mijn Rancho even voorstellen
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
nog even een kleine update, althans voor mijn stock
Gekregen van mijn vriendin voor ons tweejarig samenzijn!!


Een nieuwe weber carburator voor de Rancho! De verkoper van de rancho wist mij destijds te vertellen dat hij een carbu-probleem had, en dus dacht ik ipv uren werk en een revisieset, dan maar gaan voor een nieuwe!
Na lang zoeken en afwegen heb ik tevens nieuwe dorpels gevonden voor mijn Rancho, wel replica stukken, maar toch tevreden dat ik niet moet aankloppen bij een metaalbewerker met een plooibank


Gekregen van mijn vriendin voor ons tweejarig samenzijn!!

Een nieuwe weber carburator voor de Rancho! De verkoper van de rancho wist mij destijds te vertellen dat hij een carbu-probleem had, en dus dacht ik ipv uren werk en een revisieset, dan maar gaan voor een nieuwe!
Na lang zoeken en afwegen heb ik tevens nieuwe dorpels gevonden voor mijn Rancho, wel replica stukken, maar toch tevreden dat ik niet moet aankloppen bij een metaalbewerker met een plooibank

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Gaat wel passen, kan alleen zijn dat de sproeiers aangepast moeten worden.
Simca heeft deze carburateur op vele modellen gebruikt.
Maar hier heb je alle gegevens van de Rancho-gasfabriek op het hoog-compressieblok, mochten de sproeiers niet kloppen:

Simca heeft deze carburateur op vele modellen gebruikt.
Maar hier heb je alle gegevens van de Rancho-gasfabriek op het hoog-compressieblok, mochten de sproeiers niet kloppen:

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Hij komt, hij komt, die lieve goede sint, euhm Matra Rancho!
Na een jaar een half bij een vriendin geslapen te hebben, mag hij eindelijk naar huis komen, dus maar even een trailer gehuurd en hem naar huis gehaald.



Evenals een vluchtige inspectie over wat ons nog te wachten staat, maar voorlopig blijf ik nog redelijk positief...

Dorpels dienen uiteraard vervangen te worden, maar vallen 'al bij al nog mee' vind ik

Achterklep ziet er ook nog ok uit...

De bevestigingspunten van de achteras lijken ook nog te redden, gezien het oppervlakkig roest is, hoop ik
Tevens heb ik er een echte Matra dag van gemaakt, in de namiddag ben ik nog naar Antwerpen gereden om een ander motorblok, weliswaar van een Horizon, maar naar men zegt zou dit ook moeten passen
Het motorblok heeft amper 69 000km op de teller, en kwam uit een Talbot Horizon GLS van '80. Aangenaam verrast toen ik het blok zag, want het had tevens nog de versnellingsbak erbij!
Het is normaal ook een 4-bak, maar nu weet ik niet of dit dezelfde bak is als de Rancho
Ook was er een elektrische module bij voor elektronische ontsteking, en eventjes had ik zo het gevoel van, in godsnaam, waar ben ik toch aan begonnen...


De carburator erop is een Solex 32 bisa, dus ergens ook niet gelijk aan dat van een Rancho, maar misschien dat ik daar best mijn nieuwe Weber DCNVA carbu op monteer veronderstel ik?
Momenteel ben ik nog plaats aan het ruimen in de garage om hem binnen te stallen, maar het uitzicht bevalt me wel, en dus doe ik nu met veel plezier de afwas

Groeten,
Ruben

Na een jaar een half bij een vriendin geslapen te hebben, mag hij eindelijk naar huis komen, dus maar even een trailer gehuurd en hem naar huis gehaald.



Evenals een vluchtige inspectie over wat ons nog te wachten staat, maar voorlopig blijf ik nog redelijk positief...

Dorpels dienen uiteraard vervangen te worden, maar vallen 'al bij al nog mee' vind ik

Achterklep ziet er ook nog ok uit...

De bevestigingspunten van de achteras lijken ook nog te redden, gezien het oppervlakkig roest is, hoop ik

Tevens heb ik er een echte Matra dag van gemaakt, in de namiddag ben ik nog naar Antwerpen gereden om een ander motorblok, weliswaar van een Horizon, maar naar men zegt zou dit ook moeten passen

Het motorblok heeft amper 69 000km op de teller, en kwam uit een Talbot Horizon GLS van '80. Aangenaam verrast toen ik het blok zag, want het had tevens nog de versnellingsbak erbij!





De carburator erop is een Solex 32 bisa, dus ergens ook niet gelijk aan dat van een Rancho, maar misschien dat ik daar best mijn nieuwe Weber DCNVA carbu op monteer veronderstel ik?
Momenteel ben ik nog plaats aan het ruimen in de garage om hem binnen te stallen, maar het uitzicht bevalt me wel, en dus doe ik nu met veel plezier de afwas


Groeten,
Ruben
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Mooi blokkie, en nog geheel compleet ook.
De 4-bak zal inderdaad wel dezelfde zijn als van de Rancho... ik weet alleen niet of het differentieel van de Horizon dezelfde overbrenging heeft als de Rancho, Simca heeft namelijk difs met diverse overbrengingsverhoudingen
gemaakt.
De carburateur kun je gewoon omwisselen, de weber geeft iets meer vermogen dan de solex... is ook wel nodig gezien het verschil in gewicht tussen een Horizon en een Rancho.
De motorsteunen en dergelijke moet je ook allemaal overzetten.
Ik zou dit blok eerst geheel kaal en schoon maken, en dan gelijk ook alle pakkingen vervangen tijdens de opbouw.
En als je de bak eraf hebt kun je ook controleren of de overbrengingen gelijk zijn, en of hier de juiste koppeling voor de Rancho op zit.

De 4-bak zal inderdaad wel dezelfde zijn als van de Rancho... ik weet alleen niet of het differentieel van de Horizon dezelfde overbrenging heeft als de Rancho, Simca heeft namelijk difs met diverse overbrengingsverhoudingen
gemaakt.
De carburateur kun je gewoon omwisselen, de weber geeft iets meer vermogen dan de solex... is ook wel nodig gezien het verschil in gewicht tussen een Horizon en een Rancho.
De motorsteunen en dergelijke moet je ook allemaal overzetten.
Ik zou dit blok eerst geheel kaal en schoon maken, en dan gelijk ook alle pakkingen vervangen tijdens de opbouw.
En als je de bak eraf hebt kun je ook controleren of de overbrengingen gelijk zijn, en of hier de juiste koppeling voor de Rancho op zit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Vandaag begonnen met de demontage van de versnellingsbak.

Na een uurtje of twee kwistig met de ontvetter om te springen, is het resultaat al heel wat voortreffelijker.


Bij nader inzicht, of beter na even mijn licht op gestoken te hebben bij de specialist ter zake muddy bandit
, blijkt dat de versnellingsbak wel gelijk is, maar het differentieel niet. Hieronder een foto van de pignonas, welke in de versnellingsbak zit.

Deze zou ik in principe moeten veranderen met diegene dat nu in de Rancho zit, als ik met de Rancho zou willen rijden. Toch maar even zo opzij leggen, vooraleer ik zulke drastische ingrepen uitvoer...
Dan maar beginnen aan de demontage van de koppeling. Als ik alles uit elkaar heb en de koppelingsplaat even ga bestuderen, dan stel ik mij toch wat vragen...

De koppelingsplaat heeft duidelijk zijn beste tijd gehad zo te zien. En best wel vreemd, een koppeling dat aan zo'n lage kilometerstand al versleten is, doet toch wel wat vragen rijzen. Even een tweede opinie vragen aan de 'meester' in de avondschool.
De Horizon zal wel afkomstig geweest zijn van een 'rijpere heer/dame' die zich afvraagt waarvoor een embrayage eigenlijk dient...
Nu, ik was toch al van zins om de koppelingsplaat en de drukgroep te vernieuwen, meestal is het beslag door de jaren heen toch al hard geworden...
Het deed me toch ook nadenken of het dan wel zo verstandig is om de versnellingsbak van de Horizon te nemen, gezien de pignonas er volledig uit moet, en daarvoor moet de versnellingsbak volledig open. De beslissing is dus gauw gemaakt, de motorblok van de Horizon en het differentieel met versnellingsbak van de Rancho, lijkt mij de beste oplossing, maar dat wil wel zeggen dat ik de versnellingsbak voor niets ontvet heb...
Momenteel ben ik nu bezig met het kaalmaken van het motorblok en het oppoetsen, volgende week update!
Na een uurtje of twee kwistig met de ontvetter om te springen, is het resultaat al heel wat voortreffelijker.

Bij nader inzicht, of beter na even mijn licht op gestoken te hebben bij de specialist ter zake muddy bandit

Deze zou ik in principe moeten veranderen met diegene dat nu in de Rancho zit, als ik met de Rancho zou willen rijden. Toch maar even zo opzij leggen, vooraleer ik zulke drastische ingrepen uitvoer...
Dan maar beginnen aan de demontage van de koppeling. Als ik alles uit elkaar heb en de koppelingsplaat even ga bestuderen, dan stel ik mij toch wat vragen...
De koppelingsplaat heeft duidelijk zijn beste tijd gehad zo te zien. En best wel vreemd, een koppeling dat aan zo'n lage kilometerstand al versleten is, doet toch wel wat vragen rijzen. Even een tweede opinie vragen aan de 'meester' in de avondschool.

De Horizon zal wel afkomstig geweest zijn van een 'rijpere heer/dame' die zich afvraagt waarvoor een embrayage eigenlijk dient...

Nu, ik was toch al van zins om de koppelingsplaat en de drukgroep te vernieuwen, meestal is het beslag door de jaren heen toch al hard geworden...
Het deed me toch ook nadenken of het dan wel zo verstandig is om de versnellingsbak van de Horizon te nemen, gezien de pignonas er volledig uit moet, en daarvoor moet de versnellingsbak volledig open. De beslissing is dus gauw gemaakt, de motorblok van de Horizon en het differentieel met versnellingsbak van de Rancho, lijkt mij de beste oplossing, maar dat wil wel zeggen dat ik de versnellingsbak voor niets ontvet heb...

Momenteel ben ik nu bezig met het kaalmaken van het motorblok en het oppoetsen, volgende week update!
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Eindelijk is het dan zover, mijn verbouwingswerken liggen achter de rug, dus tijd om me weer met iets leuks bij te houden
Tijdens mijn schilderwerken, huisje rond om rond keurig geschilderd, (dus hoop nu weer voor een aantal jaar op men gemak te zijn
), heb ik 's avond bezig gehouden met het verzamelen van nieuwe motoronderdelen zodat het motorblokje weer fris en gezond is! Bezig geweest met het kaal en netjes maken van het blok.

Demontage van de enkele Solex carburator, heeft te weinig pk naar mijn zin, dus hier komt de dubbele Weber op...

Tevens ook de waterpomp gedemonteerd, en dat was allesbehalve een leuk klusje, de tand des tijds had duidelijk zijn werk gedaan en de polie was vastgeroest aan de waterpomp, dus na veel gesukkel en een extra gaatje bijgeboord te hebben, de polie toch losgekregen


Duidelijk aan vervanging toe weliswaar, als je de nieuwe en de oude bekijkt...

Verder ook nog een nieuwe rotor gemonteerd op het blok, rekening houdend met de juiste stand (bedankt voor de tip Muddy!

Voor de rest nog koopjes gedaan, een nieuwe koppelingsset (stof van het magazijn inbegrepen in de prijs
)

Tevens ook nog een fris groen kleurtje besteld zodat het motorblok weer als nieuw staat, tja, het oog wil immers ook wat, en misschien heeft het die extra boost om door de keuring te raken...

Volgende week gaan we verder met het opkuisen van het blok en de demontage van de cilinderkop!

Tijdens mijn schilderwerken, huisje rond om rond keurig geschilderd, (dus hoop nu weer voor een aantal jaar op men gemak te zijn


Demontage van de enkele Solex carburator, heeft te weinig pk naar mijn zin, dus hier komt de dubbele Weber op...


Tevens ook de waterpomp gedemonteerd, en dat was allesbehalve een leuk klusje, de tand des tijds had duidelijk zijn werk gedaan en de polie was vastgeroest aan de waterpomp, dus na veel gesukkel en een extra gaatje bijgeboord te hebben, de polie toch losgekregen



Duidelijk aan vervanging toe weliswaar, als je de nieuwe en de oude bekijkt...

Verder ook nog een nieuwe rotor gemonteerd op het blok, rekening houdend met de juiste stand (bedankt voor de tip Muddy!


Voor de rest nog koopjes gedaan, een nieuwe koppelingsset (stof van het magazijn inbegrepen in de prijs


Tevens ook nog een fris groen kleurtje besteld zodat het motorblok weer als nieuw staat, tja, het oog wil immers ook wat, en misschien heeft het die extra boost om door de keuring te raken...


Volgende week gaan we verder met het opkuisen van het blok en de demontage van de cilinderkop!
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ah, ik begin het nu te begrijpen.rubain wrote: Tevens ook nog een fris groen kleurtje besteld zodat het motorblok weer als nieuw staat, tja, het oog wil immers ook wat, en misschien heeft het die extra boost om door de keuring te raken...![]()
Het huis schilderen was enkel om te oefenen, en de motor is het examenstuk in de schilderkunst.

Keep up the good works.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Na even er tussenuit geglipt te zijn voor een roadtripje dwars doorheen Duitsland, Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk, en daar toch maar even moeten halt houden voor een plaatselijke, inventieve herstelling. De uitlaat in het langste einde dwars doormidden gebroken. Tja daar sta je dan in tsjechie aan de kant van de weg, of beter op de borduur van de weg omdat je er niet onder kan..., hopend op een mirakel...

Dan ga je maar aan de slag met cola en bierblikjes, wat ijzerdraad, spanners en het onderste ijzerengedeelte van de gevarendriehoek moest er ook aan geloven, maar het leverde dan toch een mooi resultaat op!

Het lukte ons om met deze constructie, zonder lawaai gerekend
, nog 3000 km te rijden.
Thuisgekomen stond de Rancho terug op me te wachten en met veel plezier weer begonnen met sleutelen
De oliepomp netjes opgekuist, wat een vuil zootje..., maar ziet er weer piekfijn uit!

Voorts begonnen met de demontage van het kleppendeksel, de stoterstangen en uiteindelijk de cilinderkop!


Dan zie je de uiteindelijke cilinders en stel je vast dat de pistons toch al aardig door roet aangeslaan zijn, maar ja, dat zal wel bij iedere motor zo zijn die al wat van leeftijd is, dus wat netjes oppoetsen en dat zal al een wereld van verschil geven. De cilinderwanden zagen er immers nog goed uit, wel wat lichte slijtage, maar zeker niets dramatisch, dus dat was allesziens goed nieuws!

De cilinderkop kon duidelijk ook een poetsbeurt gebruiken, de klepstoters waren immers ook al deftig zwart

Maar na flink wat omgesprongen te hebben met de ontvetter, zien de cilinders er weer keurig uit!

Dan komt het uiteindelijke spannende moment, het schilderen van het blok. Ik heb destijds de verf aangekocht omdat ik al heel wat positieve reacties gelezen heb van anderen die deze verf gebruikt hebben, dus op hoop van zegen dan maar!


Het verven viel wel goed mee, hoewel het veel secuurder moest gebeuren dan mijn huis destijds met de grove borstel schilderen
, maar het resultaat na 3 laagjes verf mag er dan wel wezen vind ik!

Natuurlijk verlang je dan om zo snel mogelijk alle proper gemaakte onderdelen er zo snel mogelijk op te monteren, zodat alles terug één geheel vormt. Maar ja, als je het snel wilt, dan doe je maar half werk, en ik wil het liever goed en mooi doen
Dus het kleppendeksel voorzien van een nieuw laagje hittebestendige verf, evenals alle roestige polies geschilderd met ijzermenie en vervolgens hittebestendige verf op gezet. Ook de dichtingen zijn vervangen door nieuwe exemplaren, dan nog even de nieuwe koppelingsset erop en het resultaat is al heel wat anders


De volgende stap is nu de collecteur netjes schilderen en beginnen met de bovenbouw van het blok, thermostaat, inlaatcollecteur, carburator en het luchtfilterhuis! Tot de volgende!


Dan ga je maar aan de slag met cola en bierblikjes, wat ijzerdraad, spanners en het onderste ijzerengedeelte van de gevarendriehoek moest er ook aan geloven, maar het leverde dan toch een mooi resultaat op!


Het lukte ons om met deze constructie, zonder lawaai gerekend

Thuisgekomen stond de Rancho terug op me te wachten en met veel plezier weer begonnen met sleutelen

De oliepomp netjes opgekuist, wat een vuil zootje..., maar ziet er weer piekfijn uit!
Voorts begonnen met de demontage van het kleppendeksel, de stoterstangen en uiteindelijk de cilinderkop!

Dan zie je de uiteindelijke cilinders en stel je vast dat de pistons toch al aardig door roet aangeslaan zijn, maar ja, dat zal wel bij iedere motor zo zijn die al wat van leeftijd is, dus wat netjes oppoetsen en dat zal al een wereld van verschil geven. De cilinderwanden zagen er immers nog goed uit, wel wat lichte slijtage, maar zeker niets dramatisch, dus dat was allesziens goed nieuws!
De cilinderkop kon duidelijk ook een poetsbeurt gebruiken, de klepstoters waren immers ook al deftig zwart

Maar na flink wat omgesprongen te hebben met de ontvetter, zien de cilinders er weer keurig uit!

Dan komt het uiteindelijke spannende moment, het schilderen van het blok. Ik heb destijds de verf aangekocht omdat ik al heel wat positieve reacties gelezen heb van anderen die deze verf gebruikt hebben, dus op hoop van zegen dan maar!

Het verven viel wel goed mee, hoewel het veel secuurder moest gebeuren dan mijn huis destijds met de grove borstel schilderen

Natuurlijk verlang je dan om zo snel mogelijk alle proper gemaakte onderdelen er zo snel mogelijk op te monteren, zodat alles terug één geheel vormt. Maar ja, als je het snel wilt, dan doe je maar half werk, en ik wil het liever goed en mooi doen

Dus het kleppendeksel voorzien van een nieuw laagje hittebestendige verf, evenals alle roestige polies geschilderd met ijzermenie en vervolgens hittebestendige verf op gezet. Ook de dichtingen zijn vervangen door nieuwe exemplaren, dan nog even de nieuwe koppelingsset erop en het resultaat is al heel wat anders

De volgende stap is nu de collecteur netjes schilderen en beginnen met de bovenbouw van het blok, thermostaat, inlaatcollecteur, carburator en het luchtfilterhuis! Tot de volgende!
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je hebt al weer lekker gewerkt zo te zien.
Staat er weer fris bij.
heb je ook de klepseals en olieseals vervangen?
Kleppen gerodeerd?
Lijkt me wel zo handig als je alles er af hebt.
Gaat mooi worden, of is het eigenlijk al.
Groet herman.
Staat er weer fris bij.
heb je ook de klepseals en olieseals vervangen?
Kleppen gerodeerd?
Lijkt me wel zo handig als je alles er af hebt.
Gaat mooi worden, of is het eigenlijk al.
Groet herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Bedankt voor de vele reacties!
Het is gewoon reuzeleuk om met de Rancho bezig te zijn, al verklaren velen me gek om aan zo'n project te beginnen,
maar dan merk je dat ze altijd wel benieuwd zijn naar de vorderingen
Dit zijn nu natuurlijk nog de "leuke" werken, ik veronderstel dat het chassis heel wat minder leuk zal worden...
De kleppen heb ik niet gedemonteerd, was een beetje bang dat ik het ganse zootje niet meer ineen zou krijgen
, dus heb ik het gelaten voor wat het was, het blokje heeft immers nog maar 69k kilometers, dus die zullen het hopelijk nog wel even doen 

