Page 36 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 11:01 am
by oetker
Weet iemand misschien de afmetingen van de einddemper van een Nissan Micra ?
Welk type henk.

Ik heb er hier ene van 2000 (staat bij me zoon) waar ik naar kan kijken en ene van 2007 (staat voor de deur)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 12:00 pm
by oetker
Heb de cabrio deze onder zitten.
vierkant.jpg
vierkant.jpg (63.19 KiB) Viewed 6699 times
Staan geen maten bij maar kan meten.

Schijnt ook een ronde versie van te zijn.
rond.jpg
rond.jpg (47.17 KiB) Viewed 6699 times

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 12:13 pm
by oetker
Onder de nissan van mijn zoon zit dit.
Nissan 2000 1.3.jpg
Nissan 2000 1.3.jpg (27.43 KiB) Viewed 6697 times
Maten moet ik meten maar het totaal met pijp zou ongeveer 80 cm moeten zijn.
maat.jpg
maat.jpg (34.5 KiB) Viewed 6697 times

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 4:01 pm
by elix
Deze had ik in gedachten Herman.

ik zoek een ronde demper
lengte ca. 300 mm
diameter ca. 160 mm
de in- en uitlaat zo dicht mogelijk op 1 lijn. Dus niet 1 boven en ander onder
als de uitlaatpijp in het midden zit, dan is het ook passend te maken.

in ieder geval alvast hartelijk dank voor je inspanningen.
Ook heb ik Bosal een berichtje gestuurd over de demper 248-010
deze heeft de juiste afmetingen 330 x 157 mm maar het is me niet duidelijk waar in- en uit zitten

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 6:26 pm
by oetker
Zo te zien niet in het midden.
Bosal.jpg
Bosal.jpg (96.58 KiB) Viewed 6677 times

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 8:37 pm
by oetker

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 9:34 pm
by oetker
Nissan Tino 1.8 heeft een korte middendemper.
Ik kan echter niet uitgevogeld krijgen hoe kort om dat er lange pijpen aan zitten en de totaalmaat wordt gegeven.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 14, 2019 10:46 pm
by elix
Kort en stil?
Herman je kent me ondertussen wel en beetje. ik ben met vlagen een mierenneuker eerste klas.
Dit soort dempers is voor mij absolutely not done.
Dan moet ik m'n pet achterstevoren gaan dragen, en daar ben ik toch te oud voor. :o :D

ik heb eens een oude rotte demper open gemaakt. En ik moet zeggen dit lijkt me niet onmogelijk.
Mede door aansporing van een (restauratie)vriend begin ik zelfs steeds enthousiaster te worden.
ik ben er ondertussen al achter dat geperforeerde buis en wol etc. volop te koop is.

Nog een ander voordeel om het gevecht aan te gaan,.... de originele is een absorbtiedemper die minder
vermogen opslokt dan een schottendemper.

Maar Herman je meedenken wordt zeker op prijs gesteld.
Samen naar een oplossing zoeken, dat maakt dit forum nu zo leuk.

Image

Denk je klaar te zijn met roest !

Image

Dit was geen goedkoop flutdempertje

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 15, 2019 11:37 am
by oetker
30 cm is ook weinig te vinden in een behoorlijke breedte.,
Zelf maken is dan beter, alhoewel dat op zich ook alweer een klus is.
Succes.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 15, 2019 10:00 pm
by Muddy Bandit
Een goede absorptiedemper hoeft niet meer geluid te produceren als een schottendemper, het geluid is alleen wat dieper/minder blikkerig van klank.
Kwaliteitsverschil zit er (helaas) ook genoeg in absorptiedempers, uitvoering met het binnenwerk van niet rvs heb je al gezien maar het gebruikte dempingmateriaal bepaalt ook veel... o.a. fiberglas dempingmateriaal verdwijnt nogal eens als een soort suikerspin uit de uitlaat, en dan heb je een jaartje later alsnog een brulpijp.

