (die zijn nog in voldoende aantallen overal te vinden) en ben even aan het knutselen geslagen.
Hier de gewone stalen Rancho-velg:
Het hart van de gewone stalen velg zit met 8 zeer forse puntlassen vastgelast in de ring van de velg... uitboren dus met een 16 mm- staalboor:
Als je netjes hebt geboord zijn de puntlassen nu los, en zit het hart alleen nog geklemd in de velgring.
Dan kun je vervolgens gaan "masseren" met het gereedschap wat elke sloper voor handen heeft... het spul zit nog redelijk vast door alle roest maar komt na ferme massage uiteindelijk wel los:
(hier kun je ook mooi de uitgeboorde puntlassen op de ring zien en de oude puntlassen van het hart)
Nu komt het aan op nauwkeurig meten, het gehele hart moet 18 mm naar buiten toe.
Ik heb hiervoor even een malletje gemaakt uitgemeten op de GR-velgen die ik al had, maar je kunt het ook uitmeten aan de originele stalen velgen + 18 mm.
Als je denkt dat alles goed zit plaats je deze velg even in een draaibank om te kijken of er nog een slingering in zit, en corrigeer je waar nodig.
(dit kun je trouwens ook op de as van de auto doen als je geen geschikt ander apparaat voorhanden hebt

)
Als de roest verwijderd is kunnen we beginnen om alles weer vast te bakken.
Om te voorkomen dat de boel kromtrekt door de warmte is het natuurlijk wel verstandig om eerst alles even te hechten, maar daarna kan het volle vermogen erop:
En nee, we gaan nu dus niet proberen om die grote puntlassen na te maken, Matra heeft het destijds ook op deze manier gedaan.
Gewoon dikke lasrupsen erin maken en verder niet.
Wat dan nog overblijft zijn de 8 geboorde gaten in de velgring, deze moeten natuurlijk wel netjes dichtgelast en vlak geslepen worden:
En het eindersultaat is een Grand Raid-velg, ik heb nu 175 euro verdiend met 2 uurtjes werk

...
Vervolgens nog eventjes stralen en spuiten, maar dan is deze velg is weer als nieuw en niet meer van origineel te onderscheiden:
En voor de mensen die het richten en lassen niet zo zien zitten om zelf te doen:
Als je de ring en het hart losgemaakt aanlevert kost je het 25 euro per velg bij een gespecialiseerd bedrijf.
Het blijft dus wel lonend om ze te (laten) maken in plaats van te kopen... (of de vraagprijzen van originele Grand Raid-velgen moet nu opeens fors gaan kelderen.

)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969