Rancho Grand Raid
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
En aangezien ik vanmiddag tijd over had en m'n zoon ook hebben we de polyester kap maar "even" geplaatst.


En dit klusje viel me dus reuze mee, alles paste perfect zonder bij te moeten werken.
Het model van een Rancho komt er weer in.
Wat de Rancho z'n stalgenootje betreft: ik houd de spanning er nog even in totdat ik hem kan laten zien.... dat kan nog een paar weekjes duren voordat deze bij m'n huis staat.


En dit klusje viel me dus reuze mee, alles paste perfect zonder bij te moeten werken.
Het model van een Rancho komt er weer in.

Wat de Rancho z'n stalgenootje betreft: ik houd de spanning er nog even in totdat ik hem kan laten zien.... dat kan nog een paar weekjes duren voordat deze bij m'n huis staat.
Last edited by Muddy Bandit on Sun Jan 10, 2010 5:46 pm, edited 1 time in total.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ben ook wel benieuwd naar dat stalgenootje.
We kunnen er een raadspelletje van maken.
Ik gok op een Simca 1000.
Onder de winnaars wordt een voetreis naar Rome verloot
Zonder dollen, als het komkommertijd blijft in het tuincentrum is de Rancho zo klaar volgens mij.
Het lijkt wel of het helemaal geen moeite kost, zo snel als het gaat.
We kunnen er een raadspelletje van maken.
Ik gok op een Simca 1000.
Onder de winnaars wordt een voetreis naar Rome verloot

Zonder dollen, als het komkommertijd blijft in het tuincentrum is de Rancho zo klaar volgens mij.
Het lijkt wel of het helemaal geen moeite kost, zo snel als het gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik zal jullie niet langer in spanning laten zitten, Annemarie heeft haar verjaardagkadootje binnen.
Het stalgenootje is vandaag opgehaald, en we hebben van de thuisrit een zeer plezierige toertocht gemaakt van ruim 150 km.
Hier is die dan:

Een Talbot Horizon 1.1 LS.
Bouwjaar februari 1981, met slechts 24863 echte kilometers op de teller.
Gelijk bij aankomst thuis ook al een hoop bekijks van de buren.
-Mooie auto, is dat zo'n oude Opel Kadett?
-Oh, Talbot, had mijn opa vroeger ook...
-Strakke wagen, kun je nog veel plezier aan beleven.
En ook:
-Waar ga je die nu weer parkeren, er is hier al zo weinig parkeerruimte... (de 2 auto's die voor de Horizon staan zijn dus ook mijn eigendom)
Pfff... ze zijn blijkbaar al vergeten dat er straks ook nog een Rancho bij komt staan.
Maar best wel leuk hoe verschillend de mensen kunnen reageren.
Inmiddels staat de Horizon bij de Rancho in de warme kas.

Beiden afkomstig uit de Talbot-stal, 4 maandjes leeftijdsverschil tussen de beide wagens... ik heb het vermoeden dat ze het prima met elkaar kunnen vinden.
De Horizon blijft voorlopig even binnen staan, die moet eerst klaar gemaakt worden voor het nederlandse klimaat.
Om te beginnen een degelijke roestpreventie met ML en tectyl (de auto heeft nog nooit zo'n behandeling gehad
)
De bedoeling is om hiervoor eerst het gehele interieur er uit te halen zodat ik ook overal goed bij kan.
Dan een grote beurt waarbij alle sapjes en filters vervangen worden.
En als laatste nog een keer de schoonheidsfoutjes wegwerken, maar die hebben absoluut geen haast.
Zo zijn er zijn lichte sporen van hagelschade op het dak en motorkap die weggemasseerd moeten worden, een hoekstukje van de sierlijst op het rechter achterportier ontbreekt, de bekleding van de rugleuning van de achterbank is vergaan door invloed van de franse zon, en ook mis ik tijdens het rijden de rechter buitenspiegel...
Hopelijk wordt het aankomende zomer gezellig toeren... ik voorop met m'n Rancho, en Annemarie er achteraan in haar Horizon.
Het stalgenootje is vandaag opgehaald, en we hebben van de thuisrit een zeer plezierige toertocht gemaakt van ruim 150 km.
Hier is die dan:

Een Talbot Horizon 1.1 LS.

Bouwjaar februari 1981, met slechts 24863 echte kilometers op de teller.
Gelijk bij aankomst thuis ook al een hoop bekijks van de buren.
-Mooie auto, is dat zo'n oude Opel Kadett?
-Oh, Talbot, had mijn opa vroeger ook...
-Strakke wagen, kun je nog veel plezier aan beleven.
En ook:
-Waar ga je die nu weer parkeren, er is hier al zo weinig parkeerruimte... (de 2 auto's die voor de Horizon staan zijn dus ook mijn eigendom)
Pfff... ze zijn blijkbaar al vergeten dat er straks ook nog een Rancho bij komt staan.

Maar best wel leuk hoe verschillend de mensen kunnen reageren.

Inmiddels staat de Horizon bij de Rancho in de warme kas.

Beiden afkomstig uit de Talbot-stal, 4 maandjes leeftijdsverschil tussen de beide wagens... ik heb het vermoeden dat ze het prima met elkaar kunnen vinden.

De Horizon blijft voorlopig even binnen staan, die moet eerst klaar gemaakt worden voor het nederlandse klimaat.
Om te beginnen een degelijke roestpreventie met ML en tectyl (de auto heeft nog nooit zo'n behandeling gehad

De bedoeling is om hiervoor eerst het gehele interieur er uit te halen zodat ik ook overal goed bij kan.
Dan een grote beurt waarbij alle sapjes en filters vervangen worden.
En als laatste nog een keer de schoonheidsfoutjes wegwerken, maar die hebben absoluut geen haast.
Zo zijn er zijn lichte sporen van hagelschade op het dak en motorkap die weggemasseerd moeten worden, een hoekstukje van de sierlijst op het rechter achterportier ontbreekt, de bekleding van de rugleuning van de achterbank is vergaan door invloed van de franse zon, en ook mis ik tijdens het rijden de rechter buitenspiegel...
Hopelijk wordt het aankomende zomer gezellig toeren... ik voorop met m'n Rancho, en Annemarie er achteraan in haar Horizon.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Prachtig, mocht je nog wat extra stukken zoeken in Luik staat er een Horizone de luxe die over de kop is gegaan, prima sloper met mooi interieur....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Jep Herman, dat is hem... de franse nummerplaat heb ik er nog bij.
En een LPG-installatie staat voor deze ook op het wensenlijstje, de kwaliteit en verkrijgbaarheid van de huidige superbenzine gaat helaas met sprongen achteruit.
Maar ik ga eerst de roestpreventie eens uitvoeren, anders is de auto al opgelost in het nederlandse klimaat voordat de LPG rendabel is.
En een LPG-installatie staat voor deze ook op het wensenlijstje, de kwaliteit en verkrijgbaarheid van de huidige superbenzine gaat helaas met sprongen achteruit.
Maar ik ga eerst de roestpreventie eens uitvoeren, anders is de auto al opgelost in het nederlandse klimaat voordat de LPG rendabel is.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja dat is zeker belangrijk.
Ga binnenkort de Honda kokers ook even vol spuiten met het e.o.a.
In nederland kan het in dit weer hard achteruit gaan in korte tijd.
Mooi dat ze hem vast voor je ingereden hebben
Ga binnenkort de Honda kokers ook even vol spuiten met het e.o.a.
In nederland kan het in dit weer hard achteruit gaan in korte tijd.
Mooi dat ze hem vast voor je ingereden hebben