Ik heb zelf meerdere malen goede ervaringen opgedaan met EPS in Hoogezand, ze zijn niet de goedkoopste maar wel zeer goed zowel in producten als advies.... en ze laten je het verschil tussen diverse dempers ook zien en horen zodat je de keuze wat gemakkelijker kunt bepalen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 15, 2019 10:19 pm
by Frank
Op mijn Alfa 159 1.9JTDM zit origineel een schottendemper als einddemper. Als die op de wagen zit heb ik altijd het idee dat die verstopt zit. Uiteindelijk had ik de idee zelf mijn sportdemper te maken. Daarop nam ik de midden demper van mijn vroegere Rover 75 2.0D die ik nog liggen had. Dit is een absorptiedemper van 27 cm lang. Geroest zal de midden demper van een diesel niet zijn, gezien er amper of geen condenswater aanwezig is.
Uiteindelijk vond ik die demper te luidruchtig. Om dit op te lossen nam ik een smallere geperforeerde buis uit de midden demper van een Opel Astra 1.6 benzine. Deze heeft een smallere diameter en paste perfect. Aan de voorkant de geperforeerde buis dicht gelast en aan de achterkant in de demper vast gelast. Zeer goede demping en inderdaad een dieper geluid en meer vermogen. Of dit met een benzine even vlot op te lossen valt weet ik niet, maar het is het proberen waard. Het enige probleem dat ik heb is de keuring. Zonder geldig attest voor de demper geraakt de wagen hier in België niet gekeurd. Dus voor de keuring moet ik telkens de originele uitlaat monteren. Hoe zit dat in Nederland?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 16, 2019 12:45 am
by elix
het gebruikte dempingmateriaal bepaalt ook veel... o.a. fiberglas dempingmateriaal verdwijnt nogal eens als een soort suikerspin uit de uitlaat, en dan heb je een jaartje later alsnog een brulpijp.
iemand bekend met JMTuning ?
Op hun site wordt ook dempingswol aangeboden.
Hun advies is eerst een laag RVS wol en daar overheen de fiberwol. Anders wordt de fiberwol weggeblazen.
Zo zit het ook in de originele Matra demper.

De originele demper is eigenlijk een combi van een schottendemper met een absorbtiedemper lijkt me.
1e kamer helemaal leeg met een aantal gaten naar kamer 2 in het tussenschot, 2e kamer geperforeerde buis 100 mm met beide wolsoorten er omheen, 3e kamer 38 mm buis met beide wolsoorten.
De inlaatbuis is 35 mm inwendig. De uitlaatbuis ca. 30 mm inwendig op het punt waar deze uit de demper komt.

Om een demper te vinden die hier mee vergelijkbaar is wordt een zware dobber.
Bij een gemiddelde auto heb je een tussendemper en daarna de einddemper. Die 2 krijgen samen het lawaai wel onder de knie.
Bij de 530 is het echter een pijpje van ca. 1 mtr lang en dan vol in de demper. Zowel met lawaai als met hitte.
Dan moet er wel iets gebeuren op zo'n kort stukje.

Frank,.. om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe het zit met typekeuringen van uitlaatdempers.
ik ga er maar even van uit dat de gemiddelde keurmeester nog niet eens weet wat een Matra is, en als de decibels niet te heftig zijn dat het dan wel goed zit.
En een originele uitlaat er onder hangen voor de keuring is geen optie in dit geval, want er is gewoon niets meer te vinden.

In het hele restauratietraject heb ik al veel problemen overwonnen,
Het lijkt me niet onmogelijk om een redelijk gelijkwaardige en kwalitatieve demper te bouwen volgens het originele principe.
( maar er zijn ook hier wel eens dingen in de schrootbak verdwenen die het forum niet gehaald hebben :roll: )

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 16, 2019 1:11 am
by talbotmatra
JMTuning komt bij mij uit de buurt en is een net bedrijf, ik heb daar de demper vandaan gehaald om onder mijn Murena te lassen.
Ze leveren losse onderdelen, complete dempers en maatwerk.

