M530, even puzzelen, waar zit wat

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Zat herrie in de tent.
Rockende compressor, loeiende afzuiging van de straalcabine, gillend haakse slijper, drummende hamer op blik, ratelende knabbelschaar en deze dirigent die bezig is alle valse noten er uit te halen.
Die oordoppen komen zo'n dag niet af.
Vrijdag, we hebben dus maar eens een lekker bockbiertje gevat. Niet uit die frigo overigens😃.
Heerlijk en wat een rust.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Naast de dorpel operatie zijn er al wat meer plaatdelen gesneden, geperst en gezet.
Een kleine collectie.
IMG_20201219_183137_compress8.jpg
IMG_20201219_183137_compress8.jpg (78.67 KiB) Viewed 6162 times
Zetwerk doe ik steeds meer met het zetmes onder de pers.
De zethoeken worden mooi scherp, delen die ik had gezet met zo'n ouderwetse vouwzetbank hadden een grote afrondings straal in de hoek, zag er niet strak en professioneel uit. Deze heb ik nog even nagedrukt met het zetmes onder de pers. Verder kun je met het zetmes meerdere zethoeken plaatsen,een vouwzetbank is hier veel beperkter.
Het zetmes is 10 cm lang, de langere stukken pers ik in meerdere stappen naar 90graden.
Hieronder stap voor stap wat foto's.

IMG_20201219_170720_compress30.jpg
IMG_20201219_170720_compress30.jpg (60.01 KiB) Viewed 6162 times
IMG_20201219_173554_compress21.jpg
IMG_20201219_173554_compress21.jpg (51.25 KiB) Viewed 6162 times
IMG_20201219_174747_compress47.jpg
IMG_20201219_174747_compress47.jpg (60.25 KiB) Viewed 6162 times
IMG_20201219_180045_compress13.jpg
IMG_20201219_180045_compress13.jpg (52.16 KiB) Viewed 6162 times
IMG_20201219_180942_compress58.jpg
IMG_20201219_180942_compress58.jpg (43.92 KiB) Viewed 6162 times
IMG_20201219_182934_compress72.jpg
IMG_20201219_182934_compress72.jpg (56.23 KiB) Viewed 6162 times
IMG_20201219_182954_compress87.jpg
IMG_20201219_182954_compress87.jpg (52.34 KiB) Viewed 6162 times
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by matrafan »

Halleluja das hier een overdaad aan vakwerk.

Die 530'gers worden beter als origineel hersteld.

Prachtwerk mannen, laat de foto's maar komen.

Wij genieten ervan hoe het allemaal evalueert. :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Ja dat is mooi en goed gedaan prachtig.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Dat je een handige jongen bent is wel duidelijk. Het zal ook nodig zijn want het is niet min waar je aan begonnen bent. Mooi, geweldig. :)
Mijn vingers beginnen te jeuken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Godfried, als je vingers jeuken dan heb ik de oplossing voor je die bagheera opmaken wat nog bij je staat.







grt harry de matra.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Test gedaan met proplassen.
Vond deze niet sterk genoeg op de constructie kritische plaatsen van de Matra.
Gebruik dit al jaren ( ca. 40!) op m'n projecten voor plaatwerk reparatie deuren, spatborden etc. Vaak in combinatie met zethoekje maar dat komt qua sterkte niet zo nauw.
Instellingen Mig/mag apparaat en draaddikte 0,8 en 0,6 brengt geen soelaas. Gebruikelijk relatief hoge spanning/stroomsterkte voor proplas t.o.v plaat dikte.

Heb de boordiameter maar es gewijzigd, gebruik al sinds jaar en dag 5 mm pons of boor.

Onder proefstukje 5, 6 en 7 mm
Materiaal 1,5 mm Zincor electrolitisch verzinkte plaat, zink NIET weggeslepen voor corrosie bestendigheid in de dubbeling.
Zie ook foto's.
5 mm, achterzijde geen doorlas, is geen slijpwerk maar makkelijk los te kappen.

6 mm, achterzijde weinig tot lichte doorlas, met beitel niet los te kappen zonder omliggend materiaal kapot te slaan. Lijkt op puntlas.

7 mm, achterzijde doorgelast. Las volledig doorgesmolten
Voorzijde links 5 mm midden 6 rechts 7 mm
Voorzijde links 5 mm midden 6 rechts 7 mm
IMG_20201223_192352_compress31.jpg (65 KiB) Viewed 6090 times
Achterzijde Links 7 mm
Achterzijde Links 7 mm
IMG_20201223_192333_compress84.jpg (56.39 KiB) Viewed 6089 times
Loskappen met beitel.
Loskappen met beitel.
IMG_20201223_195847_compress97.jpg (38.32 KiB) Viewed 6089 times



Conclusie volgende proplassen worden bij mij minimaal rond 6mm.
Ik heb uit voorzorg de reeds uitgevoerde proplassen in de kritische constructies zoals dorpels doorgeboord en opnieuw doorgelast.

Dit zal best lasapparaat afhankelijk zijn maar is misschien toch goed es naar te "kijken" met een beitel, ook al doe je het al jaren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Zo ben je zeker van wat je doet. Een gat van 6 mm is de standaard. Ik heb dit jarenlang gebruikt op mijn werk ( Ford Genk) wij gebruikte steeds 6.5 mm.
Maar natuurlijk is de stroomsterkte zeer belangrijk en hoe dikker de plaat hoe meer stroom tot alles goed in mekaar vloeit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

de stroomsterkte zeer belangrijk en hoe dikker de plaat hoe meer stroom tot alles goed in mekaar vloeit.
en vergeet niet of je onder in het gaatje ( dus op de onderste plaat ) aanzet met lassen, of op de bovenste plaat.
In de eerste versie vloeit het metaal naar boven. In de 2e versie leg je een deksel op het gat.

ik heb veel plaatdelen eerst met zelfborende parkers vast geschroefd waarna de gaatjes door en door gelast zijn.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Heren dank, bevestigd helemaal wat ik zie, helemaal blij.

6,5 mm lijkt me een goed alternatief tussen de 6 en 7mm die ik heb getest.

En dat vloeien van beneden naar boven viel me ook op, ging zowiezo goed met 7 mm, ik probeerde altijd wel de draad in het midden te richten, maar de vlamboog pakte de zijkant.
Waarschijnlijk pakt de vlamboog de kortste weg door de ioniserende lucht en is dit bij een klein gat de zijkant van de bovenste plaat.
En dat allemaal omdat ik vroeger bij restauratie van de GT een ponstang 5mm had gekocht.
Had dit eerder kunnen bedenken :oops: :oops:

Zelftappers hier en daar al gebruikt, erg handig, vooral bij grote vlakken waar geen tang op past, in het gebouw waar we inzitten 22m lang 10.5m hoog hebben we alle zetwerk gedaan, van die 2000? schroeven heb ik er nog wel een paar over. :)
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Theo »

Goed bezig Bonne !!
leuk om de vorderingen te zien.
Groeten, Theo
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

De basis van de dorpels zit er in, voor- achterzijde en middenstuk met kruis zit weer aan elkaar vast. Voor ik verder ga eerst maar es alle plaatdelen en deuren er een keer inhangen.
Als het niet goed zit kan de haakse slijpmachine nog in het chassis.
IMG_20210121_185447_compress7.jpg
IMG_20210121_185447_compress7.jpg (77.53 KiB) Viewed 5891 times
Kleine wijziging aangebracht in constructie waar de achteras aan de dorpel is bevestigd, de opsluitplaat waarmee de aluminium afstandsbus wordt opgesloten is wat gewijzigd voor wat meer stijfheid en sterkte.
Oude opsluitplaat
Oude opsluitplaat
IMG_20210121_172757_compress54.jpg (71.06 KiB) Viewed 5891 times


.
Nieuwe opsluitplaat
Nieuwe opsluitplaat
IMG_20210121_181246_compress2.jpg (39.78 KiB) Viewed 5891 times
Afstandsbus
Afstandsbus
IMG_20210121_181220_compress16.jpg (41.42 KiB) Viewed 5891 times
Compleet
Compleet
IMG_20210121_174824_compress4.jpg (56.8 KiB) Viewed 5891 times
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Starrk Warrk 8)

Jij hoeft straks niet meer bang te zijn dat de achteras aan de handremkabels meegesleurd wordt :D
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Och Henk, zo'n remkabel is best wel sterk die kan wel wat hebben :D.
Beetje slim verstevigen, zeker als dat lompe stuk gietijzer (motor en bak) ook nog aan de remkabels hangt.
Heb nog een paar van die dingetjes die ik er in ga stoppen, jouw kofferbak versterking maakt ook wel kans bij mij.
Vooral als je bedenkt dat ergens op mijn TO DO list ook nog "trekhaak maken" staat.....
Moet wel, de fietsen gaan mee op vakantie en dan laat ik toch zeker de Matra niet thuis!
Nu ik dit zo schrijf bedenk ik net, wat doen we dan met de Opel GT? Zal wel een fietsenrek bij moeten komen.

Al werkend aan het chassis ben ik er inmiddels achter dat de engineering chef -ronde gaten- bij Matra geen cursus standaardisatie heeft gevolgd. (of de blokkering op zijn Rothring tekenpasser zat los kan ook nog)
Er zijn meer verschillende diameters gaten nodig dan ik van plan ben om te kopen.
De grote gaten kon ik maken met het duo "knabbel en babbel" ruw met de knabbelschaar en afwerken met haakse slijpmachine met een kleine (versleten) afbraamschijf.
Duo Knabbel en Babbel met wat gatenboren
Duo Knabbel en Babbel met wat gatenboren
IMG_20210123_133116_compress70.jpg (372.3 KiB) Viewed 5868 times
Eindproduct
Eindproduct
IMG_20210123_202551_compress86.jpg (55.41 KiB) Viewed 5861 times


.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Dat heb je mooi gemaakt en zonder dure machines. Prachtig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Ja dat komt goed dat zie ik nu al.





grt harry de matra.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Ik heb nog iets in de schuur wat in dienst moet komen te staan van de Matra M530.
Schenck W130 engine dyno
Schenck W130 engine dyno
IMG_20210204_160722_compress31.jpg (102.34 KiB) Viewed 5798 times

Een Schenck W130 motor rem waar ik een Ford V4 op wil stallen.
Hier staat nu nog een common rail dieseltje op maar deze gaat eraf en komt in een speedboot.
Het V4 blok wat ik heb staan heb ik 35 geleden zo ongeveer nieuw opgebouwd en voorzien van zuigers met grotere boring en grote in/uitlaatkleppen, geslepen krukas/ nokkenas/balansas, lagers en de hele reutemeteut.
Door tijdgebrek destijds heb ik dit niet helemaal uit kunnen voeren zoals ik wilde. Om de boel intern wat toeren en druk bestendiger te maken had ik de krukas en drijfstangen nog wat willen bewerken en een hardings/veredelingsproces op los willen laten.
Verder weet ik niet meer of ik er bronzen klep geleiders en harde zittingen in heb gezet, dit deden we standaard bij LPG cilinderkoppen, de benzine was nog niet "Bleifrei" en dan was dit niet nodig, nu wel.
Blok zal nu zo'n 1835 cc zijn i.p.v standaard 1700, zuigers zijn Amerikaans "medium compression" reden hiervoor was dat ik er een turbo op wilde bouwen naar analogie van Michael May op zijn Ford V6-en (Google maar es) dit was destijds best wel uitdagend.
Of ik dit nog ga doen weet ik zo niet, als ik kijk naar dat dunne asje wat er uit de versnellingsbak komt en de packaging van de turbo met intercooler in de motorruimte heb ik zo meer dan mijn twijfels.
(Al hoewel de bak schijnbaar toch iets kan hebben, de eerste m530 die ik zag was voorzien van een V6 op de standaard bak, ik heb dat ding tijdens mijn studie toch jaren zien rijden)

Mijn plan is om tussen de bedrijven door een Ford V4 blok op de proefstand te zetten en es te kijken wat we allemaal kunnen bedenken om de boel te optimaliseren. Als dit feest doorgaat kom er in ieder geval een injectie op, heb nog wel wat vrij programmeerbaar spul liggen. Mocht dit doorgaan maak ik hier wel een aparte blog van.


Voor dit alles zoek ik nog een V4 1700, wel het "Keulen" blok met closed deck.
Heb al een tijdje zitten zoeken, maar de meeste zijn volgens mij aangekleed met een SAAB.

Had al een blok gekocht, zwart blok /blauwe deksels met 1.7 HC, ik kon het motornr. in het donker en de troep niet vinden.

Thuis alles ontdaan van dikke lagen vet en modder, Motornr. begint met een "E"
...&@#@!!!#@&. (Vertaling van deze tekst laat ik liever aan de lezertjes over.)
"E" is een 1500.
Verder afspuiten, waar zitten die vriespluggen nou, nog es .....&@#@!!!!#@&.
Geen vriespluggen is dus een open deck.

Moraal van dit verhaal? Zwart blok/blauwe deksel met 1.7 HC.... Zelf invullen.

Als iemand een Ford V4 1700 sloop blok weet te liggen laat a.u.b weten. Blok hoeft niet lopend te zijn. Deze wordt toch volledig gereviseerd en omgebouwd dus de €€ komen dan vanzelf wel.

Herkenning van dit blok :
Ford V4 1700

-Motor nummer begint vaak met 3 letters en dan het nummer.(bij closed deck)
De eerste letter moet een "M" zijn en staat voor 1700 dit bepaalt blok met krukas slag.

(andere letters zijn voor mij niet interessant, 2e letter zegt bijv. iets over interne blok uitvoering HC of LC en de 3e letter welke carrosserie)
Plaats van motornummer , als je voor het blok staat (distributie zijde) voor de rechter cilinderkop. Als ik het mis heb laat maar weten want op mijn blok staat niks want het blok is gevlakt. Op foto hieronder rechts van het thermostaat gat.
IMG_20210204_194532_compress33.jpg
IMG_20210204_194532_compress33.jpg (65.58 KiB) Viewed 5794 times
- Bij een closed deck zitten links en rechts van het blok onder de kop vriespluggen (gietgaten voor het lossen van het gietzand)
Closed deck, vriespluggen zijkant blok
Closed deck, vriespluggen zijkant blok
IMG_20210204_161021_compress63.jpg (68.9 KiB) Viewed 5796 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Gij hebt nog plannen genoeg van verveling zal geen sprake zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Even een kleine aanvulling, in mijn tekst meld ik niet dat de Ford V4 de standaard motor is van de Matra m530, dit is misschien niet bij iedereen bekend.
Ik moet bekennen dat ik ook met interesse veel andere artikelen lees in dit forum maar geen idee heb waar bijvoorbeeld een Murena of Bagheera motor vandaan komt :oops: :oops:

De Ford V4 die ik als tuningsproject op de mororproefstand wil zetten moet dus uiteindelijk in de Matra komen.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Vandaag begonnen met persen van de grote plaat delen.
Na een dagje knippen, ribbels persen en de plaat in de mal stap voor stap tussen wat vlakke stalen platen napersen, het deksel (bovenmal van Henk eraf gehaald).
Dan komt dit eronder uit. Een snaar strakke kofferbak vloer.
Kofferbak vloerplaat
Kofferbak vloerplaat
IMG_20210217_142124_compress54.jpg (72.16 KiB) Viewed 4705 times
Daar wordt je toch helemaal blij van!!!

Even een bakje thee en dan gauw door met de vloerplaat, de baas z'n centen zijn misschien niet van blik maar de vloerplaat wel.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by elix »

Waar heb ik dit vaker gezien ? :roll:
Goed bezig Bonne.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Zou goed kunnen Henk, t'is net of staat er een klein logootje met "Elix" in al die groeven (misschien verbeelding kan het net niet goed ontcijferen) :D
Gaat echt goed, mede door alle aanwijzingen die je in eerdere posts hebt gedaan (dat boek van jouw over wat er allemaal fout kan gaan) omtrent "versterkingstroepen", onder en bovenonderteuning etc.
Zij niet onvermeld dat ik de perskrik voorzien heb van een opvoersetje:

De pershevel verlengt met een meter pijp. Heb daar al flink aan gehangen. :wink:
Kost niks en werkt verrekes.
.....zolang de keerringen er niet uitknallen.
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Daar ik mezelf had beloofd om ook iets met de V4 motor te doen heb ik alvast het vliegwiel boven water getild.
Dit heb ik nodig om op dit vliegwiel een stalen schijf te maken met koppeling voor de motor proefstand aandrijving.
IMG_20210217_141851_compress75.jpg
IMG_20210217_141851_compress75.jpg (73.96 KiB) Viewed 4702 times
IMG_20210217_141527_compress43.jpg
IMG_20210217_141527_compress43.jpg (57.14 KiB) Viewed 4702 times
Bovenste foto is het exemplaar wat ik ooit heb afgedraaid. Afgedraaid met vliegwiel op de krukas uitgeklokt in de draaibank.
Onder een niet afgedraaid exemplaar deze zit op de foute motor die ik heb aangekocht.
Last edited by Vedrive on Wed Feb 17, 2021 8:11 pm, edited 1 time in total.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by matrafan »

Dat aan die verlengde buis sleuren noemen sommigen onder "fitness".

Bij jullie komt er dat gratis bij en nog goed voor de gezondheid.

"Prachtwerk" dit wordt ook weer een heel mooie restauratie.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by hendrik »

Ja dat is vakwerk mooi gedaan komt goed met de matra dat zie ik nu al.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Prachtig plaatwerk en zo strak. Geweldig gedaan :wink:
Matra Bagheera S - 1977
lion
Posts: 6
Joined: Sat Sep 14, 2019 3:18 pm

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by lion »

bonjour


2 type bloc repérable au niveau du plan de joint culasse
bloc 1500 cc identique au 1700 ...................ont trouve dans les taunus et certain ford transit et saab
ce qui change et la course du vilebrequin


par contre attention de ne pas trop augmenté la puissance la boite sera le point faible surtout l'arbre primaire

sans parlé des bras arrière qui avec l'age devienne très fin et supporte mal les accélération


bonne continuation
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Lion,
merci pour votre réponse, j'aime toujours que les gens réfléchissent.
Tout à fait d'accord avec votre commentaire selon lequel l'arbre primaire est une limitation de couple. Le volant tordu aggrave encore plus la situation car il augmente le facteur d'irrégularité lorsque vous calculez la résistance.

Le moteur que j'ai est construit pour un turbo haute pression (> 2 bars de pression absolue), ce qui signifie un couple élevé et donc pas adapté à cette boîte de vitesses. De plus, un turbo / refroidisseur intermédiaire ne rentre pas vraiment dans le châssis existant et de nombreux problèmes thermiques sont à prévoir.

C'est aussi la raison pour laquelle je peux vouloir construire un moteur avec un concept différent (*), je pense à:
-Injection sur collecteur d'admission existant
-pistons Ford OHC haute compression
- vannes plus grandes Ford v62800
-arbre à cames modifié.
opérations sur le moteur.
Cela dépend de la disponibilité des articles.

Avec cela, je peux avec une grande partie existante et j'espère des moyens abordables (et beaucoup de temps de passe-temps) pour amener le couple avec une augmentation limitée à une vitesse plus élevée afin d'avoir un moteur agréable et lisse à bas régime avec plus de puissance (puissance = couple x vitesse).

Je prends également à cœur vos autres points.
Merci pour ça.


even een "inverse Google vertaal" :

Lion,
dank voor uw respons, vind het altijd fijn dat er meegedacht wordt.
Ben het helemaal eens met uw opmerking dat de primaire as een beperking is voor het koppel. Het afgedraaide vliegwiel verslechterd de situatie nog meer daar het de oneenparigheid factor vergroot als je de sterkte doorrekend.

De motor die ik heb staan is gebouwd voor hoge druk turbo (>2 bar absolute druk), betekend hoog koppel en dus niet geschikt voor deze versnellingsbak. Ook past een turbo /intercooler ook niet echt in het bestaande chassis en zijn er veel thermische problemen te verwachten.

Dit is ook de reden dat ik mogelijk een motor met een ander concept (*) wil bouwen, ik denk aan:
-Injectie op bestaand inlaatmanifold
-high compressie Ford OHC zuigers
- grotere kleppen Ford v62800
-gewijzigde nokkenas.
-bewerkingen aan de motor.
Dit is afhankelijk van redelijke verkrijgbaarheid van de spullen.

Hiermee kan ik met voor een groot deel bestaande en hoop ik betaalbaare middelen (en een hele hoop hobby tijd) het koppel met beperkte verhoging naar hoger toerental brengen zodat ik een vanaf laag toerental een lekker doortrekkende motor heb met wel meer vermogen (vermogen = koppel x toerental).

Ook je andere punten neem ik ter harte.
Dank daarvoor.

Groet,
Bonne
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by GODFRIED »

Mijn broer, die reed vroeger met een Ford capri 1700. Die enkele keren dat ik er mee gereden heb was ik steeds tevreden over het vermogen. Moet dat meer zijn voor een oldtimer? :o Ik had toen een Ford escort 1100 en dat was een groot verschil. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: M530, even puzzelen, waar zit wat

Post by Vedrive »

Nee Godfried is niet echt nodig om lekker van A naar B te toeren, dit heeft echter bij mij een beetje geschiedenis van 35 jaar geleden met nog veel meer plannen omtrent mijn Matra M-cinq-cent-trente.
Heb nog ergens een stukje proza opgeslagen liggen bij mijn post in Matramania/ algemeen/even voorstellen, de <submit > knop had ik niet ingedrukt want ik weet niet hoeveel de tere Matrahartjes kunnen hebben. :D. Durf het niet aan op submit te drukken iets met schrijfstijl en die flauwekul, leest niemand.

Hier doen we techniek en da's nie voor de lol :roll:

Dat met die motor hou het er maar op dat iedereen zijn dingetje doet, de één wil geen contactpunten maar een Hall of inductieve ontsteking of zelfs een programmeerbare 1,2,3 ontsteking. Zo zie ik een injectie, als ik mijn proza had verzonden had iedereen het gesnapt maar helaas....durf nie .... toch jammer nou ligt het opgeslagen voor de eeuwigheid.
Post Reply