Page 37 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Dec 05, 2019 6:24 pm
by elix
Weer wat geleerd. Inderdaad verklaarbaar.
Nu kan ik met een gerust hart experimenteren met de mengselschroef :o :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 07, 2019 8:40 pm
by elix
Vandaag het uitlaatprojekt zo goed als afgerond. Nog een paar kleine cosmetische dingen aan de buitenkant afwerken en dan kan de motor/versnellingsbak eindelijk ingebouwd worden.
Na 3 weken frezen, persen, buigen en lassen ben ik erg content met het geluid. Niet te luidruchtig maar een lekker diep zwaar soundje.
Achteraf ben ik toch blij dat ik voor deze omweg gekozen heb. Het lijkt me dat de 530 origineel zo ook ongeveer geklonken moet hebben toen die uit de fabriek rolde.

Image

Dat werkt erg prettig op de motorbok.

Image

Hier wordt de onderste steun passend gemaakt.
De steun zit op 2 tapeinden vast in de zijkant van de bak, Bij de originele manier zit deze met de bouten vast waarmee ook de deksel aan de onderkant vast zit, en dat geeft vaak lekkage.


En een filmpje mag natuurlijk niet ontbreken.
https://flic.kr/p/2hWaktD

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 07, 2019 8:51 pm
by oetker
Het geluid is moeilijk te beoordelen maar een 530 klinkt wel ongeveer zo.
Zit hier een Solex carburateur op?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 07, 2019 8:55 pm
by elix
d'r zit een nieuwe Solex 32 TDID op

het geluid is op de video inderdaad niet top.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 07, 2019 9:04 pm
by oetker
Een nieuwe zou goed moeten zijn zeker als die origineel voor de 530 ismaar deze carbs zitten ook in andere auto's.
Heb je naar de sproeierbezetting gekeken?
Vacuum lek ergens?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 07, 2019 10:27 pm
by elix
Hey Herman, de motor moet straks nog gewoon netjes afgesteld worden. ik heb de ontsteking nog niet eens met de lamp afgesteld.
De sproeiersetting heb ik laatst eens gecheckt. En voor zover ik alles begrijp wat in het werkplaatshandboek staat klopt dit gewoon.
Hij loopt nog niet eens zo slecht stationair nu. Dat komt wel goed straks als er wielen onder de auto zitten.

De Solex 32 TDID zit ook op de Opel GT, en de Audi 80 en waarschijnlijk nog wel meer merken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 08, 2019 8:06 am
by GODFRIED
Dat is een mooi geluid. Geen radio meer nodig!!! :wink: :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 08, 2019 9:08 am
by ALAIN VAN AKEN
De voltooiing komt dichterbij

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 15, 2019 1:31 pm
by elix
Misschien toch nog te veel Fiat X1/9 tussen de oren ?
Zo gaat ie niet passen :roll:

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 15, 2019 2:07 pm
by murena81
Hmmm, dat maak jij toch gewoon pas dan? :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 15, 2019 3:48 pm
by ALAIN VAN AKEN
Gelukkig is er keuze: of je draait de wagen of je draait de pallet. Hoekmeter op 90

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 15, 2019 8:34 pm
by matrafan
Ziet er wel allemaal even mooi uit :D :D :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 16, 2019 7:11 am
by GODFRIED
Als het zo ver mis zat dan was je wel degelijk aan pauze toe. :lol:
Prachtig wat je daar doet. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 18, 2019 10:33 am
by elix
Toch maar 'n kwartslag gedraaid. :wink:

https://flic.kr/p/2i1VfPE

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 18, 2019 2:29 pm
by ypres
Mooi werk
proficiat

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 18, 2019 3:56 pm
by hendrik
Ja dat wordt een prachtige matra mooi zo.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Dec 20, 2019 9:14 pm
by Murenanimal
op Leboncoin staat vandaag een "trekhaak" te koop voor een 530
https://www.leboncoin.fr/equipement_aut ... 14639.htm/
groetjes
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Dec 20, 2019 9:30 pm
by elix
Die staat daar al heel lang op Guido.
Dat gaat nooit passen. Deze is zeker niet voor een M530

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 23, 2019 8:51 pm
by Urbain
https://www.vroom.be/nl/nieuws/5-sportw ... tent=blok1

Hier een artikel waarin de 530 te weinig vermogen verweten wordt. Maar in die tijd wisten we niet beter.... en het moest ook nog betaalbaar blijven.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 23, 2019 10:07 pm
by elix
De heren journalisten kunnen er maar geen genoeg van krijgen.
Als je geen inspiratie hebt blaas je een artikel van een ander maar weer nieuw leven in.

zie de link die Benny 3 november 2018 plaatste
https://gocar.be/nl/autonieuws/classic- ... ruitgingen

Al had de M530 maar 50 pk, had ik daar nog geen moeite mee.
Hier in Nederland mag het al niet harder meer als 100 km/h op de snelweg
op de buitenwegen is het al bijna overal 60 km/h
en in de kom 30 km/h
Dan is het een zegen als er niet al te veel paardenkrachten onder de kap liggen te trappelen. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Dec 24, 2019 8:16 am
by GODFRIED
Mijn broer reed vroeger met een Ford Capri 1500 en ik met een Ford Escort 1100. Soms mocht ik mijn broer zijn Capri meenemen. Ik vond dit toen een geweldige auto, deze had toen meer als genoeg vermogen. Het was heerlijk rijden.
Maar zoals je aanhaalt wat ben je met veel vermogen, je kunt het toch niet meer gebruiken. Hier is het ook overal 30-50 en 70 en op enkele plaatsen nog 90 km/uur. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Dec 24, 2019 10:50 am
by hendrik
Ja een ford Capri die zag ik ook graag was een mooie auto .



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Dec 24, 2019 12:01 pm
by Muddy Bandit
Ach, een bom motorvermogen is ook niet alles.
Mijn '71 Jeep Wagoneer is daar dan wel rijkelijk van voorzien (305 pk/380 Nm) en gooit dit er ook al uit tegen de 4000 rpm, maar als je het aanspreekt bereik je alleen maar dat de banden gaan roken en de auto overal naar toe gaat waar je absoluut niet heen wilt.
En dan laten we het maar helemaal niet hebben over de brandstofconsumptie. (bij heel rustig rijden is 1:3,5 nog net haalbaar :oops: )

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Dec 24, 2019 11:33 pm
by oetker
Muddy Bandit wrote: Tue Dec 24, 2019 12:01 pm 1:3,5 nog net haalbaar
Dat reed ik ook zo'n beetje met mijn Chevy Vandura 5.7 op ralenti toerental. :o
De Capri is ook bet leuk maar dat moet dan wel een 2600RS zijn.
Dan heb je tenminste wat power.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 29, 2019 10:23 pm
by elix
Het projekt groeit. Langzaam aan begint het serieus op een echte auto te lijken.
En,....er beginnen lege plekken te ontstaan in m'n magazijn.
Morgen naar de bandenboer, en een paar RVS remleidingen die ik te lang besteld had aan laten passen.


Image


Heerlijk zo een paar vrije dagen naar boven liggen staren.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 30, 2019 7:50 am
by hendrik
Mooi beter dan toen ze uit de fabriek kwamen.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 30, 2019 4:05 pm
by Muddy Bandit
Echt prachtig. 8)

Hoort het trouwens zo dat die spiebanen van de aandrijfas zo ver uit schuiven en niet met een stofhoes beschermd worden, of is dit alleen maar het geval in de vrij hangende stand van de ophanging?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 30, 2019 7:34 pm
by elix
De spiebanen steken inderdaad zo ver uit omdat alles op z'n laagste punt hangt.
Om dit punt in het dagelijks verkeer te halen moet je met een redelijke snelheid over een verkeersdrempel. :o

Er zit een soort schraapveer van vilt in de kraag van de as die fungeert om het vuil buiten houden.
Voor de rest met regelmaat de vetspuit er flink op, en niet aan 4x4 evenementen deelnemen. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Dec 30, 2019 9:36 pm
by Muddy Bandit
Ah kijk, interne viltringen....
In de 4x4 wereld lossen we dit vuilprobleem meestal op door er een stuk (brom)fiets binnenband als hoes omheen te plaatsen, roest en vuil in de spiebanen vreet uiteindelijk de assen en kruisstukken op.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Dec 31, 2019 1:14 pm
by hansie
ziet er echt fantastisch uit zo ,chapeau