Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat is de diameter van het zuigertje.
Die dingen zijn volgens mij nog wel te vinden.
Zitten ook in andere Talbots als ik het goed zie.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Het is een 19 mm zuiger Herman.
maar ik denk dat ik 'm upgrade naar 22 mm.
Als ik er een ruimer doorhaal, en vervolgens hoon en een nieuw zuigertje laat draaien, dan ben ik ook klaar.
Met tot gevolg dat de koppeling ook ietsje lichter te bedienen zal zijn.
Ik heb geen natuurkunde gestudeerd, maar als ik een zuiger van 22 mm aanstuur met een zuiger van 19 mm is de output toch groter dan de input ?
Misschien moet ik de lengte van de zuiger wel een beetje langer maken om het volume, .. de uitrukslag dus hetzelfde te houden.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je de ontvanger groter maakt is er meer olie nodig om dezelfde uitslag te krijgen.
Dan moet je voorin ook breder gaan anders komt die niet vrij.
Misschien even wachten tot de juiste slave voorbij komt of ombouwen naar iets meer gangbaar van Lancia misschien.
Ik zal mijn ogen openhouden.
Tijdens mijn zoeksessies kom ik nog wel is wat tegen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Misschien even wachten tot de juiste slave voorbij komt


Gevonden :) een originele 19 mm cilinder. De koppelingshydrauliek heb ik nu compleet nieuw. Dus de hoofd- en de hulpcilinder.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi zo, dat is een zorg minder.
Ik beschouw hydraulische koppelingen toch als een zwakke broeder.
Meestal is lekkage te wijten aan het te laat verversen van olie.
Als het hele systeem nieuw wordt kan je naar DOT 5 (siliconenolie).
Dat neemt geen water op.
Meestal de oorzaak van de roest in het systeem.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Het is weer even geleden dat er serieus geupdate is hier

Er wordt ondertussen menig uurtje besteed aan het stralen van onderdelen die verzinkt en gespoten worden.
De onderdelen die ik nu aan het stralen en spuiten ben komen van de donor.
Deze zijn in goede staat maar moeten gewoon weer even gefacelift worden.

Omdat er zo veel klein grut aan zo'n auto zit, gaat dit toch in meerdere etappes gebeuren.
Binnenkort breng ik de eerste partij te verzinken onderdelen naar de verzinkerij. Zo ook de kleine zamac onderdelen zoals slotjes etc. gaan a.s. week naar de chromerij om ontchroomd te worden.
Als dat terug is, kan ik daar weer aan vooruit met slijpen en polijsten zodat dit weer verchroomd kan worden.

Vandaag heb ik alvast een aantal onderdelen mat zwart gespoten.
Als dan het zink- en chroomwerk weer terug is, kan er dan het e.e.a. weer terug samengesteld worden, zoals de kachelunit, dashboard etc.
Hieronder wat plaatjes die de hoeveelheid kleine onderdelen laten zien.
Te weten dat dit nog lang niet alles is, maar je moet ergens beginnen nietwaar.

alles blank gemaakt d.m.v. glasparelen

Image

Image

in de grondlak ( HP1 primer van de Beer autolakken )

Image

afgelakt met zijdeglans zwart ( 2 komponenten 4:1 ) deze zet je in 1 laag dekkend en vullend

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4407
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mooi gedaan elix dat komt goed als ik dat zo zie.






grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Knap werk, je hebt blijkbaar veel plaats wat het toch iets(je) makkelijker maakt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ruimte is wat we vaak te kort komen om het echt goed te kunnen uitvoeren.
Het glas-parelen geeft een mooie gladde afwerking.
Hechte er nog wel verf op?
Mat zwart is de kleur die ik ook zou gebruiken voor dit soort zaken.
Mooi zwart is niet lelijk 8) .
Is de dure primer nu ook echt beter?

groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

De ruimte is inderdaad geen probleem. Maar alles moet wel opgeruimd blijven, omdat ik er m'n dagelijkse boterham moet verdienen met het frezen van letters en logo's etc..

Met glasparelen ga je niet al te diep het materiaal in en dat geeft weer een mooier eindresultaat.
De HP1 primer heeft een etsende werking (fosfor) en geeft een zeer goede hechting op blank metaal waaronder ook aluminium.
Het heeft niet zo'n vullende eigenschap als epoxyprimer, maar dat is wat ik juist zoek.
Als alle kleine deeltjes op de randen en naadjes bol staan van de lak schiet je je doel een beetje voorbij.
Het gaat er om dat het weer netjes zwart is en dat het een beetje beter is gedaan als dat het uit de fabriek kwam.
Want op al die kleine onderdelen zit origineel helemaal geen grondlak.


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De HP1 primer heeft een etsende werking (fosfor)


Daar gebruik ik fosforzuur voor van HG.
Kost 8 Euro een halve liter
Vooral op Zink heeft dat een etsende werking dus goed geschikt voor de verzinkte Murena.
Daarna gebruiki k wel een epoxy primer.
Over iedere vorm van roestbestrijding kun je discussieren, als het maar beschermd is.
Dat is het belangrijkste.
Ziet er allemaal goed uit en de gaten vallen mee zo te zien.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 9013
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar is een vakman bezig, dat is duidelijk.
Ziet er geweldig uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Vandaag alvast een hele partij kleine onderdelen naar de verchromerij om te laten ontchromen.
Compleet met stuklijsten zodat ze bij de chromerij af kunnen turven.


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Hedenmorgen de weergoden getrotseerd en nog een noodlijdend exemplaar opgehaald.
Dus weer 2 mensen blij,.. 1persoon omdat z'n garage opgeruimd is, en de ander omdat er bruikbare onderdelen zijn gescoord.
Een buitenstaander ziet hier waarschijnlijk alleen een aanhanger vol ellende. Voor de liefhebber is dit wederom een waardevol vrachtje.
Er zitten voor mij weer diverse interessante goede onderdelen aan.

Image

Nog 3 donors te gaan dan ben ik wel compleet :oops: :lol:
Last edited by elix on Sun Apr 05, 2015 10:38 am, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo op het oog ziet deze er nog het best uit.
Waar haal je ze allemaal vandaan?
Je ziet ze maar amper te koop in de buurt....of Frankrijk misschien?

Je weet wel waar je aan begonnen bent 8)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

De eerste kwam uit Hoeven bij Etten-Leur. Dat is voor mij 200 km heen en terug. En nummer twee komt uit Eersel dat is iets dichter in de buurt dat is maar 80 km heen en terug.

ik heb het chassis nog niet echt goed bekeken, maar ik hoop dat er onder het witte neusje nog iets tevoorschijn komt dat nog op mijn projekt te lassen is. Het chassis van deze witte SX kreunde wel behoorlijk bij het aanspannen van de sjorbanden
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Hier had ik op gehoopt dat dit subframe nog bruikbaar zou zijn.
Maar helaas,....niet dus.
Het enigste waar ik het voor ga gebruiken is als voorbeeld, om dit gedeelte na te maken. Bij mijn project is dit al helemaal stukgerestaureerd.

Image
Last edited by elix on Sun Apr 05, 2015 10:37 am, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je krijgt het niet cadeau.
Bij deze auto's moet je diep gaan.
Eigenlijk hetzelfde als Bagheera's en Rancho's
Je gaat er waarschijnlijk een lasapparaat op verslijten.
Er zijn genoeg gevallen bekend dat de handdoek na het zien van dit soort taferelen in de ring werd gegooid.
Het is niet voor niets dat kreten als," ze worden 1 met de natuur" of "met stoffer en blik weer opgebouwd" worden gebezigd.

De volgende kreet is wel toepasselijk.
Bij Matra bouwden ze vroeger raketten.
Die schoot je af en kwamen nooit meer terug.
Ze dachten dat het met auto's ook zo werkte :roll:

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Zonder begeleidend schrijven. :lol:

Image
Last edited by elix on Sun Apr 05, 2015 10:39 am, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin »

Mij zou de moed in de schoenen zakken.....succes!
User avatar
matrafan
Posts: 1930
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik ben destijds ook aan "zoiets" begonnen.

