Page 48 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jul 05, 2021 10:38 pm
by elix
Die dikkere pijpen wordt lastig denk ik. Als ik kijk hoe veel moeite het kost om de normale maat er in te prutsen.
Er blijft niet veel ruimte meer over voor de schakelstang en ander ongerief.

Mij lijkt een dikker koelblok in de radiateur meer te helpen om de temperatuur omlaag te krijgen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jul 06, 2021 9:48 am
by Vedrive
Goed om te weten Henk dat het met de huidige pijpen al krap aan is. Dank voor de tip, voordat ik een hoop tijd steek in het maken van grotere diameter pijpen en er dan achter komen......

Dan idd. aan radiator kant maar es kijken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 17, 2021 4:45 pm
by elix
Hoewel het in Duitsland, België en Nederland een desastreuse natte week is,
is het in de Matra wel mogelijk om droog te blijven.
Na veel experimenteren lijkt het nu alsof het dak dicht is.

Bizar dat we na zoveel regen van de afgelopen week kunstmatige regen moesten maken.
Met mijn zoon als regenmaker, en ikzelf achter de camera.

https://flic.kr/p/2mbMemu

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 17, 2021 9:50 pm
by Vedrive
Henk, zoals ik ooit schreef in mijn intro vond ik mijn Matra M530 35 jaar geleden in de volgende toestand:
Vedrive wrote: Tue Mar 03, 2020 8:36 pm
Nadat wij de deur hadden opengemaakt van het ter verkoop aangeboden onderwerp en gezamenlijk in een aquarium keken, waar het water bijna over de dorpels klotste, zei mijn altijd optimistische vriend en ook professioneel bandjesschopper : Ziet er goed uit, het dak lekt een beetje, maar de vloer in ieder geval niet”. Later bleek dat hij het voor de helft goed had, u mag raden welke.
En..... dat heb je na veel werk aan het ontwikkelen van de dakrubbers opgelost.
Prachtig!!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 24, 2021 8:21 pm
by elix
Hopelijk heb ik dit nooit nodig, maar zonder dit kan het wel eens lastig worden om thuis te komen.
En wat mag dat dan wel niet zijn ?? Juist een sleepoog.
Ik heb alles afgezocht waar mogelijk origineel een sleepkabel bevestigd kan worden, maar niets gevonden.
Best wel arrogant eigenlijk om te denken dat een Matra zoiets nooit nodig zal hebben. :-?

Het lijkt me geen goed idee om de sleepkabel aan de bumper vast te maken.
Grote kans dat de bumper eerder thuis is dan ik zelf, of dat de kofferklep niet meer past. :roll:
Het is bepaald geen solide frontpartij.

Daarom aan de voortrein maar een home-made oog gemonteerd. En meteen even getest of de kabel nog vrije
ruimte heeft aan de onderkant zodat niet alsnog er diverse onderdelen afgerost worden.
Weer een stukje gemoedsrust toegevoegd 8)


Image

Niet leverbaar,.... dan maken we 't zelf


Image

Een goed hard punt van het chassis uitgezocht.



Image

Praktijktest

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 24, 2021 9:03 pm
by Frederic
Mooi gemaakt Henk, hopelijk heb je het nooit nodig. Ik heb altijd een singel in de kofferbak voor rond mijn triangel (draagarm) te zetten in geval van nood.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 8:18 am
by GODFRIED
Dat ziet er degelijk uit. Die oog trek je niet los. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 10:29 am
by hendrik
Hier bij ons mag dat niet meer met een koord hier moet dat nu met een buis wat je kan uittreken .





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 11:51 am
by elix
Slepen met een kabel is in Nederland niet verboden, maar het advies is niet te slepen op de snelweg.
Er mag maximaal 5 meter afstand tussen beide voertuigen zitten.

Maar in principe zou aan het oog ook een stang gekoppeld kunnen worden lijkt me,

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 2:21 pm
by Vedrive
Een héél handig bedacht hulpmiddel Henk, oog voor het kleinste detail. mocht het ooit even nodig zijn kan je met zoiets inderdaad heel blij zijn.
Als je er geen patent op aanvraagt ga ik hem onthouden :( .
In vroeger jaren, toen een auto er nog gewoon om de zoveel tijd de brui aan gaf, had ik voor mijn Opel GT een deelbaar triangeltje gemaakt zodat ik deze in mijn eentje kon "afslepen", best wel plezier van gehad.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 2:23 pm
by hendrik
Ik kan mijn Murena nu ook niet meer slepen met die bumper wat er nu op staat ik kan niet meer aan die oog.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 8:43 pm
by matrafan
Al diegenen die hier in België een oldtimerverzekering hebben bij de firma MARCH hebben automatisch pechverhelping bij in de polis zitten.

Dan is zo'n sleepoog eigenlijk een beetje overbodig.

In het verleden meerdere malen van deze service gebruikt gemaakt voor de mederijders (Tot nog toe niet voor de Bagheera, hout vasthouden!!!);

Momentueel is het zelfs zo dat de depannage wagen binnen het uur bij het defecte voertuig moeten zijn.

Dit geld zelfs tot 300 km over de grens. :D :D :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 25, 2021 10:46 pm
by hendrik
Ik heb dat niet Jos, ik moet er zelf voor zorgen als ik in pan val voor ze thuis te krijgen.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Aug 18, 2021 9:10 am
by Murenanimal
Hendrik, toch eens de kosten voor MARSH-verzekering(en)nakijken via de BELGISCHE FEDERATIE VAN OUDE VOERTUIGEN.
Als je lid bent van Matramania, ben je automatisch lid van de Federatie.
Wij hebben voor onze Murena volgende premies betaald:
  • Verzekerde element: Totaal premie (inclusief taksen)
    bijstand voertuig 11,46
    inzittende bestuurder 9,00
    rechtsbijstand 14,01
    Burgerlijke aansprakelijkheid 102,28
    Uitbreiding Europa mét vervangvoertuig 38,26
    Volledige Omnium (waarde 20000) 220,55
Totaal volledige dekking en van eender waar in Europa takelen met vervangvoertuig dus: 395,56

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 23, 2021 9:34 pm
by elix
Zo langzaam aan ben ik de 530 naar m'n hand aan het zetten.
Het interieur kon ook nog wat gezelliger. Daarom een set voetmatten aangeschaft naar eigen ontwerp.
De letters zijn zilvergrijs.


Image


Image


Ook de koeling zorgde op warme dagen voor de nodige stress. Met een buitentemperatuur van 25 graden
ging het naaldje van de meter richting de 100 graden bij langzaam rijden. Aan zich kan dat nog wel,
maar als je in de file beland met een buitentemperatuur van 30 graden moet ik er niet aan denken wat er dan gebeurd.
Daarom in Frankrijk een aluminium competitie radiateur aangeschaft van het merk Extrem®
Dat heeft veel meer koelcapaciteit, zoals het zich nu aan laat zien. De meter bleef vanavond staan op ca. 80 graden.
Het moet nog getest worden bij hogere buitentemperaturen, maar ik heb er alle vertrouwen in.


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 23, 2021 9:39 pm
by hendrik
Dat is zeer mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 23, 2021 11:37 pm
by Muddy Bandit
En nu alleen nog een paar pluche dobbelstenen aan de spiegel als finishing touch. :lol:
Maar zonder gekheid, dit is echt een beauty geworden.

Geeft deze vervangende radiator nu meer koelcapaciteit door meer inhoud of door een groter koeloppervlak?
Ik ben momenteel ook aan het stoeien met de koeling van een 1700 Ford V4, maar heb daarbij het vermoeden dat de koelcapaciteit meer beperkt wordt door de capaciteit van de waterpomp en de gebruikte buisdiameters als door de radiator zelf... maar blijkbaar is hier de radiator toch de beperkende factor? (er vanuit gaande dat de weergegeven temperatuur bij jou ook aan de motor is gemeten)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 23, 2021 11:53 pm
by elix
Deze radiateur is 5 mm dikker dan de originele. Dus meer koeloppervlak. Daarbij is deze niet gespoten met lak
wat de warmteoverdracht eveneens positief beïnvloed. En inderdaad voor de juiste beeldvorming gemeten op
het thermostaathuis met een digitale thermometer. Ik heb toch het idee dat de originele radiateur onder-bemeten is. :-?

De motor zelf wordt ook nagenoeg niet belucht omdat de luchthappers in de targabeugel helemaal dicht zijn.
In het eerste model van de 530 waren dit nog ventilatie openingen. Maar nadat de targabeugel aangepast werd in de latere modellen i.v.m. veiligheid
was er geen plaats meer voor ventilatie slangen /kokers. Dus hebben de heren ingenieurs deze maar gewoon dicht gelaten. :roll:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Aug 24, 2021 1:09 am
by Muddy Bandit
Die heren ingenieurs waren er destijds waarschijnlijk ook niet op bedacht dat in de verre toekomst file's een dagelijks fenomeen zou gaan worden. :lol:
Maar inderdaad, als er zonder verdere aanpassingen aan het koelsysteem een stuk luchtcirculatie in het motorruim komt te vervallen dan is het wel vrij verklaarbaar dat de motortemperatuur aanmerkelijk stijgt.

Ik ga eerst eens proberen of het plaatsen van enkele hitteschildjes positief werkt (de uitlaat van cilinder 1 en 2 loopt ook vrij dicht langs de koelbuis), en als dat niet afdoende werkt dan toch maar eens verder gaan experimenteren met een grotere radiateur.
Een gebrekkige luchtcirculatie in het motorruim zal bij m'n Transit het probleem in ieder geval niet zijn, de motor ligt daar vol in de rijwind.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Aug 24, 2021 8:49 am
by servais57
Comme mon radiateur d'origine est HS, autant alors en acheter un qui vaille la peine.
Aurais-tu un lien à nous donner pour l'achat du même radiateur que le tien ?

J'ai trouvé celui-ci:
https://www.axauto-parts.com/mecanique/ ... 16853.html

C'est le tiens ?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Aug 24, 2021 9:33 am
by elix
Oui. :)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Aug 25, 2021 9:46 am
by servais57
Je vais passer commande d'un radiateur et aussi de 2 ventilateurs universels extra-plat diamètre 210mm-870 M3H:
https://www.axauto-parts.com/mecanique/ ... -4810.html

Merci élix, cela m'a évité de dépenser inutilement de l'argent pour restaurer mon radiateur d'origine.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Aug 25, 2021 10:07 am
by benny
Koeling hangt af van meerdere factoren. Capaciteit radiator, debiet waterpomp, thermostaat, diameter koelbuizen, ......De motor heeft een ideale werkingstemperatuur die invloed heeft op zijn goede werking en slijtage. Het is dus niet zo'n eenvoudige opgave om een probleem op te lossen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Aug 26, 2021 1:57 am
by Muddy Bandit
In theorie zal het allemaal perfect te berekenen zijn, maar de praktijk is echter wel een stuk weerbarstiger bij onze geliefde oldtimers.
En oplossingen kun je op vele manieren creëren, dat gaat van symptoombestrijding tot de werkelijke oorzaak achterhalen en wegnemen.
Soms kom je met het aanpassen van de ontsteking en vervroegingscurve ook al redelijk op de goede weg om koelingsproblemen op te lossen, de ouderwetse benzine verstookte toch aardig anders als dat moderne vocht wat nu als benzine verkocht wordt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 27, 2021 12:42 pm
by oetker
Andere thermostaat deed wonderen. Ik heb zelf de thermostaath ene van 82/87 graden ingezet met automatische ontluchting..
Dathoudt mijn 1600 motortje aardig wat koeler, swinters zelfs iet te koel.
De waterpomp debiet kan ook een rol spelen. iets kleinere pulley er op en je hebt meer rondgang .

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Sep 10, 2021 6:26 pm
by Vedrive
Henk, heb je de kans gehad de koeling met dikke radiator een beetje te testen? Had hier in vakantietijd niks van gelezen (vakantie is bij mij niet teveel internetten) en ben ondertussen redelijk onder de indruk van de wel heel kleine reserve in het originele koelsysteem. (Alhoewel dit compleet origineel toch net genoeg heeft gewerkt, betere rij-luchtflow en meer "werkend oppervlak" door geen shroud en niet zo'n grote platte diameter ekectrofan. Wie zal het zeggen??)

Ben verder heel nieuwsgierig naar hoe de auto bevalt, qua rijgedrag ,wegligging, stuurgedrag , bochten, comfort, wind en andere herrie, als je dat vergelijkt met de Fiat X1/9?
Als het niks is kan ik wel ophouden met restaureren. (...echt nie :D :D )

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Sep 10, 2021 6:56 pm
by elix
Ondertussen de nodige kilometers gemaakt met de nieuwe radiateur, en geen enkel benauwd moment meer gehad.
De naald blijft keurig onder de 90. Bij koeler weer zelfs zo om en nabij de 80 graden
Zouden we ook in de winter gaan toeren, dan heb je waarschijnlijk een radiateurhoes nodig om wat temperatuur in het systeem te houden.

Wat rij-eigenschappen betreft kan ik je verzekeren dat dit echt genieten is.
Met het lage toerental en het heerlijke ploffen van de V4 heb je bijna het idee in een vierwiel Harley te rijden.
Daarbij is de vering ook op z'n Frans en zacht. Een minpunt vind ik wel het zware sturen bij parkeren / manoevreren.
Maar ja,.....eigenwijs is ook wijs. Ik heb bandenmaat 175-70-14 voor gemonteerd terwijl er 145-14 op thuishoort.
Bij de Fiat X1/9 is dit totaal anders. Dat draait toeren en stuitert over de weg met z'n korte wielbasis.
Dat heeft meer iets van karten, en nodigt meer uit tot lekker scheuren.
Beiden hebben hun charme, en de Matra gaat ook zeker niet de X1/9 verdringen hier.

dakloos rijden is met de Matra eveneens een feest. Ik hoef m'n haren niet compleet uit de war te halen na een ritje.
Een gesprek voeren zonder stemverheffing zonder dak boven je hoofd gaat ook prima.

Maar wellicht zijn de bevindingen over de Matra M530 binnenkort wel ergens te lezen in een gerenomeerd magazine. :roll: :wink: 8)
We houden je op de hoogte.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 11, 2021 9:45 am
by Vedrive
Fantastisch dat het zo goed bevalt, heb je veel eer en plezier na al dat prachtige werk.
De foto's van de auto op Flickr, lekker ontspannen.
Door de perfecte kwaliteit van afwerking heb je van de M530 een prachtige auto gemaakt.
Ik krijg gewoon zin in mijn eerste ritje,moet nog even volhouden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 18, 2021 3:18 pm
by elix
De foto's van de auto op Flickr, lekker ontspannen.
Inmiddels al 1400 km op het klokje. 8)
Het wachten is nog op een fikse regenbui onderweg. :o
Dan weet ik tenminste of het dak ook dicht is tijdens het rijden.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 19, 2021 7:56 am
by GODFRIED
Mag die dan nat worden? :lol: