M530, Ford V4 motor
Posted: Sun Feb 13, 2022 9:06 pm
Naast het restauratie topic van de M530 maak ik voor de motor die hierin komt een apart topic.
Reden is dat ik mogelijk wat zaken ga uitproberen, ik heb hier al eens wat over losgelaten in mijn resto topic dacht ik.
Wat er komt? We zien wel, heb altijd zat plannen en die wijzigen ook zomaar weer naarmate ik ergens zin in heb (of niet meer) en aldoende borrelt er wel es wat omhoog.
In ieder geval, ooit heeft Matra in al haar wijsheid besloten om een Ford V4 blok met bak in de Matra M530 te hangen.
Hoe ze tot deze keuze zijn gekomen is een heel verhaal, maar daar ga ik me niet mee bemoeien, ik hou me bij het ijzerwerk, da's al gewichtig genoeg.
Paar week geleden als oefenmateriaal al eens een oud blok wat nog bij Henk (elix) uit de oer-roest donoren komt helemaal uit elkaar getrokken.
De koelkanalen van blok en kop waren volledig dichtgeslibd met roest, geen beginnen aan. Daarom er toch maar aan begonnen, wat daar uitkwam ...
Motor bok gemaakt (u kent het inmiddels wel, had nog wat oud ijzer)
Kale blok hangt inmiddels netjes in de motorbok. Cilinderkoppen uitelkaar getrokken, we gaan wel even nadenken wat we hier aan kunnen doen.
In ieder geval ben ik van plan de poorten te gaan flowen, en om te weten wat je doet is een flowbank wel handig. Dus moet weer wat gemaakt worden.
Met een flowbank kun je de hoeveelheid lucht meten die bij een BEPAALDE onderdruk door bijvoorbeeld het inlaatkanaal met geopende klep stroomt. Door de in/uitlaat poorten te bewerken en bijvoorbeeld grotere kleppen te plaatsen kun je zorgen dat de lucht makkelijker in de cilinder komt met als doel betere vullingsgraad, meer koppel/vermogen.
Complexiteit met professionele flowbanken is dat ze de hoeveelheid lucht meten bij een CONSTANTE BEPAALDE onderdruk over het systeem, dat betekend dat je de luchthoeveelheid pompwerking (of via bypass) moet regelen om elke keer op dezelfde onderdruk uit te komen.
Verder wordt de hoeveelheid lucht GEMETEN wat betekend dat je hier een meetsysteem voor moet hebben. Middels oriffice, venturi of andere. Allemaal wel te maken van wat standaart MAF, MAP en temperatuur sensoren van een oud injectie systeem en bijv een Arduino bordje, maar maakt het voor de meesten complex.
Heb vandaag es een proto flowbankje bij elkaar gesprokkeld om es wat principes uit te proberen of het simpeler kan en waar we toch wat aan hebben.
Bijgaand wat teasers, later meer.
Reden is dat ik mogelijk wat zaken ga uitproberen, ik heb hier al eens wat over losgelaten in mijn resto topic dacht ik.
Wat er komt? We zien wel, heb altijd zat plannen en die wijzigen ook zomaar weer naarmate ik ergens zin in heb (of niet meer) en aldoende borrelt er wel es wat omhoog.
In ieder geval, ooit heeft Matra in al haar wijsheid besloten om een Ford V4 blok met bak in de Matra M530 te hangen.
Hoe ze tot deze keuze zijn gekomen is een heel verhaal, maar daar ga ik me niet mee bemoeien, ik hou me bij het ijzerwerk, da's al gewichtig genoeg.
Paar week geleden als oefenmateriaal al eens een oud blok wat nog bij Henk (elix) uit de oer-roest donoren komt helemaal uit elkaar getrokken.
De koelkanalen van blok en kop waren volledig dichtgeslibd met roest, geen beginnen aan. Daarom er toch maar aan begonnen, wat daar uitkwam ...
Motor bok gemaakt (u kent het inmiddels wel, had nog wat oud ijzer)
Kale blok hangt inmiddels netjes in de motorbok. Cilinderkoppen uitelkaar getrokken, we gaan wel even nadenken wat we hier aan kunnen doen.
In ieder geval ben ik van plan de poorten te gaan flowen, en om te weten wat je doet is een flowbank wel handig. Dus moet weer wat gemaakt worden.
Met een flowbank kun je de hoeveelheid lucht meten die bij een BEPAALDE onderdruk door bijvoorbeeld het inlaatkanaal met geopende klep stroomt. Door de in/uitlaat poorten te bewerken en bijvoorbeeld grotere kleppen te plaatsen kun je zorgen dat de lucht makkelijker in de cilinder komt met als doel betere vullingsgraad, meer koppel/vermogen.
Complexiteit met professionele flowbanken is dat ze de hoeveelheid lucht meten bij een CONSTANTE BEPAALDE onderdruk over het systeem, dat betekend dat je de luchthoeveelheid pompwerking (of via bypass) moet regelen om elke keer op dezelfde onderdruk uit te komen.
Verder wordt de hoeveelheid lucht GEMETEN wat betekend dat je hier een meetsysteem voor moet hebben. Middels oriffice, venturi of andere. Allemaal wel te maken van wat standaart MAF, MAP en temperatuur sensoren van een oud injectie systeem en bijv een Arduino bordje, maar maakt het voor de meesten complex.
Heb vandaag es een proto flowbankje bij elkaar gesprokkeld om es wat principes uit te proberen of het simpeler kan en waar we toch wat aan hebben.
Bijgaand wat teasers, later meer.