De passie moet al diep zitten om dit tot een goed einde te brengen.

Succes.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4407
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo te zien bestaat die matra alleen maar uit roest succes er mee je hebt het wel nodig.







grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

@ Harry, De roest op de foto's is tot nog toe alleen maar van de donoren.
ik durf bij mijn project de polyester carrosserie (nog) niet te demonteren :lol:

@ matrafan, Je gebruikt in ieder geval het juiste woord "passie" :wink:
En dat moet er inderdaad ook in ruime mate zijn, anders gaat het niet goed komen.
Om de dagelijks drukte opzij te zetten gaat de één graag vissen, de ander een kaartje leggen, en een enkeling gaat roestkrabben. Bij die laatste categorie hoor ik al vele jaren.

En zonder enige materiaalkennis, gereedschap, en werkruimte wordt het inderdaad een lastige opgave om het tot een goed einde te brengen.
Ik mag dan al wel meer dan 30 jaar in de sign-bussiness m'n brood verdienen, maar als 15 jarig manneke ben ik begonnen als automonteur, daarna een aantal jaren als plaatwerker/autospuiter in de autoschade.
Dus een vreemde klus is dit zeker niet voor mij.

ik realiseer me zeker dat dit een enorm project is. Maar daar ligt voor mij juist de uitdaging. Het is niet m'n eerste klusje.
Voor dit avontuur heb ik 4 à 5 jaar uitgetrokken met een frequentie van ongeveer 10 uur per week. En dat is voor mij geen straf :)

De M530 is een bijzondere auto die het verdient om gekoesterd te worden.
En daar ga ik m'n uiterste best voor doen. 8)
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7749
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vanuit het verleden bekeken heb ik altijd een 530 willen hebben maar ben slecht in plaatwerken.
Ook ontbreekt de ruimte daarvoor.
Dan moet je een kant en klare kopen maar daar is mijn budget niet toereikend voor.
De Murena is dan een logische keuze, maar ergens diep in mijn hart kriebelt het nog als ik ze zie rijden.

De tijd die je er voor uittrekt is realistisch.
Maak er maar iets moois van want een gerestaureerde is absoluut wat waard.
Het project van Car-joy met het gegalvaniseerde chassisvan Cor heeft iets van 30.000 Euro opgebracht in Zwitserland volgens mijn gegevens.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
hendrik
Posts: 4407
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is al een voordeel als je al plaatkennis hebt hé en plaats heb je ook genoeg dat zal dan wel goed komen met de 530 succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Het lange wachten is beloond. Vandaag heb ik de achterlichtrandjes opgehaald.
Deze zijn met een speciaal spuitprocedé in chroomlook gespoten.
Dat doen ze bij Multichroom in Arendonk.
ik heb er vanaf vorig jaar oktober op moeten wachten, maar dan heb je ook wat.

De spuitvoorbereiding had ik zelf gedaan door ze eerst strak te maken met spuitplamuur.
Daarna heb ik ze 2-komponenten zwart gespoten en vervolgens geschuurd met P1500 waterproof.
De rest is gedaan door multichroom.

Nadat ik ze opgehaald had, kon ik niet wachten om de glaasjes er weer in te lijmen.
Hiervoor heb ik een mal gemaakt om het glaasje en de ring goed te centreren en zodat ze op gelijke hoogte liggen.
De schroefjes liggen nog bij de verzinkerij. Als die terug zijn, kan het er wel mee door denk ik.


Eerst in de 2-komponenten zwarte lak
Image

randjes gespoten in chroomlook

Image

lijmmal

Image

2 komponentenlijm er op

Image

en klaar !

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4407
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zeer mooooooi.






grt harry de matra.
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin »

Prachtig werk!
User avatar
matrafan
Posts: 1930
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Net zo mooi als nieuwe, Prachtig Prachtig.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
elix
Posts: 822
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

dank u, dank u, :oops: .. ik ben er zelf ook erg content mee

gr. Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply