M530, Ford V4 motor

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bonne had gekeken en alle motorblokken in mijn bezit zijn closed deck blokken, dus met de vriesdoppen. :wink:
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Prima Alain,
Type waarbij de minste koppakking problemen te verwachten zijn. Ook de koppen zijn aan uitlaat zijde wat meer geschikt voor tunings werk als je grotere uitlaat pijp diameter wil plaatsen, wat vrij gebruikelijk is.
De open deck blokken met bijbehorende koppen zit in M530 t/m chassis nr 1726 volgens revue technique. Mocht iemand hier specifiek om vragen voor authenticiteit heb ik evt. wel een kaal blok en koppen liggen voor in de club stock ( zolang aanwezig natuurlijk)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

@Bonne
Voor de bobine heb je voor de correcte belasting van de moduul een model van ongver 1 ohm nodig.
Ik heb misshien nog wel liggen anders kun je oo de DLB 198 gaan van intermotor.
Deze heeft een prima vonk.

https://www.ebay.nl/itm/282405280385
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: M530, Ford V4 motor

Post by benny »

Veel respect voor wat je doet. Wat je hier allemaal schrijft, gaat mijn petje te boven want daar ben ik een complete leek in. Veel succes!
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Dank je Benny, ik zit ook met verwondering te kijken naar de prachtige dingen van mede forum lotgenoten hier op het forum, dat prachtige gele gevaar wat jij inmiddels in elkaar hebt gestoken niet uitgezonderd. Het lijkt achteraf simpel als iets klaar is, maar elk detail telt.
Is ook een beetje hobbyen in het vakgebied waar ik een kleine 40 jaar met veel plezier en nieuwsgierigheid heb gewerkt, in die zin valt het wel mee. Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die buiten hun vakgebied pracht dingen maken.
Tegen de tijd dat het body werk en polyester aan bod komt ga ik wel bij jullie te rade hoe dat aan te pakken, daar had ik nooit zoveel mee.
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Mooi Herman, kan ik daar rekening mee houden. Weet je toevallig het onderdeel nummer van de module? Er staat niets op, (kwam deze van Audi of zit ik mis.)
Ik ben hoog ohmig begonnen met voorschakelweerstand uit veiligheid met ontstekingen die ik niet ken, stook je minder gauw iets kapot

Wat ik jammer vind is dat ze voor de bobines naast de weerstand bijna nooit de zelfinductie (L uitgedrukt in henry) opgeven. Zonder de zelfinductie weet je nog niet of deze wel echt optimaal is bij de ontstekings module.
Als ik de scope met stroomtang aan de praat krijg zal ik dat nog eens uitzoeken. Paar plaatjes doet soms wonderen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Dit is de Moduul met de juiste bobine. (had ik die niet mee gegeven?)
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

ZM002 of 0 ZM 012 gebruikt in Saab 900, Audi 80 en 100, Seat Toledo, Golf II , Jetta, Scirocco enz.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Dank voor je informatie Herman,
De bobine had je meegegeven, maar die is nog zo mooi, die wilde ik nog even sparen, ik wil wel eens iets verkeerd aansluiten. :D
Had een paar schemas gevonden op internet, uit voorzorg de Hall sensor en module al even afzonderlijk doorgemeten waar de pull up of pull down zat, de common massa hall en module pin. Na aansluiten gemeten, hall signaal is hoog 5 volt met via module ca 12 volt accu op hall + .
"Test hallsensor" op je schema heb ik in principe gebruikt om de statische ontsteking in te stellen op de motor en de Hall rotor positie te corrigeren.
De Hall kabel kleuren in het electrisch schema zijn wel anders
(rood, zwart en groen, ook goed te zien op je foto met door de rotor doorgesneden kabels.)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Inderdaad was mij ook opgevallen.
Ze schijnen bij Matra daar geen echte standaard te hebben gehad.
Als er een kleur op was dan naam je gewoon iets anders.
In de auto ook al diverse keren mee gemaakt.
Zelf ben ik ook met de ontsteking bezig.
De Murena liep tijdens de meeting al niet goed.
Heb even 4 Weber carburateurs aangepakt en compleet gemaakt maar het lijkt of de ontsteking ook niet helemaal happy is.
Het moet wel even wat beter weer zijn, want sleutel op het moment weer buiten, vanwege geen sleutelruimte meer.
Wordt voor mij steeds lastiger om wat te doen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

Herman bekijk dit ook eens.
Dit ben ik tegengekomen bij het demonteren van een oude Bagheera motor.
Speling en slijtage op de as waar de stroomverdeler zit. :wink:
Zie ook de stukjes ijzer rond deze as.
Attachments
slijtage op as van de stroomverdeler Bagheera (Groot).jpg
slijtage op as van de stroomverdeler Bagheera (Groot).jpg (395.61 KiB) Viewed 1326 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Een veel vergeten onderhoud oorzaak waarschijnlijk.
Vroeger stond in de onderhouds schema om op gezette tijden de as te smeren met motorolie.
Toen we nog contactpunten zetten was het ebruikelijk dat te doen.
Door de electr. ontsteking komt men daar bijna niet meer.
Ik heb assen gezien die blauw waren geworden van de hitte en ook al 2 assen gezien die zelfs krom waren daardoor.
Gewoon smeren af en toe is de boodschap en standaard onderhoud.
Ook de worm tandwielen zijn bikkelhard.
in de 2.2 waren er stukken uitgeslagen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Thu Oct 26, 2023 4:50 pm Een veel vergeten onderhoud oorzaak waarschijnlijk.
Vroeger stond in de onderhouds schema om op gezette tijden de as te smeren met motorolie.
Toen we nog contactpunten zetten was het ebruikelijk dat te doen.
Door de electr. ontsteking komt men daar bijna niet meer.
Ik heb assen gezien die blauw waren geworden van de hitte en ook al 2 assen gezien die zelfs krom waren daardoor.
Gewoon smeren af en toe is de boodschap en standaard onderhoud.
Ook de worm tandwielen zijn bikkelhard.
in de 2.2 waren er stukken uitgeslagen.
Ik ga hier een nieuwe rubriek, topic voor aanmaken anders is het niet meer terug te vinden. :wink:
viewtopic.php?f=6&t=3955
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Op mijn Matra Ford V4 motor zit origineel een Solex 32 TDID carburateur.
Dit is een register carburateur met 2x32 mm poort en ik meen 23 mm venturies.
M530 Solex 32 DTID.jpg
M530 Solex 32 DTID.jpg (81.86 KiB) Viewed 496 times
Iets dergelijks zit er ook op mijn Opel GT. Ik ben hier nooit tevreden over geweest, stationair de waan van de dag, eenmaal per jaar beetje goed voor Apk en dan duimen draaien. En verder ook het oppakken en gas overnames slechte respons.
Is wel wat aan te doen, heb geen excuus behalve te lui , op 120O ++ toeren loopt ie ook al 40 jaar en slaat niet af.(Hoop ik)
Het is niet ongebruikelijk om de Solex te vervangen voor een Weber exemplaar waar men, mits de juiste setting venturies en sproeiers, beter over te spreken is.
In mijn jongere jaren veel gespeeld met dubbele Webers voor de cross.
We stroopten alle sloperijen destijds af Simca 1000 en 1100 voor de staande 36 mm Webers en Fiats/Alvas voor de grote (40 en grotere ) horizontale carbs.
Ik was erg gecharmeerd van de dubbele staande 36 mm exemplaren. Weet zo het type niet meer, DGxV? of DCA? maar met wat verschillende types (je had Simcas met eene en twee dubbele carburateurs) daarmee had je verschillende venturies en sproeiers om te tunen. Daarnaast heb miniscule boortjes om evt. sproeier aan te passen. Vooral op VW kevers met een 1800 motor (van VW 411 en 412) liep dit prachtig. Met wat flow werk, milde sport nokkenas, 4 in 2 uitlaat over de gekruiste cilinders ivm ontstekings volgorde (iedereen had 4 in 1 dus dat moest anders van mij) en open megafoons.
Dit met 2 dubbele 36 mm Webers op hoge rechtopstaande getunede pijpen (iets van 42cm vanaf inlaat klep).
Dat liep echt hard vanaf onderuit en bleef gaan . Top vermogen van de concurrentie met grote Webers lag hoger maar had lang niet de push en souplesse onderin, ook was daar deellast tuning erg afhankelijk van de weersomstandigheden. (Met 45 Webers en race nokken was een ramp)
Ik heb later een kist met stapels "Simca " carbs naar de oud ijzer boer gebracht. Als ik nu kijk wat ze vragen voor die staande Webers.......

Ergens in een hoekje vond ik nog een Weber type 36 DCA/102 9L. Kan me niet meer herinneren of dit dezelfde was die op de Simca 1000 en 1100 zat weet iemand dat? Bij een aantal van jullie zal best wel wat Simca Talbot kennis zitten.
Weber 36DCA - 102 9L.jpg
Weber 36DCA - 102 9L.jpg (70.85 KiB) Viewed 496 times
Weber 36 DCA 102 .jpg
Weber 36 DCA 102 .jpg (73.91 KiB) Viewed 496 times
Deze carburateur heb ik waarschijnlijk destijds gebruikt voor onderdelen want hij is bijna "leeg". Bovendeksel waar het vlotter scharnierwerk zit is afgebroken.
Weber 36 DCA broken float hinge  .jpg
Weber 36 DCA broken float hinge .jpg (112.78 KiB) Viewed 496 times
Scharnierwerk van gasklep gedeelte is nog prima, geen speling. Als iemand nog wat restant incompleet spul heeft liggen van deze carburateur wat weg mag, dan heb ik wel interesse, laat maar weten ,PM kan ook.
Ben wel benieuwd hoe dat op mijn V4 draait.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Deze lijkt hetzelfde als die ik er 6 van heb maar het nummer lijkt me of Salora of Horizon.(zal nog eeven cheken)..
Venturi 2x 29mm zou Murena moet zijn maar de nummerring klopt niet.
Weet jee welke sproeiers er in zitten.?
Hier heb ik veel onderdelen van.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

mijn notoities
Weet zeker dat ik hier een goed wekende van heb liggen.
Heb de choke exter aangepast dus waterkanaal overzetten en choke denk ik.
De Murena's hebben nog een extra letter 36DCNVA

Dit is de bezetting in de MUR
Image
Attachments
carbSalora.png
carbSalora.png (115.77 KiB) Viewed 512 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Prima info Herman. Had al es wat gezocht. Had eigenlijk de hoop op een hit te vinden op internet waar deze exact van af kwam met met de sub codering /102 9L.

Zitten bij mij geen sproeiers meer in, en er ontbreekt nogal wat.
Sproeiers op zich is ook niet het probleem, een "opstart set" is wel te bedenken bij een 36 mm met 29 venturi, deze zal toch verder getuned moeten worden voor V4.
Ik neem de carb we es mee op doorreis noord-zuid kunnen we wel eens kijken. Ben ook benieuwd naar je injectie ECU.
Ik neem wel tijdig contact op.

Ps als je nog sensoren nodig hebt voor je injectie laat maar weten. Heb nog de nodige temperatuur druk en map sensors evt knock sensor en iuchtmassa meter. liggen die je misschien kan gebruiken voor testen uitlezen ecu.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Muddy Bandit »

Op m'n Rancho had ik een Weber 36 DCNVA 16-100, bij BCCP gaven ze aan dat deze gasfabriek op alle 1442 en 1592 cc blokjes van Talbot (Solara, Horizon, Murena, Simca 1308/1510) gebruikt werd.

De oude FoMoCo carburateur van m'n Transit heb ik vervangen voor een Weber 34 ICH 27, en sindsdien loopt de motor een stuk beter en zuiniger... ik heb alleen geen idee of het inlaatspruitstuk van de M530 V4 hetzelfde is als de V4 van de Transit?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote: Thu Jan 25, 2024 9:42 pm Op m'n Rancho had ik een Weber 36 DCNVA 16-100, bij BCCP gaven ze aan dat deze gasfabriek op alle 1442 en 1592 cc blokjes van Talbot (Solara, Horizon, Murena, Simca 1308/1510) gebruikt werd.

er zitten toch zo links en rechts wel verschillen.
Soms venturi 28 ipv 29.
Electr. of waterchoke en ook handmatig komt veel voor..
Sproeier bezettingen die anders zijn.
However, ik heb er verschilende op de Mur gehad en ze doen het allemaal wel maar met minder vermogen of dippen in accelleratie door andere acceleratie sproeier.
Het gaat hier bij om de laatste 3 cijfers die het verschil maken na .16.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Muddy,
Weber 36 DCNVA, waren fijne carburateurs om mee te werken, is inmiddels 45 - jaar geleden dat ik er mee heb gespeeld, was de type aanduiding die Herman ook noemde al vergeten.

