V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Kan je wijsvinger ondertussen opnieuw de normale proporties aannemen
( Heb je geen smeerput?)

Benny.[/url]
edgard
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2005 12:35 am

V'4

Post by edgard »

Als je de motor opnieuwd inbouwd jules moet je niet omgekeerd te werk gaan ,goed voor de heel jonge matraliefhebbers die nog soepel kunnen bewegen.
Zorg dat de dwarsbalk los kan ,die twee grote bouten opzij dan die steunen waar die mee vaststaan 3 aan elke kant.De handremkabel onder de achterzit ook effen losmaken en de remleidingen. .zorg dat ze niet helemaal leeglopen.En de schokdempers alleen los maken aan de bovenkant.Als alles los is gedraait de wielen opnieuw inzetten en zorgen dat de versnellingsbak rust op een verplaatsbaar wagentje geen rolkruk.Ook die riemen nog losdoen .Km kabel en versnellings stafen kunnen goed los.Markeer die ene cardanas die uitkan schuiven dat die in dezelfde stand terugstaat naderhand;En dan is het een plezier om die motor en alles wat erbij hoort opnieuw te montere zelfs de uitlaat.
Als er vragen zijn jules laat maar iets weten.
Attachments
DSC00034.jpg
DSC00034.jpg (71.85 KiB) Viewed 8118 times
DSC00009.jpg
DSC00009.jpg (100.04 KiB) Viewed 8118 times
DSC00005.jpg
DSC00005.jpg (105.26 KiB) Viewed 8118 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Benny
Dank zei de wonderzalfjes van mijn dokter ziet de vinger er bijna hetzelfde uit als op 31/10/05 :roll: Alleen het plooien gaat nog moeilijk.

Edgard
Het achterste van de M530 moet dan wel heel hoog staan om die motor langs onder in te bouwen.
Om die bouten van de dwarsstang te lossen,moet de achtervleugel gedeeltelijk losgemaakt worden ?
Krijgt u die bouten gemakkelijk los na al die jaren ?
Morgen ga ik de motor eens kuisen en dan kijk ik ook eens naar die dwarsstang.
U hoort nog van mij. :lol:
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Motor van de M530 vandaag gekuist en het is reeds heel wat plezieriger om aan de V4 te werken. :lol:
Ook eerste kontrole gedaan naar een mogelijke fout bij het monteren van de tandwielen,maar daar bleek alles in orde te zijn. :roll:
Attachments
Plezanter om aan te werken nu de V4 gekuist is
Plezanter om aan te werken nu de V4 gekuist is
de6.JPG (165.64 KiB) Viewed 8084 times
Alles was goed gemonteerd
Alles was goed gemonteerd
de8.JPG (153.59 KiB) Viewed 8084 times
Het T stuk voor oliedrukmeter en kontakt die elek. benzinepomp stopt
Het T stuk voor oliedrukmeter en kontakt die elek. benzinepomp stopt
de3.JPG (174.79 KiB) Viewed 8084 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

En, Jules, staat die motor nog steeds te niksen? 8)
User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Post by 72sonett »

Maes Jules wrote:Het T stuk voor oliedrukmeter en kontakt die elek. benzinepomp stopt
Hoe heb je dat precies aangesloten?
Loopt de pomp dan niet als je contact 'aan' zet, want dan heb je ook geen oliedruk. Als de auto een tijdje stil gestaan heeft, staat de carb. ook droog en dan start de motor niet... Of heb je een schakelaar die het contact op de oliedruk overbrugt en de pomp alsnog inschakelt?

Ik heb de electrische benzinepomp gewoon via het contactslot aangesloten, die draait dus altijd als het contact 'aan' is.
Image
De sensor van mijn oliedrukmeter heeft twee contacten; ??n voor de oliedrukmeter en ??n voor het originele oliedruklampje.

Dit is een schema van hoe je de benzinepomp aan zou kunnen sluiten;
Image
MH
'72 97 '77 96 '79 96
'91 900i 2.1
'95 900SE
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

Morgen zaterdag worden de werkzaamheden aan de motor terug aangevat,(familie aangelegenheden en de koude waren de spelbrekers)
Ik hou u op de hoogte,hij zal zeker rijden tegen 13 mei 2006.

72sonett

De elektrische benzine pomp werkt met een relais,de spoel van die relais krijgt spanning na het kontakt,maar de 2de klem van de spoel van de relais krijgt massa via het kontakt van de oliedruk,dus wanneer de motor niet draait en er dus geen olie druk is kan de spoel van de relais niet aantrekken.
Het hoofdkontakt van de relais geeft dus spanning aan de benzinepomp.
Er is wel degelijk een overbruggingsschakelaar voorzien om na een lange stilstand de benzinepomp te doen draaien.

Groeten
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

72sonett

Nogmaals uw tekening bekeken,ook met de bedrading zoals op de tekening moet de pomp werken,de spoel van de relais krijgt spanning zodra u het kontakt aanzet (het oliekontakt is gesloten en ligt dus aan de massa)uw lampje brandt.Het hoofdkontakt (30/51-87a)is dus open,wanneer u start en u oliedruk hebt zal het oliekontakt openen en zal de spanning van de spoel afvallen, het kontakt 30/51-87 zal sluiten en de pomp zal werken.
U werkt met een relais in ruststand,en ik werk met een relais in werking.
Mijn oliekontakt sluit wanneer ik oliedruk heb en maakt zo massa om de relais te bekrachtigen.
De overbrugging doe ik wel door mijn relais te laten aantrekken(massa via schakelaar)
Als er nog vragen zijn,geef maar een seintje via dit forum.
Post Reply