remmen m530

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

remmen m530

Post by raf »

Bij het demonteren van mijn m530, zie ik dat er geen rembekrachtiging op zit.kan me iemand vertellen hoe goed of slecht de m530 remt.maw loont het de moeite om er een rembekrachtiging op te zetten. Dit is wel niet origineel , maar ik ben deze wagen voor mijn vrouw aan het restaureren (ja, ik moet ook vanalles bedenken om nog een auto aan te mogen schaffen), en dan wil ik wel dat ze niet te hard op het pedaal moet duwen. Nog een andere vraag, de ophanging, uit welke andere auto komt die? Ik weet bv dat die bij de bagheera afkomstig is van simca, hoe zit dat bij de m530? Ik heb al gezien dat de koplampen, radiator, koppeling pompje, ed hetzelfde zijn als bij de bagheera, simca dus, of hebben ee bij de m530 nog meer ford onderdelen gebruikt?
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Het remt altijd te zwaar voor onze huidige maatstaven.
Mijn Fiat X1/9 ( sorry ) heeft ook rondom schijfremmen en geen bekrachtiging daar moet je gewoon je rijstijl op aanpassen. Dat hoor er nu eenmaal bij. Het is niet alleen de remmerij op die oude auto's maar ook de koppeling, de schakeling etc. die meer spierkracht vergen.
Misschien een abonnement voor de sportschool voor je vrouwtje :lol:

Wat de ophanging betreft,...ik heb (nog) geen idee. Maar ik denk dat dit specifiek M530 eigen is.
De andere delen die je noemt, heb ik ook mijn twijfels over of dit allemaal hetzelfde is.
Vaak lijkt het aan de buitenkant redelijk het zelfde totdat je alles in detail gaat bekijken of eens wat gaat meten, dan blijkt het telkens weer net dat kleine beetje anders.
De remklauwen achter lijken heel erg veel op die van de Fiat X1/9 totdat je ze naast elkaar op tafel hebt liggen. Wel één geluk,...het binnenwerk is wel identiek dus (betaalbaar) revisiespul is wel te vinden.
Al met al misschien een weinig bevredigend antwoord, maar de onderdelenvoorziening voor de 530 is erg lastig.
Daarom ga ik regelmatig laat naar bed met vierkante ogen en allemaal vreemde Franse, Engelse, Duitse, Italiaanse woorden in m'n kop
:roll: :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Post by raf »

ja , als hij hetzelfde remt als een X1/9 dan weet ik al genoeg, ik heb er ook een gehad.En idd de remmen lijken veel op elkaar, ik heb ondertussen wel een behoorlijke voorraad bagheera onderdelen, maar van 530 nog niet zo veel, maar heel weinig onderdelen zijn hetzelfde als bagheera.Ik denk dan dat ik er toch rembekrachtiging op maak, maar dan zo dat het eenvoudig naar origineel terug te bouwen is
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, de meeste auto's van die leeftijd heb je 4 voeten nodig.
2 om te koppelen, 2 om te remmen en het middelste been om gas te geven.
Vrouwen hebben daar helemaal niets mee.
Die hebben ook geen middenbeen :lol:

Ik zie dit toch als onderdeel van 60s rijgevoel.
In die jaren moest je remmen voooruit plannen.
Ik zou er ook niet zomaar bekrachtiging opzetten.
De rest van het remsysteem kan het misschien niet aan bij een paniekstop en blaas je de rubbers er uit.
Het is er in ieder geval niet op berekend.

Benen trainen op de sportschool lijk me een strak plan om de benodigde kracht op te doen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Bij een Lancia MonteCarlo van de eerste generatie was ook rembekrachtiging voorzien, maar die werkte blijkbaar te goed zodat de wielen om de haverklap blokkeerden en het dus ook gevaarlijk werd. Na enkele jaren hebben ze de rembekrachtiger dan ook gewoon weggelaten.
Raf, ik denk dat het een kwestie wordt van proberen tot je de juiste bekrachtiging gevonden hebt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Electr vacuum kun je heel precies instellen.
zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2015
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
lion
Posts: 6
Joined: Sat Sep 14, 2019 3:18 pm

Re: remmen m530

Post by lion »

bonjour

il faut surtout utilisé une qualité de plaquette récente pas des bout de bois des année 80/90 celle la ont eu les essai après suppression de l'amiante

voir la gamme plaquette fiat 124 ...SIMCA 1200 S................ce méfié des eps plusieurs sont dispos sauf si vraie 1200 s


le freinage origine et plus que suffisant .......... la répartition AV AR et bien faite
si vous modifié l'assistance vous allez fortement augmenté le risque de blocage des roue av et ainsi perdre le contrôle

d'autant que en terme de pneumatique pas beaucoup de gomme performante en origine seule Firestone permet de conservé les dimension

Michelin fait des xas pour l'ar mais pas grand chose pour les roue av
Last edited by lion on Thu Mar 18, 2021 12:57 am, edited 1 time in total.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: remmen m530

Post by elix »

Wie is Lion?
Zou je jezelf even willen voorstellen in het onderwerp Matramania.

Vriendelijke groet,
Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
lion
Posts: 6
Joined: Sat Sep 14, 2019 3:18 pm

Re: remmen m530

Post by lion »

je me suis déjà présenté

amateur matra simca .....j'ai possédé 2 bag une série 1 et une série 2 porte rancho ......... 2 rallye 2 dans les année 80/90
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: remmen m530

Post by Vedrive »

Even een oude post van Raf omhoog tillen.
raf wrote: Mon Feb 09, 2015 10:49 pm Bij het demonteren van mijn m530, zie ik dat er geen rembekrachtiging op zit.kan me iemand vertellen hoe goed of slecht de m530 remt.maw loont het de moeite om er een rembekrachtiging op te zetten. Dit is wel niet origineel , maar ik ben deze wagen voor mijn vrouw aan het restaureren (ja, ik moet ook vanalles bedenken om nog een auto aan te mogen schaffen), en dan wil ik wel dat ze niet te hard op het pedaal moet duwen. Nog een andere vraag, de ophanging, uit welke andere auto komt die? Ik weet bv dat die bij de bagheera afkomstig is van simca, hoe zit dat bij de m530? Ik heb al gezien dat de koplampen, radiator, koppeling pompje, ed hetzelfde zijn als bij de bagheera, simca dus, of hebben ee bij de m530 nog meer ford onderdelen gebruikt?
De witte M530 bij de november meeting aanwezig is zo te zien op de foto die Godfried in zijn post heeft staan voorzien van een rembekrachtiging.

download/file.php?id=10620

Ik zat er met mijn snufferd boven op en het was me niet eens opgevallen :oops:

Ik was toevallig naar het kijken voor een alternatieve remcilinder omdat de M530 geen gescheiden remcircuit heeft.
Gevalletje jeugd herinnering toen ik nog in een Kever 's heeren wegen onveilig mocht maken. Iemand van links dacht even voorrang te mogen pakken, vol in de ankers kon de oliedruk schakelaar voor de remlichten de druk niet meer aan en klapte uit elkaar.
Gelukkig zat er nog een tweede trap in de hoofdrem cilinder.
Sinds die tijd heb ik een gescheiden remcircuit hogelijk leren waarderen.
Ben wel geïnteresseerd hoe dit gedaan is bij de witte M530
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: remmen m530

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bonne ik zal de eigenaar (die ook lid is) eens contacteren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: remmen m530

Post by GODFRIED »

Geen overbodige luxe een rembekrachtiger, deze maakt het rijden zoveel gemakkelijker, vooral het stilkomen. :wink:
Ik heb een tijdje geleden ook aan de remmen van mijn Bagheera gewerkt omdat ze niet geweldig waren.
De remblokken waren steenhard geworden na al die jaren, ook al had ik nieuwe gezet tijdens de restauratie. Wat een verschil!! :wink: :)
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: remmen m530

Post by Vedrive »

'Steenharde remblokjes"
Kan ik over meepraten, heb nog zo'n blauw GT geval in de schuur staan met hetzelfde euvel.
Naast snoeiharde remblokken ook snoeihard rubber 13" banden van 45 jaar oud (Vredestein Sprint ST70 en Michelin X, zijn speciaal voor APK omdat de 15 " wielen achter aanlopen bij alle wielen van de grond) .
Voordeel slijt niet meer zo hard :D , maar rijdt en remt voor geen meter.
Toch in het voorjaar maar es nieuwe blokjes zetten.
Weet nog niet of ik rembekrachtiger zet, maar als ik toch kijk naar gescheiden remcircuit gaat het misschien in één moeite door. Echtgenote zal het wel waarderen denk ik.
Zoals gewoonlijk, ik zie wel, maar ik heb al op internet gekeken naar wat gebruikte spullen....
Ga voor de GT kijken voor wat betere remblokken (zoveel smaken zoveel kleuren) Als ik aan het stoeien ben met de GT krijg ik hem vol in de fading. Vroeger ook al toen ze "nieuw" waren, binnen de kortste keren verglaasd. Ombouw naar geventileerde schijven uit bijv. Rekord ben ik te laat mee als ik kijk naar de hoofdprijzen die ze daar voor oud setje betalen.
Post Reply