Eenieder die bij het Louwman geweest is zal mijn uitlaat wel gehoord - en gezien - hebben.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 16, 2019 9:47 am
by jurgen M
Ik had destijds op de Murena een absorbtie-uitlaat van Skytune België, ik zie dat ze ook afdelingen hebben in Nederland ondertussen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 16, 2019 1:57 pm
by oetker
jurgen M wrote: Sat Nov 16, 2019 9:47 am Ik had destijds op de Murena een absorbtie-uitlaat van Skytune België, ik zie dat ze ook afdelingen hebben in Nederland ondertussen.
Ik heb er ook 1 en was niet zo te spreken over de aansluiting bij het spruitstuk.
Slechte flow, de pijpen liepen tot in het spruitstuk.
Dat was eenvoudig aan te passen maar toch -

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 16, 2019 4:13 pm
by pete speed
hé Henk,
heb indertijd voor mijn Murena S zelf een RVS-demper gemaakt. Heb voor de schotten een stalen persmal gemaakt. Heb ook nog geperforeerde buizen liggen. Kan de mal wegens het gewicht niet opsturen.
Als je er iets mee kunt, kom maar halen

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 22, 2019 9:02 am
by elix
Dank voor je aanbod Pete,

De geperforeerde buis heb ik wel interesse in, als deze past in mijn project.

De tussenschotten en de buitenkant ben ik eigenlijk al redelijk ver mee gevorderd.
Ik ben aan het proberen om de originele dempers zo ver mogelijk na te bouwen.
Zowel inwendig als optisch uitwendig.
Of dat gaat lukken,....de tijd zal het leren. En anders doet de schroot-bak maar weer zaken. :(

Pete kan ik je even bellen. Dat gaat vlugger.
Echter 1 probleem. ik heb je nummer niet meer. Wil je me dat anders even mailen.

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.

Image


Image

Er moet nog veel gebeuren, maarde basis is gelegd.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 22, 2019 2:49 pm
by murena81
Ik zie het al, dat komt ook gewoon weer goed.
Nooit aan getwijfeld.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 23, 2019 5:22 pm
by elix
even een korte uitlaat-update anders wordt het straks een (te) lang verhaal.

Weer een dag ploeteren. ik lijk wel gek :roll:
Vandaag de deksels voor de kopse kanten gemaakt.
Geperforeerde plaat, staalwol en fiberwol en passende buis voor in- en uit is inmiddels ook onderweg.
Geef het nog 2 weken en dan hangen de dempers er onder.

Image

inmiddels bekend tafereel. Persmallen frezen uit 15 mm volkern.

Image

de plaat opgespannen in de mal. De plaat is gefixeerd met bouten in de mal zodat deze niet omhoog klimt tijdens het persen.

Image

En wil die plaat dan nog schuiven in de mal ? ....jazeker met een flinke klodder lagervet wel.

Image

NEE!! geen kroonkurk voor een megafles La Chouffe. Gewoon het persresultaat. Het vuile randje slijp ik er nog af.

Image

Het projekt groeit.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 23, 2019 10:30 pm
by Murenanimal
Henk,
Jou werk is van een andere planeet, gouden vingers heb j́ij.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 24, 2019 8:18 am
by GODFRIED
Allemaal te mooi om waar te zijn. Prachtig :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 24, 2019 10:49 pm
by jo
Wou ook posten EPS moet je hebben maar dan zie ik dat je het gewoon zelf maakt.
Nu nog een rolnaadlasser in elkaar flansen en je bent er... :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 28, 2019 10:29 pm
by elix
Volgende week maar eens een open solocitatie naar de pannen afdeling van IKEA sturen. :lol:
Misschien vinden ze dit wel een aardig stoofpotje.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 29, 2019 9:58 am
by oetker
Als het mislukt staat die vast wel aardig als bbq in de tuin.
Zal vast wat speklappen halen :)
Ik denk niet dat die daar zal eindigen.
Dat gaat jou gewoon lukken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 29, 2019 9:26 pm
by Urbain
Henk,

Je bent er weer iets perfect van aan 't maken.... maar zo kennen we je.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 30, 2019 7:14 pm
by elix
't is geen weer om te barbecuen nu, dus laten we er toch maar een paar dempers van maken.
Vanmorgen even naar Dielissen Uitlaten in Deurne geweest die voor mij de inlaatpijpjes voor de dempers ging maken.
Goed gereedschap is het halve werk. Even een klein bochtje in de pijp, en nog wat optrompen om de pijp passend te maken op de uitlaatbocht, en klaar.
De geperforeerde delen zijn origineel uit plaat gerold. Dus heb ik dat ook maar gedaan.
Dat is voordeliger en sneller dan op de postbode wachten. Om een perfobuis te maken is heel simpel. slijp een sleuf in een buis, steek daar de geperforeerde plaat in, zet de plaat aan 1 zijde vast in de pers en draai het geheel stevig op. Het eindresultaat is een buis waar je zelf nog de diameter van kunt bepalen.
Vervolgens het binnenwerk in elkaar gelast. Nu gaan eerst alle 4 de helften naar de lasser om de kopse kanten af te lassen.
Deze naden staan in verbinding met de wol die straks in de dempers gestopt wordt. Dus wil ik deze eerst afgelast hebben zodat de wol niet meteen verbrandt voordat de motor er z'n best op gaat doen.
Als de dempers terug zijn, gaat er eerst een laag RVS wol om de perfoplaat heen en daarna de fiberwol. Dan worden beide helften op elkaar gepuntlast om vervolgens verder afgelast te worden.

Image

geperforeerde buis maken deel 1

Image

geperforeerde buis maken deel 2

Image

geperforeerde buis maken deel 3 ( dit is de dunnen buis )

Image


Image

Eerst de kopse kanten aflassen, daarna komt de dempingswol.

Image

voorpret.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 30, 2019 7:38 pm
by hendrik
Dat komt goed mooi gedaan.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 01, 2019 5:30 pm
by murena81
Dat wordt idd erg mooi, Henk.

Deze zijn nu zo te zien van blank staal plaat?
Ga je nog iets aan de (interne) corrosie bescherming doen of worden ze uiteindelijk van RVS?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 04, 2019 10:27 pm
by elix
Binnenkant is nu behandeld met etchweld van Bilthammer®Dat is een etsende spray die wordt gebruikt bij laswerk.
Verder wordt het veeeel kilometers maken zodat de dempers droog blijven binnen in.
Dit is voor mij de definitieve demper. Het is een combi van absorbtiedemper met schottendemper.

RVS zal wel nooit meer roesten ( en ook nooit scheuren ?? ) maar het is moeilijk te vervormen zoals ik nu gedaan heb met de diverse onderdelen.
En het geeft een geluid waar ik niet enthousiast van wordt.
Als de dempers die ik nu gemaakt heb er over 4 jaar onder uit vallen van rottigheid, dan maak ik dan gewoon weer nieuwe.
Dan ben ik met pensioen en heb ik veel meer tijd dan nu. :)

Het binnenwerk is nagebouwd van de originele dempers, dus ik hoop dat het geluid ook zo dicht mogelijk het originele benaderd.
Vanavond de dempers weer opgehaald bij de lasser die de kopschotjes alvast er in gelast heeft.
En dus ook maar vast snel begonnen met vullen.
De eerste demper zit vol met wol 8) en heb ik op de hoeken even vast gepuntlast.
Voordat ze definitief dicht gelast worden maak ik eerst nog de bevestigings steuntjes er op.

Image

eerst RVS wol er in om de ergste druk/hitte op te vangen.

Image

Dan de fiberwol 1000* Celsius


Image

Geen idee waar deze kamer voor dient, maar het was zo en dus wordt het weer zo.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Dec 05, 2019 5:23 pm
by Muddy Bandit
elix wrote: Wed Dec 04, 2019 10:27 pm
Geen idee waar deze kamer voor dient, maar het was zo en dus wordt het weer zo.
Is een soort expansieruimte/vlamdover, dit beschermt het dempingmateriaal en de uitlaatkleppen als er een keer wat onverbrande benzine ploft in het uitlaattraject.
Wordt wel vaker toegepast in korte uitlaten.