Page 46 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Apr 11, 2021 10:24 am
by hendrik
Ja dat is prachtig gedaan een echte vakman.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Apr 11, 2021 11:32 am
by matrafan
Als die over een tijdje naar de keuring moet zetten die mannen spontaan de zonnebril op :D :D

Zoals al zo dikwijls in je topic gezegd is:

"Top restauratie van de bovenste plank".

Ik denk er staan er al meerderen te poppelen om dit meesterwerk te mogen aanschouwen.

Hopelijk laten ze ons achter mekaar vrij zodat we van een ontmoeting werk kunnen maken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Apr 18, 2021 8:36 pm
by elix
Dank U Jos, :oops: tegen de tijd dat corona overwonnen is staat de deur weer open in Someren.

Vandaag de eerste serieuze proefrit gemaakt hier op het bedrijventerrein.
Aangezien La Belle Bleu nog niet verzekerd is voor straatgebruik, en nog geen kenteken heeft doe je dan zoiets op zondagochtend wanneer het hier dan erg stil is. Het was nog wel een rustig ritje. Niet hoger geweest dan de derde versnelling omdat de straten hier simpelweg niet langer zijn. Maar het schakelt. remt en stuurt goed.
Nu kan ik eigenlijk geen excuus meer bedenken om de aanvraag voor de keuring bij het RDW nog langer uit te stellen.


Onder deze link een impressie van het grote moment
https://flic.kr/p/2kTB2Hg

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Apr 18, 2021 11:02 pm
by Muddy Bandit
8) 8)
Ik zou de gezichten van die keurmeesters wel willen zien, je maakt hun dag hier helemaal weer goed mee.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Apr 21, 2021 2:42 pm
by elix
Nu kan ik eigenlijk geen excuus meer bedenken om de aanvraag voor de keuring bij het RDW nog langer uit te stellen.
Toch nog een excuus gevonden. waarschijnlijk is het druklager stuk. Het jankt verschrikkelijk.
Dit heb ik jaren geleden via ebay gekocht als zijnde een nieuw lager.
Waarschijnlijk heeft de verkoper het nieuwe lager zelf gemonteerd, en het oude lager even opgepimpt en voor nieuw op ebay gezet. :(

dat wordt weer enkele uren sleutelen voordat de afspraak met RDW gemaakt word.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Apr 21, 2021 8:55 pm
by matrafan
Dat is minder goed Henk maar beter nu als achteraf ergens als je met een ritje bezig bent.

Jammer dat er zulks een verkopers zijn maar dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd blijven bestaan.

Veel succes ermee.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 02, 2021 4:58 pm
by elix
Een nieuw druklager via de Franse club is ook binnen, dat kan er komende week onder.

Dit weekend heb ik eerst de zijdorpels maar eens afgewerkt nadat ik bij André Kout de juiste klemmen gevonden had.
Weer een onderdeeltje af te strepen op de lijst van de laatste loodjes.

Image

structuur gespoten zodat het op de originele kunststof kappen lijkt.


Image


Image

misschien niet helemaal origineel, maar beter iets dan niets.


Image


Image

De lijsten zijn wel origineel.



Image

niks meer aan doen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 02, 2021 8:35 pm
by matrafan
Al zijn ze dan niet origineel ik denk niet dat iemand het verschil gaat zien.

Het oogt trouwens zeer mooi.

Weer fantastisch opgelost net als al de rest zoals we dat gewend zijn van jou.

Top werk.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon May 03, 2021 7:51 pm
by Murenanimal
Een “Kunstwerk” bijna klaar!

Henk, hier weer een extra bewijs van je oplossing zoekende denk-kracht.

En nu de “jaloerse” blikken tegemoet van al die wel zo zouden willen restaureren, maar zo niet kunnen!

‘t Zal tijd worden dat je er nu echt mee mag gaan rijden.

Én dat we als leden opnieuw onze reünie mogen tegemoet zien.

Tot weldra
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed May 12, 2021 9:59 pm
by elix
Dat kunstwerk ontstaat echter niet zonder slag of stoot Guido.
Tijdens het monteren van het druklager ontdekte ik ook dat 1 uitlaatdemper die ik destijds zelf gemaakt had een scheurtje had.
Met het maken van die dempers ben ik een paar weken zoet geweest. Wat blijkt,....flinke inschattingsfout gemaakt.
Op de plekken waar het plaatmateriaal in een scherpe vorm geperst is, is het te veel verzwakt en gaat het scheuren.
Zie de foto hier onder.

Image

En dat al na 15 kilometer over het bedrijventerrein hier. Dat belooft niet veel goeds. Ik had dan ook al visioenen van een blauwe Matra op een gele bergingswagen. Omdat de Franse club destijds door de voorraad heen was, en het wel even kon duren voordat er weer uitlaten beschikbaar waren heb ik toen maar besloten ze zelf te maken. De conclusie ? ....veel geleerd en nu toch maar dempers gekocht bij Amicale530 waar ze ondertussen weer leverbaar waren.
De Franse dempers gingen er zonder veel tegenstribbelen onder met als klein bijkomend voordeel dat ze ietsje beschaafder klinken dan mijn
selfmade potten. Dat scoort wellicht meer punten bij RDW.
Guido schrijft,: ‘t Zal tijd worden dat je er nu echt mee mag gaan rijden.
De keuring bij RDW staat gepland op 18 juni aanstaande.
Als dat goed gaat, en corona luwt een beetje dan kan het zo maar zijn dat we naar Kasterlee kunnen op 10 juli.


Ondertussen ben ik nog aan het experimenteren met een carburateur koeling op het zelfde principe als m'n Fiat X1/9.
Ook de Matra 530 start slecht als deze met warme motor stil gezet is en je wil weer rijden na een kwartiertje.
Mijn idee daar over is als het bij de Fiat werkt, dan kan dat ook prima bij de Matra.
Er wordt koele lucht tegen de carburateur geblazen met een fan die gekoppeld is aan een thermoswitch op de voet van de carburateur.
Dit gaat buiten het contact om
De fan loopt telkens in korte poosjes en reageert alleen maar op de temperatuur van de carburateur, en niet op de omgeving in de motorruimte.
De kunststof delen ( mondstukken ) zijn nu nog in prototyping-modus, maar zullen als het goed voldoet straks uit een beter materiaal gegoten gaan worden.

Image

De ingrediënten

Image


Image


Image

60 graden in, 51 graden uit


Image

De tijd zal 't leren of 't werkt. ( anders leggen we het maar langs de uitlaatdempers in de schrootbak )

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 13, 2021 8:01 am
by GODFRIED
Zo ga je in Matraland geen tweede vinden, ook de eigenaar is een zeldzaam exemplaar en tot alles in staat. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 14, 2021 7:50 pm
by elix
Aangezien de knietjes en de rug niet meer zo fantastisch meewerken, heb ik mezelf maar iets cadeau gedaan. :wink:
Erg handig. De brug is zonder veel moeite verplaatsbaar met zwenkwielen, en past precies in een hoek buiten de heftruckzone hier in de werkplaats.


Image

Eigenlijk had ik dat 5 jaar eerder moeten doen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 14, 2021 8:11 pm
by matrafan
Zeer mooi maar zoals ge zegt "Jaren eerder moeten kopen".

Had misschien veel knie en rugproblemen kunnen voorkomen.

Ik heb enkele jaren terug een poetsbrug aangeschaft, zeer gemakkelijk voor het poetsen en aan de remmen / banden te werken.

Wilde er nog een foto bij plaatsen maar gaat blijkbaar niet meer: krijg volgende melding???

ERROR
Sorry, the board attachment quota has been reached.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 14, 2021 11:13 pm
by Vedrive
Mooi Henk die brug, zal je denk ik een hoop plezier aan beleven. Ik heb ook al es zitten kijken i.v.m. wat lichamelijke scharnier probleempjes die ik steeds meer tegen kom.

Die carburateur koeling ziet er perfect uit, en ziet er weer geweldig professioneel uit.
Mooi gedaan.
Zo'n koeling is één van de beste remedies tegen warmstart problemen bij carburatie motoren. Zeker bij zo'n lekker warm weggestopt middenmotortje.
Kan er een boek over schrijven met testen van ideeën en (ook niet werkende) oplossingen over dit onderwerp. Destijds heel wat tripjes gemaakt naar Parijs (Solex Nanterre) tot het einde van het carburateur tijdperk.
Naast warmstart problemen werkt de koeling ook goed tegen het stotteren van de motor als je bijvoorbeeld op een warme dag lange tijd in de file rijd en de carburateur gaat koken.
Wat ik mij herinner ging engelse winter benzine (was onze testbrandstif, stond bekend om zijn vluchtigheid/hoge RVP) al bij 38 graden in de vlotter kamer koken.
Met de vluchtiger alcohol toevoegingen aan de brandstof zal dit probleem gemiddeld niet minder zijn geworden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 15, 2021 7:36 am
by GODFRIED
elix wrote: Fri May 14, 2021 7:50 pm
Erg handig. De brug is zonder veel moeite verplaatsbaar met zwenkwielen,


Image

Eigenlijk had ik dat 5 jaar eerder moeten doen.
Eigenlijk een onmisbaar stuk gereedschap en ze zou in iedere garage moeten staan. Maar ze binnen krijgen. :(
Verplaatsbaar met zwenkwielen???? Is dat toegelaten en niet gevaarlijk. Moet je deze dan niet goed vastschroeven op een flink stuk beton? :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 15, 2021 9:04 am
by hendrik
Dat is toch mooi hé als je het zo ziet staan prachtig. Jos ik kan ook geen foto's meer plaatsen en ik dacht dat het aan mij lag.






grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 15, 2021 10:09 pm
by matrafan
hendrik wrote: Sat May 15, 2021 9:04 am Dat is toch mooi hé als je het zo ziet staan prachtig. Jos ik kan ook geen foto's meer plaatsen en ik dacht dat het aan mij lag.
grt harry de matra.
Ik denk dat Alain zijn forum eens moet nazien wat het plaatsen van foto's betreft???

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 15, 2021 11:15 pm
by hendrik
Ja je hoort niets meer van Alain hé Jos.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 16, 2021 6:16 pm
by ALAIN VAN AKEN
Zal extra ruimte vrijmaken voor de foto’s

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 16, 2021 7:41 pm
by matrafan
ALAIN VAN AKEN wrote: Sun May 16, 2021 6:16 pm Zal extra ruimte vrijmaken voor de foto’s
Thanks Alain,

Harry hij is nog een drukbezet man, moet nog elke dag gaan "werken". :lol: :lol: :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 16, 2021 10:20 pm
by hendrik
Als je nog werkt hé Jos dan heb je veel meer tijd dan als je op pensioen bent dat moet je onder tussen toch wel weten hé.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon May 17, 2021 11:06 pm
by matrafan
hendrik wrote: Sun May 16, 2021 10:20 pm Als je nog werkt hé Jos dan heb je veel meer tijd dan als je op pensioen bent dat moet je onder tussen toch wel weten hé.
grt harry de matra.
Heb je wel gelijk in Harry maar als ge nog zo jong bent dat je moet werken denkt ge daar wel anders over.

Ondertussen ben ik er wel achter zoals ge zegt "als ge op pensioen bent hebt ge nog minder tijd dan als ge gaat werken). :o :o :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 18, 2021 8:02 am
by hendrik
Maar het is toch fijn om op pensioen te zijn hé Jos.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 18, 2021 8:22 pm
by matrafan
hendrik wrote: Tue May 18, 2021 8:02 am Maar het is toch fijn om op pensioen te zijn hé Jos.
grt harry de matra.
Toch wel Harry :lol: :lol: :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed May 19, 2021 3:18 pm
by Vedrive
Henk, nog even over warmstart en aanverwante problemen.
Naast droog en/ of overkokende carburateur heb je natuurlijk ook de bekende traditionele vapour lock in de brandstof toevoer leidingen, wat middels een electrische lage druk brandstofpomp (met beveiligingsrelais), toevoer naar t -stuk vlak bij carburateur en retour leiding terug naar tank op te lossen is.
Weet niet of de m530 daar expliciet problemen mee heeft.

Heb nog even zitten spitten in de benzine specificaties met ethanol E10. Wat betreft lichte ethanol fracties en laag kookpunt liggen vapourlock problemen om de hoek, juist bij klassieke carburatie wat normaal werkt met lage druk brandstof systeem en geen retour.
Daar ik zelf aan injectie zit te denken was ik zowiezo al van plan om een brandstofsysteem met retour te bouwen. Komt er toch carburatie op dan ga ik zeker carburateur koeling
inbouwen (Goed voorbeeld uwerzijds doet goed volgen :) .

Ik heb geleerd dat dit soms een lastig probleem is, van de ene kant kans op verzuipen door de overkokende benzine andere kant geen brandstof door alle dampbellen.
Als ik zo wat rondkijk op klassieke autofora wordt er flink wat gehobyd onder de noemer Vapor lock, vaak ook onder het motto alle beetjes helpen. Probleem is natuurlijk erg afhankelijk van motor configuratie (bijv carburateur boven de uitlaat, gevoeligheid carburateur, middenmotor zonder rijwind(u allen bekend) en noem maar op.

Wat ik zie, weet en wat in meer of minder mate kan helpen (of niet) als het allemaal niet te kritisch is:
--Exra dikke isolerende kunststof pakking onder de carb. (evt met hitteschild als carb boven de uitlaat.) Ik weet uit metingen dat dit beetje kan helpen op temperatuur, vaak is het uitstel, heb je bijvoorbeeld eerst startproblemen na 10 minuten stop,dan duurt het 15 minuten en de boel is alsnog warm. Bij m530 v4 motor verwacht ik nauwelijks effect, alles wordt daar midden boven de motor even heet, (p.s.carburateur koeling zal mogelijk geïsoleerde carb efficiënter koelen).
--benzine toevoer niet teveel laten opwarmen langs hete delen van de motor, evt. leiding verleggen, isoleren, kunststof leiding ipv metaal etc. Om traditioneel Vapor lock te voorkomen.
--Ontgasser (degaseur), naast "ontgassen " (afvoer gas bellen, minder Vapor lock) is het voordeel dat er een klein voorraadje uitgedampte benzine ontstaat waar de lichte
fracties uit zijn verdwenen, deze komt bij start als eerste in de carburateur wat minder kookvorming tot gevolg heeft en soms net genoeg is om ook de eerste schokjes tijdens het weg rijden te voorkomen.
Komt er namelijk verse brandstof uit de tank in de hete ( deels leeggedampte carburateur)dan gaat dit onmiddellijk heftig koken, en de sproeiers slikken alleen nog dampbellen. Dit zelfde effect kun je ook hebben bij bijv. file rijden als de carburateur te heet wordt.
Heb je net een benzine toevoer met retour leiding tegen de traditionele Vapor lock in de leiding gemaakt en je probleem was niet opgelost weet je nu waardoor dat komt: probleem zat in de carburateur en niet in de leiding.
-- Koelfan van radiator op lage snelheid temperatuur schakelaar gestuurd na laten lopen. Bedoeling om de grote hoeveelheid warmte van de motor af te voeren. Ervaring leert dat zo'n fan heel lang moet draaien.
Dit heeft natuurlijk bij een middenmotor geen enkel effect, of je moet al een electrisch waterpompje mee laten lopen. Wordt wel over de top dan.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 25, 2021 10:03 am
by elix
Het probleem wat de M530 kent is gewoon het slechte starten als de motor even stil heeft gestaan.
Ik heb het probleem van de opwarmende carburateur inmiddels onder de knie.
Aanvankelijk had ik de luchtuitlaat aan de andere kant van de carburateur gepositioneerd.
Dit leverde nogal wat verlies aan luchtuitstroming op, met tot gevolg dat de ventilator wel aan sloeg, maar niet meer stopte
omdat het niet ver genoeg terug gekoeld werd.

Nu zit alles aan de ander kant van de carburateur met een kortere slang en de koeling werkt perfect.
ik heb het met de thermometer gevolg, en de waardes op de voeler kloppen exact. 60 graden in, en 51 graden weer uit.
De ventilator loopt nu in poosjes van ca. 5 minuten met een tussen pauze van ongeveer 15 minuten.
Na een keer of 4 is alles zo ver afgekoeld dat de ventilator niet meer aan slaat.

Image

sensor naar de andere zijde van de carburateur.


Image


home made slangdoorvoer



Image

windkracht 10

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 25, 2021 10:29 am
by Vedrive
Mooi ontwerp, doordacht doorontwikkeld, voor mij ben je cum laude geslaagd!!!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 30, 2021 8:15 pm
by elix
Afgelopen week nog even op de remmentestbank geweest, en de verlichting afgesteld.
Vandaag nog een hele dag gepolijst en in de was gezet.
En ineens lijkt het er op dat ie klaar is.

18 juni aanstaande naar de toelatingskeuring bij RDW.
En dan mag er van mij een zomer komen met elke dag 25 graden en veel zon. ( tot kerstmis :wink: )

Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 30, 2021 9:26 pm
by hendrik
Dat is een prachtige Matra geworden heel mooooooi.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 30, 2021 9:51 pm
by matrafan
Inderdaad een zéér mooie auto geworden waar ge met veel plezier mee gaat rondtoeren.

Hopelijk krijgen we inderdaad een mooie zomer zodat we veel kunnen rijden.

Alvast veel succes ermee en mogelijks treffen we elkaar nog ergens.