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Even weer on-topic, terug naar de Grand Raid dus.
De afgelopen week heb ik weer lekker kunnen sleutelen.
Om te beginnen: de remmen werkzaam gemaakt, oftewel alles gevuld met remvloeistof zonder tussenliggende luchtbelletjes.
Is ook nog een lekker klusje, vooral als je het alleen moet doen op de ouderwetse manier.
Dus reservoir vullen, een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken, nippel open draaien en dan maar zuigen met de slang in de mond... en dat dus 4x.
En ik kan je verzekeren: DOT3 smaakt afschuwelijk.
Dan het spannende moment... werkt alles naar behoren, is alles lekvrij?
Niet dus
... lekkage bij de beide remklauwen voor.
Dit bleek gelukkig enkel de aansluiting van de slang op de klauw te zijn, de slang zat nog los in de remklauw... was ik blijkbaar vergeten goed vast te draaien toen de klauwen gemonteerd waren.
Snel opgelost dus, weer ontluchten en dan weer testen.
Na 10 minuten met m'n voet op het rempedaal nog steeds remdruk, het pedaal nog steeds op dezelfde hoogte... goedgekeurd en lekvrij dus.
Het volgende probleem was de stuurkolom.
Eerst werkte het stuurslot niet (die werkte ook niet toen ik de auto kocht), dus heb ik de sleuf waar het slot in hoort te vallen wat langer gemaakt.
Nu werkte het stuurslot wel, dus snel de stuurkolom onder het dashboard gemonteerd, schakelaars erop en de kappen er omheen.
Dan wil je het stuur plaatsen... kom je erachter dat de stuurstang te kort is.
(de achterkant van het stuur zat al tegen de afdekkap aan terwijl de spiebaan nog niet eens in het stuur viel)
Veel passen, afstellen, schuiven en meten, maar ook hierna kwam ik simpelweg nog 6 mm te kort.
Ik heb dit maar opgelost door de stelsleuven van de stuurkolom 6 mm verder op te ruimen, de stuurkolom kon toen verder onder het dashboard geschoven worden zodat de stuuras weer meer vrijheid kreeg aan het uiteinde van de kolom.
Tsja, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Vervolgens nog het belangrijkste gedaan: de motor uit z'n slaap halen.
Heel belangrijk hierbij is de brandstof en de toevoer... dus als eerste maar 5 liter benzine in de tank en de leidingen naar de motor goed controleren...gelukkig gelijk alles goed en lekvrij.
Dan vervolgens proberen om de motor definitief wakker te krijgen, en dit was ook niet zo'n gevalletje van even sleutel omdraaien en klaar.
De vorige winter heb ik de motor dus geheel onderhanden gehad.
De ontsteking was toen een bij elkaar geraapt zooitje, en verre van origineel.
Dat is toen dus allemaal vervangen... nieuwe ontsteking, nieuwe kabels, rotor, verdelerkap... en dat moet dus afgesteld worden.
Leuk werk zonder stroboscooplamp en moderne computergestuurde kasten, gewoon lekker ouderwets prutsen.
Het is normaal gesproken helemaal niet zo moeilijk, zolang je er maar enigszins met de handen bij kunt en dan ook nog kunt zien wat je doet.
Bij een Rancho Grand Raid betekent dit dus werken tussen koelslangen, radiator en kabelboom van de lier.
En daarnaast was de carburateur dus ook nog geheel uit elkaar geweest... die moest dus ook nog afgesteld worden.
Maar vanmiddag 13.50 uur was het dan uiteindelijk zover: de Rancho is wakker en heeft na 2 jaar revalideren z'n eerste meters op eigen kracht gereden
Dit ging trouwens wel gepaard met een gigantische rook- en stankontwikkeling vanuit het vooronder, voornamelijk afkomstig van het kopervet en de hitte"bestendige" verf op het uitlaatspruitstuk... maar dat gaat vanzelf wel weer over.
Ik ben er zeer tevreden over, de motor loopt weer als nieuw.
En als het zonnetje het een keertje toelaat zal ik de Rancho eens naar buiten schuiven om de motor eens goed op temperatuur te laten komen.
Dan kan de overtollige vet en verf er mooi af branden, en kan ik de koeling en verwarming ook eens goed testen.
De komende weken ga ik verder met het plaatwerk passen, afstellen en strak maken.
De afgelopen week heb ik weer lekker kunnen sleutelen.
Om te beginnen: de remmen werkzaam gemaakt, oftewel alles gevuld met remvloeistof zonder tussenliggende luchtbelletjes.
Is ook nog een lekker klusje, vooral als je het alleen moet doen op de ouderwetse manier.
Dus reservoir vullen, een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken, nippel open draaien en dan maar zuigen met de slang in de mond... en dat dus 4x.

En ik kan je verzekeren: DOT3 smaakt afschuwelijk.
Dan het spannende moment... werkt alles naar behoren, is alles lekvrij?
Niet dus

Dit bleek gelukkig enkel de aansluiting van de slang op de klauw te zijn, de slang zat nog los in de remklauw... was ik blijkbaar vergeten goed vast te draaien toen de klauwen gemonteerd waren.
Snel opgelost dus, weer ontluchten en dan weer testen.
Na 10 minuten met m'n voet op het rempedaal nog steeds remdruk, het pedaal nog steeds op dezelfde hoogte... goedgekeurd en lekvrij dus.

Het volgende probleem was de stuurkolom.
Eerst werkte het stuurslot niet (die werkte ook niet toen ik de auto kocht), dus heb ik de sleuf waar het slot in hoort te vallen wat langer gemaakt.
Nu werkte het stuurslot wel, dus snel de stuurkolom onder het dashboard gemonteerd, schakelaars erop en de kappen er omheen.
Dan wil je het stuur plaatsen... kom je erachter dat de stuurstang te kort is.

Veel passen, afstellen, schuiven en meten, maar ook hierna kwam ik simpelweg nog 6 mm te kort.
Ik heb dit maar opgelost door de stelsleuven van de stuurkolom 6 mm verder op te ruimen, de stuurkolom kon toen verder onder het dashboard geschoven worden zodat de stuuras weer meer vrijheid kreeg aan het uiteinde van de kolom.
Tsja, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Vervolgens nog het belangrijkste gedaan: de motor uit z'n slaap halen.
Heel belangrijk hierbij is de brandstof en de toevoer... dus als eerste maar 5 liter benzine in de tank en de leidingen naar de motor goed controleren...gelukkig gelijk alles goed en lekvrij.
Dan vervolgens proberen om de motor definitief wakker te krijgen, en dit was ook niet zo'n gevalletje van even sleutel omdraaien en klaar.
De vorige winter heb ik de motor dus geheel onderhanden gehad.
De ontsteking was toen een bij elkaar geraapt zooitje, en verre van origineel.
Dat is toen dus allemaal vervangen... nieuwe ontsteking, nieuwe kabels, rotor, verdelerkap... en dat moet dus afgesteld worden.
Leuk werk zonder stroboscooplamp en moderne computergestuurde kasten, gewoon lekker ouderwets prutsen.
Het is normaal gesproken helemaal niet zo moeilijk, zolang je er maar enigszins met de handen bij kunt en dan ook nog kunt zien wat je doet.
Bij een Rancho Grand Raid betekent dit dus werken tussen koelslangen, radiator en kabelboom van de lier.
En daarnaast was de carburateur dus ook nog geheel uit elkaar geweest... die moest dus ook nog afgesteld worden.
Maar vanmiddag 13.50 uur was het dan uiteindelijk zover: de Rancho is wakker en heeft na 2 jaar revalideren z'n eerste meters op eigen kracht gereden

Dit ging trouwens wel gepaard met een gigantische rook- en stankontwikkeling vanuit het vooronder, voornamelijk afkomstig van het kopervet en de hitte"bestendige" verf op het uitlaatspruitstuk... maar dat gaat vanzelf wel weer over.
Ik ben er zeer tevreden over, de motor loopt weer als nieuw.
En als het zonnetje het een keertje toelaat zal ik de Rancho eens naar buiten schuiven om de motor eens goed op temperatuur te laten komen.
Dan kan de overtollige vet en verf er mooi af branden, en kan ik de koeling en verwarming ook eens goed testen.
De komende weken ga ik verder met het plaatwerk passen, afstellen en strak maken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Super, al had ik het ontluchten eerder met een grote spuit gedaan, kun je hier in de apotheek wel kopen al zien ze dan zeer bedenkelijk als je uitlegd wat en hoe.
Dat je er tijd voor hebt, ik kom hier elke dag afgepeigerd van het werk, zit dan nog eens 4-5 uur bezig met het huis (zoon zijn kamer is eindelijk voor 99% af).
Zaterdag ga ik mijn broer helpen.....
Auto komt er voorlopig niet van, de Laro bvb. staat nog steeds op dezelfde plek als 3 maand geleden.
Ooit want al de werken nu zijn om zo snel mogelijk met de garage te kunnen beginnen, al het materiaal heb ik namelijk al.

