Page 2 of 51

Posted: Thu Sep 25, 2014 3:49 pm
by andré
Prachtig werk jongen!
Grondig en met vakkennis aangepakt.
Proficiat en veel succes!

Groetjes
André

Posted: Thu Sep 25, 2014 4:03 pm
by hendrik
Zeer mooi gedaan elix dat is vakwerk doe zo verder en dat word een prachtige matra.







grt harry de matra.

Posted: Thu Sep 25, 2014 8:35 pm
by Urbain
Gefeliciteerd, mooi werk.
Je hebt niet alleen de apparatuur, maar ook de kennis en de handigheid om er mee te werken.

Posted: Sat Sep 27, 2014 10:14 pm
by elix
Hartelijk dank jongens voor alle complimenten. Hopelijk genieten jullie net zo veel van dit project als ik. leuk om al die complimenten in ontvangst te nemen, maar voel je er niet toe verplicht om al die positieve feedback te geven. Een kritische vraag of opmerking op z'n tijd is ook welkom.
ondertussen zal ik lekker blijven spammen met de nodige foto's

Vandaag heb ik een donor gekocht met een boel losse bruikbare delen er bij.
Die ga ik begin a.s. week ophalen. Zo valt de puzzel langzaam in elkaar.

Posted: Sun Sep 28, 2014 9:35 pm
by oetker
Mooi zo, dan heb je voorlopig spullen genoeg om voort te doen.
succes

Posted: Mon Sep 29, 2014 10:20 pm
by Muddy Bandit
elix wrote:Hartelijk dank jongens voor alle complimenten. Hopelijk genieten jullie net zo veel van dit project als ik.
Ik vind het mooi om te volgen hoe iemand z'n restauratie met een compleet verslag en foto's ondersteunt.
Ik heb dit zelf ook gedaan gedurende de restauratie van m'n Rancho Grand Raid: het was voor mij zeer leerzaam dankzij de vele goede tips die ik heb gekregen, en ik merk nu nog steeds dat het verslag voor anderen ook zeer leerzaam is doordat ze het wiel niet meer opnieuw uit hoeven te vinden.
En daarnaast: zo'n verslag is gelijk een morele ondersteuning voor jezelf, als je het even niet meer ziet zitten dan weten de lezers van het verslag je wel weer frisse moed te geven. :lol:

Dus keep up these good works, zowel in de praktijk als op schrift.
De M530 is het waard om eens op een goede manier aandacht te krijgen, en hopelijk gaan anderen dankzij jou voorbeeld ook serieus aan de slag.

Succes.
:wink:

Posted: Tue Oct 14, 2014 8:50 am
by elix
De opbouwende werkzaamheden liggen even stil omdat de donor momenteel gedemonteerd wordt.
En de zolder opgeruimd moest worden om alles een overzichtelijk plekje te geven.

De cockpit is bijna klaar. Alleen de toerenteller nog voorzien van een nieuwe chroomring.
Deze was na het persen niet helemaal naar m'n zin. Daar is een nieuwe ring voor onderweg.
alle controlelampjes zijn ondertussen ook voorzien van de juist glaasjes.
een foto volgt als dit gedeelte klaar is

Wel alvast de letters voor de achterwand gedigitaliseerd en laten laseren uit 3 mm dik RVS.
met m'n puntlasapparaat heb ik er M3 boutjes opgelast. De voorzijde gepolijst, en ...voila !


Matra badge achterwand - remake - RVS

Image


Image

Posted: Thu Oct 16, 2014 8:16 pm
by elix
vandaag de tellers afgewerkt. De grote ringen zijn best wel lastige jongens.
Die zijn eigenlijk iets te krap, en aan de hoge kant zodat je moeilijk het materiaal om de rand heen kunt persen. Maar na één miskleun mag het zo wel.


klaar,...niets meer aan doen

Image

zo ook de achterkant

Image

Posted: Thu Oct 16, 2014 8:36 pm
by oetker
Ziet er allemaal perfect uit.
Beloofd heel wat voor de rest van 530
Mooi werk hoor :wink:

Posted: Thu Oct 16, 2014 11:53 pm
by elix
merci :wink:

Posted: Fri Oct 17, 2014 7:55 am
by hendrik
Ja elix, dat heb je mooi gedaan je bent een vakman .





grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 19, 2014 9:29 am
by benny
Prachtig werk.

Posted: Thu Oct 23, 2014 5:26 pm
by elix
Vanavond weer wat schatgraven :o
de donor is al aardig gestript. Tussen al deze ellende (het rechter paneel langs de achterbank) zit toch nog een plaatdeel dat niet geroest is.
Laat dat gedeelte bij mijn project nou juist wel doorgeroest zijn 8)

Image

Image

Image

Voor de duidelijkheid,...de getoonde schoonheid op de foto's is de donor en niet de te restaureren auto

Posted: Thu Oct 23, 2014 8:05 pm
by oetker
Je kan er natuurlijk ook 2 opknappen :lol:

Posted: Fri Oct 24, 2014 7:51 am
by elix
mentaal kan ik er maar één aan. Anders wordt het een afknapper :wink:

Posted: Sun Nov 02, 2014 8:26 pm
by elix
Weer een stuk gevorderd met het ontmantelen van de donor.
Vandaag was de voorwielophanging aan de beurt, en dan kom je serieus vastgeroeste bouten tegen. Alles is er nu bijna af. alleen de achteras nog.

Ook het nodige geroeste plaatwerk zoals middentunnel etc. veilig gesteld, om hier later de maten van over te nemen bij het maken van nieuwe onderdelen. En vooral veel foto's genomen waar de kabels en leidingen horen te zitten.
Ik heb alles zo veel mogelijk los geschroefd zodat het eventueel nog te gebruiken is voor het geval dat nodig is.

Nog een week of twee, en dan kan het chassis,... of wat er nog van over is naar de hoogovens

Dit gaat veel beter dan op een hefbrug

Image

Ze heeft gevochten als een leeuwin voor haar jong, maar toch verloren

Image

Wel een beetje demoedig, met de gedachten in m'n achterhoofd dat er definitief weer een Matra 530 nooit meer op de weg komt.
Maar ach, deze had ook niet veel meer te zoeken op de weg.

Posted: Sun Nov 02, 2014 8:38 pm
by oetker
Datzelfde gevoel had ik met de sloop Murena.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2815

Deze was best wel restaureerbaar maar als je ziet hoeveel werk de rat geweest is tot nu toe en dat deze nog veel slechter was dan neem je afscheid.
Een sloper heeft het doel andere projecten verder te helpen.
Nu is meestal toch hetzelfde weg of versleten dus misschien heb je er wel 3 nodig om er 1 te voltooien.
Ik zou nog niet te veel weggooien als je de ruimte hebt.
Vaak is het zo dat als ik weggooi, iemand het een week later kan gebruiken.
Dat kan zelfsom 1 boutje gaan.
Matra was nogal begaan met M7 bijvoorbeeld.
Die liggen lang niet in alle ijzerwinkels.
Het gaat verder wel goed zo te zien.
Slopen is (ahum, demomteren) is leerzaam om de auto in alle facetten te leren kennen.
Keep up the good work. 8)

Herman

Posted: Sun Nov 02, 2014 11:32 pm
by elix
Je steekt er inderdaad veel van op. De de- en montagevolgorde heb ik ook vastgelegd. Met name onder de paravan is het een crime als je de volgorde verkeerd hebt.
Voor je het weet heb je een paar uur voor niets geprutst en moet alles er weer uit omdat er nog ergens een boutje in moet.
Dus veel fotograferen en meteen met informatie er bij opslaan op de PC als alles nog vers in je geheugen zit.

Zo'n donor is een goede generale repetitie alvorens aan het echte werk te beginnen.

Posted: Mon Nov 03, 2014 5:47 pm
by jurgen M
oetker wrote:Datzelfde gevoel had ik met de sloop Murena.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2815

Deze was best wel restaureerbaar maar als je ziet hoeveel werk de rat geweest is tot nu toe en dat deze nog veel slechter was dan neem je afscheid.
Een sloper heeft het doel andere projecten verder te helpen.
Nu is meestal toch hetzelfde weg of versleten dus misschien heb je er wel 3 nodig om er 1 te voltooien.
Ik zou nog niet te veel weggooien als je de ruimte hebt.
Vaak is het zo dat als ik weggooi, iemand het een week later kan gebruiken.
Dat kan zelfsom 1 boutje gaan.
Matra was nogal begaan met M7 bijvoorbeeld.
Die liggen lang niet in alle ijzerwinkels.
Het gaat verder wel goed zo te zien.
Slopen is (ahum, demomteren) is leerzaam om de auto in alle facetten te leren kennen.
Keep up the good work. 8)

Herman
de citroën garagist durft ook nog eens M7 boutjes op stock te hebben.

Posted: Mon Nov 03, 2014 7:22 pm
by elix
ik ben tot vandaag nog geen M7 tegen gekomen.
Wel M8 bouten met een speciale sleufkop waar het voorruitframe mee vast zit en dezelfde type bout in M6 uitvoering voor de daksluitingen.

Posted: Mon Nov 03, 2014 10:16 pm
by elix
Geen zin in zwarte randjes onder de nagels vanavond.
Daarom alvast wat stickers gedigitaliseerd om te zijner tijd een keer te printen / plotten.

Image

Posted: Thu Nov 06, 2014 9:01 pm
by raf
Hey,

ziet er goed uit allemaal.
Ik zag ook dat je het matra sport embleem hebt laten laseren, ik mis dat dus ook,ik las dat je het gedigitaliseerd hebt.Nu is het zo dat mijn collega dat ook kan ,mits een tekening, kan ik die misschien van jou bekomen, helemaal mooi zou zijn in dxf formaat, dan kan hij het meteen inladen zijn machine

Posted: Fri Nov 07, 2014 12:53 pm
by elix
Kijk maar even in je mailbox :wink:

Posted: Sun Nov 16, 2014 11:22 pm
by elix
Het is gedaan met de donor. In Duitsland noemen ze zoiets een Schlachtfest. En toe gegeven het ziet er ook wel een beetje uit als een slachtpartij.

Image

Het chassis was "gerestaureerd" met kokers 150 x 50 x 3
Da's wel sterk,...maar niet erg automotive :roll:

Image

Nog een laatste groet :cry:
De oud ijzer man is al 3 keer aan de deur geweest wanneer hij 'm op mag halen. Welnu,... morgen dus

Image

Maar in al deze ellende komen nog mooie dingen te voorschijn.
Om m'n speurtocht naar onderdelen te vergemakkelijken neem ik van verschillende dingen zoals schokbrekers, remmen etc alvast foto's en maten.
En dan kom je zoiets tegen. Dit heeft zo'n 30 jaar stilgestaan.
Niet 100% fris, maar de remzuigers zaten niet vast.
De remklauwen lijken veel op die van de Fiat X1/9, maar zijn toch in detail weer anders.
Alleen de zuigers zijn identiek, en dat is prettig want hier zijn wel revisiesetjes voor te vinden.

Image

buitenkant even geglaspareld. en zo ziet deze roestbonk er van binnen uit.

Image

Posted: Mon Nov 17, 2014 5:54 am
by oetker
Hebben wel wat weg van een combi achter/voorzijde Murena die remdelen.
Ook allemaal net even anders.

De ijzerboer is ook weer wat roest rijker :)

Posted: Thu Nov 27, 2014 10:54 pm
by elix
Nadat de donor geheel gedemonteerd -, en het schroot afgevoerd is heb ik het even drukker met werk dan met hobby.
Toch tussendoor even de kans gezien om wat kleine delen op te frissen.
Het expansievat kunnen zo weer augurken in. De overdrukklep in de dop zat vastgeroest.
Dus de klinknagels er uit geboord en aan de binnenkant alles geglaspareld.
de veer was nog in redelijke staat, ik heb die in de blanke tectyl gespoten.
daarna alles weer dichtgemaakt met twee popnagels.

dop expansievat binnewerk zat vast

Image

Daar kunnen veel augurken in

Image

De tankzender uit de tank gehaald het kapje gedemonteerd en gepareld. De weerstandsdraad heb ik heel voorzichtig met lage druk
en het pistool op grote afstand schoongemaakt. Na controle met een loep zag dit er weer prima uit.
Een contactstrip die aan de stekker zit was afgebroken, dus deze ook meteen gesoldeerd.
Vervolgens alles aangesloten op de cockpit en accu en getest. de meter werkt en het lampje gaat branden.
Weer een klein onderdeeltje compleet in de grote puzzle


tankzender gereinigd en gerepareerd

Image

klaar voor montage

Image

voor beide onderdelen meteen nieuwe rubber pakkingringen gesneden.

homemade rubber

Image

Posted: Fri Nov 28, 2014 6:43 pm
by oetker
Al die kleine dingetjes zijn ook nog best tijdrovend, maar het is wel lekker als je dat zo van de plank kan pakken en monteren.
Dat is wat ik de komende maanden ook ga doen.
De Matra's slapen vanaf maandag verplicht binnen.
Dan kan ik me ook is wijden aan al dat kleine spul van de sloper en wat geplande projectjes doen.

herman

Posted: Sun Dec 21, 2014 9:45 pm
by elix
't is weer even geleden, maar nu dan weer een update.
ondertussen eerst zoonlief verhuist en ingericht op z'n flat met de bijbehorende klusactiviteiten. Hout gesprokkeld voor de open haard met kerstmis en een kleine medische ingreep aan m'n knie, ben ik weer helemaal klaar om me vol overgave op het Matra project te storten.

Niet dat er niets gebeurt is in de voorbije periode, maar het was niet van het kaliber grote stappen vlug thuis. De schaarse beschikbare tijd is gespendeerd aan het internet afstruinen op zoek naar nieuwe onderdelen,
en het wakker houden van mensen die hun leveringsafspraken vergeten zijn. Ook alvast wat kleine onderdelen gestraald ( glasparelen ) voor de verzinkerij.

Hieronder een beeldoverzicht van de vorderingen.

onder mijn project was deze hulpkoppelingscilinder verdwenen.
Onder de donor hing nog dit hulpbehoevende zielepietje.


Image

Het zuigertje zat te vast voor 10 bar perslucht. Dan maar hydraulisch.

Image

Een revisiesetje is hier geen overbodige luxe

Image

zamac delen die ontchroomd gaan worden

Image

onderdelen klaar voor de verzinkerij

Image

En nog wat nieuwe onderdelen gevonden op internet

Image

Posted: Sun Dec 21, 2014 10:14 pm
by oetker
10 bar om het zuigertje er uit te persen niet genoeg?
Is de cilinder dan niet einde verhaal?
Moet toch aardig wat roest in gezeten hebben.
Nou kun je wel lichtjes honenen nieuw rubber zetten maar als het te ver is ingevreten gaat het meestal snel weer lekken.
Ben ook al met de 2e pomp bezig en die lekt na revisie ook al weer lichtjes.
Ben niet kapot van dat honen.
Heb daar in het verleden ook al is problemen mee gehad op een oude mini.

Herman

Posted: Sun Dec 21, 2014 10:35 pm
by elix
ik had gehoopt dat je zou zeggen,..ogenblikje ik pak er even een uit het rek. :wink:
De originele cilinders liggen niet voor het oprapen. Er staat er al geruime tijd welgeteld 1 op ebay voor € 150,00 plus verzendkosten :o

De cilinder vertoont ook wel putjes, maar er moet wel wat van te maken zijn. ik had onlangs bij Gereedschapland een hoonsetje gekocht van 19 mm, maar dat was veel te groot. De omschrijving klopte niet op hun site.


ik verkies ook een nieuwe cilinder boven een gehoond exemplaar. Maar er zijn grenzen.
Voorlopig geef ik het maar wat tijd