Page 47 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon May 31, 2021 8:08 am
by GODFRIED
Wat een zeer mooie Matra M530 LX. Ook de velgen vind ik super mooi. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 14, 2021 8:57 am
by elix
In afwachting van de keuring worden er nog wat kleine dingen afgewerkt.
Zoals het wegwerken van de kachelbuizen en rem- en koppelingsleiding.
Ik heb dit altijd wel vreemd gevonden dat deze zo kwetsbaar in de vuurlinie va het voorwiel zitten.
En waar iedereen de vraag stelde "moet dat daar zo zitten, is dat origineel zo ?"

Volgens het werkplaats handboek is er later dan ook een kap voor bedacht die het afschermt.
Ik heb een iets slankere versie bedacht die minder opvalt onder het voorscherm, en met een rubber flap die
de leidingen bovenlangs nog afschermt.

Image

nog zwart te spuiten.



Image

met rubber flap over de leidingen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 14, 2021 9:33 am
by Henk
Prachtig, nog heel even en dan kun je rijden en genieten,....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 14, 2021 1:05 pm
by hendrik
Dat is een mooie Matra geworden prachtig.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 18, 2021 2:43 pm
by elix
Vanochtend om 7:00 uur op pad naar Venlo voor de grote dag.
De uiteindelijke toelatingskeuring bij Rijksdienst Wegverkeer met positieve afloop, en wel ....goedgekeurd!
De keurmeester had niets aan te merken op het geheel, en ook geen vragen over laswerk etc.
Daarna opnieuw het chassisnummer ingeslagen ( gegraveerd ) omdat het originele zeer slecht leesbaar was.
Vandaag nog het aanmeldformulier voor de belastingdienst op de post. Dit is maar een formaliteit omdat de Matra wegenbelasting- en BPM vrij is met de respectabele leeftijd van 51 jaar.
De belastingdienst koppelt dan terug naar RDW dat aan de belastingplicht voldaan is, waarna RDW vervolgens het kenteken toe kent.

Dus nog ongeveer een weekje wachten voordat de kentekenplaten gemaakt kunnen worden.



Image

7:00 uur 's ochtends - Op weg.



Image

Daar is 't te doen.
Met het maken van dit soort dingen verdien ik m'n boterham, dus dan maar even inspectie mijnerzijds


Image

Na de remmentestbank, nog de inspectie van de onderkant.


Image

Als laatste nog het chassisnummer opnieuw inslaan.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 18, 2021 9:38 pm
by Muddy Bandit
Ik had ook absoluut geen andere uitslag verwacht.
Proficiat met dit resultaat, en alvast vele zorgeloze en veilige kilometers toegewenst. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 18, 2021 11:23 pm
by matrafan
Proficiat Henk,

Dit is de kers op de taart maar we hadden natuurlijk niet anders verwacht.

Ik wens U vele uren rijplezier en amusement met je mooie Matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 19, 2021 7:15 am
by GODFRIED
Proficiat, wat zou daar nog mis aan kunnen zijn. Dit is een perfecte Matra M 530. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 19, 2021 9:11 am
by hendrik
Proficiat Henk, en nu veel rij plezier met je Matra je heb het dik verdiend.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 19, 2021 11:45 am
by ALAIN VAN AKEN
SUPER 8) 8) 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 19, 2021 3:15 pm
by JV
Gefeliciteerd. Werk van grote klasse.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 19, 2021 5:15 pm
by Frederic
Proficiat πŸ‘en heel veel rij plezier 😁

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 21, 2021 2:13 pm
by elix
Dank U ! :)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 25, 2021 7:46 pm
by elix
De kers op de taart. 8)

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 25, 2021 8:58 pm
by Muddy Bandit
Veel plezier morgen met de eerste legale toerrit. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 25, 2021 10:52 pm
by matrafan
Geniet van je eerste ritje :D :D :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 25, 2021 11:13 pm
by hendrik
Ja geniet er maar lekker van.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 26, 2021 11:08 am
by ALAIN VAN AKEN
Eindelijk kan je haar naar mij brengen, plaatsje in de garage is gereserveerd :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 26, 2021 4:04 pm
by elix
Dank allemaal,

@ Alain,
Je hebt me nog niet om m'n bankrekeningnummer gevraagd.
Dat zijn van die dingen die er meestal aan vooraf gaan. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 26, 2021 10:43 pm
by oetker
Dubbelpost

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 26, 2021 10:48 pm
by oetker
Wat is je bankrekening nummer.Henk. in ier geval gefeliciteerd met de goedkeuring
Deze 530 zal absoluut nog prijzen winnen

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 27, 2021 10:19 pm
by elix
Vandaag de eerste serieuze rit van 120 kilometer gedaan.
Geen vreemde dingen ontdekt.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 27, 2021 11:01 pm
by matrafan
Bij het zien van zo'n perfect uitgevoerde restauratie hadden we eigenlijk niet anders verwacht.

Mooi mooi mooi sta te popelen om ze eens in het echt te bewonderen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jun 29, 2021 12:14 am
by Muddy Bandit
elix wrote: ↑Sun Jun 27, 2021 10:19 pm Vandaag de eerste serieuze rit van 120 kilometer gedaan.
Geen vreemde dingen ontdekt.
Dat was dus gewoon volop genieten van die vele jaren perfect werk leveren, daar doe je het ook voor. 8)

p.s.: ga je je onderschrift "under construction" nog even aanpassen? :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jul 02, 2021 10:57 pm
by elix
p.s.: ga je je onderschrift "under construction" nog even aanpassen? :wink:
nog even niet Patrick, zoals verwacht is er nog wel wat te fine-tunen.

ik vond de temperatuur tijdens de eerst serieuze rit aan de hoge kant.
Als ik de kachel open zette ging de temperatuur al snel naar heel acceptabele waarden.
Waarschijnlijk is de kap waar de fans in zitten met de sleufjes toch niet ver genoeg open.
Daarom maar een nieuwe gemaakt waar zo veel mogelijk lucht doorheen kan.
We gaan het dit weekend weer proberen.

Image

rechts de eerste versie, links zo veel mogelijk open gewerkt


Image

het frame is gemaakt uit 1,5 mm aluminium. daar zat aanvankelijk nog te veel beweging in.
Het trilde enigszins , en daar heb ik een hekel aan. Daarom een extra frame aan de binnen zijde van 2 mm aluminium
en een rubber pakking van 3 mm dik tussen frame en fan. bijgeluidjes opgelost.

Image


Image

ready for take off!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 03, 2021 7:46 am
by GODFRIED
Over hoeveel graden spreken we? Wat vindt je te hoog? Nu kun je hem als airco gebruiken. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 03, 2021 9:12 am
by elix
De naald van de meter stond tegen de 100 graden. Maar ik weet niet hoe nauwkeurig de meter c.q. de sensor is.
De sensor is een nieuwe originele voor de Matra.
Als ik de kachel open zet gaat het keurig naar 90 graden op de meter.

Het idee van de sleufjes in de kap heb ik op internet gevonden.
Het principe is dat wanneer er in stadsverkeer of file gereden wordt er meer lucht door de ventilatoren geleid wordt.
Dat klopt ook vrij aardig, maar de Matra krijgt het wat warmer op buitenwegen bij ca. 80 / 100 km per uur.
Vandaar deze aanpassing.

We gaan zien vandaag of de aanpassing effect heeft.
Het warme weer vandaag werkt in ieder geval mee.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 04, 2021 7:54 am
by GODFRIED
Ja, 100Β°dat is iets te veel van het goede, alleen goed om water te koken. :lol:
Die meters zullen wel wat afwijken. Misschien ook eens controleren met een infrarood temperatuurmeter. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 04, 2021 8:22 am
by elix
Het probleem is opgelost. De meter blijft nu keurig op 90 graden staan.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 04, 2021 4:46 pm
by Vedrive
Gelukkig Henk πŸ‘,
we hebben het al es eerder over de koeling gehad en eventueel meer openen shroud, maar dat het zo kritisch is, er zit zo te zien totaal geen reserve in het oorspronkelijke Matra ontwerp.

Ga toch kijken of ik dikkere koelpijpen in de tunnel kan vrotten in plaats van die originele lange 25 mm pijpjes voor een betere koelwater flow naar de radiator, ik vertrouw dat stuk voor geen cent (en mogelijk ook naar een radiator met een dikker koelblok. )