Dat je er tijd voor hebt, ik kom hier elke dag afgepeigerd van het werk, zit dan nog eens 4-5 uur bezig met het huis (zoon zijn kamer is eindelijk voor 99% af).
Zaterdag ga ik mijn broer helpen.....
Auto komt er voorlopig niet van, de Laro bvb. staat nog steeds op dezelfde plek als 3 maand geleden.
Ooit want al de werken nu zijn om zo snel mogelijk met de garage te kunnen beginnen, al het materiaal heb ik namelijk al.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Weer een mijlpaal bereikt met een draaiende motor.
het is wel gek dat je de boel rond het stuur moest aanpassen.
Is de rancho langer geworden?
Quote
--------
Tsja, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
==============================================
Ik begin dan altijd te denken waarom het niet kan.
Het heeft daar toch gezeten.
Vaag hoor.
Maar goed, het is opgelost dus volgende stap maar weer.
Volgens mij heb je haast om aan de andere Talbot te beginnen
Ik ken iemand in een tuincentrum waar het ook zo begon
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1823
het is wel gek dat je de boel rond het stuur moest aanpassen.
Is de rancho langer geworden?
Quote
--------
Tsja, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
==============================================
Ik begin dan altijd te denken waarom het niet kan.
Het heeft daar toch gezeten.
Vaag hoor.
Maar goed, het is opgelost dus volgende stap maar weer.
Volgens mij heb je haast om aan de andere Talbot te beginnen

Ik ken iemand in een tuincentrum waar het ook zo begon

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1823
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Misschen ergens een koppeling vervangen in de stuurlijn?
Ja ik heb het nog iet open liggen dus weet het nog niet direct.
Ja ik heb het nog iet open liggen dus weet het nog niet direct.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
En wat dacht je hoe lang ik hierover heb nagedacht?... ben er dagen mee aan het puzzelen geweest.oetker wrote: Ik begin dan altijd te denken waarom het niet kan.
Het heeft daar toch gezeten.
maar de oorzaak is waarschijnlijk 2-delig.
de eerste marge zat al in het oude stuurhuis...waarschijnlijk heeft dit probleem altijd al in de auto gezeten, de rubberen koppeling waar de stuurstang in valt was hier vrij ver uitgerekt:

... en van het vervangende stuurhuis dus niet, en dat scheelt al wat millimeters.
En daarnaast is er ook nog het nodige metaal verfrist juist bij de doorvoer van de pedalenbevestiging door het schutbord (waar de stuurkolom dus aan opgehangen wordt)...

...laswerkzaamheden kunnen wat vervorming geven, en het frisse metaal is ook aardig wat dikker dan het originele.
Het rubber van het stuurhuis weer zo gaan vervormen leek me geen optie, en het schutbord een paar mm naar voren verzetten doe je ook niet eventjes.
In mijn ogen leek me de nu gekozen oplossing toch de beste, en ook de minst ingrijpende.
En de praktijk heeft al bewezen dat alles goed functioneert, de Rancho stuurt nu al een stuk lichter dan bij aanschaf, ondanks de zachte voorbanden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als je maar weet waar het door veroorzaakt is, dan maakt het niet uit om het aan te passen.
Veiligheid voor alles met een stuurhuis.
Je wil niet meemaken dat de as er uit schiet door de stress die er op kan staan.
Goed opgelost
Veiligheid voor alles met een stuurhuis.
Je wil niet meemaken dat de as er uit schiet door de stress die er op kan staan.
Goed opgelost
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik kon niet meer wachten, dus "eventjes" proberen of alles nog past.
Het was 2 dagen puzzelen, meten, (aan)passen en schuiven maar het jasje past nu ook als een maatkostuum.


Je ziet ineens weer een Rancho staan...
Het metalen plaatwerk gaat er allemaal nog weer af om het eerst strak te maken en te spuiten, maar alle bevestigingspunten en schranieren zitten nu in ieder geval definitief op de juiste plek.
het vervelende werk moet nu gedaan worden... schuren/plamuren/masseren tot er geen vel meer op de vingertoppen zit.
Het was 2 dagen puzzelen, meten, (aan)passen en schuiven maar het jasje past nu ook als een maatkostuum.


Je ziet ineens weer een Rancho staan...

Het metalen plaatwerk gaat er allemaal nog weer af om het eerst strak te maken en te spuiten, maar alle bevestigingspunten en schranieren zitten nu in ieder geval definitief op de juiste plek.
het vervelende werk moet nu gedaan worden... schuren/plamuren/masseren tot er geen vel meer op de vingertoppen zit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zo te zien sluit het allemaal goed aan.
De wagen is toch heel ver uit elkaar geweest met die dorpels en deurstijlen.
Ziet er allemaal goed gelukt uit zo op het oog.
Mooi hoor.
De wagen is toch heel ver uit elkaar geweest met die dorpels en deurstijlen.
Ziet er allemaal goed gelukt uit zo op het oog.
Mooi hoor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact: