Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

:-? ...ging even iets mis met de rest van de pagina's...poging 2:

Image

Image

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo

Post by jo »

Godfried een aandrijfas tikt niet bij gas geven maar bij gas loslaten, kijk naar de wiellagers.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Het kleine beet speling wat ik kan vaststellen komt aan de kant van de koppeling van het wiel er zit ook wat speling op de andere kant maar dit is normaal volgens mij. Ik bedoel daarbij als je aan de as draait dat de speling uit de versnellingsbak komt.
Wat ik nu wel vaststel is dat ik de koppeling niet gemerkt heb om ze in de zelfde positie terug te zetten, die beruchte 57?. Dit zal ik wel kunnen meten voor het monteren. Er is geen visuele slijtage op de twee koppelingen te vinden buiten een klein beetje spel aan de wielzijde. De veer en het schoteltje zijn in orde.

Voor alle duidelijkheid. Ik ben nu aan een reserve as bezig de andere zit nog op de bagheera. Maar ik ben er zeker van dat ik bij de montage op mijn bagheera geen rekening heb gehouden met die 57?. Ik weet zelfs niet meer of ik de koppeling wel open heb gehad. Ik denk van niet!!!!
Aan de wielzijde heb ik wel jaren land iets vet verloren, maar geen grote hoeveelheden. Thans aan de stofkap is geen beschadiging.
Muddy Bandit, het is wel geweldig dat je ontdekt hebt dat de koppeling aan de wielzijde te vervangen is. Inderdaad raar dat het werkplaatshandboek hier niets over laat zien.

Jo spreek van het lager!!!!
Ik merk niets aan het wiel bij ronddraaien ook geen speling. Zeker zal ik de nodige aandacht geven aan het lager bij demontage van de as.

De bedoeling is om nu een linkse cardanas klaar te maken en dan de oude uit te bouwen.

Wel gek dat ik het geluid alleen maar hoor als er trekkracht op de as komt, bij gas geven. Zet ik de bak neutraal of ik trap de koppeling in dan is het geluid weg.

Bedankt voor tips. Wordt zeker vervolgd. :wink:
Attachments
IMG00146 (Medium).JPG
IMG00146 (Medium).JPG (67.7 KiB) Viewed 9595 times
IMG00147 (Medium).JPG
IMG00147 (Medium).JPG (89.08 KiB) Viewed 9595 times
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Bij accelereren komt de meeste kracht op de as, het enigste wat volgens mij dan kan tikken zijn die naaldlagertjes op het sterstuk...misschien een naaldje gebroken?

Oh ja Godfried, stof die werkbank eerst even af voordat je verder gaat... die fijne rommel zit zo aan het vet van de as, en da's ook funest voor lagers. :wink:
Rustig aan....

GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb nu de steekas onder de bagheera uitgebouwd, heb deze oppervlakkig gecontroleerd maar kan niets vinden buiten wat speling op de kop aan het wiel. Ik zal ze nu goed zuiver maken en dan grondig onderzoeken. Aan een gebroken naaldlagertje zou ik zo dadelijk niet gedacht hebben, zal er zeker aandacht aan geven, maar moet de lagers dan demonteren?

De werkbank was zuiver maar door die steekas zuiver te maken is er weer vuil op gekomen, maar je hebt gelijk. :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Vandaag alles goed zuiver gemaakt en een grondige controle gedaan.

De naaldlagers in de tripodekoppeling aan de versnellingsbak zijn IO net zoals de wiellagers. Ik heb ze uitgewassen en ze draaien storingsvrij. Het klokhuis waar deze lagers in draaien heeft zo goed als geen speling.
Nu de GE koppeling aan de wielzijde, deze heeft voelbaar speling in de draairichting van de aandrijfas. Ik ga de volledige aandrijfas met zijn twee koppelingen vervangen door een ander occasie exemplaar dat ik nog liggen heb en een beetje minder speling heeft.

Al mijn aandrijfassen hebben speling aan de wielzijde!!!! Is dit normaal??????? Afbraak van 4 wagens.

De enige fout als het een fout is wat ik heb kunnen vinden. De tripode, het stuk met de drie naaldlagers op kan ik zonder veel moeite van de as met de spiebanen af doen.
Bij de as die ik nu ga gebruiken kan dit niet. Volgens het werkplaatshandboek moet de tripode met een pers verwijdert worden.
Zou dit het geluid kunnen veroorzaken?????? Zelf vermoed ik dat het niet aan de aandrijfassen ligt. Dat beetje speling kan toch geen geluid geven!!! De tripode staat op ongeveer 57% verschoven van de Ge koppeling (wielzijde). Dat mag dan ook geen probleem gegeven hebben!

Heeft er iemand een GE koppeling liggen zonder speling??? Bestaan deze???

Alle tips voor het helpen zoeken naar een oplossing zijn welkom. :wink:

PS; toch maar iets aan het stof op de werkbank gedaan. :oops:
Attachments
De tripode gaat gemakkelijk van de as.Normaal moet deze afgeperst worden! (Medium).jpg
De tripode gaat gemakkelijk van de as.Normaal moet deze afgeperst worden! (Medium).jpg (62.84 KiB) Viewed 9551 times
matrafan

Post by matrafan »

Hoi Godfried,

Heb indertijd ook meerdere assen onder handen gehad en zoals U had ik ook geen enkele waar aan de wielzijde geen speling opzat.

Speling kwam ook niet van die zijde maar wel van de andere kant.

Heb de tripode vast gezet door met een centerpons ??n punt op de spiebaan aan te brengen.

Daarna had ik enkel nog geluid als ik snel door een bocht ging.

Heb daarna iets meer vet aangebracht en tot op heden zijn alle geluiden achterwege gebleven.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

100% spelingvrij gaat met deze assen ook nooit lukken gezien de constructie, dan zul je assen met een kruisstuk en schuifstuk moeten nemen.
Let gewoon op slijtageplekken in het klokstuk en op de drie wieltjes.
Verder moeten de naaldlagers soepel en spelingvrij kunnen draaien.

Bij de as die onder m'n Rancho zat waren dus alle naaldjes uit het lager verdwenen... dan kun je dus wel nagaan hoe groot de speling en schade was. :evil:

Ik heb een nieuwe Spidan as liggen, als ik de uiteinden vast pak en tegen elkaar in draai zit er ook zo'n 2mm speling op.
Dat is dan in de koude situatie, als alles een beetje warm gedraaid is zal het vast ook wel minder zijn. :wink:

Ik ga morgen maar eens beginnen met de eerste verfbeurt van m'n Grand Raid... op dat moment heb ik me al lang verheugd. 8)
Rustig aan....

Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Image

Image

...best wel een heftig kleurtje voor een Rancho... 8)
Rustig aan....

Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

nou, daar zie je plots terug een auto in :lol:
Bagheera X '78
matrafan

Post by matrafan »

Ziet er heel goed uit.

Ge zult uwe witte overall met witte handschoentjes moeten aandoen om de wagen verder af te werken.

Veel succes met de verdere opbouw.
jo

Post by jo »

Nice 8) 8) 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
andré

Post by andré »

Hey Patrick,

Het moet wel een zalig gevoel zijn, na al die eindeloze uren laswerk, weer een Rancho te zien herrijzen.
Ziet er prachtig uit! Met zo'n onderlaag heb je geen 'zink' nodig.

Groetjes en nog veel goede moed.
Andr
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Je ziet nu inderdaad waar je het voor doet, het lijkt al een stuk beter nu je al die lasnaden niet meer ziet.

Het is even wennen aan die rare kleur van het mengsel van ijzermenie en Owatrol (1:1), maar dat is gelukkig maar tijdelijk.
De eerste laag van 2? liter heb ik er met de kwast opgebracht.
Dat duurt wel wat langer, maar dan heb je ook gelijk een visuele inspectie van het gehele chassis gehad... ik kwam dus toch nog 1 vergeten lasplekje tegen :oops: .

De volgende laag gaat gewoon met de verfspuit, ijzermenie en Owatrol in de verhouding 4:1. (ik zal eerst de stickers in de motorruimte maar even afplakken)
Dan strijkkit over alle naden en felsranden, nog een paar kleine hoekjes even strak plamuren en dan de gehele onderzijde volspuiten met body shoot (anti-steenslag).

En als finishing touch nog even 2 lagen Tenco-ferro zijdeglans zwart en alle holle delen volspuiten met pure Owatrol... zo moet het lukken om zelfs een Rancho roestvrij te houden. :wink:

Ik ben de komende maand dus nog wel bezig met deze behandeling, vooral de menie vermengd met Owatrol verlengt de droogtijd aanzienlijk.
Rustig aan....

fjodor 2.2

Post by fjodor 2.2 »

Ziet er super uit. :D :D
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
hendrik

Post by hendrik »

Ja dat ziet er zeer mooi uit.
Goed gewerkt.

grt harry de matra.
Matrarie

Post by Matrarie »

:D Wauw, dat ziet er goed uit.
jurgen M

Post by jurgen M »

Matrarie wrote::D Wauw, dat ziet er goed uit.
een rancho in roestbruin :lol: maar deze kan zo nog jaren mee.
:wink: mooi werk.
benny

Post by benny »

Die zal nog beter zijn, dan indertijd dat hij uit het fabriek gekomen is. Prachtig werk.
oetker

Post by oetker »

Hij begint nu toch wat meer op een boot op de werf te lijken :)
Als die af is gooien we er een fles champie tegenaan.
Maar goed, je hebt het hoofdstuk lassen in ieder geval kunnen afsluiten.
We gaan van af nu de Phoenix uit zijn as zien herrijzen :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Vandaag even de kans gekregen om weer lekker bezig te gaan met de Rancho, de ??rste laag ijzermenie-owatrol was eindelijk een keer goed droog.

Eerst maar even een paar kleine plekjes die in het zicht blijven glad geplamuurd , namelijk de hoeken onderaan de voorruit en het beginstuk van de buitendorpel.
Vervolgens alle naden in de bodem en schutbord behandeld met strijkkit, alles is nu weer mooi glad en zondermeer waterdicht.

Image

Dat was dus 1 kg strijkkit.....die bussen gaan wel heel snel leeg als je er even mee op los kwast. :oops:

Op het einde van de dag de gehele koets nog even met de 2e laag ijzermenie-owatrol (nu 1:4) behandeld, dan kan het weer een paar dagen drogen.
Heb nu de verfspuit maar gebruikt, dat gaat wel een heel stuk sneller.
Er zit nu 4? liter ijzermenie en 3 liter Owatrol-olie op.

Image

Ik hoop dat ik aankomend weekeinde nog even wat tijd krijg om de gehele onderkant te behandelen met een laag body-shutz.

Maar wat mij betreft komen die tropische temperaturen van afgelopen zomer nog even weer terug.
Het drogen gaat nu wel langzaam, en wachten staat eigenlijk niet in m'n woordenboek... :wink:
Last edited by Muddy Bandit on Wed Oct 14, 2009 9:23 pm, edited 2 times in total.
Rustig aan....

hendrik

Post by hendrik »

Je hebt dat al prachtig gedaan dat word zeker een mooie rancho daar ben ik nu al zeker van. Nog veel succes er mee.

grt harry de matra.
oetker

Post by oetker »

---------
Er zit nu 4? liter ijzermenie en 3 liter Owatrol-olie op.
====================================

Gezien de hoeveelheid gewicht die je hebt toegevoegd aan ijzer en verf kun je nog wel is in een andere gewichtsklasse terecht komen 8)
Gelukkig maakt het voor de wegenbelasting niet meer uit :wink:
Gaat lekker zo.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Als de Rancho helemaal klaar is zal ik hem wel even op de weegbrug plaatsen. :lol:
Op mijn kentekenpapieren staat in ieder geval 1200 kg, Matrafabriek geeft 1215 kg als gewicht op... zal me benieuwen wat het nu daadwerkelijk gaat worden. :wink:
Rustig aan....

ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Prachtig werk, een schitterend eindresultaat van een hoop laswerk.
Nu nog de propere opbouw.
Ik sta al te poppelen om je Rancho weer op de weg te zien.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Even weer een kleine update:

De "storm" van afgelopen vrijdag (16 okt.-09) heeft voor wat extra vertraging gezorgd. :evil:
De tent was dus geheel plat gewaaid over m'n werkstuk heen, de buizen van het frame waren geknikt en er zat een scheur in het dak.
Dus 2 avonden bezig geweest om het frame en het doek weer te herstellen... maar afgelopen zondag stond de tent weer fier overeind.
Gelijk maar weer verder met de Grand Raid dan, voordat de volgende storm komt.

De 2e laag ijzermenie was inmiddels ook goed gedroogd en (gelukkig) niet beschadigd door het instorten van de tent.
Tijd voor de bodembescherming dus, een goede laag anti-steenslag.
Ik had hiervoor 5 bussen van 1 liter gehaald, volgens de verpakking kun je 2-3 m2 met 1 liter behandelen.

Image

Niet dus... :( ... met 5 liter kun je maar een halve Rancho behandelen.
Snel in de auto om een nieuwe lading erbij te halen... heeft de leverancier nog maar 2 liter witte anti-steenslag op voorraad , de nieuwe voorraad kwam pas een week later. :evil:
Had geen zin in wachten, heb dus maar 3 liter zwarte anti-steenslag erbij meegenomen.
Het resultaat:

Image

Geeft best wel een mooi en apart kleureneffect...zwart, wit, meniebruin.
(ja, er is mij al gevraagd of ik niet te veel met m'n neus in de verfdampen heb gehangen... :lol: )

Maar goed, het is maar tijdelijk zichtbaar, de anti-steenslag is gelukkig sneldrogend dus vandaag kon de volgende coctail er al weer overheen:

Image

Het resultaat is een mooi, zijdeglans zwart onderstel.

Image

Als dit droog is komt hier nog weer een laag pure Tenco-Ferro overheen.
Dan nog de rechter zijkant behandelen (waar die nu op ligt) en het onderstel kan de warme kas in om weer herenigd te worden met al z'n onderdelen.
En dan mag de tent ook gaan genieten van z'n welverdiende rust. :wink:
Rustig aan....

hendrik

Post by hendrik »

Dat is een mooi onderstel en nu komt het fijne werk het terug opbouwen.
En je hebt ook een schitterend laswerk gelevert prachtig.

grt harry de matra.
oetker

Post by oetker »

Het moet nu toch wel beginnen te jeuken om aan de opbouw te beginnen.
je hebt de zelfde voorkeur als ik wat het onderste betreft.
Mooi zwart is niet lelijk.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Prachtig wat een verrijzenis. Ik ben er ook van overtuigd dat deze rancho het zeer moeilijk zal krijgen om te roesten.
Het mag gezegd worden "dit is vakwerk" onbetaalbaar als je het moet laten doen.
Die Owatrol wat voor spul is dat??
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Die Owatrol wat voor spul is dat??
http://www.owachem.nl/indexolie.htm

Ik gebruik het meestal om verf te verdunnen, maar ook puur als extra behandeling tegen roest in de holle delen... als ik er tenminste niet meer aan hoef te lassen of mee moet sleutelen.
Je kunt het enigszins vergelijken met lijnolie.

Maar als ik echter nog wel moet lassen en/of moet monteren gebruik ik eerst Fertan. (pure Owatrol blijft kleverig en je krijgt een zere kop als je er op gaat lassen...)
Rustig aan....

Post Reply