De carburateur die jij noemt Muddy is de enkel poorts.
Deze ( met een 32 mm solex) zat ook op de eerste M530. Ford heeft later een 2 poorts Solex geïntroduceerd. die ook op de latere M530 zit.
Deze dubbel poorts carburateur heeft zoals je kan begrijpen een ander spuitstuk
Onderstaand een foto met de dubbel poorts carburateur en het manifold van de enkele carburateur.
(Ik heb inmiddels wel aantal blokken met dubbele carburateurs maar deze nog niet losgetrokken voor een foto)
single poort manifold, dubbel port carb.jpg
single poort manifold, dubbel port carb.jpg (374.13 KiB) Viewed 427 times


Jouw ombouw enkelpoorts Solex of Ford (28en 32mm ) naar 34 mm Weber kom ik idd meer tegen, en meestal met volle tevredenheid.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, Ford V4 motor

Post by elix »

Ford heeft later een 2 poorts Solex geïntroduceerd. die ook op de latere M530 zit
Deze carburateur zat ook op de Audi 80 en de Opel GT met de 1900 motor
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Dat spruitstuk is denk ik het grootste probleem om wat anders te componeren.
Als ik hiervoor stond dan zou ik waarschijnlijk een gasklephuis zetten met een lpg installatie en de carb er tussen uit.
Zo vermijd je veel problemen die je met de huidige benzine hebt
Er loopt niets soepeler als LPG.
Heb in het verleden 5 auto's omgebouwd die er allemaal beter op liepen.
Je kunt ook nog overwegen naar monopoint Bosch K-jetronic injectie benzine te gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Klopt Henk die Solex zit ook op mijn Opel GT 1900 ( en zit op vele andere motoren van die tijd) met dezelfde nukken als op de V4.
Bij een conversie van deze dubbel poorts carburateur wordt deze Solex 32TDID vaak gewijzigd voor een Weber 32/36 DGV.
Wat ik lees is men hier erg tevreden over (Vergelijkbaar met de wijziging die Muddy heeft beschreven over de enkel
poorts Weber 34 ICH.

Herman, LPG is idd soepel. Goed beschouwd is dit gas met gas mengen dat wil wel. minder mengsel verdeling gedoe en geen benzine druppels die aan spruitstuk wanden hangen laag belast en acceleratie. Maar als ik soepel zou willen kwam er wel een electromotor in. (Ja ja ik weet het Henk, batterijen zijn voor zaklantaarns of zo ets :D :D )

Monopoint lijkt heel wat, maar is een verkapte carburateur, zelfde probleem met mengsel verdeling. Vandaar ook maar een kort bestaan (heb maar 1 project gedraait bij een fabrikant en toen was het alweer voorbij) Je kunt je voorstellen dat emissies niet te halen zijn als je niet weet hoeveel brandstof er per cilinder in druppelt.
1 Voordeel je hebt een mooie grote throttle body, geen gedoe met sproeiers tunen en mogelijk wat performance +. .Heb nog niks liggen anders zou het wat kunnen zijn op mijn vergroot enkel poorts spruitstuk te plakken.

Aanvulling, als je echt wat wilt veranderen aan spruitstuk.

https://www.classicsaabparts.nl/a-55624 ... escription
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Wat een geld zeg.
Daar bouw ik 3 gas installaties voor :roll:
Monopoint heeft ook al verschillnde keren in mijn gedachten gezeten en het wordt op het moment weer sterker door alle benzine perikelen.
De Murena wil gewoon niet meer goed lopen op benzine.
Heb er nu 5 carburateurs op gehad en het wil niet.
Ga volgende maand is een wat meer wetenschappelijke aanpak doen om het probleem te tekkelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Ja Herman, ik weet nog dat deze spruitstukken al niet te betalen waren toen ik kleine 40 jaar geleden de M530 op de kop had getikt. Gaat hem bij mij niet worden. Ik pruts wel wat anders in elkaar met carburateurs of ombouw naar injectie.

Als er in mijn ogen iemand veel weet over carburateurs op Murena ben jij het wel, is er niet iets anders aan de hand? Of is het toch die moderne benzine, neem aan dat je super alcoholvrij tankt en niet E10 rommel. Ik mag niks zeggen ik gooi altijd E10 meuk in mijn GT die ook nukken krijgt. (laksheid, goedkope pomp naast de deur :oops:) is vragen om problemen met oplossende slangen en roest in de tank.

Je had het over Bosch K-jetronic monopoint, bedoel je geen "gewone" monopoint met ecu en èèn centrale injector in een gasklephuis? (Die je kan aansturen met ECU die je nu bouwt.)
K jetronic was in de basis een mechanisch systeem met een grote klep om de lucht flow te meten en meerdere injectoren aansturen waar later wat regel electronica bij is gebouwd
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Tue Feb 06, 2024 12:00 pm

De Murena wil gewoon niet meer goed lopen op benzine.
Heb er nu 5 carburateurs op gehad en het wil niet.
Ga volgende maand is een wat meer wetenschappelijke aanpak doen om het probleem te tekkelen.
Herman,
Dat niet goed lopen is dat alleen op stationair of in het algemeen? Hebben andere murena rijders deze klachten ook??? Indien niet! dan zou ik het niet bij de carburatie gaan zoeken maar ergens anders.
Dat de benzine niet meer hetzelfde is zoals toen de motor werd ontworpen is wel duidelijk.
We zijn de nieuwe moderne auto's gewoon en willen deze dan vergelijken met 40-50 jaar geleden.
Heb je de ontsteking als eens goed gezet op het gevoel en dan een test gedaan. Dat we ons niet blindelings moeten houden aan de instellingen van 40-50 geleden lijkt mij wel normaal met die nieuwe benzine. Volgens mij moet de ontsteking vroeger staan dan voorgeschreven.
Ik hoop dat je het probleem kunt vinden en hou ons op de hoogte hiervan.
Succes, :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, Ford V4 motor

Post by Vedrive »

Snap natuurlijk dat je het op een gegeven moment helemaal hebt gehad als je al 5 carburateurs hebt geprobeerd en misschien de nodige andere tussendoor pogingen tot herstel.
LPG is dan een oplossing voor die carburateur ellende, dat lijkt me toch ook nog een flinke klus bij een Murena of valt dat mee?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Dat benzine probleem was al een tijdje bezig. De auto wordt nukkig zoals bij de meeting onlangs. Plank gas gaat goed vliegt naar de 180km, maar de auto is onrijdbaar. Sproeiers uitblazen en carb spray loste het dan weer voor een paar maanden op. Na de meeting wilde dit niet meer helpen. welke carb ik er ook op zet het wil niet meer goed lopen. De auto tijdt al jaren op E10 zonder problemen. Ontsteking na gelopen en is ok. Kan me niet voorstellen dat gereviseerde 5 carbs allemaal stuk zijn. Misschien dat er een slechte batch benzine nu in zit. Als de auto uit de stalling komt ga ik de oorzaak dieper zoeken. Beginnen Compressie meten Los tankje benzine, losse pomp 0.3 bar. Vacuum bij spruitstuk pakking test.
Desnoods even aanpassing proberen op spruitstuk naar Weber DGas 38. Lpg is simpel in een Murena. Het benzine gedoe begint me te vervelen.

Ik bedoelde gewoon mono point. Dacht dat K jetronic dat ook was maar dat is niet het geval. Als ik dat ga doen zou ik er een gashuis met electronica uit een jap opzetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, Ford V4 motor

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Wed Feb 07, 2024 2:12 pm Dat benzine probleem was al een tijdje bezig. De auto wordt nukkig zoals bij de meeting onlangs. Plank gas gaat goed vliegt naar de 180km, maar de auto is onrijdbaar. Sproeiers uitblazen en carb spray loste het dan weer voor een paar maanden op. Na de meeting wilde dit niet meer helpen. welke carb ik er ook op zet het wil niet meer goed lopen. De auto tijdt al jaren op E10 zonder problemen. Ontsteking na gelopen en is ok. Kan me niet voorstellen dat gereviseerde 5 carbs allemaal stuk zijn. Misschien dat er een slechte batch benzine nu in zit. Als de auto uit de stalling komt ga ik de oorzaak dieper zoeken. Beginnen Compressie meten Los tankje benzine, losse pomp 0.3 bar. Vacuum bij spruitstuk pakking test.
Desnoods even aanpassing proberen op spruitstuk naar Weber DGas 38. Lpg is simpel in een Murena. Het benzine gedoe begint me te vervelen.

Ik bedoelde gewoon mono point. Dacht dat K jetronic dat ook was maar dat is niet het geval. Als ik dat ga doen zou ik er een gashuis met electronica uit een jap opzetten.
Herman, je bent er zeker van dat de vacuüm potjes op de carburators die je getest hebt niet kapot waren?? Als dit defect is kan je instellen en doen wat je wil maar de motor zal niet goed draaien tijdens het rijden, stationair ook niet dacht ik. Harry?????? :o
We spreken van ervaring, Harry de Matra heeft dit potje stuk gehad en we hebben er lang naar gezocht. Opgelost door een tip Van Jean zaliger. :wink:
Attachments
vacuumpotje carburator murena.jpg
vacuumpotje carburator murena.jpg (49.28 KiB) Viewed 212 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: M530, Ford V4 motor

Post by oetker »

Ikzuig er alijd en kijk of het vacuum werkt.
Bij alle carbs goed.
Ik heb ze ook nieuw liggen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply