Page 5 of 51

Re: Restauratie M530 A

Posted: Tue May 05, 2015 8:12 am
by elix
Dat kennis delen, vergeet ik misschien te vaak :oops:
Gewoon aan de bel trekken dan, geen probleem.
ik had het doosje al gefotografeerd voor mijn archief.
Trouwens, ik ben een lijstje aan het samenstellen van onderdelen van andere merken die passen op de 530.
Dat zal ik binnenkort ook eens hier publiceren. ik heb al het e.e.a. gevonden van andere merken zoals silentblocs
remzuigers etc.

dit is de doos van de schakelaar

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon May 11, 2015 10:42 am
by elix
Weer wat klaar voor consumptie :)

Image

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon May 11, 2015 12:12 pm
by oetker
Voorlopig voorraad genoeg zo te zien.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon May 11, 2015 12:39 pm
by elix
Dat is geen voorraad herman.
Er zitten 8 van deze slotjes aan, om het 2-delige dak vast te zetten

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon May 11, 2015 7:52 pm
by oetker
8 slotjes?
Dacht dat het er maar 4 waren.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon May 11, 2015 9:19 pm
by elix
Dak in 2 delen op elke hoek een slotje.
Zo lijkt 't altijd mooi weer met die glimmers boven je hoofd :wink:

Re: Restauratie M530 A

Posted: Thu May 28, 2015 11:13 pm
by elix
De stoelen en da achterbank zijn inmiddels 2 weken naar de autostoffeerder. Die heeft het erg druk, en gaf te kennen dat ik rekening moet houden met 2 maanden levertijd. Geen probleem,... nog zat te doen.
Alle metalen onderdelen van de stoelen zijn wel gestraald en gespoten. De kunststof kuipjes heb ik uitbesteed en ook daar,... still waiting :-?

stoel in onderdelen

Image

stoeldelen gespoten en loopwerk gereinigd en gesmeerd

Image


Image

Ook ben ik ondertussen aan het experimenteren om zelf nieuwe rubbers te gieten voor de achterruitscharnieren en de scharnieren van de kofferklep. De eerste gietmal licht al in de container :D verkeerde PU gietmateriaal en geen losmiddel gebruikt. :oops:
binnenkort ga ik het opnieuw proberen.

gefreesde gietmal voor de scharnieren van de achterruit en achterklep

Image

De meeste verchroomde zamac delen zijn inmiddels ook weer in elkaar gemonteerd en opgeborgen.
Alleen de cillindersloten nog in elkaar puzzelen, zodat alles op dezelfde sleutel past.

bedieningspaneel kachel gefacelift

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri May 29, 2015 5:58 am
by oetker
Man wat ben jij handig met dat soort dingen.
Volgens mij komt je vakgebied hier wel van pas.
Ik ben wat dat betreft wel nieuwsgierig naar het 3D printen van de toekomst.
Al zie ik me hier nog geen rubbers mee frezen.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri May 29, 2015 9:33 pm
by jo
Novatio heeft een kit die je zelfs kunt gebruiken om silentblocks mee te maken, ben de naam wel ff kwijt, heb dat hier in huis gehad.
Om het te lossen uit mal had ik een 100% silicone spuitbus meegekregen.
Wie dat nog heeft is innotec

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri May 29, 2015 11:10 pm
by elix
Wat er fout ging met het gieten van de rubbers is een schrijnend voorbeeld van hollandse zuinigheid.
En dat nota bene voor een brabander. :wink:
ik had bij poly-service.nl de juiste PU rubber gevonden, maar vondt de verpakking wat aan de grote ( lees dure ) kant.
Elders vond ik een kleinere en voordeligere verpakking.
Maar deze PU wordt veel te hard. Deze kan ik straks nog gebruiken om de naafdopjes te gieten voor m'n Matra velgen.

Het losmiddel ben ik domweg vergeten, en dat met een volle spuitbus siliconenspray in de la.

Ondertussen al een nieuwe mal gefreesd, en materiaal besteld.
En dan proberen we het gewoon opnieuw.
,.....to be continued

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jun 19, 2015 7:34 pm
by elix
Het gieten van de scharnierrubbers is gelukt.
't koste wat tijd om uit te zoeken welk materiaal het meest geschikt is om als mal te fungeren.
Aanvankelijk begonnen met mallen te frezen uit volkern. Dat was geen succes omdat het gietrubber zich permanent hechte aan de mal.
Ook verschillende speciaal daarvoor ontwikkelde losmiddelen brachten geen oplossing.
Daarna een mal gefreesd uit hard polyethyleen. Dat is een kunststof waar weinig op hecht, en waar je eigenlijk nog niet eens losmiddel voor hoeft te gebruiken.
Maar ook hier geen succes. omdat er aan 1 zijde van de plaat materiaal weg wordt gehaald, trekt de mal helemaal krom.
Vervolgens uit hard PVC. Hier geen kromme mal, maar te veel vezels op de scherpe hoeken. En een gietmal moet nu eenmaal strak zijn.
Toen kwam acrylaat ( PMMA ) in zicht. Dat is glad, heeft een hoge dichtheid, en laat zich perfect frezen.
In combinatie met het losmiddel Acmos® 82-2405 is dit de goede combinatie.

Mal frezen uit acrylaat

Image

Mal ingegoten met PU-rubber PS 160

Image

met de eerste tests heb ik de PU-rubber van Poly-Service gebruikt de PS 130. Echter is deze na uitharding te soepel / zacht.
Dus dan maar de PS 160 besteld. Deze geeft het eindresultaat zoals het hoort.

het resultaat uit de mal

Image

Het materiaal is van zichzelf transparant / oker van kleur. Maar met een klein beetje pigment wordt het diepzwart.
Na uitharding de gaten met een holpijp er in gemaakt.

Hier zijn ze voor bedoeld

Image

Na een week prutsen 's avonds heb je dan eindelijk wat. ik ga er nog enkele meer produceren voor verkoop / ruil.
Met dit avontuur heb ik inmiddels zoveel kennis opgedaan dat ik nu bezig ben met de naafkapjes voor de Matra velgen.
ook hier ben ik in een ver gevorderd stadium, en heb ik al enkele gietmallen geproduceerd van de PS 130-rubber.
deze zachte soepele gietrubber is prima geschikt voor het vervaardigen van gietmallen.
ik had eerder al PU gietmassa gekocht die veel te hard werd. En laat deze nu net de juiste hardheid hebben om de naafkapjes
mee te gieten.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jun 19, 2015 9:15 pm
by oetker
Hoop werk voor een paar rubbertjes maar uitermate fraai resultaat.
Ik zou ze uit een oude auto binnenband gesneden hebben.
Het geeft aan dat het allemaal perfect moet zijn voor je.
Er zal best behoefte zijn aan dit soort dingen zo links en rechts.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jun 19, 2015 11:06 pm
by elix
Ik zou ze uit een oude auto binnenband gesneden hebben.
Dat was nou juist het probleem,...ik had geen oude autoband :lol:

Vanavond ook nog maar de cilinderslotjes in elkaar gezet. Met wat plaatjes uit diverse donorslotjes heb ik er 3 op
dezelfde sleutel passend gemaakt.

dat gaat niet zo soepel meer

Image

alle ingredieënten van een portierslot

Image

lekker prutsen met pincet en loep

Image

alles weer op 1 sleutel

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sun Jun 21, 2015 12:44 pm
by Matramartin
Tjonge, wat een werk. Precieze werkhouding hou je er op na :)
Ziet er uit als nieuw dat moet ik toegeven maar wat een mega klus wordt dit!

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon Jun 22, 2015 10:32 pm
by elix
Tijd zat Martin, De 530 verdient 't.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jun 26, 2015 4:31 pm
by elix
Nu we toch aan het kliederen zijn met gietrubbers, ook maar meteen de naafkapjes gemaakt.
Op de Matra velgen zaten nog 2 originele aluminium kapjes. Naar verwachting is het vinden van 2 stuks
in goede staat verkerende originele kapjes nog moeilijker dan de naald in de hooiberg.
Daarom heb ik een kopiemal gemaakt van een origineel en heb ik ze zelf gegoten met PU-hars.
hieronder een fotoverslag hoe dit in z'n werk is gegaan.

origineel kapje

Image

moedermal met de ingrediënten

Image

moedermal ingegoten met soepel gietrubber PS 130

Image

1e laag ingegoten met PU-gietmassa - deze wordt hard

Image

2e laag ingegoten. De aluminium montage-ring wordt ingegoten

Image

uitharden. De hars kleurt wit als die uitgehard is

Image

het gietresultaat

Image

Image

zilver metallic spuiten

Image

zwart spuiten

Image

klaar. De letters zijn ingeschilderd met een metallic verfstift. Daarna is alles met gematteerde blanke lak afgewerkt.

Image

hier hoort het te zitten

Image

eigenlijk best wel een heel verslag geworden over zulke kleine onderdeeltjes.
Omdat het een kopie is zijn ze natuurlijk nooit 100% even strak als de originele,....maar beter iets dan niets.
Mocht ik nog ooit 2 originele vinden, dan kan ik deze exemplaren misschien nog wel verkopen via Christie's ® :wink:

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jun 26, 2015 7:13 pm
by oetker
eigenlijk best wel een heel verslag geworden over zulke kleine onderdeeltjes.
Omdat het een kopie is zijn ze natuurlijk nooit 100% even strak als de originele,....maar beter iets dan niets.
Mocht ik nog ooit 2 originele vinden, dan kan ik deze exemplaren misschien nog wel verkopen via Christie's ®
Veel foto's van hoe en wat plaatsen doe ik ook, al is het om iets kleins.
Ik merk best wel dat mijn verhalen en gedoe niet onopgemerkt blijven.
Ik sta er zelf van te kijken hoe vaak dingen opgepakt worden die ik al is toegelicht heb ergens.
Dat gaat tot ver over de grenzen.
Daar doe ik het dan ook voor.
Het zal niet ieders piece of cake zijn wat ik allemaal fróbel maar ieder is vrij er gebruik van te maken.
Van de 530 is op dat gebied bijna helemaal niets te vinden dus doe maar voor hoe het moet.
Dat vind absoluut navolging.

Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jul 17, 2015 2:57 pm
by elix
Ondanks het warme weer is de moed me nog niet in de schoenen gezonken.
ik heb wat weinig gepost de laatste tijd, maar dat komt omdat ik met verschillende dingen door elkaar heen bezig ben.
Dit al naar gelang beschikbaarheid van onderdelen en tijd etc.
Als deze dingen klaar zijn komt het hier wel weer in beeld.

Het wachten is nog steeds op de beklede stoelen en bank. En het spuitwerk van het polyester delen van de stoelen.

Maar,.... er is toch weer een onderdeel afgerond, namelijk het middelste kleine dashboardje.
Dat is samen met wat andere delen geglaspareld en zwart gespoten.
Vervolgens opnieuw bekleed met kunstleer, voorzien van een nieuwe asbak die ik gescoord heb bij Thomas ( Simcat079 )
Overigens erg handig als niet roker zo'n asbak. Maar ja dat ding hoorde er vroeger nu eenmaal in.
De nieuw verchroomde delen er in,.. en zie daar.

Image

Image

Image

Momenteel ben ik ook al redelijk ver gevorderd met de remdelen. Zoals de remklauwen geglaspareld en de binnenkanten
opgepoetst. Alle onderdelen zoals zuigers, revisiesets, nippels etc nieuw gezocht en gekocht.
Erliggen nog wat remdelen bij de verzinkerij. Als die terug zijn komt dit hier wel weer voorbij

sneakpreview van de remmerij

Image

voorste klauwen met aangepaste Fiat zuigers

Image

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jul 17, 2015 5:01 pm
by benny
Respect voor wat je al gedaan hebt.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Fri Jul 17, 2015 7:51 pm
by hendrik
Ik heb er maar een woord voor. Prachtig gedaan.


grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sat Jul 18, 2015 8:44 am
by elix
Merci :oops:

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sat Jul 18, 2015 7:50 pm
by oetker
Inderdaad superwerk.
Je zou voor de asbak gewoon weer gaan roken :roll:
Is de remzuiger niet te lang geworden of moet er nog iets af? , of was dat oude nieuwe situatie?

Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sat Jul 18, 2015 8:40 pm
by elix
Zuigertjes liggen gewoon even te poseren voor de foto. De maatvoering is overgenomen van de originele zuigers

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon Jul 20, 2015 12:38 pm
by Matramartin
Dit wordt echt weer een nieuwe, ws zelfs beter dan af fabriek. Goed bezig!

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon Jul 20, 2015 3:55 pm
by ALAIN VAN AKEN
Inderdaad steeds leuk om al dat moois te zien. Ook duidelijk en informatief gebracht. Kijk al uit naar de volgende stappen.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sun Jul 26, 2015 8:00 pm
by elix
Binnenkort ga ik de remleidingen onderhanden nemen, daarom heb ik het e.e.a. aan remslangen en leidingen er onderuit gehaald
die als voorbeeld gaan dienen om na te maken. De rubber slangen ga ik vervangen door RVS exemplaren. Dat geeft een ietsje harder rempedaal.
En omdat er nog de nodige silentblocs opgemeten moesten worden, heb ik alvast een achteras van een donor gedemonteerd om deze te reviseren en te spuiten.
Alle wiellagers en keerringen worden vervangen, en heb ik inmiddels al nieuw op de plank liggen.
Lagers en keerringen zijn gewoon te koop bij de technische handel.
De remleidingen ga ik maken met Cunifer® leiding. Dat is een koper-nikkel legering. die veel druk aan kan en weinig last heeft van corrosie.

De silentblocks verwijderen uit de achteras was wel even bikkelen. Daar helpt een busje kruipolie niet meer.
Die zaten serieus vastgeroest.
Omdat ik de as destijds met de slijptol gedemonteerd had van de donor, kon nu wel alles op de werkbank gebeuren. Dat scheelt wat zweetdruppeltjes.

Eerst heb ik de boutkop er af geslepen. Daarna de rubber bus uitgeboord. Toen kon de rotte kies getrokken worden.
De vastgeroeste bus heb ik vervolgens met de reciprozaag doorgezaagd zodat deze naar binnen geklopt kon worden,
en de laatste resten verwijderd.

De draagarmen moeten nog ontdaan worden van de silentblocs. Maar deze laat ik nog even zitten todat ik andere blocs gevonden heb.
Het is de bedoeling dat alle silentblocs en stabilisatorrubbers etc vernieuwd worden.
Het streven is om een auto te restaureren die straks rijdt en ruikt als een nieuwe.
En de basis van die eigenschappen ligt voor een groot deel bij het rubberwerk en fuseekogels etc.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dit zijn de nog te vinden silentblocs. Behalve de bovenste die heb ik al.

Image

ik had ook een vraag gepost over hoe ik een pdf bestand kan uploaden naar het forum zodat ik
de vergelijkingslijst van onderdelen hier kan publiceren, en deze af en toe kan aanpassen.
Weet iemand hier hoe ik dat het beste kan doen ?

Re: Restauratie M530 A

Posted: Sun Jul 26, 2015 10:24 pm
by oetker
Ja die bussen kunnen serieus vastgerot zitten.
Was bij de Murena's niet anders.
De draagarmen zien er op de foto's nog best goed uit trouwens.

PDF files worden normaal gesproken door de administrator van het forum opgeladen, maar ja, dan moet je ze eerst daar zien te krijgen.
Via mail is vaak te groot dus is de ergens in de cloud waarschijnlijk de aangewezen weg tot ze helemaal klaar zijn. (bvb dropbox 2gb gratis)
http://www.dropbox.nl/
Zal ik van de week is wat mee spelen.
Niet de favoriete weg, want vaak krijg je bij download ook nog een partij reclame voor je kiezen.
Je hoort mijn bevindingen.

Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon Jul 27, 2015 7:07 pm
by ALAIN VAN AKEN
Stuur je pdf maar door dan doe ik het nodige.

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon Jul 27, 2015 7:19 pm
by oetker
Even zitten spelen met Google drive.
Linkje van een PDF file wat ik daar gezet heb.

https://drive.google.com/file/d/0B8RJh6 ... sp=sharing

Met de link kan je opstarten en daarna opslaan op eigen PC
Probeer maar is en laat even weten of dat ging zonder veel problemen.
Groet Herman

Re: Restauratie M530 A

Posted: Mon Jul 27, 2015 9:17 pm
by elix
Onder deze link vindt je onderdelen van andere merken die ook voor de Matra M530 toepasbaar zijn.

https://drive.google.com/open?id=0Bz1A3 ... DZPaWZtSDg

de lijst zal gedurende de restauratie nog wel meerdere keren gewijzigd / aangevuld worden.