Page 7 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Sep 29, 2015 10:12 pm
by hendrik
Dat is heel mooi gedaan prachtig.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Sep 30, 2015 6:22 am
by oetker
Goed gereedschap is het halve werk.
Ziet er weer top uit.

Groeten uit Turkije....Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 04, 2015 9:58 pm
by elix
Groeten uit Malmedy Herman :lol:
Daar vindt je deze uiterst zeldzame fuseekogels voor de M530. 8)

Afgelopen zaterdag ben ik met de Fiat X1/9 naar Malmedy naar de beurs geweest. Dat doe ik al
verschillende jaren. Zo wordt een mooie rit door de ardennen nog eens extra leuk als je weer iets vindt
voor het grote project dat M530 heet.

De verkoper wist niet van welk merk deze kogels afkomstig waren, dus kan ik dit (nog) niet aanvullen in de vergelijkingslijst.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 05, 2015 9:42 pm
by matrafan
Ik ben afgelopen zaterdag ook een dagje uit geweest (niet met de matra) naar Malmedy.

Dat heb ik nergens zien liggen (niet dat ik het kon gebruiken).

Het gene waar ik achter zocht heb ik wel gevonden behalve versnellingsbak onderdelen.

Is een zeer mooie beurs en er is steeds wel wat te vinden.

Succes met je aankoop.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 05, 2015 10:52 pm
by elix
Is een zeer mooie beurs en er is steeds wel wat te vinden.
inderdaad,.. een evenement vóór en dóór oldtimerliefhebbers.
inkom en parking is gratis als je met je oldtimer komt.
prijzen voor de catering zijn nog van een normaal niveau.
Bijzonder goede en gemoedelijke sfeer.
ik ben er nog altijd met iets bijzonders huiswaarts gekeerd.
Meestal combineer ik dit bezoek met een rit over de lokale wegen door de Ardennen
zonder gebruik te maken van de autosnelweg.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 06, 2015 7:55 pm
by elix
Vandaag weer een pakketje binnen 8)

Image

Re: Rez e destauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 07, 2015 4:08 am
by oetker
mooi dat je de kogels gevonden hebt.
er zijn weinig gegevens te vinden van de fabricage en de merken waar ze opzaten.
Matra maakte ze niet zelf en de info was schijnbaar geheim of zo.
Deze kennis is vast wel hier en daar bekend, maar men is niet scheutig met de info.
Je moet eigenlijk over oudere catalogie kunnen beschikken van de fabrikanten.
Ik denk dat je de schuifmaat bij je had :P .

Greetz from Turkey.....Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 07, 2015 8:29 am
by elix
Ik denk dat je de schuifmaat bij je had :P .
Herman je gaat toch ook niet naar het zwembad zonder zwembroek. :lol: .......hoewel :roll:

Standaard uitrusting voor een beursbezoek.
*een beurs waarvan de bodem (nog) niet zichtbaar is.
*meetgereedschap
*het originele onderdeel als voorbeeld
*in dit geval het fuseeblok om de conus te passen.
*en niet onbelangrijk , een poetsdoek. Want met de handjes op de rug vindt je niet zo veel.

al met al ongeveer 5 kg. ijzer in de tas deze keer.
"Wie mooi wil zijn moet lijden" is het gezegde toch

de kogels zijn van het merk Lemförder. in de bak waar ik ze uitgevist heb lag volgens mij veel Opel spul.
ik heb er ook een bovenste fuseekogel van de Kadett B uitgehaald. Deze past ook op de Matra 530
op de kogel ( de onderste dikke kogel dus ) staat het logo van Lemförder, maar verder geen nummer.
Op het hoesje wel, daar staan de volgende nummers op: 035 000 005 012 en nog 46681 1 44
ik kan op internet niets vinden op deze nummers. Weet jij hier misschien raad mee Herman ?

Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 07, 2015 1:57 pm
by oetker
Als ikl thuis ben zal me er even in verdiepen.
We dachten al dat het in de Opel hoek zou zitten.
Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Oct 09, 2015 9:46 am
by elix
Misschien zou het de kogel voor de Opel Commodore en Record met Opelnummer 352813 kunnen zijn.
Maar ik kan nergens afmetingen vinden

henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 29, 2015 8:36 pm
by oetker
elix wrote:Misschien zou het de kogel voor de Opel Commodore en Record met Opelnummer 352813 kunnen zijn.
Maar ik kan nergens afmetingen vinden

henk
Zo, eindelijk even tijd.

Dit zijn de maten van deze kogel en hun vervangers.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 01, 2015 4:59 pm
by elix
Dank U Herman, dat is 'm deze kogels komen van de Opel Record
de maten kloppen. De lijst met alternatieve onderdelen is bijgewerkt.

Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 02, 2015 6:54 am
by oetker
Mooi zo, en zijn ook nog goed te vinden.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 07, 2015 9:16 pm
by elix
Eindelijk,... daar zijn ze dan !
Vandaag de stoeltjes en de achterbank opgehaald bij autobekleding Van Hoof in Nuenen
Het heeft even geduurd ( ruim 5 maanden :roll: ) maar dan heb je ook wat.
De verf op het polyester gedeelte was allang droog, dus bij thuiskomst alles meteen in elkaar gezet.

Image

Image

Image

Image

Image

zoek de verschillen ! :o

Image

De klep van het handschoenenvak ook maar meteen opnieuw gedaan

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 07, 2015 11:07 pm
by hendrik
Dat is een vakman geweest dat zie je heel mooi gedaan.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 08, 2015 5:21 am
by oetker
Ik zie bijna geen verschillen.
De onder rugsteun is misschien wat dikker.
Dat vind ik zelf met rijden ook prettiger om daar wat steun te hebben.
5 maanden is lang maar dan zijn het meestal beschikbare tijd klusjes.
Scheelt vaak ook wat in de prijs.
Ziet er verder erg netjes uit.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 08, 2015 8:30 pm
by elix
Vandaag het tunnelbakje met de versnellingspook herenigd.
Het bakje kon wel wat aandachtgebruiken. De kapotte randen heb ik verstevigd
met polycarbonaat plaatjes. Polycarbonaat is erg taai en scheurt niet snel.
Daarna het bakje weer zwart gespoten met wat structuur er in. Ook de nieuwe pookhoes is
aan de bovenkant niet voorzien van een sluiting of elastiek, dus moet de pook er eerst in voor dat deze
op de tunnel gemonteerd wordt. Het heveltje voor de achteruit versnelling gaat namelijk niet
door opening van de hoes.
De pook weer lekker gesmeerd met vet, en speling er uit gehaald door 2 extra vulringen te plaatsen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 08, 2015 10:21 pm
by hendrik
Dat wordt een nieuwe matra zo te zien prachtig werk wat je doet. En dat doen je er niet veel na.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 08, 2015 10:25 pm
by Urbain
Gewoon mooier dan mooi.
Ik vrees dat je er misschien niet meer mee buiten durft te komen....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 08, 2015 11:16 pm
by elix
Dank voor de complimenten jongens

@ Urbain,...buienradar is tegenwoordig best wel betrouwbaar :lol:

groetjes
Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 10, 2015 5:16 pm
by jurgen M
Onwaarschijnlijk professioneel !

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 13, 2015 3:52 pm
by elix
Deze week ook weer een bak zinkwerk op kunnen halen.
Dit was de tweede partij. Het verzinken doe ik in 2 of 3 partijen, omdat anders alles te veel gelijktijdig gedemonteerd ligt,
en het gevaar er in zit dat de puzzle op het eind dan wel erg moeilijk wordt.
Zoals de foto's tonen, zit er overal wel weer wat zinkwerk in. Bijvoorbeeld ook het inwendige van de tankdop.
Voorlopig kan ik weer een poosje vooruit met assembleren van o.a. de remklauwen etc.

het is niet alles goud wat er blinkt.

Image

harde rubber en verdwenen zink

Image

nieuwe rubber en nieuw zink

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 13, 2015 4:10 pm
by hendrik
Als je die matra ooit wil verkopen dan word dat een dure gelijk jij die aan het restaureren bent hé.






grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 13, 2015 4:22 pm
by elix
Die zal niet te koop aangeboden worden. Daar wil ik in begraven worden :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 13, 2015 5:50 pm
by hendrik
Ja dat zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw om me te begraven in mijn matra maar ik weet nog niet in de welke.
Maar die van jou zal er als nieuw uitzien als ze klaar is zelf beter denk ik.







grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 14, 2015 5:48 am
by oetker
Zonde hoor, om Matra's te begraven.
Het zinkwerk zal het wel een tijdje overleven denk ik :D

Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 14, 2015 9:58 am
by hendrik
Dan spaar ik een kist uit hé herman en kan heel lang in mijn matra liggen goed hé.







grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 24, 2015 11:10 pm
by elix
Het heeft even geduurd maar inmiddels zijn de remmen ook bijna helemaal compleet en klaar.
De remklauwen rondom voorzien van nieuwe zuigers, rubbers, nippels etc.
Het binnenwerk van de klauwen is afkomstig van de Fiat X1/9. Een voiture die mij niet geheel onbekend is.
De achterkant is het 1:1 overzetten. Bij de voorste klauwen zijn de zuigers ingekort.
de remblokken achter zijn identiek aan de achterste van de Fiat X1/9 en de voorste remblokken
heb ik op internet gevonden. Deze hebben het zelfde model als Fiat, maar zijn dunner namelijk 12,5 mm.
De remschijven zijn afkomstig van Renault R16. Deze wonen al geruime tijd bij een kennis om op maat afgedraaid te worden.
(Restaureren bestaat ook voor een groot deel uit wachten.)
De remzadels en alles wat daar mee samenhangt gestraald en opnieuw verzinkt.
Remleidingen heb ik nieuw vervaardigd uit Cupro. dat is een nikkel/koper legering.
die buigt lekker en niet onbelangrijk,.. deze is nagenoeg ongevoelig voor corrosie.
Om de leiding mooi recht te krijgen vanaf de rol heb ik een richtapparaat gemaakt aan de hand van wat foto's
Om € 250,00 te betalen voor een origineel apparaat ging me net iets te ver. ( er zijn grenzen nietwaar ? )
Op de foto staan een paar leidingen, maar het hele leidingwerk is nu compleet inclusief de slangen met RVS mantel.

Dus als ik te zijner tijd aan een kunstgebit moet, komt dat waarschijnlijk omdat ik een keer flink geremd heb met de Matra. :o

Cry for help !

Image

inventariseren

Image

voorzijde klaar voor montage met gemodificeerde Fiat Zuigers

Image

achterzijde klaar voor montage

Image

niet onbelangrijk

Image

front

Image

achter

Image

setje

Image

zelfgemaaktremleidingrichtapparaatdatredelijkfunktioneert

Image

remleidingen gedeeltelijk

Image

het slangenwerk

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 25, 2015 4:18 am
by oetker
Nou je kunstgebit raak je niet zo gauw kwijt bij remmen met een Matra :roll:
Het ziet er wel geweldig uit.
Zelf heb ik de remleidingen nagemaakt uit koper.
Daar heb je geen buigapparaat voor nodig.
Is er een reden dat je daar niet voor gekozen hebt?

Verder 2 opmerkingen over de achterste remzuigers. (Was bij de Murena zo en zal hier niet anders zijn.)
Aan de onderkant van de remzuigers zit waarschijnlijk een inham.
Merktekens (NB: bij de Murena een ingefreesde lijn )aan de bovenkant wijzen waar deze inham zit.
Zuiger 001 (Custom).jpg
Zuiger 001 (Custom).jpg (97.45 KiB) Viewed 6915 times
Deze inham moet naar de ontluchtingsnippel wijzen.
Ook is verstandig om voor opslag de zuigers alvast in de juiste positie te zetten.
Het ATE remvet gaat naar verloop van tijd wat plakken en na 2 jaar is de zuiger bijna niet meer te draaien.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 25, 2015 8:14 am
by elix
Persoonlijk vindt ik koperen leidingen niet erg automotive Herman. Net zo min als dat er mensen zijn
die er de koelbuizen mee maken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, en moet ieder voor zich weten.
De cupro leidingen lijken op de foto misschien wel erg op koper, maar ze zijn meer donkergeel van kleur
en lijken meer op stalen leidingen. Je kunt ze ook heel mooi tot hoogglans poetsen, maar dat gaat me toch iets te ver.
Diverse moderne automerken gebruiken dit soort leidingen met als belangrijkste reden de ongevoeligheid voor corrosie.

het merkteken op de achterste zuigers heeft (denk ik) te maken met het ontluchten van de achterklauwen.
iets anders kan ik er niet bij bedenken.

Henk