Het is gewoon reuzeleuk om met de Rancho bezig te zijn, al verklaren velen me gek om aan zo'n project te beginnen,
maar dan merk je dat ze altijd wel benieuwd zijn naar de vorderingen

Dit zijn nu natuurlijk nog de "leuke" werken, ik veronderstel dat het chassis heel wat minder leuk zal worden...

De kleppen heb ik niet gedemonteerd, was een beetje bang dat ik het ganse zootje niet meer ineen zou krijgen


-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Dat is toch spijtig want die klepseals drogen uit, dan krijg je blauwe uitlaat.
Verder, waarom hittebestande verf op die klepdeksel? Ik doe dat met gewone verf.

Maar heel knap alles, dat wel.

Verder, waarom hittebestande verf op die klepdeksel? Ik doe dat met gewone verf.

Maar heel knap alles, dat wel.


http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Zaterdag dan toch even wat tijd uitgetrokken voor de Rancho
Hoewel het maar een namiddagje was, toch even een kleine update dan.
Gezien het motorblok voorzien was van een enkele Solex carburator, en de Rancho origineel een dubbele Weber heeft, was ik dus genoodzaakt van de opbouw te demonteren uit mijn Rancho.

Het luchtfilterhuis van de Horizon is immers ook niet gelijk aan dat van de Rancho, dus wisselen die handel!

Tevens ook de thermostaat even uitgehaald, en jeetje die ziet er toch ook niet meer fris uit

Misschien doet dat roestig ding het wel nog, maar ik zorg toch maar voor een ander eentje
En alles voorzien van een nieuw fris laagje verf!

Terwijl alles netjes aan het drogen was, tijd om de nieuwe gasfabriek erop te monteren, de uitlaatcollecteur er terug op, dan het luchtfilterhuis, een nieuwe benzinepomp, en tegen die tijd had vrouwlief het eten klaar...
Snel nog even een kiekje dan...


Intussentijd zorg ik ook dat de voorraadplank af en toe wat aangespeisd wordt


Een volledig nieuwe rembekrachtiger, en met een zo goed als nieuw ATE hoofdremcilinder
Dan nog een set fonkelnieuwe SIEM lichten

Om dan uiteindelijk af te sluiten met wat puristen zullen afschuwen
, een instrumentenpaneel van een Rancho X

Tja, ik weet het, mijn Rancho is origineel geen X versie, maar gezien ik toch al de X-velgen had, was het geheel toch al om zeep, dus dan maar goed doen
Tot de volgende update!

Hoewel het maar een namiddagje was, toch even een kleine update dan.
Gezien het motorblok voorzien was van een enkele Solex carburator, en de Rancho origineel een dubbele Weber heeft, was ik dus genoodzaakt van de opbouw te demonteren uit mijn Rancho.

Het luchtfilterhuis van de Horizon is immers ook niet gelijk aan dat van de Rancho, dus wisselen die handel!


Tevens ook de thermostaat even uitgehaald, en jeetje die ziet er toch ook niet meer fris uit


Misschien doet dat roestig ding het wel nog, maar ik zorg toch maar voor een ander eentje

En alles voorzien van een nieuw fris laagje verf!

Terwijl alles netjes aan het drogen was, tijd om de nieuwe gasfabriek erop te monteren, de uitlaatcollecteur er terug op, dan het luchtfilterhuis, een nieuwe benzinepomp, en tegen die tijd had vrouwlief het eten klaar...
Snel nog even een kiekje dan...


Intussentijd zorg ik ook dat de voorraadplank af en toe wat aangespeisd wordt



Een volledig nieuwe rembekrachtiger, en met een zo goed als nieuw ATE hoofdremcilinder

Dan nog een set fonkelnieuwe SIEM lichten

Om dan uiteindelijk af te sluiten met wat puristen zullen afschuwen



Tja, ik weet het, mijn Rancho is origineel geen X versie, maar gezien ik toch al de X-velgen had, was het geheel toch al om zeep, dus dan maar goed doen

Tot de volgende update!
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mooi dat je het thermostaathuis zonder problemenuit elkaar kon krijgen.
Dat wil nog wel is lastig zijn met afbrekende bouten en zo.
Een dashboard van een eend kunje ook passend maken, maar je moet erin zetten waar je jezelf goed bij voelt.
Als die van de X fraaier is dan doe je die toch.
Zoalang je de originle achter de hand hebt kan je altijd terug.
Alweer lekker gewerkt.
Over een paar weken klaar ?
Dat wil nog wel is lastig zijn met afbrekende bouten en zo.
Een dashboard van een eend kunje ook passend maken, maar je moet erin zetten waar je jezelf goed bij voelt.
Als die van de X fraaier is dan doe je die toch.
Zoalang je de originle achter de hand hebt kan je altijd terug.
Alweer lekker gewerkt.
Over een paar weken klaar ?

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Het demonteren van het thermostaathuis lukte inderdaad nog aardig goed in feite
En voor de rest, tgoh ik wou dat ik me een paar maanden ziek kon melden op mijn werk zodat ik gewoon non-stop zou kunnen doorwerken, maar ja, mijn baas kleurde al paars toen ik een briefje voor educatief verlof indiende voor mechanieker...

En voor de rest, tgoh ik wou dat ik me een paar maanden ziek kon melden op mijn werk zodat ik gewoon non-stop zou kunnen doorwerken, maar ja, mijn baas kleurde al paars toen ik een briefje voor educatief verlof indiende voor mechanieker...

- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Deze week opnieuw even tijd uitgetrokken voor de Rancho
Gezien ik momenteel niet kan verder doen met de motor, vrouwlief heeft me een motorhefkraan beloofd voor mijn nieuwjaar
, dan maar begonnen met de bekleding van de zetels af te halen.
Mijn originele zetels zagen er ook al wat afgeleefd uit...

Het grijze interieur wil ik veranderen door het beige interieur. Toen ik het kunstleder afhaalde van de stoelen die ik destijds eens gekocht heb van een afbraak, dan moest ik toch even slikken...



Zelfs de arme zetels zijn blijkbaar niet bestand tegen de roestduivel
Evenals de scharnierpunten van de achterbank, deze zijn volledig weggerot...


Tja, maar ik laat de moed niet zakken, van mijn originele zetels is het ijzerwerk nog goed, dus wisselen die handel
Intussen begonnen met de vloerbekleding uit te halen, in de hoop daar toch iets beters tegen te komen.

Een deeltje vloerbekleding...



Na een paar uurtjes zwoegen met hamer en beitel om het teer van de vloer te krijgen, zag het er voorlopig nog allemaal intact uit, hier en daar wat vliegroest, maar niets ernstigs

Zo sluit ik toch de week af met een tevreden Rancho-gevoel!

Gezien ik momenteel niet kan verder doen met de motor, vrouwlief heeft me een motorhefkraan beloofd voor mijn nieuwjaar

Mijn originele zetels zagen er ook al wat afgeleefd uit...

Het grijze interieur wil ik veranderen door het beige interieur. Toen ik het kunstleder afhaalde van de stoelen die ik destijds eens gekocht heb van een afbraak, dan moest ik toch even slikken...




Zelfs de arme zetels zijn blijkbaar niet bestand tegen de roestduivel

Evenals de scharnierpunten van de achterbank, deze zijn volledig weggerot...


Tja, maar ik laat de moed niet zakken, van mijn originele zetels is het ijzerwerk nog goed, dus wisselen die handel

Intussen begonnen met de vloerbekleding uit te halen, in de hoop daar toch iets beters tegen te komen.

Een deeltje vloerbekleding...




Na een paar uurtjes zwoegen met hamer en beitel om het teer van de vloer te krijgen, zag het er voorlopig nog allemaal intact uit, hier en daar wat vliegroest, maar niets ernstigs


Zo sluit ik toch de week af met een tevreden Rancho-gevoel!

-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Die bodem ziet er inderdaad nog zeer goed uit... dat is bijna zeldzaam voor een Rancho.
Hoe is de bodem aan het einde van de stoelgeleiders (bij de handrem)?... daar wil namelijk nog wel eens een scheur van metaalmoeheid voorkomen, vooral als de zetels veel in de achterste stand gebruikt zijn.

Hoe is de bodem aan het einde van de stoelgeleiders (bij de handrem)?... daar wil namelijk nog wel eens een scheur van metaalmoeheid voorkomen, vooral als de zetels veel in de achterste stand gebruikt zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- rubain
- Posts: 103
- Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
- Location: Gistel
Hoi allemaal!
De barre weersomstandigheden lieten het echter niet toe om veel verder te werken aan de Rancho, en dit tot mijn grote ergernis, een mens neemt dan een week verlof
,maar met een trui of drie heb ik toch maar even de kou getrotseerd en verder bezig geweest met die dekselse roofing van de bodem af te krabben.

Het is me een vreselijk rotklus, vooral omdat het teer amper losspringt
, maar we geven niet op!
Dan denk je nog altijd dat er onder dat teerwerk mooi plaatwerk zal tevoorschijn komen, maar niets is echter minder waar...


De bodemplaat is hier duidelijk afgescheurd van de binnenschermen...

En dan komen de beruchte achterste schokdempers. Bij het demonteren van de binnenbekleding was ik eventjes trots dat de achterste schokdemper van de passagierskant volledig intact was, maar toen ik echter de andere kant demonteerde was mijn trotsheid gauw verdwenen
Aan de bestuurderskant komt ook het eerste "gaatje" even piepen, en dat terwijl de passagierskant terug supergaaf is. En natuurlijk weer zo'n moeilijk toegankelijke plek om een stuk in te lassen... :?
Toch bizar vind ik dat die ene kant een stuk beter is dan de andere, en dat terwijl je ervan uit zou gaan dat het net andersom is. Als de temperaturen nu wat beter worden, ga ik verder met het ontvetten van het plaatwerk totdat al die vuile smurrie verdwenen is
Groeten,
De barre weersomstandigheden lieten het echter niet toe om veel verder te werken aan de Rancho, en dit tot mijn grote ergernis, een mens neemt dan een week verlof

Het is me een vreselijk rotklus, vooral omdat het teer amper losspringt

Dan denk je nog altijd dat er onder dat teerwerk mooi plaatwerk zal tevoorschijn komen, maar niets is echter minder waar...

De bodemplaat is hier duidelijk afgescheurd van de binnenschermen...

En dan komen de beruchte achterste schokdempers. Bij het demonteren van de binnenbekleding was ik eventjes trots dat de achterste schokdemper van de passagierskant volledig intact was, maar toen ik echter de andere kant demonteerde was mijn trotsheid gauw verdwenen

Aan de bestuurderskant komt ook het eerste "gaatje" even piepen, en dat terwijl de passagierskant terug supergaaf is. En natuurlijk weer zo'n moeilijk toegankelijke plek om een stuk in te lassen... :?
Toch bizar vind ik dat die ene kant een stuk beter is dan de andere, en dat terwijl je ervan uit zou gaan dat het net andersom is. Als de temperaturen nu wat beter worden, ga ik verder met het ontvetten van het plaatwerk totdat al die vuile smurrie verdwenen is

Groeten,
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Valt eigenlijk nog wel mee nu de geluiddemping weg is.
Er zit duidelijk nog meer als 95% bodem.
De onderkant zal wel wat slechter zijn denk ik.
Gaat lekker toch zo, volgende week klaar?
Groet Herman
Er zit duidelijk nog meer als 95% bodem.
De onderkant zal wel wat slechter zijn denk ik.
Gaat lekker toch zo, volgende week klaar?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006