Rancho Grand Raid
-
Stralen en galvaniseren voor ? 500,= is spotgoedkoop...hier liggen de prijzen voor een complete carrosserie op ongeveer het 3-voudige. (incl. chemisch reinigen)
Het grootste nadeel van galvaniseren (vind ik tenminste) is dat ook alle bevestigingspunten en schranieren vol zink gaan zitten (je moet alles weer uitboren/tappen), verstelbare ophangingspunten zitten na galvaniseren allemaal ook definitief vast, eventuele schadeherstel in de toekomst is dan helemaal een crime en tenslotte hoort een originele Rancho ook helemaal niet verzinkt te zijn.
Ik spaar liever dat geld uit voor een goede LPG-installatie, daar verdien ik tenminste nog 1 euro per liter mee.
Het grootste nadeel van galvaniseren (vind ik tenminste) is dat ook alle bevestigingspunten en schranieren vol zink gaan zitten (je moet alles weer uitboren/tappen), verstelbare ophangingspunten zitten na galvaniseren allemaal ook definitief vast, eventuele schadeherstel in de toekomst is dan helemaal een crime en tenslotte hoort een originele Rancho ook helemaal niet verzinkt te zijn.
Ik spaar liever dat geld uit voor een goede LPG-installatie, daar verdien ik tenminste nog 1 euro per liter mee.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
Kan je wel volgen, ik ga ook niet voor Galva maar voor de Epoxy.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
=====
Ik spaar liever dat geld uit voor een goede LPG-installatie
============================================
En als je dat zelf doet hoeft het niet veel te kosten.
http://www.straverlpg.nl/default.asp?pageid=20
=====
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
oetker wrote:Quote
=====
Zal wel iets duurder worden.
Ik wil een onderbouw-tank die op de plaats van het reservewiel gaat komen.
Dus geen grote pot achterin de auto.
Het geheel zal ook zo afgewerkt moeten worden dat (als je eronder kijkt) het nog steeds op het reservewiel blijft lijken.
De installatie laat ik plaatsen door een erkende inbouwbedrijf, als ik dit namelijk zelf ga doen dan moet ik ook met de auto naar de RDW om alles te laten keuren.
Bij een erkend bedrijf hoeft dit niet, en ze regelen gelijk de hele papierhap ook voor je.
Rustig aan....
-
Rancho Grand Raid ! NL
Hello Muddy Bandit,
Voici des travaux de restauration de grande envergure...!
As-tu des photos de ta (ou tes) Rancho ? l'origine...?
Sinon, m'autoriserais-tu ? utiliser ton reportage de restauration sur un site Matra en France ???
Je tente une traduction en N?erlandais avec l'aide de Google.
Cordialement
Hallo Muddy Bandit,
Sommige restauratie werkzaamheden op grote schaal ...!
Heeft u foto's van je () Rancho aan het begin ...?
Anders kunt u mij toestaan om uw verhaal op een herstel site Matra in Frankrijk?
Ik probeer een vertaling in het Nederlands met de hulp van Google.
Met vriendelijke groet
Voici des travaux de restauration de grande envergure...!

Sinon, m'autoriserais-tu ? utiliser ton reportage de restauration sur un site Matra en France ???
Cordialement
Hallo Muddy Bandit,

Anders kunt u mij toestaan om uw verhaal op een herstel site Matra in Frankrijk?
Met vriendelijke groet
-
Even een update van m'n laatste "vakantie"dagen:
Zoals al bekend was, de rechter-zijkant was de slechte kant. (voor zover je bij een Rancho over goed en slecht spreken kunt tenminste.)
Hier was van voor naar achter dus ook praktisch alles verrot.
Dus ook hier maar gewoon weg met die oude troep...

...om vanuit een klein stukje oude basis weer te beginnen met op te bouwen.

Ook hier de extra versteviging meteen in de gehele zijkant bouwen:

De gehele dorpel krijgt op deze manier de vorm van een dubbele koker als de buitendorpel er straks ook op zit.
Een extra stukje veiligheid dus, origineel zit er alleen achter de B-stijl maar zo'n tussenschot.
Dan eerst heel secuur de gehele dorpel richten op de vaste meetpunten, de middelste dwarstraverse erin lassen en de bodem vastzetten en aflassen.
Te bedenken dat het 37 graden was in de tent...
...maar er zit weer stevigheid in de zijkant.

Inmiddels ben ik ook begonnen aan de beruchte A-stijl...hier is dus helemaal niets meer goed van.
Eerst maar eens het gehele binnenpaneel eruit:

...om vervolgens de dorpel verder door te kunnen plaatsen naar de A-stijl, en het schutbord weer van een verse portie gezond staal te kunnen voorzien.

Nu gaat er voor mij een zeer "leuk" klusje aankomen...een nieuw binnenpaneel maken voor de A-stijl.
De oude kan nog globaal gebruikt worden om de maten van over te nemen, maar de rest gaat dus plooien/hakken/slijpen, passen en meten
worden...hier ben ik dus nog wel weer een tijdje mee zoet.

Maar het volgende probleem dient zich inmiddels weer aan: m'n vakantie zit erop.
Ik had eigenlijk gehoopt dat het me zou lukken om al het laswerk klaar te krijgen... helaas.
Vanaf volgende week zal alles weer een stuk langzamer gaan, hooguit nog 1 Matra-dag in de week dus.
Zoals al bekend was, de rechter-zijkant was de slechte kant. (voor zover je bij een Rancho over goed en slecht spreken kunt tenminste.)
Hier was van voor naar achter dus ook praktisch alles verrot.
Dus ook hier maar gewoon weg met die oude troep...

...om vanuit een klein stukje oude basis weer te beginnen met op te bouwen.

Ook hier de extra versteviging meteen in de gehele zijkant bouwen:

De gehele dorpel krijgt op deze manier de vorm van een dubbele koker als de buitendorpel er straks ook op zit.
Een extra stukje veiligheid dus, origineel zit er alleen achter de B-stijl maar zo'n tussenschot.
Dan eerst heel secuur de gehele dorpel richten op de vaste meetpunten, de middelste dwarstraverse erin lassen en de bodem vastzetten en aflassen.
Te bedenken dat het 37 graden was in de tent...

Inmiddels ben ik ook begonnen aan de beruchte A-stijl...hier is dus helemaal niets meer goed van.

Eerst maar eens het gehele binnenpaneel eruit:

...om vervolgens de dorpel verder door te kunnen plaatsen naar de A-stijl, en het schutbord weer van een verse portie gezond staal te kunnen voorzien.

Nu gaat er voor mij een zeer "leuk" klusje aankomen...een nieuw binnenpaneel maken voor de A-stijl.
De oude kan nog globaal gebruikt worden om de maten van over te nemen, maar de rest gaat dus plooien/hakken/slijpen, passen en meten
worden...hier ben ik dus nog wel weer een tijdje mee zoet.

Maar het volgende probleem dient zich inmiddels weer aan: m'n vakantie zit erop.

Ik had eigenlijk gehoopt dat het me zou lukken om al het laswerk klaar te krijgen... helaas.
Vanaf volgende week zal alles weer een stuk langzamer gaan, hooguit nog 1 Matra-dag in de week dus.

Rustig aan....
- oetker
Heb net dit topic nog is vanaf het begin bekeken.
Als je de Rancho zo nog aangekleed ziet staan zou je dit allemaal niet hebben verwacht aan te treffen.
Op dat gebied is het denk toch een tegenvaller al dat onverwachte laswerk.
Maar goed, eenmaal begonnen is het gewoon doorgaan tot het bittere einde.
Een hoop mensen waren denk ik al lang afgehaakt.
Als je de Rancho zo nog aangekleed ziet staan zou je dit allemaal niet hebben verwacht aan te treffen.
Op dat gebied is het denk toch een tegenvaller al dat onverwachte laswerk.
Maar goed, eenmaal begonnen is het gewoon doorgaan tot het bittere einde.
Een hoop mensen waren denk ik al lang afgehaakt.
-
Dat is nu juist het verradelijke van een Rancho...het zijn vaak blanke bolsters met meestal een heel ruwe pit.oetker wrote: Als je de Rancho zo nog aangekleed ziet staan zou je dit allemaal niet hebben verwacht aan te treffen.
Als je je voor de aanschaf van zo'n auto niet eerst goed gaat verdiepen in z'n probleemplekken dan doe je dus geheid een miskoop.
De ellende werkt zich altijd vanuit het onzichtbare binnenste naar buiten, en als je buiten dan wat kunt zien betekent dit meestal al een knap stevige chirurgische ingreep.
Ik heb in m'n speurtocht naar een Rancho wel geleerd om alle exemplaren met een gezonde portie argwaan en wantrouwen te bekijken.
Rancho's waar niet aan gelast is bestaan bijna niet meer, maar het meeste laswerk is ook vaak uitgevoerd als lapwerk om er weer een jaartje APK op te kunnen krijgen.
Als je dit soort laswerk ziet kun je wel nagaan hoe de rest erachter dan is.

Als mijn exemplaar geen originele Grand Raid was geweest was ik er ook wel met een grote boog omheen gelopen, ik heb betere exemplaren gezien voor een lagere prijs.
Maar ja, deze is dus wel een Grand Raid... een stukje jeugdsentiment voor mij... en ik houd ook wel van een leuke uitdaging op z'n tijd.

Rustig aan....
- GODFRIED
Aan zo een bagheera zou ik niet beginnen er zijn er nog genoeg die beter zijn.benny wrote:Als het u een troost mag zijn, de Bagheera's zitten in hetzelfde schuitje.
Muddy Bandit,
Onbegrijpelijk dat je nog zo gemotiveerd bent. Zeker weten, dit doen je er niet veel na. Prachtig om te zien hoe deze rancho terug een rancho wordt.

-
Re: Rancho Grand Raid ! NL
Jubil?83 wrote:Hello Muddy Bandit,
Voici des travaux de restauration de grande envergure...!![]()
Cordialement
Hallo Muddy Bandit,
Met vriendelijke groet
I have send you a privat message.

Rustig aan....
- matrafan
Inderdaad een dikke 10 op 10 voor je volharding.
En inderdaad als Benny zegt: de bagheera's zitten met dezelfde roestplaatsen.
Als je m'n powerpoint-presentatie gezien hebt weet je waar ik het over heb.
Kan je tevens gelijkwaardige foto's en beelden laten zien.
Toch bewondering voor je dat je zo volhoudend ben (denk dat het echte matra-virus je in z'n greep heeft).
Veel succes verder.
En inderdaad als Benny zegt: de bagheera's zitten met dezelfde roestplaatsen.
Als je m'n powerpoint-presentatie gezien hebt weet je waar ik het over heb.
Kan je tevens gelijkwaardige foto's en beelden laten zien.
Toch bewondering voor je dat je zo volhoudend ben (denk dat het echte matra-virus je in z'n greep heeft).
Veel succes verder.
-
Matrafan, ik heb jou presentatie gezien en gevolgd, net als die van enkele andere matramania-leden.
M'n petje af voor jullie werk, mede dit heeft mij ook gestimuleerd om te beginnen aan een Rancho.
Ik heb mij al ruim voor de aanschaf van een Rancho zeer uitvoerig verdiept in de "pijnpunten" van de Rancho, maar ook van b.v. de Bagheera, Simca 1100 en de 1307/8 die op een gelijkwaardig onderstel gebaseerd zijn.
Rustig snuffelen op het net, forums doorspitten en restauraties volgen dus.
In het begin kijk je dan dus verbijsterd hoe vanuit een echt wrak weer een juweeltje kan ontstaan maar denk je dan: "Zoiets lukt mij nooit zonder er een grote som geld tegenaan te gooien."
Maar als je zo verschillende projecten gaat volgen zie je dan ook dat de basis eigenlijk heel simpel in elkaar zit.
Vele delen van deze auto's zijn redelijk gemakkelijk zelf te fabriceren als je een beetje handig bent met metaal...je zit dan dus niet meteen vast aan een zeer dure en tijdrovende speurtocht naar vervangende originele (of imitatie) plaatwerkdelen.
Voor mij begon toen toch de uitdaging te kriebelen...met een vrij beperkt budget een oude jeugddroom proberen waar te maken.
Ik had gezien dat er mij al velen zijn voorgegaan, aan sleutel- en restauratie-ervaringen met andere merken had ik geen gebrek, en toen er plotsklaps ook nog een Rancho Grand Raid op m'n pad kwam heb ik de knoop dus heel snel doorgehakt.
Ik wist dus al waar ik aan begon bij de aanschaf.
Maar ik kan me wel zeer goed voorstellen dat iemand bij een impulsieve aanschaf van zo'n wagen al zeer snel afknapt, het bijltje erbij neergooit en het merk vervolgens vervloekt.
Dit is ook de reden waarom ik de gehele restauratie van mijn wagen op een forum plaats... niet om de mensen af te schrikken maar wel om ze voor te bereiden op wat hun te wachten staat bij zo'n project.
Ik zelf heb ook zeer veel baat gehad bij de restauratieverslagen die anderen hebben gemaakt.
En waarom een nederlander nu juist op een belgisch forum zijn verslag plaatst?
Simpel, al vanaf dat ik het Matramania-forum volg voelde ik dat hier de juiste "teamspirit" hangt... iedereen is bereid om een ander belangenloos te helpen met raad en daad.
En dat miste ik dus wel op de meeste andere forums en clubs. (waar de Rancho nog steeds als een verdoemd Matra-kindje beschouwd wordt...)
M'n petje af voor jullie werk, mede dit heeft mij ook gestimuleerd om te beginnen aan een Rancho.
Ik heb mij al ruim voor de aanschaf van een Rancho zeer uitvoerig verdiept in de "pijnpunten" van de Rancho, maar ook van b.v. de Bagheera, Simca 1100 en de 1307/8 die op een gelijkwaardig onderstel gebaseerd zijn.
Rustig snuffelen op het net, forums doorspitten en restauraties volgen dus.
In het begin kijk je dan dus verbijsterd hoe vanuit een echt wrak weer een juweeltje kan ontstaan maar denk je dan: "Zoiets lukt mij nooit zonder er een grote som geld tegenaan te gooien."
Maar als je zo verschillende projecten gaat volgen zie je dan ook dat de basis eigenlijk heel simpel in elkaar zit.
Vele delen van deze auto's zijn redelijk gemakkelijk zelf te fabriceren als je een beetje handig bent met metaal...je zit dan dus niet meteen vast aan een zeer dure en tijdrovende speurtocht naar vervangende originele (of imitatie) plaatwerkdelen.
Voor mij begon toen toch de uitdaging te kriebelen...met een vrij beperkt budget een oude jeugddroom proberen waar te maken.
Ik had gezien dat er mij al velen zijn voorgegaan, aan sleutel- en restauratie-ervaringen met andere merken had ik geen gebrek, en toen er plotsklaps ook nog een Rancho Grand Raid op m'n pad kwam heb ik de knoop dus heel snel doorgehakt.
Ik wist dus al waar ik aan begon bij de aanschaf.
Maar ik kan me wel zeer goed voorstellen dat iemand bij een impulsieve aanschaf van zo'n wagen al zeer snel afknapt, het bijltje erbij neergooit en het merk vervolgens vervloekt.
Dit is ook de reden waarom ik de gehele restauratie van mijn wagen op een forum plaats... niet om de mensen af te schrikken maar wel om ze voor te bereiden op wat hun te wachten staat bij zo'n project.
Ik zelf heb ook zeer veel baat gehad bij de restauratieverslagen die anderen hebben gemaakt.
En waarom een nederlander nu juist op een belgisch forum zijn verslag plaatst?
Simpel, al vanaf dat ik het Matramania-forum volg voelde ik dat hier de juiste "teamspirit" hangt... iedereen is bereid om een ander belangenloos te helpen met raad en daad.

En dat miste ik dus wel op de meeste andere forums en clubs. (waar de Rancho nog steeds als een verdoemd Matra-kindje beschouwd wordt...)
Rustig aan....
- matrafan
We zijn ook heel blij dat we je project van zo nabij mogen volgen.
Zeer interresant en mooi om volgen hoe van niets iets wordt gemaakt.
Heb ook om butgetaire redenen voor m'n bagheera alle onderdelen zelf vervaardigt.
Het enige wat ik heb laten renoveren waren de zetels en het spuitwerk buitenzijde.
Zodoende blijven de uitgaven toch nog een beetje binnen de perken.
Buiten de aanschaf prijs en de aankoop van de donorwagen vallen de ander kosten toch nog mee.
Het gaat een pracht-restauratie worden.
Zeer interresant en mooi om volgen hoe van niets iets wordt gemaakt.
Heb ook om butgetaire redenen voor m'n bagheera alle onderdelen zelf vervaardigt.
Het enige wat ik heb laten renoveren waren de zetels en het spuitwerk buitenzijde.
Zodoende blijven de uitgaven toch nog een beetje binnen de perken.
Buiten de aanschaf prijs en de aankoop van de donorwagen vallen de ander kosten toch nog mee.
Het gaat een pracht-restauratie worden.
- oetker
Je hebt het Franse forum gehaald Patrick
http://www.matra-passion.com/phpBB2/vie ... php?t=5226
Denk dat de foto's in de members section staan.

-
oetker wrote:Je hebt het Franse forum gehaald Patrick
Ik wist hier al iets van dat dit zou gaan gebeuren.
Er zijn in frankrijk een paar fanatieke Rancho-liefhebbers die zeer nieuwsgierig zijn, en mijn project hier op het forum dan ook op de voet volgen.
Heb al verscheidene mailtjes met franstalige complimenten hierover gehad.
Met ??n van deze personen heb ik al regelmatig contact gehad via de mail, hij heeft zelf ook enkele Rancho's waaronder een Loisir uit 1980.
Hij heeft mij om toestemming gevraagd of hij mijn project met de foto's ook op dit franse forum mocht plaatsen, hier heb ik dus in toegestemd.
Ik heb hem vorige week maar even een CD gestuurd met alle foto's die ik tot nu toe gemaakt heb tijdens de restauratie. (ruim 700, ze kunnen dus voorlopig wel even vooruit

Het is voor mij gewoon een mooi compliment dat m'n werk overal zo gewaardeerd wordt.
Blijkbaar ga ik dus toch iets rigoreuzer te werk als wat normaal gebeurd met een Rancho.
(het is ook maar net waar je zelf je grens legt, ik ga gewoon voor duurzaam, veilig en origineel....)
Ik hoop in ieder geval dat het een leerzaam verhaal wordt wat anderen ook weer aan gaat zetten om een Rancho te gaan restaureren in plaats van te slopen.
Er zijn nog Rancho's genoeg die met de juiste inspanning best wel weer gerestaureerd kunnen worden, maar die nu hooguit als onderdelendonor gebruikt worden of direct de pers in gaan...is gewoon zonde.
Naar mijn mening is de Rancho nog steeds een ondergewaardeerd kindje tussen de klassiekers en verdient gewoon beter. (net zoals de rest van de Matra's trouwens)
Oh ja, als het goed is komt alles trouwens gewoon op het forum, dus niet in het afgeschermde ledengedeelte.
Rustig aan....
-
Even weer een update:
Het werk gaat inmiddels weer een heel stuk langzamer, maar in de schaarse vrije tijd zit ik ook nog niet stil.
De verrotte langsdrager is eruit geslepen, en de bodem en het schutbord zijn weer voorzien van frisse, roestvrije plaat..
Alles is nu weer geheel vrij van de onbedoelde ventilatie.

Ook het binnenpaneel van de A-stijl is weer van geheel fris metaal.

Ik heb nog geprobeerd om het opgetekende profiel in de plaat te maken, maar na 2x een mislukte poging (4 avonden voor niks geworsteld dus
) heb ik uiteindelijk toch maar gekozen voor 1 vlakke, dikkere plaat.
Gelukkig zie je er straks niets van terug, er komen straks weer afdekpanelen van het interieur overheen.
Nu kun je trouwens mooi zien aan al de lasnaden hoe rot de bodem van de Grand Raid eigenlijk was, bijna de helft van de bodem is vervangen...

...ik schrok zelf eigenlijk nog van deze foto...
Ook de nieuwe langsdrager zit inmiddels weer op z'n plaats.
Weer heel veel pas- en meetwerk, maar met het matenplan van Matra530lx in m'n rechterhand en de lastoorts in m'n linkerhand is het uiteindelijk toch gelukt om hem op z'n juiste plaats te krijgen.

Nog even de laatste stukjes aflassen en afwerken, dan is dat gedeelte ook weer klaar.
Dit staat dus voor aankomende dinsdag op de planning, samen met het plaatsen van de kriksteun.
--wordt vervolgd--
Het werk gaat inmiddels weer een heel stuk langzamer, maar in de schaarse vrije tijd zit ik ook nog niet stil.

De verrotte langsdrager is eruit geslepen, en de bodem en het schutbord zijn weer voorzien van frisse, roestvrije plaat..
Alles is nu weer geheel vrij van de onbedoelde ventilatie.

Ook het binnenpaneel van de A-stijl is weer van geheel fris metaal.

Ik heb nog geprobeerd om het opgetekende profiel in de plaat te maken, maar na 2x een mislukte poging (4 avonden voor niks geworsteld dus

Gelukkig zie je er straks niets van terug, er komen straks weer afdekpanelen van het interieur overheen.
Nu kun je trouwens mooi zien aan al de lasnaden hoe rot de bodem van de Grand Raid eigenlijk was, bijna de helft van de bodem is vervangen...

...ik schrok zelf eigenlijk nog van deze foto...

Ook de nieuwe langsdrager zit inmiddels weer op z'n plaats.
Weer heel veel pas- en meetwerk, maar met het matenplan van Matra530lx in m'n rechterhand en de lastoorts in m'n linkerhand is het uiteindelijk toch gelukt om hem op z'n juiste plaats te krijgen.

Nog even de laatste stukjes aflassen en afwerken, dan is dat gedeelte ook weer klaar.
Dit staat dus voor aankomende dinsdag op de planning, samen met het plaatsen van de kriksteun.
--wordt vervolgd--

Rustig aan....
- oetker
Weer een stapje genomen.
Het begint er op te lijken dat je een halve Rancho aan plaatwerk nodig hebt, en het eind is nog niet in zicht.
Ligt dat nou aan de constructie van de Rancho dat het allemaal zo slecht is, of aan het gebruikte metaal?
Of is het slechte voorbehandeling of afwatering?
De meeste auto's hebben meestal last op de dorpels en wielbakken, maar het lijkt wel of de roest op de Rancho vanuit het niets ontstaat, en op de meest oncourante plaatsen.
Het begint er op te lijken dat je een halve Rancho aan plaatwerk nodig hebt, en het eind is nog niet in zicht.
Ligt dat nou aan de constructie van de Rancho dat het allemaal zo slecht is, of aan het gebruikte metaal?
Of is het slechte voorbehandeling of afwatering?
De meeste auto's hebben meestal last op de dorpels en wielbakken, maar het lijkt wel of de roest op de Rancho vanuit het niets ontstaat, en op de meest oncourante plaatsen.
-
Het is gewoon de combinatie van de constructie en de anti-roestbehandeling.
Daarnaast is de ventilatie en afwatering van de holle delen ook niet om naar huis te schrijven...
Er zitten dus vele lagen plaatwerk strak over elkaar heen gepuntlast over grotere oppervlaktes, met name in de dorpels en de langsdragers.
Tussen deze lagen heeft de verf dus nooit kunnen komen tijdens de dompel- en spuitbeurten in de fabriek.
Maar condens kruipt hier na verloop van tijd wel tussen en doet vervolgens z'n vernietigende werk.
De vloerdelen gaan vaak kapot door de aanwezigheid van de grote rubber mat die het gehele vloeroppervlak zo'n beetje bedekt en de ventilatie ook onmogelijk maakt.
Deze mat zit vastgeklemd tussen de afdeklijsten op de dorpels links en rechts, wordt er dus nooit uitgehaald...
Maar het einde komt nu echt wel in zicht.
Ik heb vandaag de rechter A-stijl ook weer voor 90% klaar gekregen.
Dinsdag de laatste 10% hiervan nog even, en dan kan de wagen weer vlak geplaatst worden.
Dan nog even een paar kleine plekjes op de bodem aflassen waar ik tot nu toe slecht bij heb kunnen komen en dan is het lassen klaar.
Kunnen we dan beginnen met roestPREVENTIE....maar dan wel op de manier die in de scheepvaart gebruikelijker is dan in de auto-industrie.
Daarnaast is de ventilatie en afwatering van de holle delen ook niet om naar huis te schrijven...

Er zitten dus vele lagen plaatwerk strak over elkaar heen gepuntlast over grotere oppervlaktes, met name in de dorpels en de langsdragers.
Tussen deze lagen heeft de verf dus nooit kunnen komen tijdens de dompel- en spuitbeurten in de fabriek.
Maar condens kruipt hier na verloop van tijd wel tussen en doet vervolgens z'n vernietigende werk.
De vloerdelen gaan vaak kapot door de aanwezigheid van de grote rubber mat die het gehele vloeroppervlak zo'n beetje bedekt en de ventilatie ook onmogelijk maakt.
Deze mat zit vastgeklemd tussen de afdeklijsten op de dorpels links en rechts, wordt er dus nooit uitgehaald...
Maar het einde komt nu echt wel in zicht.
Ik heb vandaag de rechter A-stijl ook weer voor 90% klaar gekregen.
Dinsdag de laatste 10% hiervan nog even, en dan kan de wagen weer vlak geplaatst worden.
Dan nog even een paar kleine plekjes op de bodem aflassen waar ik tot nu toe slecht bij heb kunnen komen en dan is het lassen klaar.
Kunnen we dan beginnen met roestPREVENTIE....maar dan wel op de manier die in de scheepvaart gebruikelijker is dan in de auto-industrie.

Rustig aan....
-
Vandaag alvast begonnen met de voorbereidingen van de volgende fase:

Juist ja...de roestpreventie.
Heb bij de lokale verfboer een donatie van ? 100,= achter gelaten en mocht vervolgens het volgende meenemen:
-4 liter Owatrol olie
-2? liter ijzermenie
-bus strijkkit voor de naden
-bus tencoferro ijzerverf
-2 liter terpentine
-1 liter siliconenverwijderaar
-busje 250 gr metaalplamuur
-diverse kwasten, emmertjes, spuitbussen matzwart en spuitplamuur
Moet dus voldoende zijn om straks het gehele onderstel van binnen en buiten mee te behandelen.

Juist ja...de roestpreventie.

Heb bij de lokale verfboer een donatie van ? 100,= achter gelaten en mocht vervolgens het volgende meenemen:
-4 liter Owatrol olie
-2? liter ijzermenie
-bus strijkkit voor de naden
-bus tencoferro ijzerverf
-2 liter terpentine
-1 liter siliconenverwijderaar
-busje 250 gr metaalplamuur
-diverse kwasten, emmertjes, spuitbussen matzwart en spuitplamuur
Moet dus voldoende zijn om straks het gehele onderstel van binnen en buiten mee te behandelen.

Rustig aan....
-
-
HET LASWERK IS KLAAR !!!!!!
Ook maar gelijk even de balans opgemaakt:
-15 kg lasdraad
-45 liter menggas
-circa 160 uren
-ongeveer 8 m2 plaat + diverse kant-en-klaar inzetstukken/plaatdelen
Dit was dus de grootste lasklus die ik ooit aan een auto heb uitgevoerd...
Lassen is best leuk werk, maar op het laatst gaat het wel vervelen.
Vooral de 2e kant begon saai en eentonig werk te worden, het is eigenlijk een stomme herhaling van de ??rste zijkant.
Maar het bakken is gelukkig voorbij, op naar de roestpreventie en de opbouw.
(...bedenk me net...de auto van m'n vrouw moet volgende maand weer voor de APK...en er zit een gat in de dorpel die afkeur betekend.
)

Ook maar gelijk even de balans opgemaakt:
-15 kg lasdraad
-45 liter menggas
-circa 160 uren
-ongeveer 8 m2 plaat + diverse kant-en-klaar inzetstukken/plaatdelen

Dit was dus de grootste lasklus die ik ooit aan een auto heb uitgevoerd...
Lassen is best leuk werk, maar op het laatst gaat het wel vervelen.
Vooral de 2e kant begon saai en eentonig werk te worden, het is eigenlijk een stomme herhaling van de ??rste zijkant.
Maar het bakken is gelukkig voorbij, op naar de roestpreventie en de opbouw.
(...bedenk me net...de auto van m'n vrouw moet volgende maand weer voor de APK...en er zit een gat in de dorpel die afkeur betekend.

Een Rancho hoort niet gegalvaniseerd te zijn... en daarnaast kan bruintje dat ook niet trekken.dieterwieter wrote:
Is het missch niet beter om de hele handel te laten galvaniseren? Ben je d'r ineens van af voor de komende (pakweg) 20j.
![]()
Greetz,
Dieter

Rustig aan....
-
Voor wat ga je dat matzwart gebruiken?
Het zijn goede bussen maar de satinglans is beter.
Die Owatrol kun je door de verf mengen dan strijkt ze heel gemakkelijk, heb ik toch op het Ctro?n forum al vaker gelezen : voor de Hy en en de 2CV familie word dat namelijk veel gebruikt.
Het zijn goede bussen maar de satinglans is beter.
Die Owatrol kun je door de verf mengen dan strijkt ze heel gemakkelijk, heb ik toch op het Ctro?n forum al vaker gelezen : voor de Hy en en de 2CV familie word dat namelijk veel gebruikt.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
-
Die matzwart is voor rondom de voorruit, satijnzwart geeft een heel raar effect tegenover de originele matgroene kleur (vert maquis) die er weer op komt.
Ik heb dit even getest met zowel matzwart als satijnzwart, matzwart komt mooier uit. (die "mat" geeft ook nog wel heel iets glans, het is geen schoolbordverf)
De Owatrol en ijzermenie worden 1:1 gemengd voor de ??rste laag (laat ik ook de naden mee vol lopen), voor de 2e laag komt er een mengsel van 1:4 overheen.
Dan met strijkkit alle naden dicht maken, en vervolgens de gehele onderzijde behandelen met body-shoot (anti-steenslag)
Daar overheen komen dan weer 2 lagen Tenco-ferro metaalverf (zwart).
Alle holle delen worden volgespoten met pure Owatrol (en dit is gelijk ook jaarlijks onderhoud)
Dit recept komt uit de (zeewaardige) scheepvaart, moet dus ook goed zijn voor een auto.
Een bijkomend voordeel is ook dat die roodbruine ijzermenie direct opvalt bij beschadigingen, dan ben je er ook op tijd bij voor het herstel van de beschadiging.
Ik heb dit recept al meerdere keren toegepast tot volle tevredenheid, zelfs onder mijn terreinmonster is het na 15 jaar nog effectief.
Ik heb dit even getest met zowel matzwart als satijnzwart, matzwart komt mooier uit. (die "mat" geeft ook nog wel heel iets glans, het is geen schoolbordverf)
De Owatrol en ijzermenie worden 1:1 gemengd voor de ??rste laag (laat ik ook de naden mee vol lopen), voor de 2e laag komt er een mengsel van 1:4 overheen.
Dan met strijkkit alle naden dicht maken, en vervolgens de gehele onderzijde behandelen met body-shoot (anti-steenslag)
Daar overheen komen dan weer 2 lagen Tenco-ferro metaalverf (zwart).
Alle holle delen worden volgespoten met pure Owatrol (en dit is gelijk ook jaarlijks onderhoud)
Dit recept komt uit de (zeewaardige) scheepvaart, moet dus ook goed zijn voor een auto.
Een bijkomend voordeel is ook dat die roodbruine ijzermenie direct opvalt bij beschadigingen, dan ben je er ook op tijd bij voor het herstel van de beschadiging.
Ik heb dit recept al meerdere keren toegepast tot volle tevredenheid, zelfs onder mijn terreinmonster is het na 15 jaar nog effectief.

Rustig aan....
- GODFRIED
Dag Muddy bandit,
Zoals al eerder vermeld was de G.E.-koppeling (de homokineet aan de wielzijde) van deze aandrijfas versleten.
Ik heb een vraagje voor je! Toen je aan de aandrijfassen bezig was, hoe heb je toen vastgesteld dat de koppeling defect was?
Ik heb een tikkend geluid tijdens het rijden aan de linker as. Alleen als de as wordt aangedreven, dus gas bijgeven.
Als ik aan de as draai zit er links een beetje meer spel dan Rechts.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?? Ik heb verschillende reserve assen liggen maar die hebben ook allemaal een beetje speling.
Ik weet niet zo dadelijk wat ik moet doen om dit op te lossen.
Alle tips zijn welkom.
Zoals al eerder vermeld was de G.E.-koppeling (de homokineet aan de wielzijde) van deze aandrijfas versleten.
Ik heb een vraagje voor je! Toen je aan de aandrijfassen bezig was, hoe heb je toen vastgesteld dat de koppeling defect was?
Ik heb een tikkend geluid tijdens het rijden aan de linker as. Alleen als de as wordt aangedreven, dus gas bijgeven.
Als ik aan de as draai zit er links een beetje meer spel dan Rechts.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?? Ik heb verschillende reserve assen liggen maar die hebben ook allemaal een beetje speling.
Ik weet niet zo dadelijk wat ik moet doen om dit op te lossen.
Alle tips zijn welkom.

-
hallo Godfried,
Ik heb nog geen 150 km gereden met mijn Rancho, maar tijdens de proefrit was mij al heel snel duidelijk dat er in de aandrijflijn meerdere dingen niet in orde waren.
Een wiellager protesteerde hoorbaar vanaf 10 km/h, gas geven in een bocht gaf een hoop geratel en geknetter, en het dif (anti-blog) greep maar af en toe in....
Dit betekende dus dat er niet een klein beetje mis mee was, maar dat er veel aan mankeerde.
-Het wiellager sloeg al vast op de thuisreis op de dag van de aanschaf, deze bleek veel te strak afgesteld te zijn. (heb ik langs de snelweg nog even weer een beetje gangbaar gemaakt met hulp van een vriendelijke vrachtwagenchauffeur)
-Bij demontage van de voorwielophanging bleek er op de aandrijfas een speling van ruim 1?cm te zitten, zowel in lijn als axiaal...
...dan is het vaststellen dus geen probleem meer, vervangen is de enigste optie.
Nu had ik vele zowel goede als slechte aandrijfassen op voorraad, maar alleen niet de kortere die bij m'n speciale dif hoort. (vandaar dat ik er ook maar ??n geheel gedemonteerd heb om te kijken hoe ze in elkaar zaten)
Wat mij opviel van de slechte assen was ten eerste een beetje speling, maar ook het niet functioneren van die drukveer met dat schoteltjerechtsonder in beeld:

Bij 1 slechte as was de veer kapot, bij een andere as was het schoteltje ovaal.
Dit gaf een raar tikkend/schrapend gevoel als je de as met de hand onder een hoek bewoog en gelijk ook iets indrukte, de goede assen hadden hier geen problemen mee.
Wat mij verder ook opgevallen is is dat de afstelling van de hoek van de sterstukken precies goed moet zijn voor een gelijkmatige overbrenging... 1 tandje ernaast gaf al een schokkerig draaibeeld.(heb ik getest in een draaibank)
En de goede assen heb ik verder dus niet uit elkaar gehaald, enkel een goede (zogenaamde) vaste kop gedemonteerd van een slechte as.
Nu lijk mij de constructie van deze assen wel zo dat enkel een klein beetje speling niet direct kan zorgen voor een tikkend geluid.
Een gebrek aan smering (vet) of overmatige slijtage op die drukveer/schotel geeft echter wel gelijk een tikkend gevoel... ik heb dit echter alleen vast kunnen stellen aan gedemonteerde assen, hoe zoiets klinkt of voelt als het gemonteerd is heb ik nog niet kunnen ervaren...
Maar persoonlijk zou ik zeggen: alles spelingvrij zien te krijgen, dat is ook een stuk beter voor de wiellagers en het differentieel.
Ik heb nog geen 150 km gereden met mijn Rancho, maar tijdens de proefrit was mij al heel snel duidelijk dat er in de aandrijflijn meerdere dingen niet in orde waren.
Een wiellager protesteerde hoorbaar vanaf 10 km/h, gas geven in een bocht gaf een hoop geratel en geknetter, en het dif (anti-blog) greep maar af en toe in....

Dit betekende dus dat er niet een klein beetje mis mee was, maar dat er veel aan mankeerde.
-Het wiellager sloeg al vast op de thuisreis op de dag van de aanschaf, deze bleek veel te strak afgesteld te zijn. (heb ik langs de snelweg nog even weer een beetje gangbaar gemaakt met hulp van een vriendelijke vrachtwagenchauffeur)
-Bij demontage van de voorwielophanging bleek er op de aandrijfas een speling van ruim 1?cm te zitten, zowel in lijn als axiaal...

Nu had ik vele zowel goede als slechte aandrijfassen op voorraad, maar alleen niet de kortere die bij m'n speciale dif hoort. (vandaar dat ik er ook maar ??n geheel gedemonteerd heb om te kijken hoe ze in elkaar zaten)
Wat mij opviel van de slechte assen was ten eerste een beetje speling, maar ook het niet functioneren van die drukveer met dat schoteltjerechtsonder in beeld:

Bij 1 slechte as was de veer kapot, bij een andere as was het schoteltje ovaal.
Dit gaf een raar tikkend/schrapend gevoel als je de as met de hand onder een hoek bewoog en gelijk ook iets indrukte, de goede assen hadden hier geen problemen mee.
Wat mij verder ook opgevallen is is dat de afstelling van de hoek van de sterstukken precies goed moet zijn voor een gelijkmatige overbrenging... 1 tandje ernaast gaf al een schokkerig draaibeeld.(heb ik getest in een draaibank)
En de goede assen heb ik verder dus niet uit elkaar gehaald, enkel een goede (zogenaamde) vaste kop gedemonteerd van een slechte as.
Nu lijk mij de constructie van deze assen wel zo dat enkel een klein beetje speling niet direct kan zorgen voor een tikkend geluid.
Een gebrek aan smering (vet) of overmatige slijtage op die drukveer/schotel geeft echter wel gelijk een tikkend gevoel... ik heb dit echter alleen vast kunnen stellen aan gedemonteerde assen, hoe zoiets klinkt of voelt als het gemonteerd is heb ik nog niet kunnen ervaren...
Maar persoonlijk zou ik zeggen: alles spelingvrij zien te krijgen, dat is ook een stuk beter voor de wiellagers en het differentieel.
Rustig aan....
- Vollegaaz
-