Gezocht: Alu-velgen

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Gezocht: Alu-velgen

Post by matra530lx »

Ik ben op zoek naar alu-velgen voor mijn Matra 530 Lx.
De originele dat zal ik maar vergeten.
Maar er zijn ook mooie velgen gemaakt door Dunlop.
Het gaat hier dus over 14" x 4.5" 3 gaats.
Het mogen nieuwe of goede tweedehandse zijn.
Moest iemand iets tegen komen laat maar iets weten.

Matra 530 Lx
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

ga eens zien op kapaza onder :banden en velgen,daar staan er tekoop voor op peugeot 13'' voor 200? ze zitten nog in de verpakking.sorrie link plaatsen lukt me niet.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Alu-velgen

Post by matra530lx »

Bedankt Ludo,

Maar het is niet wat ik zoek, namelijk het zouden eigenlijk velgen moeten zijn van uit de periode dat de Matra 530 geproduceerd is.( +/- 1970)

Alvast toch maar de link meegeven voor andere gegadigden:
http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Ba ... elgen.html

Groetjes Matra530LX
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik denk dat Jean eerder zoekt naar iets als op de foto.
De originele M530 die vroeger als optie te verkrijgen waren kom je inderdaad niet veel tegen en daarom zijn onderstaande een gepast alternatief.
Attachments
velgen m530.jpg
velgen m530.jpg (22.19 KiB) Viewed 9214 times
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Alu-velgen M530

Post by matra530lx »

De velgen op de foto van Alain zijn die van "Dunlop".
Nu ga ik voor alle zekerheid hier toch een foto bij plaatsen van originele, je weet maar nooit.

Groetjes Matra 530LX
Attachments
1970_matra_530_lx_07_m.jpg
1970_matra_530_lx_07_m.jpg (36.61 KiB) Viewed 9194 times
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik denk dat de originele vinden zeer moeilijk wordt, maar ik hou mijn ogen open. Als ik er tegenkom breng ik je zeker op de hoogte. Dit geldt natuurlijk ook voor de Dunlop velgen.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Alu-velgen

Post by matra530lx »

Gevonden in redelijke staat zijnde 4 stuks Alu-velgen van Dunlop.
Bedankt aan allen die mee hebben gezocht en mij daar via mail van op de hoogte brachten.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 Lx
Attachments
MVC-320F.JPG
MVC-320F.JPG (70.15 KiB) Viewed 9172 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Moeilijk te geloven dat die toch nog hebt kunnen vinden. Ik vermoed dat deze velgen h??l zeldzaam zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

All? weer een stap in de goede richting :wink:
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Alu velgen

Post by matra530lx »

Als ne mens niet meer opzoek is naar iets, dan komen er altijd dingen van achter de hoek geheel op het onverwacht.
Ik heb ze daarom toch ook maar gekocht en gaat hier weer over alu velgen voor een M 530 gemaakt door de firma " Cosmic ".
Moeten ook weer opgekuist worden, maar zijn zeer goed te doen.
Nu komt mijn vraag, heeft er iemand van jullie ervaring met het laten polieren van velgen? hoe wat en waar?

Mvg,

Matra 530Lx
Attachments
MVC-331F.JPG
MVC-331F.JPG (71.29 KiB) Viewed 9129 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra530lx,

Met polieren heb ik totaal geen ervaring en van poederlakken kan ik je niets meer leren. Z??r mooie velgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Beste Matra 530Lx,

Zelf heb ik ooit velgen gepolierd voor mijn vorige wagen. Daarbij heb ik volgende procedure gevolgd. Even nadenken want het is al lang geleden. Op mijn boormachine monteerde ik schuurpapier. Ik denk korrel 180 om de grootste oneffenheden weg te werken zoals bijvoorbeeld op de foto te zien is rond het ventiel. Uiteindelijk eindigde ik met de volledige velg af te schuren met de fijnste korrel die ik kon vinden. Ik denk dat dit 420 is. Volgens een collega op het werk kan je ook gewoon je velgen zandstralen in plaats van ze af te schuren. Na dit gedaan te hebben moet de velg gepolierd worden. Dit heb ik gedaan met een schuurpasta en met een rondraaiend poliersponsje op mijn boormachine . Zo kan je
bijvoorbeeld ook de delen die je zwart wil hebben eerst zwart spuiten en dan de overtollige verf met de schuurpasta verwijderen. Daarna moet je de velgen ontvetten en vernissen met kleurloze vernis. Geen verf uit een spuitbus gebruiken want deze is niet bestand tegen steenslag. Wel een twee componentenverf gebruiken.

Groetjes,

Frank.
gert
Posts: 13
Joined: Sat Jul 28, 2007 8:06 pm

Post by gert »

Iets gelezen dat ik je toch moet afraden uit ervaring met polieren.
Zandstralen???
Niet doen hoor,als je dan later gaat polieren verkleurt het aluminium,je krijgt een zwart wazige schijn!!!!
Aan te raden is parelstralen,dit gebeurt met glaspareltjes,perfect voor aluminium!
Verder wens ik je er nog veel succes mee.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

t'zelfde voor het vernissen, tijdens het polieren maak je eigenlijk alle pori?n toe waardoor het alu gaat glanzen, daar kan je met de beste wil nooit deftig een vernislaag opleggen omdat het gewoonweg niet voldoende kan hechten. Afhankelijk zal het mooi zijn, maar vroeg of laat lost de vernis. Gepolierde alu moet je gewoon onderhouden door het tijdig na te polieren.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar blijft veel werk aan. :x
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Heb wel eens een compleet frame van van een moto gepolijst en dat is wel een werk om te onderhouden.Jean in jou geval zou ik de velgen mooi laten poedercoaten,zeker als ze zo zeldzaam zijn .Gepolijste velgen zijn natuurlijk wel het mooist om te zien maar wel een werk om alle hoekjes en gaatjes te poetsen,zeker na een ritje met alle remstof.Maar daar kies je natuurlijk zelf voor Jean.Weet wel gebruikte vroeger NEVR-DULL voor onderhoud werkt zeer goed.Zie www.motozoom.nl :wink:
Post Reply