Page 4 of 49

Posted: Mon Feb 16, 2015 6:58 pm
by oetker
Heb je de reflectors ook gedaan of zijn die nieuw?
Chroom ziet er super uit.
We hebben hier ook een klein bedrijfje die dat kan.
Toen ik bij hem was vertelde die me dat zelfs een wortel kon verchromen.
Lijkt me wat te duur voor het konijn. :lol:

Herman

Posted: Mon Feb 16, 2015 7:59 pm
by elix
De RAW glaasjes zijn nieuw en volop te koop. De rode achterlichtglaasjes zijn schaarser, en heb ik gepolijst met de polijstschijf en polijstblok waar ik altijd acrylaat mee polijst als er een krasje in zit.
Dat polijstblok bestaat voor een groot deel uit krijt.
Na het polijsten even het residu wegschrobben met de electrische tandenborstel (als het vrouwtje niet thuis is :wink: ) en voila

Posted: Mon Feb 23, 2015 4:46 pm
by elix
Momenteel is het druk met m'n werk, maar zo af en toe slijp ik tussendoor ook nog wat te verchromen delen. Dat past er weer mooi tussen.
Met name de zamac delen zijn soms lastig. Daar zit nogal wat pitting in die er eerst uitgeslepen moet worden.
in de hoop niet nog meer kraters tegen te komen die ontstaan zijn door luchtinsluiting tijdens het gieten.
Op de foto's zo'n beetje de volgorde.
Grof beginnen en steeds fijner naar het einde werken. Als laatste even op de polijstschijf.
M'n vingernagels hoef ik voorlopig niet meer te knippen met dit priegelwerk. :lol:

onbewerkt dakslotje

Image

putjes en oneffenheden er uit slijpen

Image

polijsten

Image

klaar voor de verchromerij

Posted: Mon Feb 23, 2015 7:51 pm
by oetker
Die kleine prulletjes kunnen een mens bezig houden en daar zit genoeg van op de oudere Matra.
Het is typerend voor 60s auto's.
Om er vanaf te komen hebben ze op de Murena helemaal geen chroom meer gebruikt.
Nog geen bout zelfs.
Ze noemen hem niet voor niets Tupperware everywhere.
Het is frapant.
Om de veiligheid te verbeteren mocht er niks meer schitteren in de auto in de 80s.
Het chroom werd gebanned.
Ik zie echter in de nieuwere auto's steeds meer geschitter terug komen.

Herman

Posted: Wed Mar 04, 2015 1:18 pm
by elix
Leg de zonnebril maar vast klaar, het werk vordert 8)

cilinderslot slijpen

Image

zamac delen klaar voor verchromen

Image


raamslinger met de structuur er in geschuurd


Image

Posted: Wed Mar 04, 2015 10:23 pm
by oetker
Maakte vroeger nog wel is een brushed paneeltje zoals de raamslinger.
Deed daar dan wel blanke lak op.
Toevallig ook met het dashbordje bezig.
Zal ik er blanke lak opspuiten :roll:
Image

Nee... toch maar gewoon zwart.
Mooi zwart is niet lelijk :oops:
Image

Met al dat chroom moet je wel je zonnebril meenemen :wink:

Herman

Posted: Thu Mar 05, 2015 11:02 pm
by elix
Mooi zwart is niet lelijk, ik weet 't Herman. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik had er een leuk houtmotiefje opgeplakt :lol:

De raamslingers worden nog verchroomd na het opschuren.
dat is origineel ook zo.

Posted: Fri Mar 06, 2015 8:50 am
by oetker
Euh houtmotiefje :roll:
Image
Pic ?

Op de 530 hoort veel chroom maar op de Murena is dat vloeken.

Posted: Fri Mar 20, 2015 8:31 am
by elix
zwart staat je Murena toch beter Herman.

De kachel is ook weer compleet.
Het motortje in- en uitwendig ontroest,gecleand en gesmeerd.
De behuizing gestraald en gespoten. nieuwe rubber ring onder de ring
van de ventilator.
De radiator gespoeld, afgeperst en zwart gespoten.
En zie daar weer een complete chauffage.
Even getest op een accu, waarna m'n haren meteen in de war raakten van
de opstekende wind. 8)



Image


best wel vreemd dat de kachelmotor geen behuizing heeft.


Image




Image

Posted: Fri Mar 20, 2015 8:36 am
by hendrik
Amai dat is bijna een nieuwe hé elix mooi.








grt harry de matra.

Posted: Fri Mar 20, 2015 10:52 am
by elix
merci Hendrik,

nog 1 keer de achterlichten dan,.... die zijn nu helemaal compleet met nieuwe fittingen en (zachte) rubbers. Alles bij elkaar gesprokkeld op leboncoin. Nu rijden er weer een paar minder Saviem's en Berliet's rond met nieuwe lichten.

Image


Bij de achterlicht/remlicht fitting een extra massakabel gesoldeerd. Omdat het wat lastig massa maakt op een kunststof carrosserie.


Image

Posted: Fri Mar 20, 2015 11:36 am
by hendrik
Ja dat heb je mooi gedaan. Dat komt goed zo te zien succes er mee.





grt harry de matra.

Posted: Fri Mar 20, 2015 8:08 pm
by oetker
Die kachemotor hangt niet in de buitenluchtstroom dus dat kan wel.
Neem aan dat het uit zicht zit?
Belangrijkste is dat de bronzen lager niet te veel geleden heeft.

Bij mij kwam die er zo uit.
kwart slag voor afbranden.
Image

Mooi om te weten dat dit op een Saviem zat.
Daar zijn er genoeg van gemaakt.
Vroeger nog wel is met zo'n ding gereden.
Zweeft als een eend over de weg.

Herman

Posted: Fri Mar 20, 2015 10:04 pm
by hendrik
Amai wat ziet die er slecht uit herman, die twee murena's wat ik toen heb gesloopt waren nog in een zeer goede staat. Die van jou heeft zeker altijd buiten gestaan dat die zo slecht is.






grt harry de matra.

Posted: Sat Mar 28, 2015 7:45 pm
by oetker
Vandaag even bij Henk langs geweest.
Als je aan een 530 begint moet je van goede huize komen.
Henk heeft de Matra op de juiste hoogte ingeschat.
Het is nu eenmaal een auto van niveau 8)
Image
Image
Henk gaat niet over 1 nacht ijs, en is eigenlijk al meer als een jaar met de restauratie voorbereiding bezig.
Hij denkt er 5 jaar voor nodig te hebben want alles moet perfect origineel.
Dat gaat zeker goed komen want ik heb zijn andere project ook even bekeken waar vele jaren aan gewerkt is.
Die is helemaal nieuw en een prachtige auto geworden.
Image

Henk kan alle hulp gebruiken in zijn zoektocht naar onderdelen.
Zeker niet eenvoudig alles te vinden.

Leuk je te ontmoeten en bedankt voor de koffie en gezelligheid.
Doen we nog een keer over.

Herman

Posted: Sat Mar 28, 2015 11:48 pm
by hendrik
Dat is ook een mooie auto dat een fiat hé.








grt harry de matra.

Posted: Sun Mar 29, 2015 7:50 pm
by elix
't was een leuke middag Herman, met goeie praat.
Altijd weer boeiend om andere gepassioneerde matramaniacs te ontmoeten.
Alleen jammer dat er geen Murena op de stoep stond hier :-?
Maar ja,... 't blijven ouwe auto's

Zeker voor herhaling vatbaar om eens lekker bij te kletsen.

Henk

Posted: Sun Mar 29, 2015 7:58 pm
by oetker
Volgende keer ben ik er met de Matra.
Die heeft het even laten afweten maar er wordt aan gewerkt.

Nog bedankt voor de beschikbaar gestelde documentatie.
Kan ik me daar ook is in verdiepen.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Thu Apr 16, 2015 11:02 pm
by elix
Morgen gaat het kleine chromespul naar de chromerij.
Vanavond alle schroefdraadgaten gedicht en voor de dakslotjes een stop gefreesd
zodat het binnenwerk straks nog wil draaien.
Als dit weer teug is kan ik weer het e.e.a. compleet maken zoals de cilindersloten,
de dakslotjes etc.

stop gefreesd uit PVC zodat de binnenkant niet verchroomd wordt

Image

frame gemaakt zodat alles mooi blijft hangen in het chroombad

Image

overzicht te verchromen zamac delen

Image

en nog een beetje ijzerwerk

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Apr 17, 2015 4:23 am
by oetker
Zoals ik al bij je heb kunnen zien moet het allemaal perfect zijn.
Dan ga je aan een 530 veel werk hebben.
Het lijkt al verchroomd voor het naar de chromerij gaat.
Het gaat niet voor niets zo lang duren maar dat is de lol van restaureren.

Op het nieuwe forum krijg je geen mail meer als je een PM of gepost hebt.
Dat staat rechts bovenin als je inlogt.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Wed Apr 22, 2015 4:21 pm
by elix
De chroomdelen zijn weggebracht, en nu alvast voorzichtig een begin gemaakt met de stoelen en de achterbank.
Zo links en rechts heb ik wat stoelen bij elkaar gesprokkeld, al dan niet in goede staat.
Van vier en een half exemplaar moet het te doen zijn hier 2 hele nette van te maken.
Het schuim in enkele stoelen en de achterbank is nog in mooie goede staat.
het houtwerk in de achterbank is er echter minder goed aan toe. Dat heeft wel iets weg van een
champignonkwekerij. Helemaal rot en geschimmeld dus.
Bij de stoelen hoef ik aan de binnenzijde enkel maar de draadframes te stralen en spuiten.
En uiteraard de complete buitenkanten in grijs metallic en zwarte scharnieren etc.
Bij de achterbank lag dat iets anders,..daar heeft een reconstructie van het binnenwerk plaatsgevonden.
Over een week of zo gaan de stoelen en de achterbank naar de stoffeerder.
Aangezien die het meestal erg druk hebben, zal ik die voorlopig wel niet terug zien.

maak uw keuze.

Image

beetje muf

Image

beetje muf 2

Image

nieuwe basis voor de zitting

Image

complete nieuwe binnenwerk achterbank

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Thu Apr 23, 2015 1:56 pm
by JV
Mooi hoor!

Re: Restauratie M530 A

Posted: Thu Apr 23, 2015 3:35 pm
by oetker
Dat oude spul ziet er echt einde verhaal uit.
Nu van gelakt watervast multiplex denk ik?
Dat gaat weer eeuwen mee.

Groet Herman

PS: de schakelaars zijn aangekomen.
Nog bedankt.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Thu Apr 23, 2015 6:08 pm
by hendrik
Ja dat is vakwerk mooi het kan niet beter.








grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sat Apr 25, 2015 3:14 pm
by elix
Zoek de verschillen, mijn weekend kan niet meer stuk !

Image


Image

Nooit verwacht, maar,...
na een telefoontje, 500 auto-kilometers en een praktijkles Duits en Italiaans door elkaar. 8)

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sat Apr 25, 2015 4:01 pm
by oetker
Ik zie weinig verschillen, maar heb de indruk dat je er weer 1 bijgekocht hebt.
Denk niet dat je 500 km gereden hebt voor de fraaie wieltjes. :lol:

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sat Apr 25, 2015 5:14 pm
by elix
Denk niet dat je 500 km gereden hebt voor de fraaie wieltjes. :lol:


Toch wel Herman. Deze zijn zeldzamer dan zeldzaam.
ik heb wel moeten praten als Brugman om niet de hele auto mee te hoeven nemen. :lol:
het zijn de originele Matra velgen. Ze zijn wel overgespoten
en niet bepaald zoals het hoort.
zoals het voorbeeld hier onder moet het er uit gaan zien

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sun Apr 26, 2015 5:26 am
by oetker
Ik zie bijna alle 530's op de wieltjes staan die je er op had zitten.
Lijken ATS wieltjes voor deze auto ontworpen.
Zeldzaam zijn ze zeker en door de 3 wielbouten ook niet echt universeel een velgje voor te vinden.
Ze geven de auto in ieder geval wel wat meer Jeu.
Gefeliciteerd dat je ze hebt kunnen vinden.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon May 04, 2015 11:32 pm
by elix
De kleine verchroomde spullen zijn terug, en ik ben begonnen met het weer samenstellen van de verschillende onderdelen.
Vanavond waren de schakelaars aan de stuurkolom aan de beurt. De bedieningsstangetjes zijn opnieuw verchroomd.
De groot-/dimlichtschakelaar was helemaal gaar met afgebroken contacten etc. Deze heb ik vervangen door een nieuwe schakelaar uit een Citroen ID / DS Deze schakelaar is identiek aan die van de Matra, behalve de bedieningsstang en knop is bij de Matra anders.
ik heb de klinkverbindingen los geboord en de stang van mijn Matra er in gemonteerd. Daarna met secondenlijm het geheel weer dicht gelijmd.
Deze wordt later met 2 boutjes vast gezet, dus daar kan weinig mee gebeuren.

Gaar en geroest

Image

Citroën schakelaar

Image

binnenkant identiek, alleen even een splitpennetje uit de stang peuteren, en het kan zo gewisseld worden

Image

Knopjes er terug op gelijmd met 2 componentenlijm

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Tue May 05, 2015 5:41 am
by oetker
Vaak is een foto van een object of een blik in een andere auto voldoende om de brainwave te krijgen.
Matra produceerde zo min mogelijk zelf om kosten te beperken.
In veel Franse auto's uit die tijd werden vaak dezelfde attributen gebruikt met wat aanpassingen.
Er achter komen wat past is een quest op zich, vooral als de kennis er van practisch verdwenen is.
Het is de reden dat ik vaak veel foto's maak van wat ik doe.
Het kan anderen op een idee brengen.
Henk doet dat ook, en dit topic word een bron van info op deze manier.
mooi werk Henk 8)
Suggestie: het is misschien ook wel handig om gevonden fabricage en/of bestelnummers er bij te zetten.
Of een foto van het nummer op het doosje.

Groet Herman