Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Die dikkere pijpen wordt lastig denk ik. Als ik kijk hoe veel moeite het kost om de normale maat er in te prutsen.
Er blijft niet veel ruimte meer over voor de schakelstang en ander ongerief.

Mij lijkt een dikker koelblok in de radiateur meer te helpen om de temperatuur omlaag te krijgen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Goed om te weten Henk dat het met de huidige pijpen al krap aan is. Dank voor de tip, voordat ik een hoop tijd steek in het maken van grotere diameter pijpen en er dan achter komen......

Dan idd. aan radiator kant maar es kijken.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Hoewel het in Duitsland, België en Nederland een desastreuse natte week is,
is het in de Matra wel mogelijk om droog te blijven.
Na veel experimenteren lijkt het nu alsof het dak dicht is.

Bizar dat we na zoveel regen van de afgelopen week kunstmatige regen moesten maken.
Met mijn zoon als regenmaker, en ikzelf achter de camera.

https://flic.kr/p/2mbMemu
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Henk, zoals ik ooit schreef in mijn intro vond ik mijn Matra M530 35 jaar geleden in de volgende toestand:
Vedrive wrote: Tue Mar 03, 2020 8:36 pm
Nadat wij de deur hadden opengemaakt van het ter verkoop aangeboden onderwerp en gezamenlijk in een aquarium keken, waar het water bijna over de dorpels klotste, zei mijn altijd optimistische vriend en ook professioneel bandjesschopper : Ziet er goed uit, het dak lekt een beetje, maar de vloer in ieder geval niet”. Later bleek dat hij het voor de helft goed had, u mag raden welke.
En..... dat heb je na veel werk aan het ontwikkelen van de dakrubbers opgelost.
Prachtig!!
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Hopelijk heb ik dit nooit nodig, maar zonder dit kan het wel eens lastig worden om thuis te komen.
En wat mag dat dan wel niet zijn ?? Juist een sleepoog.
Ik heb alles afgezocht waar mogelijk origineel een sleepkabel bevestigd kan worden, maar niets gevonden.
Best wel arrogant eigenlijk om te denken dat een Matra zoiets nooit nodig zal hebben. :-?

Het lijkt me geen goed idee om de sleepkabel aan de bumper vast te maken.
Grote kans dat de bumper eerder thuis is dan ik zelf, of dat de kofferklep niet meer past. :roll:
Het is bepaald geen solide frontpartij.

Daarom aan de voortrein maar een home-made oog gemonteerd. En meteen even getest of de kabel nog vrije
ruimte heeft aan de onderkant zodat niet alsnog er diverse onderdelen afgerost worden.
Weer een stukje gemoedsrust toegevoegd 8)


Image

Niet leverbaar,.... dan maken we 't zelf


Image

Een goed hard punt van het chassis uitgezocht.



Image

Praktijktest
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
Frederic
Posts: 88
Joined: Tue Sep 24, 2019 8:34 pm
Location: Lochristi

Re: Restauratie M530 LX

Post by Frederic »

Mooi gemaakt Henk, hopelijk heb je het nooit nodig. Ik heb altijd een singel in de kofferbak voor rond mijn triangel (draagarm) te zetten in geval van nood.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dat ziet er degelijk uit. Die oog trek je niet los. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Hier bij ons mag dat niet meer met een koord hier moet dat nu met een buis wat je kan uittreken .





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Slepen met een kabel is in Nederland niet verboden, maar het advies is niet te slepen op de snelweg.
Er mag maximaal 5 meter afstand tussen beide voertuigen zitten.

Maar in principe zou aan het oog ook een stang gekoppeld kunnen worden lijkt me,
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Een héél handig bedacht hulpmiddel Henk, oog voor het kleinste detail. mocht het ooit even nodig zijn kan je met zoiets inderdaad heel blij zijn.
Als je er geen patent op aanvraagt ga ik hem onthouden :( .
In vroeger jaren, toen een auto er nog gewoon om de zoveel tijd de brui aan gaf, had ik voor mijn Opel GT een deelbaar triangeltje gemaakt zodat ik deze in mijn eentje kon "afslepen", best wel plezier van gehad.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ik kan mijn Murena nu ook niet meer slepen met die bumper wat er nu op staat ik kan niet meer aan die oog.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Al diegenen die hier in België een oldtimerverzekering hebben bij de firma MARCH hebben automatisch pechverhelping bij in de polis zitten.

Dan is zo'n sleepoog eigenlijk een beetje overbodig.

In het verleden meerdere malen van deze service gebruikt gemaakt voor de mederijders (Tot nog toe niet voor de Bagheera, hout vasthouden!!!);

Momentueel is het zelfs zo dat de depannage wagen binnen het uur bij het defecte voertuig moeten zijn.

Dit geld zelfs tot 300 km over de grens. :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ik heb dat niet Jos, ik moet er zelf voor zorgen als ik in pan val voor ze thuis te krijgen.




grt harry de matra.
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Hendrik, toch eens de kosten voor MARSH-verzekering(en)nakijken via de BELGISCHE FEDERATIE VAN OUDE VOERTUIGEN.
Als je lid bent van Matramania, ben je automatisch lid van de Federatie.
Wij hebben voor onze Murena volgende premies betaald:
  • Verzekerde element: Totaal premie (inclusief taksen)
    bijstand voertuig 11,46
    inzittende bestuurder 9,00
    rechtsbijstand 14,01
    Burgerlijke aansprakelijkheid 102,28
    Uitbreiding Europa mét vervangvoertuig 38,26
    Volledige Omnium (waarde 20000) 220,55
Totaal volledige dekking en van eender waar in Europa takelen met vervangvoertuig dus: 395,56
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Zo langzaam aan ben ik de 530 naar m'n hand aan het zetten.
Het interieur kon ook nog wat gezelliger. Daarom een set voetmatten aangeschaft naar eigen ontwerp.
De letters zijn zilvergrijs.


Image


Image


Ook de koeling zorgde op warme dagen voor de nodige stress. Met een buitentemperatuur van 25 graden
ging het naaldje van de meter richting de 100 graden bij langzaam rijden. Aan zich kan dat nog wel,
maar als je in de file beland met een buitentemperatuur van 30 graden moet ik er niet aan denken wat er dan gebeurd.
Daarom in Frankrijk een aluminium competitie radiateur aangeschaft van het merk Extrem®
Dat heeft veel meer koelcapaciteit, zoals het zich nu aan laat zien. De meter bleef vanavond staan op ca. 80 graden.
Het moet nog getest worden bij hogere buitentemperaturen, maar ik heb er alle vertrouwen in.


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat is zeer mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

En nu alleen nog een paar pluche dobbelstenen aan de spiegel als finishing touch. :lol:
Maar zonder gekheid, dit is echt een beauty geworden.

Geeft deze vervangende radiator nu meer koelcapaciteit door meer inhoud of door een groter koeloppervlak?
Ik ben momenteel ook aan het stoeien met de koeling van een 1700 Ford V4, maar heb daarbij het vermoeden dat de koelcapaciteit meer beperkt wordt door de capaciteit van de waterpomp en de gebruikte buisdiameters als door de radiator zelf... maar blijkbaar is hier de radiator toch de beperkende factor? (er vanuit gaande dat de weergegeven temperatuur bij jou ook aan de motor is gemeten)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Deze radiateur is 5 mm dikker dan de originele. Dus meer koeloppervlak. Daarbij is deze niet gespoten met lak
wat de warmteoverdracht eveneens positief beïnvloed. En inderdaad voor de juiste beeldvorming gemeten op
het thermostaathuis met een digitale thermometer. Ik heb toch het idee dat de originele radiateur onder-bemeten is. :-?

De motor zelf wordt ook nagenoeg niet belucht omdat de luchthappers in de targabeugel helemaal dicht zijn.
In het eerste model van de 530 waren dit nog ventilatie openingen. Maar nadat de targabeugel aangepast werd in de latere modellen i.v.m. veiligheid
was er geen plaats meer voor ventilatie slangen /kokers. Dus hebben de heren ingenieurs deze maar gewoon dicht gelaten. :roll:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Die heren ingenieurs waren er destijds waarschijnlijk ook niet op bedacht dat in de verre toekomst file's een dagelijks fenomeen zou gaan worden. :lol:
Maar inderdaad, als er zonder verdere aanpassingen aan het koelsysteem een stuk luchtcirculatie in het motorruim komt te vervallen dan is het wel vrij verklaarbaar dat de motortemperatuur aanmerkelijk stijgt.

Ik ga eerst eens proberen of het plaatsen van enkele hitteschildjes positief werkt (de uitlaat van cilinder 1 en 2 loopt ook vrij dicht langs de koelbuis), en als dat niet afdoende werkt dan toch maar eens verder gaan experimenteren met een grotere radiateur.
Een gebrekkige luchtcirculatie in het motorruim zal bij m'n Transit het probleem in ieder geval niet zijn, de motor ligt daar vol in de rijwind.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
servais57
Posts: 5
Joined: Thu Jul 04, 2019 8:52 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by servais57 »

Comme mon radiateur d'origine est HS, autant alors en acheter un qui vaille la peine.
Aurais-tu un lien à nous donner pour l'achat du même radiateur que le tien ?

J'ai trouvé celui-ci:
https://www.axauto-parts.com/mecanique/ ... 16853.html

C'est le tiens ?
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Oui. :)
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
servais57
Posts: 5
Joined: Thu Jul 04, 2019 8:52 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by servais57 »

Je vais passer commande d'un radiateur et aussi de 2 ventilateurs universels extra-plat diamètre 210mm-870 M3H:
https://www.axauto-parts.com/mecanique/ ... -4810.html

Merci élix, cela m'a évité de dépenser inutilement de l'argent pour restaurer mon radiateur d'origine.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Koeling hangt af van meerdere factoren. Capaciteit radiator, debiet waterpomp, thermostaat, diameter koelbuizen, ......De motor heeft een ideale werkingstemperatuur die invloed heeft op zijn goede werking en slijtage. Het is dus niet zo'n eenvoudige opgave om een probleem op te lossen.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

In theorie zal het allemaal perfect te berekenen zijn, maar de praktijk is echter wel een stuk weerbarstiger bij onze geliefde oldtimers.
En oplossingen kun je op vele manieren creëren, dat gaat van symptoombestrijding tot de werkelijke oorzaak achterhalen en wegnemen.
Soms kom je met het aanpassen van de ontsteking en vervroegingscurve ook al redelijk op de goede weg om koelingsproblemen op te lossen, de ouderwetse benzine verstookte toch aardig anders als dat moderne vocht wat nu als benzine verkocht wordt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Andere thermostaat deed wonderen. Ik heb zelf de thermostaath ene van 82/87 graden ingezet met automatische ontluchting..
Dathoudt mijn 1600 motortje aardig wat koeler, swinters zelfs iet te koel.
De waterpomp debiet kan ook een rol spelen. iets kleinere pulley er op en je hebt meer rondgang .
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Henk, heb je de kans gehad de koeling met dikke radiator een beetje te testen? Had hier in vakantietijd niks van gelezen (vakantie is bij mij niet teveel internetten) en ben ondertussen redelijk onder de indruk van de wel heel kleine reserve in het originele koelsysteem. (Alhoewel dit compleet origineel toch net genoeg heeft gewerkt, betere rij-luchtflow en meer "werkend oppervlak" door geen shroud en niet zo'n grote platte diameter ekectrofan. Wie zal het zeggen??)

Ben verder heel nieuwsgierig naar hoe de auto bevalt, qua rijgedrag ,wegligging, stuurgedrag , bochten, comfort, wind en andere herrie, als je dat vergelijkt met de Fiat X1/9?
Als het niks is kan ik wel ophouden met restaureren. (...echt nie :D :D )
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Ondertussen de nodige kilometers gemaakt met de nieuwe radiateur, en geen enkel benauwd moment meer gehad.
De naald blijft keurig onder de 90. Bij koeler weer zelfs zo om en nabij de 80 graden
Zouden we ook in de winter gaan toeren, dan heb je waarschijnlijk een radiateurhoes nodig om wat temperatuur in het systeem te houden.

Wat rij-eigenschappen betreft kan ik je verzekeren dat dit echt genieten is.
Met het lage toerental en het heerlijke ploffen van de V4 heb je bijna het idee in een vierwiel Harley te rijden.
Daarbij is de vering ook op z'n Frans en zacht. Een minpunt vind ik wel het zware sturen bij parkeren / manoevreren.
Maar ja,.....eigenwijs is ook wijs. Ik heb bandenmaat 175-70-14 voor gemonteerd terwijl er 145-14 op thuishoort.
Bij de Fiat X1/9 is dit totaal anders. Dat draait toeren en stuitert over de weg met z'n korte wielbasis.
Dat heeft meer iets van karten, en nodigt meer uit tot lekker scheuren.
Beiden hebben hun charme, en de Matra gaat ook zeker niet de X1/9 verdringen hier.

dakloos rijden is met de Matra eveneens een feest. Ik hoef m'n haren niet compleet uit de war te halen na een ritje.
Een gesprek voeren zonder stemverheffing zonder dak boven je hoofd gaat ook prima.

Maar wellicht zijn de bevindingen over de Matra M530 binnenkort wel ergens te lezen in een gerenomeerd magazine. :roll: :wink: 8)
We houden je op de hoogte.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive »

Fantastisch dat het zo goed bevalt, heb je veel eer en plezier na al dat prachtige werk.
De foto's van de auto op Flickr, lekker ontspannen.
Door de perfecte kwaliteit van afwerking heb je van de M530 een prachtige auto gemaakt.
Ik krijg gewoon zin in mijn eerste ritje,moet nog even volhouden.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De foto's van de auto op Flickr, lekker ontspannen.
Inmiddels al 1400 km op het klokje. 8)
Het wachten is nog op een fikse regenbui onderweg. :o
Dan weet ik tenminste of het dak ook dicht is tijdens het rijden.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Mag die dan nat worden? :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply